Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:02

ik zie het niet zitten om paarden in zo'n zooitje te laten lopen en zeker niet in de winter.
Als het gaat vriezen,vriezen ze vast of de ondergrond is helemaal niet meer te belopen voor ze!
In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:41

funnyhorses schreef:
In de winter heb ik ze liever s'avonds in een schone stal als je overdag alleen maar zo'n viezigheid kunt bieden.

Sleutelwoord ´jij´.

Paarden zitten niet met modder. Rollen er graag in. Alleen voor de ruiter onhandig, want die moet het eraf bikken.
Zo lang ze maar ergens niet in het water kunnen staan is er geen probleem.

Idem bevroren grond. Dat is alleen een probleem voor voeten die nergens aan gewend zijn.
In Xenophon´s weide is dat geen punt.
´Xenophon´s weide´ is 2500 jaar geleden opgeschreven correcte paardenwijsheid mbt gezonde hoeven.
Gebruik de zoekfunctie maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:46

funnyhorses schreef:
ik zie het niet zitten om paarden in zo'n zooitje te laten lopen en zeker niet in de winter.
Als het gaat vriezen,vriezen ze vast of de ondergrond is helemaal niet meer te belopen voor ze!

je kunt een hoop dingen doen om de ondergrond vorst-proof te maken

tegels veranderen niet van structuur als ze bevroren zijn ;-)

en ook viezigheid is op te lossen met verharding. Op stal is dus niet per se de enige andere oplossing. Think outside the box, letterlijk :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:59

maar op verharding ligt het niet fijn zacht en op natte derrie is het ook niet gezond liggen. Dus als je alleen natte derrie hebt en eventueel nog verharding, dan is voor de nacht op stal toch een prettige afwisseling. Dan slaap je toch een stuk lekkerder moet ik zeggen. Winter 2006/2007 met de wateroverlast in februari/Maart heb ik dat zelf mogen ervaren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:05

20 x 10 lijkt mij gewoon een stal zonder dak wbt afmetingen.
Daar houd je m.i. nog geen hond op, laat staan 3 paarden.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:24

Om even alle wildwest-verhalen uit de wereld te helpen: zelf ben ik er die 3 dagen bijgeweest en hou dit al jaren in de gaten!
De paarden staan er heel slecht bij, het 'nacht/schuilhok' is gevuld met dezelfde bagger als de 'paddocks'. Nergens betegeld o.i.d. Het hooi dat er vrijdag in (meer naast) de ruiven zat, lag er zondag nog. Niet gezien dat mevr. de Kok ook maar één keer de paarden en honden gevoerd heeft of water verschoond heeft. Een paar keer per week worden ze letterlijk uit de modder getrokken om een strandrit te maken. Niet met de trailer, maar gewoon onder de man. Denk dat de rijtijd heen en terug ca. 4 uur is, om vervolgens nat en vies weer in de paddocks gezet te worden. Geen enkele naverzorging!
Natuurlijk kan het geen kwaad als paarden in wat modder staan, gebeurd bij die van mij ook wel eens. Maar kom op, een droge en schone stal/schutplaats is toch niet teveel luxe? Zelfde verhaal met de honden die ze her en der vandaan haalt. Nu zitten er 3 de hele dag in een kenneltje met een grote emmer brokken en water. Ook hier geen verversing gezien. t Zal je gebeuren dat je in goed vertrouwen je huisdier meegeeft omdat je er niet meer voor kunt zorgen, onder het mom van dat ze op een boerderij woont.....

Tot slot, de paarden van de Kok die er nog redelijk uitzien zijn nog niet zo lang van het gras af, kom maar eens over een maandje kijken. Dan is de Haflinger de helft kwijt! Hopelijk zijn ze dan allemaal weg!

Misschien dat jullie hier iets aan hebben, in ieder geval blijven we doorknokken voor het welzijn van die dieren!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:04

Citaat:
@vanhuisuit: Heb je geen verharding voor je stal liggen?

Ik heb voor de boxen een soort gangpad, dat is goed verhard en ook nog overdekt. In de box is het natuurlijk ook betegeld enook nog met rubber tegels er extra op. Omdat ik geen stro gebruik, want dat lopen ze naar buiten. Ik 'strooi' het elke dag op met hennepvezel en haal drollen etc weg. Vanuit de box/ gangpad hebben ze direct toegang tot de paddock. Deze heeft een bodem van zand met daaronder, helaas, helaas, een soort worteldoek endaaronder zit klei. Waterdoorlatend zeggen ze maar dat is dus niet zo. De achterste helft van de paddock (het is 28x28 meter) heeft die extra ondergrond niet en daar is het nu vrijwel weer droog. Vandaag dus dat worteldoek 'doorgestoken' en een gleuf gemaakt zodat het water weg kan en af kan lopen naar desloot. Je zag het opdrogen, hehe. :D

@Jericho91: het is een trieste zaak. Die arme haflinger is extra de pineut want ze zeggen niet snel dat een haflinger er slecht uitziet. Ze zijn gewoon ronder enhebben dikkere vacht waardoor ze er vaak beter uitzien dan dat ze soms doen (en in de zomer zijn ze dan weer te dik).
Hoop dat die paarden snel een normaal onderkomen krijgen. En zo ook alle andere paarden in NL die er zo bijstaan.

Vwb oppervlakte voor een paard in een paddock: als je kijkt bij hitactief stallen sta je verbaasd hoeveel paarden ze op een betrekkelijk kleine ruimte zetten (ook niet mijn idee hoor). En voor weide heb ik altijd geleerd / begrepen 0.5 hectare per paard wil je jaarrond een paard kunnen weiden (paard normale grootte).

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:11

russel schreef:
Regallie schreef:
Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?

Nee hoor, lekker buiten, maar dan gewoon zorgen dat hij niet 24 uur per dag, dag in dag uit in die modder staat.

Maar ik neem aan dat jouw paard ook droog kan liggen en droog kan eten. Maar een paar uur in die modder staat?

Paard staat ongeveer 6 uur buiten en dan kan hij niet droog eten.. want vooral waar ze gevoerd worden is het verschrikkelijk.. verder komt hij snachts wel binnen in een schoon stalletje..

Dat kunnen deze paardjes helaas niet, maar stel nou dat hun stal wel droog en schoon zou zijn is het dan wel goed?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:15

VanHuisUit schreef:
Vwb oppervlakte voor een paard in een paddock: als je kijkt bij hitactief stallen sta je verbaasd hoeveel paarden ze op een betrekkelijk kleine ruimte zetten (ook niet mijn idee hoor). En voor weide heb ik altijd geleerd / begrepen 0.5 hectare per paard wil je jaarrond een paard kunnen weiden (paard normale grootte).

In ´Horse Behaviour´ van Waring staat samengevat met referenties naar de bronnen van de onderzoeken wat het optimum is mbt de mogelijkheid tot vertonen van gedrag in relatie tot de ruimte op de wei voor een groep gedomesticeerde paarden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:19

Arabesk schreef:
funnyhorses schreef:

je kunt een hoop dingen doen om de ondergrond vorst-proof te maken

tegels veranderen niet van structuur als ze bevroren zijn ;-)

en ook viezigheid is op te lossen met verharding. Op stal is dus niet per se de enige andere oplossing. Think outside the box, letterlijk :+

Ja...dat snap jij en dat snap ik!
Maar ik ga nu uit van die zooi op het filmpje en daar wil je toch geen paard laten lopen als het vriest,of wel?
Dus als die vrouw niks wil doen aan de uitloop van de dieren dan kan ze ze nog beter opstallen dan in die meuk te laten lopen.
Legio aan mogelijkheden dacht ik zo maar ze wil schijnbaar niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:41

Regallie schreef:
Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?

Paard staat ongeveer 6 uur buiten en dan kan hij niet droog eten.. want vooral waar ze gevoerd worden is het verschrikkelijk.. verder komt hij snachts wel binnen in een schoon stalletje..

Dat kunnen deze paardjes helaas niet, maar stel nou dat hun stal wel droog en schoon zou zijn is het dan wel goed?

Als je paard gevoerd wordt in die paddock, kan je het hooi in grote plastic emmers aan bieden, ik heb zo een kinderbadje, is dus ovaal en daar kunnen ze met hun 2en tegelijk uit eten..

Dat die paarden hele dagen buiten zijn is heel fijn voor ze, maar niet op deze manier. Droge ondergrond, zand, gedraineerd of andere oplossing en droge schuil om onder te liggen en dan idd is het fijn als het ook nog warm en zacht is, zeker als ze nat zijn van de regen...Best te realiseren, alleen dat kost geld....

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:55

Inderdaad wat je zegt over een Haflinger.... Dubbel zo triest!
VanHuisUit schreef:
Citaat:
@vanhuisuit: Heb je geen verharding voor je stal liggen?

Ik heb voor de boxen een soort gangpad, dat is goed verhard en ook nog overdekt. In de box is het natuurlijk ook betegeld enook nog met rubber tegels er extra op. Omdat ik geen stro gebruik, want dat lopen ze naar buiten. Ik 'strooi' het elke dag op met hennepvezel en haal drollen etc weg. Vanuit de box/ gangpad hebben ze direct toegang tot de paddock. Deze heeft een bodem van zand met daaronder, helaas, helaas, een soort worteldoek endaaronder zit klei. Waterdoorlatend zeggen ze maar dat is dus niet zo. De achterste helft van de paddock (het is 28x28 meter) heeft die extra ondergrond niet en daar is het nu vrijwel weer droog. Vandaag dus dat worteldoek 'doorgestoken' en een gleuf gemaakt zodat het water weg kan en af kan lopen naar desloot. Je zag het opdrogen, hehe. :D

@Jericho91: het is een trieste zaak. Die arme haflinger is extra de pineut want ze zeggen niet snel dat een haflinger er slecht uitziet. Ze zijn gewoon ronder enhebben dikkere vacht waardoor ze er vaak beter uitzien dan dat ze soms doen (en in de zomer zijn ze dan weer te dik).
Hoop dat die paarden snel een normaal onderkomen krijgen. En zo ook alle andere paarden in NL die er zo bijstaan.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:00

De twee laatste, IJslanders, hebben t zelfde probleem als de Haflinger. Ze zien er niet slecht uit, maar hebben een zo nog erger onderkomen dan waar de Haflinger staat! Zal proberen wat betere foto's te maken.... Gelukkig houdt de Levende Have en Dierenbescherming het nu goed in de gaten! Nog steeds wel een probleem voor die arme honden....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:20

Citaat:
In ´Horse Behaviour´ van Waring staat samengevat met referenties naar de bronnen van de onderzoeken wat het optimum is mbt de mogelijkheid tot vertonen van gedrag in relatie tot de ruimte op de wei voor een groep gedomesticeerde paarden.
en hoeveel is dat dan?
Ik vind het wel sterk afhangen van de kwaliteit van de wei hoor, kwaliteit van het land. Had hiervoor een weiland van 2 hectare maar daar konden met goed fatsoen eigenlijk maar 3 pony's op lopen. Nu heb ik een veel kleiner stuk maar het land is prima gedraineerd en een uitstekende grasmat.

Als ze het goed in de gaten houden snap ik helemaal niet dat ze er nog staan eerlijk gezegd. Maar ik hou er maar over op... begin drammerig te worden merk ik :+ }>

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:10

Er is geen wei!!!!! Alleen maar een kleine modderpoel.
VanHuisUit schreef:
Citaat:
en hoeveel is dat dan?
Ik vind het wel sterk afhangen van de kwaliteit van de wei hoor, kwaliteit van het land. Had hiervoor een weiland van 2 hectare maar daar konden met goed fatsoen eigenlijk maar 3 pony's op lopen. Nu heb ik een veel kleiner stuk maar het land is prima gedraineerd en een uitstekende grasmat.

Als ze het goed in de gaten houden snap ik helemaal niet dat ze er nog staan eerlijk gezegd. Maar ik hou er maar over op... begin drammerig te worden merk ik :+ }>

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:50

Wow! Nederland wordt eens wakker _/-\o_. Nu de rest nog want er zijn te veel paarden die net wel/net niet aan de ALLERminste voorwaarden voldoen |( .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:39

amillia schreef:
Wow! Nederland wordt eens wakker _/-\o_. Nu de rest nog want er zijn te veel paarden die net wel/net niet aan de ALLERminste voorwaarden voldoen |( .

Zeg 200.000 ? (nee, geen 199.198 want de 2 in beslag genoemen paarden staan waarschijnlijk 24/7 binnen nu)

|(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:41

Dat zijn een hoop frikadellen! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:45

Cer schreef:
Dat zijn een hoop frikadellen! :j

Dat zou voor veel paarden wel een einde aan het lijden zijn. Een kwart tot een derde lijdt geestelijk zó dat ze stereotype gedrag vertonen.
Allemaal goéd huisvesten is gewoon niet mogelijk in NL.
Een einde aan het lijden is ´beter´ dan laten voortduren tijdens een overgangsregeling, maar dat is waarschijnlijk toch de enige haalbare ´oplossing´.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:48

Nou ja, het klinkt flauw, maar daar komt het wel op neer..

Overigens geldt dat niet alleen voor paarden, maar voor nog veel meer dieren, wat een heel andere discussie is. Daar komt de egoistische eigenschap van de mens om de hoek kijken. ík vind t leuk, en ík wil het hebben, dus ík neem het.. zoiets..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:59

joyce B schreef:
Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?

Dit vind ik toch wel een kwalijke uitspraak eigenlijk. Ook ik zit in de buurt met mijn pony's. Misschien 10 minuten met de auto ervanaf. En de situatie hier is compleet niet te vergelijken met de situatie op de Loolaan.
Niet iedereen in de omgeving van Den Haag is zo. Blijkbaar heb jij een rotte appel getroffen en is mw. de Kok dat ook.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:07

Laat ik voorop stellen dat dit alleen om mevr. de Kok haar paarden gaat! De rest, en dat zijn er best veel, wordt goed verzorgd en staan er droog en schoon bij!!!!!!!!

LovingTweety schreef:
joyce B schreef:
Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?

Dit vind ik toch wel een kwalijke uitspraak eigenlijk. Ook ik zit in de buurt met mijn pony's. Misschien 10 minuten met de auto ervanaf. En de situatie hier is compleet niet te vergelijken met de situatie op de Loolaan.
Niet iedereen in de omgeving van Den Haag is zo. Blijkbaar heb jij een rotte appel getroffen en is mw. de Kok dat ook.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:09

Huertecilla schreef:
amillia schreef:

Zeg 200.000 ? (nee, geen 199.198 want de 2 in beslag genoemen paarden staan waarschijnlijk 24/7 binnen nu)

Niet waar! Zij staan 's nachts binnen en overdag de hele dag buiten!|(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:13

LovingTweety schreef:
joyce B schreef:

nouja kijk, goed voorbeeld doet goed volgen, en dat zou andersom dan ook wel gelden.
m.a.w., als men ziet dat iemand paarden houd op een perceeltje volkstuin, dan kan het goed zijn dat er iemand denkt, hé, dan kan ik ook paarden houden.
en dat dan doet, op die manier.
en de volgende wordt daardoor weer bevestigd, want het kan, *want* kijk maar daar..
enz.
dus dan krijg je toch wel het verschijnsel dat het in een bepaalde regio meer gebeurd.

net zoals soms op het platteland, bepaalde mensen met een ouderwets-boeren gewoonten, die hun paard de winter ophokken, en er niks mee doen.
kan niet eigenlijk, maar als meerdere mensen in de omgeving dat doen, dan heb je dus mensen die denken dat dat normaal is, of kan of zo hoort, en het dus ook doen, want zo ging dat vroeger ook enz.
kan je ook zien als een stukje mentaliteit, beest krijgt immers voer, en paard hoort op stal, zoiets.

betekend dus niet gelijk dat iedereen in die omgeving zo is, dat zou hokjes denken zijn.
hier op het 'platteland' zijn mensen die het paard dus ophokken letterlijk, mensen die de pony's (soort van no-nonsense instelling maar wel goed op ze passen) de hele winter buiten laten, mensen die alles keurig voor elkaar hebben en zich overal goed in verdiepen, mensen die paarden op stal hebben maar wel trainen, enz.
een heel breed scala aan manieren van paarden houden dus.

maar mensen nemen elkaars voorbeeld wel over,
in sommige dorpen zie je bijvoorbeeld dat pony's in het dorp achter het huis gehouden worden op een piepklein stukje grond met stal.
en dan krijg je dus het 'als de buren dat kunnen, kan ik het ook' verschijnsel.

naja mijn punt zal wel duidelijk zijn nu :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:37

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:

Sleutelwoord ´jij´.

Paarden zitten niet met modder. Rollen er graag in. Alleen voor de ruiter onhandig, want die moet het eraf bikken.
Zo lang ze maar ergens niet in het water kunnen staan is er geen probleem.

Idem bevroren grond. Dat is alleen een probleem voor voeten die nergens aan gewend zijn.
In Xenophon´s weide is dat geen punt.
´Xenophon´s weide´ is 2500 jaar geleden opgeschreven correcte paardenwijsheid mbt gezonde hoeven.
Gebruik de zoekfunctie maar.

Dan zal ik wel vreemde paarden hebben. Die lopen namelijk als het maar even kan om de modder heen.
Nu heb je modder en modder, maar modder zoals dáár (is incl mest en urine)is wel héél erg.