Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:11

denk dat het hele mooie beestjes waren geweest als ze gewoon goed verzorgd werden....dat er zulke mensen zijn zeg..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:17

nikita_benno schreef:
de eigenaar van de paarden is opgepakt hoor het net van mijn ouders. die kennen die man.
en wonen in batenburg

Nu hopen dat er iets mee gedaan word... :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:19

Schandalig dat die paarden er zo bijlopen! :(
En dan zijn er hier ook nog mensen als Rianne op de eerste pagina die het goed praten, want 'de paarden zijn 20+'. Onbegrijpelijk...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:39

Ik praat het niet goed, maar er zijn altijd 2 kanten van het verhaal ;) Deze paarden kwamen al zo mager aan als op de foto's die nu worden gebruikt... En zoals het verhaal vermeld, was de eigenaar bezig met wormkuren en stond ie al onder begeleiding van een DA... Dus instanties kunnen en mogen op zo'n moment ook weinig doen! Ik weet niet of de paarden op "het" moment in diezelfde wei liepen als nu, maar die was nog niet kaal... Sommige mensen zijn gewoon van mening dat paarden in kudde verband makkelijk buiten kunnen leven op gras. Voor een paard wat snel vet is zal dat ook zeker genoeg geweest zijn, maar voor deze scharminkels dus niet :(:)

Ik ben trouwens vandaag het ramptoeristje gaan spelen en ben eens even polshoogte gaan nemen... Gras stond er trouwens nog genoeg vonden de paardjes op dat moment, want dat verkozen ze boven het hooi wat er lag...

Loezoe schreef:
is een dierenats uit Wijchen geweest om de twee paarden in te laten slapen

Ik ben benieuwd wie er dan is geweest. Ik zit namelijk ook bij een dierenarts in wijchen en ik ben altijd super te spreken over deze mensen. Als het moet staan ze er binnen 15 minuten (en als je geluk hebt nog sneller) en alles word netjes en met rust afgehandelt!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:43

Ook best wel sneu dat die 75 jarige man uit Batenburg de schuld krijgt terwijl hij alleen maar een wei verhuurt. De "schuld" ligt bij de eigenaar (uit Nijmegen).

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:18

Loezoe schreef:
illi schreef:
ik ben dan ook wel benieuwd welke dierenarts er is geweest.
Die heeft zijn werk ook niet echt goed uitgevoerd.

Hij vindt het geld binnen halen belangrijker, dan de zorg van een paard.

Daar heb je volgens mij niet voor geleerd.

Dat is een dierenats uit Wijchen geweest om de twee paarden in te laten slapen, ik weet niet of het de bedoeling is als ik hier namen ga noemen. Maar Ellen was er verre van over te spreken, maar dat moet ze hier zelf maar vertellen als ze dat nodig vindt.

[quote="Nikka"]

De dierenarts had toch de politie of een instantie kunnen inschakele.
Een dier in nood moet je volgens mij redden hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:44

Pffff stomme slappe dierenbeschermingen en of diereninspectie in Nederland, ik doneer helemaal niets aan hun want dieren worden er niet mee geholpen, er worden enkel promotiemateriaal mee bekostigd.

Alles is goed en zelfs als het dood is er niet zoveel aan de hand.

Nou geef me toch maar het beleid en dierencops van Amerika, die doen het veeeeeeeel beter en doen echt wat.

suzannebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:08

Ik wordt helemaal naar van dit soort berichten!

friesehengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:40

hey ik vind het super wat ellen voor deze dieren heeft gedaan.. _/-\o_
heeft en toch nog iemand een hart voor deze dieren....
jeetje wordt hier echt naar van dat je zo met je paarden om kunt gaan,,,,
te verschikkelijk.. :( zulke mensen verdienen geen dieren..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:48

ik zag het vanavond in de uitzending van tv gelderland nieuws, echt vreselijk die foto.

kan wezen dat ze mager aankwamen, maar na zoveel tijd had er echt wel al verschil moeten zijn als ze goed behandelt waren.
en zo mager als ze waren op de foto komt echt niet van paar dagen of twee weken te weinig eten.... moet zeggen dat de overige paardjes ook aan de dunne kant zijn

toch snpa ik niet, dat niemand heeft besloten om ze zelf bij te voeren, al was het maar net genoeg om ze in leven te houden, tot er wel actie werd ondernomen, wat kost een baal hooi extra nou of een zak brok.

als die paarden onder toezicht waren van een d.a mogen ze hem ook wel eens ontslaan van zijn beroep, als die het zover laat komen tot de dood volgt, vind ik ook hem strafbaar, net als de eigenaar, maar ook degene die verandwoordelijk zijn voor inbeslag name vind ik hierin medeplichtig, allen hebben hun vak niet verstaan

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:34

marieminime schreef:
als die paarden onder toezicht waren van een d.a mogen ze hem ook wel eens ontslaan van zijn beroep, als die het zover laat komen tot de dood volgt, vind ik ook hem strafbaar

Maar een DA is geen eigenaar. En ookal staat een paard onder toezicht van een DA dan nog is het baasje verantwoordelijk wat er met zijn paard gebeurt...

marieminime schreef:
en zo mager als ze waren op de foto komt echt niet van paar dagen of twee weken te weinig eten....

Maar die foto is gemaakt toen ze er net liepen en de eigenaar ze net had gekocht/gekregen. Dus waar liepen ze daarvoor vraag ik me dan af? Want deze man wilde juist dat ze weer dikker werden...
Dat het wel gigantisch mislukt is is het jammere ervan :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 07:39

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:19

trekpaardluf schreef:
goldflower schreef:
verschrikkelijk dat zoiets in NL ook kan gebeuren, kijk op animal planet zien we niet anders , maar dacht toch in NL gebeuren die dingen niet ;(

Ja tuurlijk gebeuren die dingen in Nederland ook! maar omdat in Amerika alles zooveel groter is zie je het veel meer voorkomen, je hoort toch hier ook steeds vakar dat paarden uitgemergeld in het land staan of in slechte stukken land staan ofzo?

Ellen, ik vind het super wat je gedaan hebt! gelukkig zijn er nog mensen die zich wel geven aan het lot van de paarden en daarvoor de dierenbescherming oid bellen!

Rianne, die paardne zien er tohc echt niet normaar uit hoor, ik snap jou ech tniet...

ja natuurlijk snap ik dat er hier ook veel leed is onder dieren, bedoelde t ook niet zo letterlijk,
maar wat ik bedoel in de andere landen heb je een hoop arme mensen die er echt geen verstand van hebben waardoor dat daar gebeurt, maar in NL had ik toch wel iets meer verwacht dat ze eerder ingrijpen bij dat soort dingen, aangezien die paarden niet in 1 dag zo worden.
Zelfs in NL als leek zie je nog dat die paarden gelijk behandelt hadden moeten worden of dat de overheid in had moeten grijpen,, vind het gewoon schaamteloos!!!

Overigs voor de mensen die wel hun steentje bij hebben gedragen en hebben geholpen ook al was t niet genoeg dat vind ik super dat jullie dat gedaan hebben hoor .

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:14

Rianneke ik mag hopen dat jij beter voor je paarden/dieren zorgt. Dit is nooit maar dan ook nooit goed te praten en tuurlijk heeft een verhaal 2 kanten maar je kan mij niet wijs maken dat hier een goede moreel in de andere kant van het verhaal zou zitten, als dat zo zou zijn, zouden deze paarden nooit op deze manier hebben hoeven sterven.
Ik heb zelf meerdere paarden waaronder ook 1 van bijna 28, hij heeft een goede gezondheid en hij is absoluut niet mager. Met de juiste verzorging kan elk paard een goed leven hebben, maar niet op deze manier zoals deze man zijn paarden houd, dit is werkelijk DIER ONTEEREND !!!!!!!

Ellen en alle andere die zich hebben inzet alle respect voor jullie +:)+ +:)+ , heel erg jammer dat al jullie inzet niet tot de gewenste resultaten heeft geleid. De instanties moeten zich schamen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:32

@Waaltje: die persoonlijke sneer naar Rianneke is echt niet nodig, kijk maar in haar profiel. Kunnen mensen nog een voorbeeld aan nemen.

Sorry hoor, ik snap best dat mensen moeite met het standpunt van Rianneke hebben, maar ieder verhaal heeft twee kanten en soms is het ook goed de andere kant te belichten. Kennelijk is er van het onthouden van voedsel geen sprake in dit geval, als paarden nog voldoende gras hebben eten ze idd geen hooi.
Wél schiet de zorg voor deze paarden voor de rest op alle mogelijke manieren tekort, geen twijfel mogelijk. En het is dan ook goed dat er aandacht voor deze paarden is.

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:56

De voedingswaarde van het gras is in deze tijd van het jaar heel laag, vandaar dat de meeste eigenaren weten dat ze hun paarden in de herfst en winter moeten bijvoeren. Op het moment dat de paarden dan hooi krijgen en daar niet van eten mag er getwijfeld worden aan de kwaliteit van het hooi, dat overigens pas gegeven is nadat ik de pers erbij heb betrokken. De conditie van deze paarden is veel beter dan dat van de 2 overleden paarden, maar ook zij hebben honger als ze niet meer eten krijgen. Ze zullen er alleen niet meteen dood aan gaan, maar ze zullen wel vermageren. Ik hoop dat ik bereikt heb dat er nu structureel iets gaat veranderen, en ook al vindt een enkeling dat ik zwaar overdrijf en beter achter de pc kan gaan zitten kritiek geven op anderen ;) , ik blijf de instanties stalken en de pers erbij betrekken totdat er werkelijk iets gebeurt..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:00

Waaltje schreef:
Rianneke ik mag hopen dat jij beter voor je paarden/dieren zorgt

randalinpony schreef:
@Waaltje: die persoonlijke sneer naar Rianneke is echt niet nodig, kijk maar in haar profiel. Kunnen mensen nog een voorbeeld aan nemen.

Dank je wel :) En ja ik doe er alles aan om mijn beesten zo goed mogelijk te verzorgen. Ik heb niet voor niks bijv. een 32 jarige op stal staan... Met dat beest is fanatiek gereden, ze heeft 6 veulens gehad en ze ziet er nog steeds redelijk uit :)

ellenstuart schreef:
en ook al vindt een enkeling dat ik zwaar overdrijf

Nou dat is echt niet een enkeling hoor ;) Ik denk dat dat er veel meer zijn als dat jij denkt. Alleen spreken die mensen dat niet uit op bokt of rechtstreeks aan jou ;)

ellenstuart schreef:
ik blijf de instanties stalken en de pers erbij betrekken totdat er werkelijk iets gebeurt..

En denk je echt dat instanties door al die media-aandacht harder gaan lopen?
Die moeten ook afwachten omdat de eigenaar beterschap beloofd...

mirjam_ritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:08

dat dat kan in Nederland..ik ben verslaafd aan animal planet, animal cops, en deze hadden het nooit zo ver laten komen..
Ook al hebben ze dan in eens wel genoeg eten dan nog worden ze in de gaten gehouden en moeten ze een veearts raadplegen.. wat een drama dit zeg in onze 'verzorgingsstaat'

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:14

Feit dat er een paard is overleden aan ondervoeding en een 2e is afgemaakt om dezelfde reden is voor mij een teken dat er te weinig word gedaan voor de paarden. Hoe dan ook, met welke bedoelingen de eigenaar wel of niet heeft. Dat er van buitenaf mensen moeten komen om de dierenarts te bellen voor een paard in deze staat geeft ook al veel informatie over de eigenaar. Een goede eigenaar kan er niet altijd voor zorgen dat het paard in barre omstandigheden (al is het weer de laatste tijd niet echt slecht geweest in vergelijking met wat we nog gaan krijgen) heel goed op gewicht blijft. Maar een goede eigenaar zal er wel alles aan doen om een paard gezond te houden of gezond te maken. Daarnaast is het vanzelfsprekend dat je ervoor zorgt dat je regelmatig gaat kijken en er voor zorgt dat de paarden vers drinkwater hebben, bijgevoerd worden als dat nodig is en niet het minst belangrijke: medische hulp krijgen als er iets niet goed is. Ik weet niet wat de eigenaar allemaal heeft gedaan voor de paarden, maar ergens was toch een behoorlijk tekort aan.
Ik vind het maar raar dat er mensen zijn die zo weinig medelijden hebben met de 2 overleden paarden. Zij hadden niet dood hoeven gaan. Ik ben best nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal. Maar ik kan me zo niks bedenken waaróm deze paarden hebben moeten overlijden. :n
Media aandacht helpt over het algemaan erg goed. Op deze manier zet je er vaak toch meer vaart in omdat de verantwoordelijke instanties die verder niks doen, het vuur ook aan de schenen krijgen. Als niemand zijn bek opentrekt gebeurt er ook niks. Dat is niet alleen in dit geval, maar in een heleboel andere zaken (niet alleen op dierengebied).
Rianneke, kan je mij een reden vertellen waarom mensen niet blij zijn met de media aandacht? Worden ze persoonlijk aangevallen, kennen ze de eigenaar en vinden ze het onrechvaardig dat de eigenaar word bestraft? Ik weet niet echt wat je precies bedoelt met dat er mensen zijn die geen positieve mening hebben over de media aandacht. (gewoon nieuwsgierig ;) )

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:50

Die bruine, verschrikkelijk. Dat je het zover kan laten komen.
Bah.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:52

:( dat er zulke .. mensen bestaan!! :(:)

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:00

Te verschikkelijk voor woorden!!!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:08

Cayenne schreef:
Paarden op leeftijd die niet worden bijgevoerd worden inderdaad mager, en dat is nou precies wat not done is.
Mijn paard liep op 25 jarige leeftijd ook veel buiten, maar had altijd voer tot zijn beschikking en zag er dan ook prima uit.
Hoge leeftijd wil niet zeggen dat een paard graatmager moet zijn, en als dat wel het geval is, dan is het de taak van de eigenaar om daar wat aan te doen.
Wordt dit niet gedaan, dan is dat inderdaad verwaarlozing en mishandeling..

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Dit is niet zoals het hoort. Als je een paard dunner ziet worden moet je hem bijvoeren en eventueel onder een deken zetten zodat hij zonder veel moeite warm kan blijven. Verschrikkelijk..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:14

Moderatoropmerking:
Ik ga een aantal offtopic reacties verwijderen. En dames, ruzie ed willen we niet zien hier op bokt, dus vecht dat liever ergens anders uit of gebruik de pbknop, de rest van de bokkers hoeven niet mee te genieten. Alvast bedankt en ik hoop dat het verder ontopic blijft hier.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:15

Maar, Rianneke, bij een van de paarden waarvan sprake, was een deel van de tanden toch afwezig of lees ik niet goed?

In dat geval is het onmogelijk voor zon dier om goed hooi te kauwen, dan moet je toch andere maatregelen treffen, gehakseld ruwvoer en slobber enz...

Niet om jou nu aan te vallen, maar aan die fotos te zien was er wel degelijk wat met deze dieren harstikke mis, mijn idee is dat deze eigenaar heel zieke of oude paarden opkoopt?

Dat is heel nobel maar daar past dan wel een intensieve verzorging. De bruine op de foto is echt ontstellend mager, ik schrok me rot. Begin je aan zon dier, dan weet je dat er heel veel mis is, darmen die totaal niet meer werken enz.
Dan weet je ook dat in de winter op het land lopen, niet kan.

Jij zorgt zo goed voor je eigen dieren, je zou je toch ook schamen voor die bruine?

Als jij meer weet over de achtergrond van deze dieren, zou ik dat graag horen hoor.