Huertecilla schreef:Je kan heel serieus en goed voorbereid voor jezélf een prima resultaat neer willen zetten zonder dat het relatieve klassement je een jóta interesseert.
Of je nu eerste wordt of tiende of laatste; jij zet jouw best neer. De rest is relatief. In het land der blinden is éénoog koning bijvoorbeeld.
Ik kan je 1 ding op je blote billen meegeven en dat is dat er vrijwel niemand lol in het rijden van wedstrijden blijft houden als zij voor hun gevoel hun allerbest hebben gedaan en ze iedere keer een lage score krijgen en laatste worden. Het zit namelijk in de aard van de mens dat men ook graag bevestiging van anderen wil dat men het goed doet, dat men erkenning wil, dat men het eigen kunnen spiegelt aan dat van anderen. En daar is niets mis mee, als je er mee om kunt gaan is het heel leerzaam zelfs.
Verder lijkt het mij toch een teken aan de wand dat als je iedere keer een lage score haalt/onderaan eindigt als je denkt dat je je best hebt gedaan, dat er dan toch iets aan je voorbereiding mankeert.
Huertecilla schreef:Jij doet jou best met jouw paard. Wat de rest doet ligt buiten jouw invloedssfeer. Maak je er dus niet druk over. Beter dan of juist niet is een afgeleide van wat dei ánder doet. Jij doet je best en dat is zoals dat is.
Het klopt dat dit in eerste instantie de insteek is. Dat je niet laat afleiden door wat een ander doet. Maar het is ook heel leerzaam om na de wedstrijd eens te kijken waar je staat ten opzichte van anderen. Al is het alleen maar om eens te bestuderen wat zij dan beter doen dan jij, zodat je jezelf dan ook weer eens kan verbeteren. En het kan ook heel bevredigend zijn als je ziet dat je iedere wedstrijd weer wat naar boven opschuift in het klassement.
Ambitie is geen vies woord. Het is echt geen schande om ambitie te hebben. Zolang je kunt relativeren, en een sportieve instelling hebt is ambitie gewoon gezond.
KarinvdM schreef:Mijn beleving voor de sport is anders. Ik ga er voor, altijd voor 100%, maar ook ik beleef heel veel plezier aan de paardensport.
Maar ik ga niet als bladvulling en ook niet om als laatste te eindigen. Natuurlijk gaat het niet altijd goed en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om een nette proef neer te zetten.
Dat is mijn beleving ook. Ik ga altijd voor het hoogst haalbare binnen mijn mogelijkheden. Ik vind het ook altijd een beetje kortzichtig dat dit voor sommige kennelijk betekent dat je dan het welzijn van je paard uit het oog verliest. Nou, dat hoeft elkaar echt niet te bijten. In tegenstelling: een happy paard presteert altijd beter.