Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:38

Paardentango schreef:
Grinnik, ik zie het ja.
Toch even antwoorden, neopreen is ook een kunststof,, er woden vaak ook neusbandjes mee gevuld. Naar mijn idee is dat niet zo prettig voor het paard, en het schept weer een beetje meer afstand. Leer heeft poriën die de warmte mooi doorlaten en leer is van nature ook huid, alleen dan een gelooide huid.

Test het maar eens uit op je hand, stukje leer erop en stukje neopreen en dan het verschil voelen.

Nog een reden kan zijn dat men geen gekleurde feestelijkeden wil zien, best aardig al die kleurtjes maar wedstrijd is wedstrijd. Een uniform geheel is wenselijk, ik gis maar hoor.

Hmm, dacht ik mooi even het vriendelijkste hoofdstel gekocht te hebben. :+

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:21

KarinvdM schreef:
Kijk en dat is nu precies de reden waarom ik twijfel om die cursus te gaan doen.

Mijn beleving voor de sport is anders. Ik ga er voor, altijd voor 100%, maar ook ik beleef heel veel plezier aan de paardensport.
Maar ik ga niet als bladvulling en ook niet om als laatste te eindigen. Natuurlijk gaat het niet altijd goed en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om een nette proef neer te zetten.

Niet iedereen kan even ambitieus zijn, maar ik wil wel graag dat mensen die bij mij de ring binnen rijden serieus zijn en ook graag een goed resultaat willen neerzetten, of ze nu met of zonder bit rijden maakt daarbij voor mij niets uit.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik denk toch dat wanneer je een startkaart koopt, lid wordt van een rijvereniging en de KNHS, een wedstrijd outfit aanschaft, je wel met een doel en voor de sport gaat :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:11

KarinvdM schreef:
Niet iedereen kan even ambitieus zijn, maar ik wil wel graag dat mensen die bij mij de ring binnen rijden serieus zijn en ook graag een goed resultaat willen neerzetten, of ze nu met of zonder bit rijden maakt daarbij voor mij niets uit.

Je krijgt de kern van wat ik schrijf gewoon níet mee dus.

Je kan heel serieus en goed voorbereid voor jezélf een prima resultaat neer willen zetten zonder dat het relatieve klassement je een jóta interesseert.
Of je nu eerste wordt of tiende of laatste; jij zet jouw best neer. De rest is relatief. In het land der blinden is éénoog koning bijvoorbeeld.
Je krijgt terugkoppeling van een resultaat en een jury over joú. Niet over je mededeelnemers :)*
Jij doet jou best met jouw paard. Wat de rest doet ligt buiten jouw invloedssfeer. Maak je er dus niet druk over. Beter dan of juist niet is een afgeleide van wat dei ánder doet. Jij doet je best en dat is zoals dat is.
De ervaring en terugkoppeling is leerinfo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:46

Huertecilla schreef:
Je kan heel serieus en goed voorbereid voor jezélf een prima resultaat neer willen zetten zonder dat het relatieve klassement je een jóta interesseert.
Of je nu eerste wordt of tiende of laatste; jij zet jouw best neer. De rest is relatief. In het land der blinden is éénoog koning bijvoorbeeld.

Ik kan je 1 ding op je blote billen meegeven en dat is dat er vrijwel niemand lol in het rijden van wedstrijden blijft houden als zij voor hun gevoel hun allerbest hebben gedaan en ze iedere keer een lage score krijgen en laatste worden. Het zit namelijk in de aard van de mens dat men ook graag bevestiging van anderen wil dat men het goed doet, dat men erkenning wil, dat men het eigen kunnen spiegelt aan dat van anderen. En daar is niets mis mee, als je er mee om kunt gaan is het heel leerzaam zelfs.

Verder lijkt het mij toch een teken aan de wand dat als je iedere keer een lage score haalt/onderaan eindigt als je denkt dat je je best hebt gedaan, dat er dan toch iets aan je voorbereiding mankeert.

Huertecilla schreef:
Jij doet jou best met jouw paard. Wat de rest doet ligt buiten jouw invloedssfeer. Maak je er dus niet druk over. Beter dan of juist niet is een afgeleide van wat dei ánder doet. Jij doet je best en dat is zoals dat is.

Het klopt dat dit in eerste instantie de insteek is. Dat je niet laat afleiden door wat een ander doet. Maar het is ook heel leerzaam om na de wedstrijd eens te kijken waar je staat ten opzichte van anderen. Al is het alleen maar om eens te bestuderen wat zij dan beter doen dan jij, zodat je jezelf dan ook weer eens kan verbeteren. En het kan ook heel bevredigend zijn als je ziet dat je iedere wedstrijd weer wat naar boven opschuift in het klassement.

Ambitie is geen vies woord. Het is echt geen schande om ambitie te hebben. Zolang je kunt relativeren, en een sportieve instelling hebt is ambitie gewoon gezond.

KarinvdM schreef:
Mijn beleving voor de sport is anders. Ik ga er voor, altijd voor 100%, maar ook ik beleef heel veel plezier aan de paardensport.
Maar ik ga niet als bladvulling en ook niet om als laatste te eindigen. Natuurlijk gaat het niet altijd goed en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om een nette proef neer te zetten.

Dat is mijn beleving ook. Ik ga altijd voor het hoogst haalbare binnen mijn mogelijkheden. Ik vind het ook altijd een beetje kortzichtig dat dit voor sommige kennelijk betekent dat je dan het welzijn van je paard uit het oog verliest. Nou, dat hoeft elkaar echt niet te bijten. In tegenstelling: een happy paard presteert altijd beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:08

jasmijn78 schreef:
Ik kan je 1 ding op je blote billen meegeven en dat is dat er vrijwel niemand lol in het rijden van wedstrijden blijft houden als zij voor hun gevoel hun allerbest hebben gedaan en ze iedere keer een lage score krijgen en laatste worden.

Wel, ik heb andere ervaringen.
Zal wel komen doordat ik geen dressuurwedstrijden rij noch gereden heb.

Zoals ik een stuk eerder in dit topic schreef is er een handvol prima motivaties meer naast het resultaat.
Als dat in de dressuurring zeldzaam is dan zal een groep ruiters met zwaarwegender prioriteiten dan het resultaat helemáál een frisse bijdrage zijn.

Wat zei Pierre de Coubertin ook weer?
´Het belangrijke in het leven is niet de triomf, maar de strijd, het essentiële is niet om te hebben gewonnen maar om goed te hebben gestreden.´

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:20

Huertecilla schreef:
´Het belangrijke in het leven is niet de triomf, maar de strijd, het essentiële is niet om te hebben gewonnen maar om goed te hebben gestreden.´

De realiteit is dat goed strijden en winnen vaak hand in hand gaan.... Niet altijd, maar wel heel vaak en zeker op de lange duur. En als je nooit een keer wint kun je jezelf een hele tijd voorhouden dat je wel goed gestreden hebt, maar als je NOOIT erkenning krijgt voor je goede strijd in de zin van winstpunten en/of een goede klassering dan gaat op den duur ECHT de lol eraf, bij iedereen.

JIJ kunt wel vinden dat je goed gestreden hebt, maar als verder NIEMAND anders dat vindt kun je allicht eens bij jezelf te rade gaan of je wel een realistisch beeld van je eigen kunde hebt. Anders steven je toch al snel af op Idols/X-factor taferelen.... Zo zie ik het in ieder geval.

WestBest

Re: Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:29

Ik zie dit als goede ontwikkeling van de KNHS die hoort in deze tijd (bewustwording van dierenwelzijn).

De KNHS heeft een goede eerste stap gezet en ik ben nog optimistisch over de komende inzet van de deelnemers. Waar ik wel benieuwd naar ben is of verenigingen bereid zijn om deze rubrieken uit te schrijven; zéker omdat daar weer andere juryleden voor nodig zijn. (daar zijn er weer minder van; komen meestal dus van grotere afstand en zijn dus weer duurder).

Maar goed: de KNHS is ongetwijfeld druk bezig om een invulling te vinden voor de praktische vragen die opkomen. Ik kijk er naar uit!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:10

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:
Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden.

Nee bij een bithoofdstel zit de metalen kern ook niet in de neusriem, maar hangt er los aan :7. En de metalen kern van de bithoofdstellen leggen we niet over de neus maar in de mond :)*

haha precies wat ik dacht, veeeeel vriendelijker (maar positief dat de KNHS hier duiidelijk stelling in neemt, als ik ooit in de gelegenheid kom zal ik graag bitloze wedstijden proberen.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:02

Huertecilla schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik kan je 1 ding op je blote billen meegeven en dat is dat er vrijwel niemand lol in het rijden van wedstrijden blijft houden als zij voor hun gevoel hun allerbest hebben gedaan en ze iedere keer een lage score krijgen en laatste worden.

Wel, ik heb andere ervaringen.
Zal wel komen doordat ik geen dressuurwedstrijden rij noch gereden heb.

Zoals ik een stuk eerder in dit topic schreef is er een handvol prima motivaties meer naast het resultaat.
Als dat in de dressuurring zeldzaam is dan zal een groep ruiters met zwaarwegender prioriteiten dan het resultaat helemáál een frisse bijdrage zijn.

Wat zei Pierre de Coubertin ook weer?

Hoe kan je nou andere ervaringen hebben, als je vervolgens een regel verderop meldt geen wedstrijden te hebben gereden. Lekker tegenstrijdig, of is dit HC-logica? %) -:)

Ik vind het super dat de KNHS een beginnetje heeft gemaakt met het bitloze rijden, maar ik vraag me af hoeveel mensen er in de praktijk aan deze wedstrijden mee gaan doen. Ik ben bang dat het echt een handjevol gaat blijven en dat daardoor de door-ontwikkeling van de bitloze-wedstrijdsport niet op gang gaat komen.
Ik vermoed dat er in de hogere klassen ook meer hoofdstellen toegestaan gaan worden, zoals bijvoorbeeld de hackmore, maar begrijpelijk dat dit in de lagere klassen niet is toegestaan.

Ik ben heel benieuwd naar de toekomst van het bitloze wedstrijdrijden.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:30

MonicaG schreef:
Ik vind het ook goed nieuws! Ben benieuwd hoeveel mensen er bitloos gaan starten :).

ik denk weinig, aan de eisen van de knhs te zien (aparte rubrieken zou mij ook niet echt motiveren als ik bitloos zou rijden, ik zou me willen meten met de rest, 't grootste gros)

maar iig... het begin is er...