Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:34

horseyfries schreef:
Libera "als je hier op wedstrijden rondkijkt, zie je eigenlijk nooit iemand in een te hoge klasse starten"??
Vind je dat nu echt?
Ik heb een jaar in Amerika gewoond en herken eerlijk gezegd een stuk meer in het verhaal van Fromaachen dan in wat jij schrijft.
Het verwondert me echt dat als jij zoveel kennis van dressuur hebt en bij Olympische ruiters over de vloer komt, dat je dit dan zo stelt, want het niveau is over het algemeen behoorlijk dramatisch.

Ik heb vele jaren in Amerika gewoond, maar toen kon ik het verschil tussen de voor en achterkant van een paard nog niet. WEL heb ik de mentaliteit heel goed leren kennen, een mentaliteit die ik zelf ook heb "VRIJHEID in al mijn keuzes", maar er zijn veel te veel mensen die hun eigen kunne en dat van hun paarden overschatten (vaak ook gedwongen door hun sponsor, genaamd Hubby) . Het voorstel om hetzelfde promotie-systeem in te voeren als in Nederland kwam van de Amerikaanse juryleden, en hun argumentatie was dat ze het leuk zouden vinden om eens wat hogere punten te kunnen geven. Het systeem in Amerika bijt zichzelf constant in de staart. Als je éénmaal les geeft aan een ponyrijder of je dochter of buurvrouw moet je al in de open klasse starten en ben je amateur AF. Zodra je een sponsor heb gevonden ben je geen amateur meer en moet je tegen de grote jongens en meiden rijden. Kortom je mag starten in elke klasse die je wil, maar als je het in je hoofd haal om 10$ aan te pakken voor een les aan de buurvrouw wordt je in één keer veel hoger ingeschaald. En last but not least In Amerika is alles gefocused op het blauwe lintje en de gouden speld maar er wordt totaal voorbij gegaan aan de capaciteiten van paard en rijder.

(BTW @ Clarence je mag dit kopieeren en vertalen naar alle Amerikaanse forums).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:45

horseyfries schreef:
Libera "als je hier op wedstrijden rondkijkt, zie je eigenlijk nooit iemand in een te hoge klasse starten"??
Vind je dat nu echt?
Ik heb een jaar in Amerika gewoond en herken eerlijk gezegd een stuk meer in het verhaal van Fromaachen dan in wat jij schrijft.
Het verwondert me echt dat als jij zoveel kennis van dressuur hebt en bij Olympische ruiters over de vloer komt, dat je dit dan zo stelt, want het niveau is over het algemeen behoorlijk dramatisch.

Niet dat het niveau hier in Nederland zo geweldig is, met name de B en de L1 is drie keer niets om te zien.

Hoe fromaachen het omschrijft lijkt het me echter aannemelijker dat het niveau in Amerika ook niet is om over naar Nederland te schrijven... Ronduit belachelijk hoe dat is geregeld.

horseyfries

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:20

Daarvoor heet het in Nederland de B (van beginners). In Amerika zie je dezelfde ruiters met een aangekocht leerpaard op Level 4 starten (ong. Prix st Georges), hangend aan de teugels en butsend omdat ze nog niet kunnen doorzitten....
Dus de vergelijking met NL valt in deze toch wel héél positief uit voor de Nederlandse kant vrees ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:27

horseyfries schreef:
Daarvoor heet het in Nederland de B (van beginners). In Amerika zie je dezelfde ruiters met een aangekocht leerpaard op Level 4 starten (ong. Prix st Georges), hangend aan de teugels en butsend omdat ze nog niet kunnen doorzitten....
Dus de vergelijking met NL valt in deze toch wel héél positief uit voor de Nederlandse kant vrees ik.

Dat zal zeker, ik ben nog nooit in Amerika geweest.

Ben zelf van mening dat wanneer je niet kan rijden, je gewoon niet op een wedstrijd thuis hoort.
Ga maar heen als je je rijden een winstpunt waard vind, dat vind ik wel het minimum.
Apart dat men dat in Amerika niet schijnt te denken...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:07

Fromaachen, je ziet mij nergens zeggen dat het hier perfect geregeld is...verre van zelfs. Wat ik probeer uit te leggen, is waarom het hier nou eenmaal niet hetzelfde gaat als in NL. Het zou inderdaad beter zijn om een puntensysteem te hebben, heb er dan ook voor gestemd, maar het is in de praktijk gewoon niet haalbaar.

horseyfries schreef:

Heb dat zelf nog nooit mogen aanschouwen, maar misschien ligt het er ook aan waar je zit? In mijn omgeving rijd juist iedereen een klasse lager... Zelfs zonder puntensysteem rijden de meeste mensen in hun klasse totdat ze 9 van de 10 keer een 65% kunnen scoren. (OK met sommige paarden is dat onmogelijk, omdat hier ongelofelijk op de gangen gelet word. Met de gemiddelde QH haal je nou eenmaal lagere punten dan met een super bewegende warmbloed).
Fourth level is trouwens vergelijkbaar met de ZZ-Licht/ ZZ-Zwaar. PSG komt na 4th level. De NL B klasse is vergelijkbaar met Trainingslevel, daar zit hier dan nog weer een lagere klasse voor, Intro.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:46

De oefeningen van Fourth level zijn veel moeilijker dan ZZ licht. ZZ Zwaar en Prix st Georges is qua oefeningen vergelijkbaar, dus ik begrijp niet goed dat jij zegt dat Fourth level ZZ licht/ZZ zwaar is. Groot verschil tussen die twee! Waarbij ZZ Zwaar en Prix st Georges nauwelijks verschillen, vandaar dat ik het PsG noemde. Series wissels komen in de ZZ licht niet voor.

Ik vrees dat diezelfde ruiters die 65 % halen in de USA, in NL nauwelijks aan de 60 % komen dus je kunt percentages moeilijk als graadmeter gebruiken.
Ik heb niet op één plaats gezeten, heb zowel in Californië, NewYork (Devon) als Florida op de grotere wedstrijden gezien hoe het gaat, en het beeld verschilde niet veel van elkaar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:05

horseyfries schreef:
De oefeningen van Fourth level zijn veel moeilijker dan ZZ licht. ZZ Zwaar en Prix st Georges is qua oefeningen vergelijkbaar, dus ik begrijp niet goed dat jij zegt dat Fourth level ZZ licht/ZZ zwaar is. Groot verschil tussen die twee! Waarbij ZZ Zwaar en Prix st Georges nauwelijks verschillen, vandaar dat ik het PsG noemde. Series wissels komen in de ZZ licht niet voor.

Dat ligt eraan welke proef je rijd. Fourth level test 1 heeft bijvoorbeeld geen series wissels, test 3 wel, daarom zei ik ZZ-licht/ZZ-zwaar. Elke level heeft 4 tests, oplopend in moeilijkheidsgraad, dus als je test 1 kiest is die altijd makkelijker dan test 4. (Behalve 4th level, daar zijn maar 3 tests). PSG zijn FEI proeven, dus die zijn hetzelfde in ieder land.
Maargoed, daar ging dit hele topic niet over...dus om weer even on-topic te gaan:

Ik denk dat het USDF bericht mooi klinkt, maar denk dat het in de praktijk vrij weinig verschil zal gaan maken.... En ben bepaald niet de enige die er nogal sceptisch over is ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:33

Blijft een feit dat je in Fourth level uiteindelijk series moet gaan springen hé ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:54

Daarom zei ik ook niet 4th=ZZL ;)