Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
funnyhorses schreef:In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.
funnyhorses schreef:ik zie het niet zitten om paarden in zo'n zooitje te laten lopen en zeker niet in de winter.
Als het gaat vriezen,vriezen ze vast of de ondergrond is helemaal niet meer te belopen voor ze!
In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.
Citaat:@vanhuisuit: Heb je geen verharding voor je stal liggen?
russel schreef:Regallie schreef:Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?
Nee hoor, lekker buiten, maar dan gewoon zorgen dat hij niet 24 uur per dag, dag in dag uit in die modder staat.
Maar ik neem aan dat jouw paard ook droog kan liggen en droog kan eten. Maar een paar uur in die modder staat?
VanHuisUit schreef:Vwb oppervlakte voor een paard in een paddock: als je kijkt bij hitactief stallen sta je verbaasd hoeveel paarden ze op een betrekkelijk kleine ruimte zetten (ook niet mijn idee hoor). En voor weide heb ik altijd geleerd / begrepen 0.5 hectare per paard wil je jaarrond een paard kunnen weiden (paard normale grootte).
Arabesk schreef:funnyhorses schreef:ik zie het niet zitten om paarden in zo'n zooitje te laten lopen en zeker niet in de winter.
Als het gaat vriezen,vriezen ze vast of de ondergrond is helemaal niet meer te belopen voor ze!
In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.
je kunt een hoop dingen doen om de ondergrond vorst-proof te maken
tegels veranderen niet van structuur als ze bevroren zijn
en ook viezigheid is op te lossen met verharding. Op stal is dus niet per se de enige andere oplossing. Think outside the box, letterlijk
Regallie schreef:Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?
Paard staat ongeveer 6 uur buiten en dan kan hij niet droog eten.. want vooral waar ze gevoerd worden is het verschrikkelijk.. verder komt hij snachts wel binnen in een schoon stalletje..
Dat kunnen deze paardjes helaas niet, maar stel nou dat hun stal wel droog en schoon zou zijn is het dan wel goed?
VanHuisUit schreef:Citaat:@vanhuisuit: Heb je geen verharding voor je stal liggen?
Ik heb voor de boxen een soort gangpad, dat is goed verhard en ook nog overdekt. In de box is het natuurlijk ook betegeld enook nog met rubber tegels er extra op. Omdat ik geen stro gebruik, want dat lopen ze naar buiten. Ik 'strooi' het elke dag op met hennepvezel en haal drollen etc weg. Vanuit de box/ gangpad hebben ze direct toegang tot de paddock. Deze heeft een bodem van zand met daaronder, helaas, helaas, een soort worteldoek endaaronder zit klei. Waterdoorlatend zeggen ze maar dat is dus niet zo. De achterste helft van de paddock (het is 28x28 meter) heeft die extra ondergrond niet en daar is het nu vrijwel weer droog. Vandaag dus dat worteldoek 'doorgestoken' en een gleuf gemaakt zodat het water weg kan en af kan lopen naar desloot. Je zag het opdrogen, hehe.![]()
@Jericho91: het is een trieste zaak. Die arme haflinger is extra de pineut want ze zeggen niet snel dat een haflinger er slecht uitziet. Ze zijn gewoon ronder enhebben dikkere vacht waardoor ze er vaak beter uitzien dan dat ze soms doen (en in de zomer zijn ze dan weer te dik).
Hoop dat die paarden snel een normaal onderkomen krijgen. En zo ook alle andere paarden in NL die er zo bijstaan.
Vwb oppervlakte voor een paard in een paddock: als je kijkt bij hitactief stallen sta je verbaasd hoeveel paarden ze op een betrekkelijk kleine ruimte zetten (ook niet mijn idee hoor). En voor weide heb ik altijd geleerd / begrepen 0.5 hectare per paard wil je jaarrond een paard kunnen weiden (paard normale grootte).
en hoeveel is dat dan?Citaat:In ´Horse Behaviour´ van Waring staat samengevat met referenties naar de bronnen van de onderzoeken wat het optimum is mbt de mogelijkheid tot vertonen van gedrag in relatie tot de ruimte op de wei voor een groep gedomesticeerde paarden.
VanHuisUit schreef:en hoeveel is dat dan?Citaat:In ´Horse Behaviour´ van Waring staat samengevat met referenties naar de bronnen van de onderzoeken wat het optimum is mbt de mogelijkheid tot vertonen van gedrag in relatie tot de ruimte op de wei voor een groep gedomesticeerde paarden.
Ik vind het wel sterk afhangen van de kwaliteit van de wei hoor, kwaliteit van het land. Had hiervoor een weiland van 2 hectare maar daar konden met goed fatsoen eigenlijk maar 3 pony's op lopen. Nu heb ik een veel kleiner stuk maar het land is prima gedraineerd en een uitstekende grasmat.
Als ze het goed in de gaten houden snap ik helemaal niet dat ze er nog staan eerlijk gezegd. Maar ik hou er maar over op... begin drammerig te worden merk ik![]()
Cer schreef:Dat zijn een hoop frikadellen!
joyce B schreef:Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?
LovingTweety schreef:joyce B schreef:Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?
Dit vind ik toch wel een kwalijke uitspraak eigenlijk. Ook ik zit in de buurt met mijn pony's. Misschien 10 minuten met de auto ervanaf. En de situatie hier is compleet niet te vergelijken met de situatie op de Loolaan.
Niet iedereen in de omgeving van Den Haag is zo. Blijkbaar heb jij een rotte appel getroffen en is mw. de Kok dat ook.
Huertecilla schreef:amillia schreef:Wow! Nederland wordt eens wakker. Nu de rest nog want er zijn te veel paarden die net wel/net niet aan de ALLERminste voorwaarden voldoen
.
Zeg 200.000 ? (nee, geen 199.198 want de 2 in beslag genoemen paarden staan waarschijnlijk 24/7 binnen nu)
Niet waar! Zij staan 's nachts binnen en overdag de hele dag buiten!|(
LovingTweety schreef:joyce B schreef:Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?
Dit vind ik toch wel een kwalijke uitspraak eigenlijk. Ook ik zit in de buurt met mijn pony's. Misschien 10 minuten met de auto ervanaf. En de situatie hier is compleet niet te vergelijken met de situatie op de Loolaan.
Niet iedereen in de omgeving van Den Haag is zo. Blijkbaar heb jij een rotte appel getroffen en is mw. de Kok dat ook.
Huertecilla schreef:funnyhorses schreef:In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.
Sleutelwoord ´jij´.
Paarden zitten niet met modder. Rollen er graag in. Alleen voor de ruiter onhandig, want die moet het eraf bikken.
Zo lang ze maar ergens niet in het water kunnen staan is er geen probleem.
Idem bevroren grond. Dat is alleen een probleem voor voeten die nergens aan gewend zijn.
In Xenophon´s weide is dat geen punt.
´Xenophon´s weide´ is 2500 jaar geleden opgeschreven correcte paardenwijsheid mbt gezonde hoeven.
Gebruik de zoekfunctie maar.