ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:54

Ik weet hoe mijn paard genezen is. Bewijs dus dat er niet diep gebrand is.
Voor er weer haar op groeide duurde natuurlijk weer wat langer...
Vergelijkbaar is niet gelijk, huidopbouw kan hetzelfde zijn, maar de details zijn heel anders, en dat bepaalt de gevoeligheid...
Maar goed...boekenwijsheid is ook een soort van wijsheid zeggen ze ;)

sjeik

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:57

Met boekenwijsheid kom je niet zover met levende beesten, en dat is de pest :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:59

Maar afgezien van het gejeuzel over hoeveel pijn het paardje heeft bij het branden, vind ik het een prachtige reclame voor je stamboek, en dus een waardevermeerdering van je populatie.
Als je nu een superspringer hebt moet iedereen in zn boekje kijken wat voor ras het is. Als ze aan het brandmerk gelijk kunnen zien dat het een KWPNner is of een Westfaler oid, is dat een prachtige reclame voor je stamboek en voor je (export)product...

starlover14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:59

Zack schreef:
een brandmerk amper voelen?
Geloof me dat je het wel voelt hoor!

Meeeens !!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:01

liedje89 schreef:
sjeik schreef:
Nee. Een brandmerk zetten voelen ze maar een paar seconde. De zenuw receptoren worden ook meteen dood gebrand. PLus je kan een dierenhuid niet vergelijken met een mensenhuid.

In mijn boek over dierlijke anatomie staat toch echt dat zoogdieren allemaal een vergelijkbare huid hebben, zelfde lagen, zelfde zenuwen(misschien ben jij geen zoogdier maar dan ben je ook geen mens :+ ). Dus ze zijn toch echt wel te vergelijken. Misschien is hij iets gevoeliger of juist ongevoeliger maar hij is in grote lijnen behoorlijk gelijk. (de haren worden ook op dezelfde manier gevorm en zijn van hetzelfde materiaal, misschien zou je het brandmerk er ook wel op kunnen laseren dat doen ze nu immers ook met dames benen)

Zenuwuiteinden kunnen alleen kapot gebrand worden als je ook de cellen vernietigt die de epidermis en lederhuid cellen aanmaken verbrand deze genezen dus veel moeizamer als de paar dagen (misschien een week oid) die hier net uit eigen ervaring werd aangegeven.

huiden van zoogdieren hebben zelfde soort opbouw, maar dat betekend niet dat ze hetzelfde zijn, bijv. de dikten van de verschillende lagen is anders, en dat scheelt al best veel. Daarbij gaat het bij 'gevoeligheid of pijnlijden' over de zenuwuiteinden, en die worden met brandmerken dood gebrand, en dan voelen ze na een tijdje dus niets meer.
Daarbij is brandmerken gewoon handig

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:01

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ooit had mijn levensgezellin een merrie met het elandsgewei en het paard droeg dat met trots, die was het waard.
Afgelopen zomer toen onze Fries ster werd vond ik het maar kaal dat hij niet de FS in de linkerhalsvlakte kreeg gebrand. Want dat was toch de slagroom op het toetje geweest.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:02

Billy schreef:
Ik weet hoe mijn paard genezen is. Bewijs dus dat er niet diep gebrand is.
Voor er weer haar op groeide duurde natuurlijk weer wat langer...
Vergelijkbaar is niet gelijk, huidopbouw kan hetzelfde zijn, maar de details zijn heel anders, en dat bepaalt de gevoeligheid...
Maar goed...boekenwijsheid is ook een soort van wijsheid zeggen ze ;)

Ja want er is natuurlij ooit iemand geweest die dat heeft bedacht. Daar heeft hij niet even echt naar gekeken. Ik weet ook inderdaar wat de gevoeligheid bepaald het aantal en het soort zenuwuiteinden op in de huid. Ik vind het een beetje onzinnig om te beweren dat boeken wijsheid een ander soort wijsheid is. (ik heb onderandere al onderstroom gestaan en ben op 20 plekken op mijn lijf meerdere malen(lees stuk of 50 keer in een uur) geprikt om het proefondervindelijk te bepalen trouwens dus het komt niet alleen uit een boek :+ )

In sommige dingen is boekenwijsheid een ander soort wijsheid zoals autorijden of paardrijden maar bij fysiologie moet het eerste paard wat zijn huidlagen binnestebuiten heeft zitten nog ondekt worden hoor :Y) . Als je zelfs op dat punt je non argument met 'praktisch'tegen 'theoretisch' af probeerd te doen moet je ook maar niet meer na je huisarts gaan. (Die van mij moest laatst een huiduitslag in het boek opzoeken dan bestond die ziekte natuurlijk helemaal niet :+ )

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:04

Wat voor meerwaarde heeft een brandmerk? Alleen dat je in 1 oogopslag het ras kan zien? En brandmerk en een chip valt dan toch niet te vergelijken?
Wat je met een brandmerk kan is niks vergeleken met een chip, toch?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:04

Sorry, ik snap niet wat je bedoelt met je post, vind het erg warrig...
Ik neem aan de je valt over het feit dat ik zeg dat boekenwijsheid ook een soort wijsheid is, maar voor de rest kan ik er geen chocola van maken.
Ik snap nl niet wat het feit dat jij onder stroom gestaan hebt, te maken heeft met het branden van een paard....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:06

S__L schreef:
Wat voor meerwaarde heeft een brandmerk? Alleen dat je in 1 oogopslag het ras kan zien? En brandmerk en een chip valt dan toch niet te vergelijken?

Zo is dat.... het is primitief en niet meer nodig. Chippen is ook pijnlijk, maar ik moet zeggen dat ik de veulens minuten na het chippen weer happy zie rondhippen hoor. Ze komen ook direct weer naar je toe....

Daarbij zijn sommige paarden stompzinnig en slordig gebrandmerkt... het ziet er vaak niet uit. Je kunt alleen maar kwijt tot welk stamboek het paard behoort of van welke fokker... en dat is het dan wel. Ze kunnen me naar aanleiding van het brandmerk mijn paard niet terugbrengen als ie de benen neemt, nav de chip wel... lijkt me duidelijk waar je voor kiest dan. Je gaat toch niet iets dubbel lopen doen?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-01-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:08

S__L schreef:

Heel gemakkelijk. Een paard dat is afgekeurd door de verzekering kan door een brand merk nooit voor goed worden verkocht.
Een brandmerk kan niet gaan wandelen door een paardenlichaam en een chip kan dat wel, die zijn vaak niet meer terug te vinden.

Ninx een paard lopopt binnen twee mninten na branden ook weer blij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:09

sjeik schreef:
S__L schreef:

Heel gemakkelijk. Een paard dat is afgekeurd door de verzekering kan door een brand merk nooit voor goed worden verkocht.
Een brandmerk kan niet gaan wandelen door een paardenlichaam en een chip kan dat wel, die zijn vaak niet meer terug te vinden.

Ninx een paard lopopt binnen twee mninten na branden ook weer blij.

Die zijn soms niet meer terug te vinden.... Maar goed, een brandmerk is te algemeen... je kunt er niets aan info mee achterhalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:10

brandmerken voor een stamboek hoeft van mij ook niet....... de A op de schouder bij afgekeurd wel...........

scheelt zo ontzettend veel paardenleed.........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:10

KiWiKo schreef:
brandmerken voor een stamboek hoeft van mij ook niet....... de A op de schouder bij afgekeurd wel...........

scheelt zo ontzettend veel paardenleed.........

Dat ben ik met je eens....

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:11

Sjeik@

Ik wil hier ook niet mee zeggen dat ik voor de chip ben, want dat ben ik ook niet! Gelukkig is het bij mijn pony goed gegaan, had er niet aan moeten denken na al die verhalen die ik heb gelezen.

Je probeert hier mee te zeggen dat dus alleen afgekeurde paarden een brandmerk moeten krijgen? En niet de ''gezonde''?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:12

daar zou ik wel voor gaan s__L

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:13

Ik niet, ik vind dat een paard ook voor het stamboek gebrand moet worden.
Als die mogelijkheid ooit weer komt, krijgt Odin ook het brandmerk waar hij recht op heeft..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:14

Ik bedoelde trouwens met dat het is niet pijnloos meer dat sommige mensen beweerde dat de zenuwuiteinden doorgebrand worden. Als dit zo was zou het risico op infectie en de genezingstijd enorm veel hoger en langer zijn dan jullie hebben ervaren. Het is dus imo niet zo dat het paard het niet voelt.

Ik ben ook niet perce tegen brandmerken. Hoewel ik niet echt geloof in alle rampverhalen over chips geloof ik best dat het meer betrouwbaar is dan chippen. Bovendien is brandmerken in veel situaties praktischer (jullie hebben de voorbeelden al genoemt geloof ik).

Wat ik niet begrijp is jullie argument tegen verdoving/pijnbestrijding, het paard voelt toch iets hij heeft een wond. Hoeveel pijn het paard voelt kan je onmogelijk voelen je weet alleen dat een brandwond bij mensen die een'vergelijkbare huid hebben deze wonden veel pijnlijker zijn dan snij en schaafwonden. Waarom zou je het paard dan een pijnbestrijding of verdoving toedienen terwijl dit kan zonder dat dit veel risoco's met zich mee brengt?

@billy: Alsof jij zoveel zin uitslaat. 'Ervaring', 'praktijk' jij hebt het gezien, Heb je soms helderziende dierencommunicatie krachten waardoor jij kan communuceren wat je paard voelt? Als je hier ja op antwoord lach ik je overgens gewoon uit Dus hoe kun jij ooit uit ervaring weten of je paard pijn voelt??? Daarom zal je dat dus theoretisch moeten bedenken, of je moet naar de nieuwe uri geller :Y)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:14

Billy schreef:
Als die mogelijkheid ooit weer komt, krijgt Odin ook het brandmerk waar hij recht op heeft..

Omdat? Wat heeft dat voor meerwaarde?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:15

Billy schreef:

Hahaha! Recht op heeft? Ben je nou serieus? Hij ziet je al aan komen, je krijgt vast een bos bloemen.... recht op heeft :(:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:16

Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje. :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:16

Billy schreef:

Alsof Odin het wat kan schelen :')

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:17

Nou ik vind het nogal en rare uitspraak: Als het weer mag doe ik het, want daar heeft hij recht op. Waar slaat het op? Kan je paard het zien? Heeft hij er verdere profijt van...?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:18

Billy schreef:
Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje. :)

Geef nu eens inhoudelijk antwoord, waarom zou dat paard RECHT hebben op een brandmerk? Ik bedoel, je doet het voorkomen alsof ie nu zit te sniffen dat ie geen brandmerk gekregen heeft...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:21