Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:41

Lovely schreef:
Evelijn schreef:
Nou wanhopig, de vader was ook gewoon geïnteresseerd in sjamanisme hij had er al een boek over geschreven had al geleefd bij bosjesmannen in Afrika. Het waren zoals ik dat hoorde echte reizigers en avonturiers (m.n. vader). Dus het paste ook in het straatje... dus echt 'over hebben voor' vond ik het zeker van vader niet.

Sterker nog, er is geen autist ter wereld die beter gaat functioneren als hij in het onbekende avontuur gestort wordt. Dat die ouders toch dit pad wilden volgens was louter en alleen voor hun eigen egocentrische wensen en niet om het kind te helpen.

Ik vraag me af of je iets van autisten weet? Soms is het nl wel heel goed om een autist in een onbekend avontuur te storten.
En zover ik heb begrepen is dit kind heel goed voorbereid van te voren.

siskeh

Re: Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:44

@kippie1983: dat wou ik net zeggen, je wilt niet weten hoeveel ik van kampweken en "onbekende" dingen geniet...
geen idee waarom, maar als er maar een paar stabiele factoren zijn red ik me wel.
Als het maar een rustige omgeving is..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:38

Mijn vriend heeft Asperger en we hebben afgelopen zomer gewoon de auto gepakt en zijn door Frankrijk en Duitsland gaan rijden. Hij heeft ontzettend genoten van alle nieuwe en onbekende mensen die we hebben ontmoet en van het ontdekken van allerlei leuke plaatsjes. Op een gegeven moment hebben we een lifter meegenomen en dat vond hij wel even heel moeilijk, maar die knul heeft ruim 2 uur bij ons in de auto gezeten dus op een gegeven moment wende het en was er weer een avontuur om trots op te zijn.

Natuurlijk moet je niet iedere autist in het diepe gooien, maar het is heel belangrijk (en sommige mensen vergeten dat) om je te realiseren dat het hier om mensen gaat die toevallig autistisch zijn en niet om autisten die toevallig menselijke trekjes hebben. Niet alle mensen zijn hetzelfde en dus ook niet alle autisten zijn hetzelfde. Wat voor de 1 fijn is kan voor de ander een hele nare ervaring zijn.

Ik heb ook gekeken naar de film en ben het ermee eens dat het egocentrisch is van de vader om dit met zijn jongen te ondernemen en ook dat het gefilmd is vanuit een egocentrisch perspectief. Als je goed hebt gekeken zie je ook stukjes waarin hij aangeeft dat hij zich hiervan bewust is. Ik ben het er echter niet mee eens dat dit iets slechts is. Vader en moeder wisten gewoon niet meer wat ze moesten doen en hoe ze met hun kind moesten leven. Ik denk niet dat ze van Rowan een begrijpelijk antwoord hadden gekregen als ze hem hadden gevraagd wat ze moesten doen, dus hebben ze zelf iets geprobeerd.

Zeker was het een wel heel grote onderneming, maar realiseer je wel dat deze mensen ten einde raad waren en alles al hadden geprobeerd. Ik vind het dapper van ze dat ze het hebben gedaan en het heeft ook nog positief resultaat opgeleverd, dus da's hardstikke mooi.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:54

We doen allemaal wel eens egocentrische dingen, het is een soort van mechanisme dat er voor zorgt dat je niet door draait en je het hoofd kunt bieden aan de spanning en de stress. Je leert gaanderweg de dingen meer te relativeren, je leert het accepteren van de handicap van je kind. Het is een stukje afscheid nemen van het ideaal beeld wat je voor ogen had toen je kindje geboren werd, het in je armen gelegd werd, gefeliciteerd een gezonde zoon/dochter. Achteraf blijkt dat wat anders te liggen, dat aanpassen kost je een paar jaar, maar uiteindelijk zijn we allemaal experts op het gebied van autisme!
Mooi geschreven Junia!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:56

ik denk dat ik morgen op uitzendig gemist ga kijken
vind het veel te laat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 20:39

dipstaartje schreef:
vind het veel te laat

'vanavond' is inmiddels enkele dagen geleden :) even beter kijken.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:40

JoyCiej007 schreef:
dipstaartje schreef:
vind het veel te laat

'vanavond' is inmiddels enkele dagen geleden :) even beter kijken.

dat zag ik idd later ook
tja soms he :o?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:42

Wie weet hoe het programma heette waar de docu op te zien was?
Ik was op vakantie maar wil hem graag zien!
Alvast bedankt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:45

Las ergens dat het met VPRO import te maken had oid...
Misschien dat je daar op kunt zoeken?
Hoop wel dat hij op het internet terug is te zien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:51

@ mensen die zeggen dat de reis werd gemaakt vanwege hun eigen wens:

De moeder zag het in eerste instantie helemaal niet zitten (zag je in het begin van de reis ook wel een beetje, maar als je daar bent ga je natuurlijk niet lopen zeuren). De vader had gewoon zelf heel goede ervaringen met Sjamanen. Thuis hadden ze echt al van alles geprobeerd en niets hielp. Vooral de onzindelijkheid werd een steeds groter obstakel. Het enige waar hij wel goed op reageerde waren dieren en dan met name paarden. Voor ze deze reis gingen maken hebben ze veel advies gevraagd aan deskundigen. Juist omdat je je kind wilt helpen en niet met trauma's wil opzadelen. Bijvoorbeeld dus ook aan Temple Grandin (hoogleraar, zelf autistisch). Voor iedere autist werkt iets anders om hem te helpen verbeteren/ontwikkelen (want zo is 'beter maken' als doel van de reis vooral bedoelt, niet als in: 'gewoon kind laten worden') . Dus wat ze te horen kregen was eigenlijk; baat het niet, dan schaadt het niet. En uiteindelijk hebben ze er alleen maar baat bij gehad.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:04

siskeh schreef:
@kippie1983: dat wou ik net zeggen, je wilt niet weten hoeveel ik van kampweken en "onbekende" dingen geniet...
geen idee waarom, maar als er maar een paar stabiele factoren zijn red ik me wel.
Als het maar een rustige omgeving is..

Ik ben begeleidster van jonge autistische kinderen (2 tot 6 jaar) en tot een jaar of 6 geleden konden we nog op kamp met de kids. We namen expres geen picto's etc mee, want we kwamen erachter dat deze "ongestructueerde" week in een totaal andere omgeving heel goed deed voor de kinderen.
Dus ik kan me goed voorstellen dat je ervan geniet! :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:12

@kippie1983: jahh, daar ben ik ook net echter gekomen dat het "werkt"(lezen op autiforum)
Maar mensen snappen niet dat compleet ongestructueerd eigenlijk een hele duidelijke structuur heeft :+ (nl. het niet hebben van structuur :P )

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:31

Daar kan ik niks tegen in brengen _O-

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:18

Evelijn schreef:
Nou wanhopig, de vader was ook gewoon geïnteresseerd in sjamanisme hij had er al een boek over geschreven had al geleefd bij bosjesmannen in Afrika. Het waren zoals ik dat hoorde echte reizigers en avonturiers (m.n. vader). Dus het paste ook in het straatje... dus echt 'over hebben voor' vond ik het zeker van vader niet.

Imo is het een gezamelijke helende reis die georganiseerd en bedacht is door voornamelijk de vader, wat blijkbaar een positief effect heeft gehad op iedereen.
Zoals iedereen met zijn eigen reis bezig in het leven bezig is, was dit voor hun belangrijk om te doen.
Ik heb de film nu via de link gekeken en vind het een goed beeld geven, maar het boek is inderdaad veel inhoudelijker en gedetailleerder.
Je kunt natuurlijk niemand met elkaar vergelijken, want iedereen is uniek.
En sommige posts vind ik hier niet juist dat het een ego-trip voor de vader is geweest etc. :n

Ik vind het een bijzonder inspirerend verhaal waar veel moed bij kwam kijken die uiteindelijk de moeite waard is geweest.
Het ging niet zonder slag of stoot en het was niet altijd een plezier reisje.
Logisch dat je het soms dan op wilt geven, omdat je een bepaalde verwachting hebt, maar hoe meer verwachtingen je hebt hoe meer je teleurgesteld wordt.
En ze hebben doorgezet en ik heb er diep bewondering voor! +:)+
Het straalt veel liefde en kracht uit.
Iedereen heeft op zijn manier offers gemaakt en deed dat voornamelijk voor elkaar, maar ook voor zichzelf.
Je leert jezelf alleen maar beter kennen, maar daar hoeft een ander persé niet voor naar Mongolië.
Net zoals de Pelgrimstocht naar Santiago niet voor iedereen die diepte werking heeft.
Dat soort reizen kun je ook maken in het dagelijkse leven, want er zijn overal sjamanen en krachtplekken.
Het gaat om jezelf en welke lessen je wilt leren uit het leven en de manier waarop is niet belangrijk als het maar effect heeft. :j

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:20

Blijkbaar heeft de docu wat losgemaakt bij velen.

Ik had een 'andere docu' verwacht (ik geef hippo aan kindjes met een zorg waaronder ook kinderen met ASS en ik had gedacht/gehoopt dat het meer specifiek over kinderen met ASS en het werken met paarden zou gaan) Maar ik had dan ook eerder het boek niet gelezen.

Maar ondanks de docu dus niet was wat ik verwacht had vond ik het wel een 'eerlijk en puur' verhaal. De jongen werd voorgesteld hoe hij is, zowel de moeilijke momenten van driftbuien als de leuke momenten met de dieren, de machteloosheid/teleurstelling/blijdschap/...van de ouders, ...

Of zo'n trip nu voor elk kind met ASS een meerwaarde zou zijn betwijfel ik omdat elk kind toch weer anders is, ook al hebben ze dezelfde diagnose. Maar voor hun is deze trip blijkbaar wel geslaagd dus daarom alleen al vond ik het een mooie en aangrijpende docu.

suuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:45

Laatst bijgewerkt door suuse op 30-12-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:53

Super bedankt! Ik kon hem al nergens meer vinden.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:59

http://www.hollanddoc.nl/gids/#

Hier staat hoelaat het uitgezonden wordt. Er is nu een herhaling bezig je kunt die ook zien via die site.

edit: er staat dat die nu bezig moet zijn maar er zijn hele andere dingen op tv :( kriebels

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:40

Ik heb het boek met kerst gekregen en net uitgelezen. Prachtig! Maar ik zou toch graag de docu zien, het klinkt soms zo als een droom, byzonder, en daarom wil ik het graag zien. Is de documentaire ook op dvd te koop of zo? Of evt. op internet te vinden, want helaas heb ik hem op tv gemist...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:52

@susanne_ een paar posts boven je staat als het goed is de link naar de herhaling ;)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:03

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:05

Sorry, die andere link blijkt het nu toch niet te zijn!
Misschien kan je hem op youtube zien?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:07

Susanne_ schreef:
Bedoel je daarmee deze link: http://www.megavideo.com/?v=1MJVTUUL ?
Of ik snap niet hoe het werkt, of het doet het bij mij niet?

Bij mij doet deze link het wel, je moet ff wachten en 2x op play klikken.
Alleen de 1e 72 minuten kijk je gratis en dan moet je een uur wachten voordat je weer verder kan kijken, tenzij je tegen betaling wilt downloaden.
Dus ik heb m in 2 fases gekeken.

Ik heb nu ook de docu van NL gezien, maar die is maar heel beperkt aan inhoud zeg!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:07

Hij doet het al, ik snapte niet dat ik twee keer moest drukken! Dank je wel!

:o?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:15

Geeft niet! :=
Graag gedaan.