"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:58

Ik ben bij dit soort acties altijd bang dat mensen hun dieren dan maar weer binnen gaan opsluiten...
Ik ben erg vóór beschutting, maar niet tegen de kou. Moet je er dan verwarming in gaan plaatsen??? Geef ze het hele jaar door beschutting, goed eten, goed water, gezelschap, etc, etc.

priscilla

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:05

De paarden waar dit dus over gaat zijn niet anders gewent dan buiten te staan. Ze krijgen volop ruwvoer en volop water.. Dagelijks worden ze meerdere malen bezocht. En deze paarden zijn dus geen box of wat dan ook gewent. Heb er eens eentje op stal gehad en die brak de boel af..

Nogmaals voor de goede orde het zijn NIET mijn paarden.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:43

Mijn paarden staan dag en nacht gewoon buiten, maar ze hebben wel een 2 delige stalcontainer ter beschikking.
De 1 is al 30 jaar en de andere is 16, jaar.
Maar ik zie ze met regelmaat toch wel schuilen in de stallen.
En ja ik vind wel dat paaden en ponys zeker een schuilstal nodig hebben, zowel in de winter als ook in de zomer.
En als de nacht temperatuur daalt naar min 12 a min 15 en dat een hele week lang of langer dan gaan ze snachts naar binnen en de deuren dicht, en dan alleen overdags naar buiten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:52

Isabonny schreef:
Valt me WEER op dat er weer mensen zijn die de schuld WEER proberen te verschuiven naar de overheid omdat ze geen schuilhut in hun weitje mogen bouwen.
Want dan is het toch niet HUN schuld dat ze hun paard in de kou moeten laten staan.
KOM OP zeg! :( Steek je hand eens in eigen boezem. Je hebt er zelf voor gekozen om je dier in een wei zonder schuilhut te plaatsen. Dat is je eigen fout geweest en NIET die van de overheid. Verplaats je dier in deze dagen naar een plek waar wel schuilmogelijkheden zijn. Vraag eens hier en daar rond in paardenland. Er is misschien altijd wel een particulier die een plekje vrij heeft.
(Ik heb 2 nieuwe stallen aan huis die nu leeg staan......met een stukje vrije uitloop!!)

Een shetje in de wei zal waarschijnlijk niet zo vlug een schuilstal opzoeken, maar het feit dat hij zich ook niet tegen de ergste scherpe koude wind kan verschuilen en in een open weiland staat, dat vind ik toch wel kwalijk. Ook in de vrije natuur gaat een paard niet volop in de koude scherpe wind staan en zoekt hij zich de plekjes uit waar het voor hem het aangenaamst is.

:o had vroeguh altijd een schuilhut
paarden stonden er nooit in ..
nu paar jaar geen schuilhut gehad
krijg je pennys dat je paarden zielug zijn

nu mijn oudje weer terug is toch maar "schuilhut"geplaatst
mocht daar gelukkig :Y) ken genoeg plekken waar het niet mag

met deze koude.. waar denk je dat mijn paarden slapen ?
juist buiten in de sneeuw ..
ook het oudje

zelfs de buurman kwam al langs van humm ze hebben de stal nog niet gevonden he ?
te zien aan de mest komen ze er toch 2 af en toe in of door
(heb ze er zelf alleen door zien lopen , ene kant er in andere kant er uit )
maar heb Ze nog nooit in de stal aangetroffen , kom toch op heel verschillende tijden
en te zien aan de paddock (zwarte plekken in de sneeuw)
kan ik je zo aanwijzen waar ze elke nacht weer liggend slapen ..

wil wel weddenschapje aangaan
ZO GAUW HET LANGER DAN 48 UUR REGENT ! zal de shetlander in de stal gaan staan :D
en de oude met zijn hoofd schuilen , de rest vh lijf mag buiten blijven :+
de ponny snapt de stal helemaal niet , komt er niet in
alleen als ik m roep maar verder vind die t maar niks 8-)

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:55

Mijn ponies staan 24/7 buiten maar hebben wel een inloopstalletje waar ze hun hooi (onbeperkt) krijgen en waar een lekkere laag stro op de grond ligt zodat ze als ze er behoefte aan hebben daar droog kunnen staan\liggen...
Mijn shet die heeft geen deken of iets op,ze ligt ook languit in de sneeuw te slapen (heeft wel een giga berenvacht) en vind het heerlijk dit weer... Mijn welshje vind het een stuk minder,die heeft nu ook een deken op gekregen omdat ze zich gewoon echt niet happy voelde in de kou...
Zo is er dan toch een tussenweg?!
Het lijkt me voor een paard/pony vreselijk om constant "opgesloten" te moeten zitten in een box en af en toe eens een poosje naar buiten te mogen om een frisse neus te halen en je benen te strekken...
Als een shet (of ander sober ras) beschikking heeft over water en ruwvoer en het liefst ook nog een plekje waar hij/zij uit de wind kan staan (en/of een afdakje om droog te staan) dan is het toch goed?!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:59

hoef mijn paarden echt niet op te sluiten ..worden ze niet happy van .. shetter zweet zich rot
pown word stront vervelend en paard breekt de stal af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:00

Mijn tinker krijg je met dit weer niet binnen, hoe harder het vriest hoe beter.
Hij heeft wel de pest aan regen en wind en gaat dan naar binnen. Ze liggen graag binnen en dan liggen ze zij aan zij in de stal te pitten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:22

superwoman schreef:
Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?

Paarden op een andere lokatie zetten :)*

Niet nodig... zorg dat ze droge voeten kunnen houden met regen (zand/ bestrating) en een brede schutting. Indien nodig de volbloedjes onder een waterdichte deken... et voila... no problemo.

Mijn volbloedjes beschikken over prachtige inloopstallen met 24/7 openstaande deuren: staan ze werkelijk nooit in! Zonde geld dus geweest.
Wel schuilen ze bij regen achter een 18 meter lange coniferenrij, beschutting zoeken ze dus wel.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:27

Lekker tegendraads: eerst advertenties van de DB van een paard 24 uur op stal, en nu weer gezeur van de gemeente over schuilstallen. Als de paarden voldoende voedsel krijgen en een dikke wintervacht hebben, kiezen ze niet eens voor de schuilstal. Misschien moeten ze zich eerst wat in het onderwerp PAARD verdiepen voor ze gaan gooien met beschuldigingen.
* daarnaast moeten ze maar niet al het groen volbouwen met nieuwbouwprojecten, dan is er nog eens ruimte en geld voor een schuilstalletje :D.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:41

peer2005 schreef:
Hoeveel bomen denken jullie dat er zijn op de shetland eilanden, of op ijsland? ;) Een paard is geen mens, mensen!!! Dat jij je prettig voelt voor de open haard, wil nog niet zeggen dat je paard het een genot vindt om dik ingepakt op stal te staan voor baasjes' gemoedsrust!

wikipedia.nl schreef:
Bomen komen op IJsland vooral in dwerg- en struikvorm voor, bijvoorbeeld in het natuurreservaat Þórsmörk. Alleen in het oosten van het land komt een gebied voor dat 'bos' mag genoemd worden, het 2000 hectare grote Hallormstaðaskógur. De bomen zijn daar voor het grootste deel aangeplant. Grote boomstammen die men soms langs de kust aantreft is drijfhout dat van ver is gekomen.

hier nog een foto van een ijslands bos http://users.telenet.be/vreemde_streken/ijsland/ijsland_bos.jpg
hoger worden de "bomen" niet

edit: bedenk me ineens dat als je perse een schuilstal wilt met deze sneeuw kan je natuurlijk ook een soort sneeuwmuur maken :+ soort van paardeniglo zonder dak :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:52

Het verschilt levensgroot per paard en per situatie! De kortzichtigheid en vooroordelen vliegen je hier weer om de oren.
Onze IJslanders bijvoorbeeld talen niet naar hun schuilstal. We hebben er ook een paar zonder schuilstal staan en ik denk niet dat ze die missen. Ze krijgen meer dan genoeg bijgevoerd en lopen met glimmende oogjes vrolijk door de sneeuw. Ze zijn veel vrolijker dan tijdens die lange regenperiode afgelopen najaar. Genoeg ruwvoer en water is wel heel belangrijk en ik denk dat dat een veel harder criterium is qua welbevinden dan de aanwezigheid van een schuilstal.
Prachtig systeem overigens, die wintervacht van onze paarden: ze zetten hun haren uit zodat er lucht tussen blijft hangen die opwarmt. Dagenlange regen is voor hen vele malen vervelender dan sneeuw en vrieskou, want dan worden ze tot op de huid nat. Dan staan ze wel graag regelmatig binnen, en als ze die mogelijkheid niet hebben, moet je ze m.i. goed in de gaten houden en desnoods een goede regendeken op doen.
Een KWPN 'er zal deze kou veel minder goed verdragen met zijn dunnere huid en fijnere vacht. Al denk ik dat ook deze paarden prima naar buiten kunnen, mits ze maar een voldoende warme deken op hebben. Veel eigenaren projecteren echter hun eigen normen voor welbevinden op hun paarden en dan krijg je dus van die uitspraken dat paarden zonder schuilstal per definitie zielig zijn.
Tuurlijk, het neemt niet weg dat er goed gecontroleerd moet worden op de voerconditie van paarden buiten, en op de beschikbaarheid van drinkwater. En niet-winterharde robuuste paarden kunnen beter 's nachts op stal. Maar ik zou de paarden de kost niet willen geven die nu gefrustreerd 24/7 in hun stalletjes staan, hetzij omdat dat handiger is voor de baas/pensionhouder, hetzij omdat de baas het zielig vindt om ze de kou in te jagen ...
Wat betreft die gemeenteverordeningen, die vind ik geen reden om af te zien van een schuilstal. Als je paard echt baat heeft bij een schuilstal, dan improviseer je toch gewoon iets. Ik heb eens een aantal hele creatieve oplossingen gezien in een Duits tijdschrift, varierend van een soort strobalen-iglo tot een schuilstal-op-wielen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:56

wat rot voor de eigenaar van de shetlandpony die nu als voorbeeld wordt gebruikt, er staan tig pony's buiten op die manier!
die van mij ook, met de andere shets, ze hebben geen stal, en krijgen wel bijgevoerd.
ik maak me er dan druk om, maar steeds als ik bij haar kom zie ik een gezonde en vrolijke pony, ze galopeerd met het grootste gemak door de sneeuw en ziet er niet uit alsof ze het koud heeft.
voor mezelf zou ik het fijner vinden als ik een leuk stalletje voor haar had, maar de pony zelf vind een stal alleen leuk als er hooi in ligt, zogauw het hooi op is gaat ze de hele tijd rondjes lopen door de stal en heel erg zweten.
buiten lijkt ze toch het meest in haar element.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:05

Persoonlijk ben ik wel voor een schuilstal, maar dan inderdaad vooral tegen harde wind en tegen de zon in de zomer.
Ik zet eigenlijk mijn vraagtekens bij "extreem weer". Okee, 's nachts is het mss -10, maar omdat die pony's de hele tijd buiten staan, hebben ze daar ook een goede vacht voor. en dan de sneeuw. Onze paarden lopen ook 24/7 buiten met inloopstal. En als het hard sneeuwt? Staan ze buiten met hun kont in de wind. Ze lopen er als iglo's bij (laag sneeuw op hun rug). Ze zullen het dus niet koud hebben, omdat het zo goed isoleert. Die sneeuw is echt niet veel kouder dan 0 graden!
Zelf de oude bejaarde kwpn die bij ons op wei staat staat het liefst buiten, en hij werd tot vorig jaar altijd nog met dekens bedekt. Hij is nu een even grote wollige teddybeer als onze shires. Een betere beschutting dan hun eigen vacht kunnen ze niet hebben.
In een helemaal open weiland zou ik inderdaad een loop stal zetten. Maar als er bomen om heen staan, is dat ook al beschutting!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:36

Shetlander kan prima tegen die kou. Als ze zich er nou eens druk over maken dat dat dier ALLEEN in de kou staat? Volgens de tekst zouden er twee/drie staan, volgens de foto en onderschrift echt niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:43

plutolover schreef:
tja het is natuurlijk niet echt fijn. Maar op sommige plekken waar paarden staan mogen door gemeente geen schuilstal e.d op gebouwd worden. Hoe moet je dan voor bescherming zorgen?

Dit vind ik echt een hele omgekeerde benadering.
Omdat de gemeente geen bouwvergunning geeft hebben de beesten geen schuilstal?
Of was je opmerking cynisch bedoeld?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:44

superwoman schreef:
Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?

Paarden op een andere lokatie zetten :)*

Op een stal zetten waar ze 24/24 binnen staan?
Maarja, dan is het ook weer niet goed, want dan wordt ze hier op bokt verweten dat haar paard niet op de wei kan.

In België is een schuilstal voor paarden niet verplicht, maar voor kleinvee wel.
Wel moeten paarden water en hooi hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:54

Tjongejonge, de meesten in dit topic begrijpen de essentie niet van dit bericht en die is dat men de dieren veel beter moet beschermen tegen barre kou. Aanschoppen tegen 24/24 binnen en dat als argument gebruiken heeft geen zin. Roepen dat een paard geen mens is is ook geen argument, zeker niet in combinatie met het tegenovergestelde idee dat elk paard heus wel tegen kou kan met zijn dikke wintervacht. Nee, feit is dat er paarden zijn die lijden aan de kou en hun baasjes er niks aan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:57

Mijn paard heeft nog nooit zo vaak gerold als sinds de sneeuw er ligt. Hij vind het héérlijk, die kou.

Die schuilhutten vind ik op zich wel nodig, maar niet tegen kou maar tegen regen en hitte, want dan staat mijn paard wel de hele dag binnen als ie kan kiezen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:58

Lovely schreef:
Tjongejonge, de meesten in dit topic begrijpen de essentie niet van dit bericht en die is dat men de dieren veel beter moet beschermen tegen barre kou. Aanschoppen tegen 24/24 binnen en dat als argument gebruiken heeft geen zin. Roepen dat een paard geen mens is is ook geen argument, zeker niet in combinatie met het tegenovergestelde idee dat elk paard heus wel tegen kou kan met zijn dikke wintervacht. Nee, feit is dat er paarden zijn die lijden aan de kou en hun baasjes er niks aan doen.

_/-\o_

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:00

Ik weet waar het over gaat, ik heb dat weiland tot november gebruikt. Ik ken de eigenaar, ik noem geen namen.

TJolieke schreef:
Shetlander kan prima tegen die kou. Als ze zich er nou eens druk over maken dat dat dier ALLEEN in de kou staat? Volgens de tekst zouden er twee/drie staan, volgens de foto en onderschrift echt niet.

Wat jij zegt, klopt. De pony staat al alleen sinds hij daar staat, sinds november. Naast hem staat een ruin in een groot weiland, ook alleen. Daar weer naast staat de rest van de kudde, wel met zijn allen en met onbeperkt hooi/kuilgras. De 2 die dus apart staan, hebben geen beschikking over onbeperkt voer.

@Lovely, het baasje doet er inderdaad niks aan, want dat kost geld. Meer ga ik er niet over zeggen, de meesten zullen me wel begrijpen hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:01

MysticTinker schreef:
Mijn paard heeft nog nooit zo vaak gerold als sinds de sneeuw er ligt. Hij vind het héérlijk, die kou.

Of je paard hoopt dat het zand is wat hem normaal gesproken beschermt tegen kou en regen, dat kan ook. Maar helaas heeft je paard niks anders in zijn repertoire dan dat en dus zal hij het blijven doen.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:08

Ik vond dit in een artikel van de universiteit te Leuven:

Fulltime weidegang
Fulltime weidegang zonder beschutting is zo gek nog niet. In vele gevallen kiezen paarden
vrijwillig voor deze situatie, zelfs indien er een schuilstal aanwezig is. Het meeste wordt de
schuilstal gebruikt in de zomer tegen de warmte en de insecten, of wanneer er daar gevoerd
wordt. In de winter is het belangrijk om extra aandacht te schenken aan voldoende ruwvoer
(ook 's nachts) zodat het spijsverteringsgestel in beweging blijft met het constante verteren en
daardoor warmte blijft produceren.
Aanpassing
Het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Het
enorme spijsverteringsgestel van een paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren,
produceert een enorme hoeveelheid warmte.
Het paard heeft een groot en relatief rond lichaam, met een grotere inhoud/oppervlakte
verhouding dan dat van de mens. Het raakt per kilo lichaamsgewicht veel minder warmte
kwijt dan de mens. De benen van een paard bevatten veel minder spieren, hebben minder
bloed nodig en het bloed koelt minder af. Vanwege het lagere metabolisme in de benen
hebben de cellen in de benen ook minder moeite met lagere temperaturen. Paardenneuzen zijn
speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen dan ook weinig warmte via de
longen. De ideale temperatuur ligt tussen de –10° en +18° C.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:08

Lovely schreef:
MysticTinker schreef:

Of je paard hoopt dat het zand is wat hem normaal gesproken beschermt tegen kou en regen, dat kan ook. Maar helaas heeft je paard niks anders in zijn repertoire dan dat en dus zal hij het blijven doen.

:') Ja dat denk ik ook, hij heeft het ijskoud en gaat daarom liever lekker in de sneeuw rollen met zijn wintervacht van ruim 5 cm dan dat hij binnen in zijn stal gaat staan waar het zelfs 's nachts niet vriest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:12

MT, het maakt mij niet zoveel uit waarom je paard dat doet. Er zijn vaak meerdere verklaringen voor iets en aannemen dat hij het lekker is omdat het jou goed uitkomt hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:17

die van mij staan met 5 cm wintervacht en een 200 grams dekentje gewoon buiten, en gaan absoluut niet naar binnen.
en een schuilstal in kuddeverband is ook niet alles, want de dominanste staat er in, en de rest wordt weggetrapt..

ze hebben onbeperkt kuil, en vinden het prachtig buiten.
en koud hebben ze het niet hoor. laatst was de daver bijna ontvindbaar in het dikke pak, waar hij languit in lag te dutten. zou koud had hij het ;)