Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:56

Het zijn hele mooie verhalen, maar helaas is de werkelijkheid toch anders zoals de beelden vertonen, en verklaringen lezen.
Dat de paarden op dit moment in de blubber staan is begrijpelijk vanwege de regen.
Dat er niet de moeite wordt genomen om stro in de schuilstal te leggen, en een droge uitloopplek te maken is een schande.
Dat er dan zo om gelogen moet worden is ook in en in triest.
Vers gras is nu niet meer verkrijgbaar, en daarnaast zit er nu helemaal niets meer in het gras. Althans, zo goed als niet.
En de kindjes die komen rijden?, die mogen zelf in de blubber hun paardje pakken?, die worden met deze normen en waarden betreffende paardenhouderij opgegroeid?

Nogmaals, dat paarden in de blubber lopen ala.... maar een ieder is verplicht zorg te dagen dat hun dier droog kan liggen!

Violette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:02

@potverdikkie; ben het 100 % met je eens!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:27

Ik wil toch ook nog even reageren:

Vind modder niet eens het grootste probleem: wèl dat er nergens plaats is om droog te staan/liggen/rollen. Het hel ziet er 9voor zover je dat kunt zien op het filmpje) imo ook niet goed uit: gebeuren daar geen ongelukken mee?

Schrik én van de extreme reactie van de 'buurvrouw', maar minstends zo erg van de eigenaresse die werkelijk gelooft dat deze modder een (door 3 da's) goedgekeurde huisvesting is...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:33

Stro in een schuilstal daar wordt het echt een zootje van hoor. Gewoon zorgen voor een goede bodem.
Het is natuurlijk waardeloos dat die dieren nergens een plek hebben, behalve in een container waar ze niet allemaal tegelijk in kunnen, waar ze droog kunnen staan en liggen.
Maar ik vind wel dat er nu heel veel commotie is over deze paarden, zal zeker terecht zijn, maar als ze alle weilanden / paddocks in Nederland gaan controleren, nu op dit moment, is volgens mij in wel meer gevallen zo dat dieren zwaar in de modder staan en geen droge plek tot hun beschikking hebben. Zo zijn er ook meer paarden met te krappe halsters om in de wei, drukkingen (ga eens kijken bij een manege hier ook in de buurt, langs de A13..), mok en rainrot en daar wordt niets aan gedaan.
Het lijkt ondertussen wel of we het hier over die paarden in Friesland die geen kant meer op konden...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-11-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:35

en dat zou niet moeten mogen vanhuisuit...........

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:38

Klopt het zou niet mogen. Alleen realiteit is dat het wel heel veel gebeurt en dat er volgens mij nog heel veel ponies en paarden in Nederland zijn die het veel slechter hebben dan deze hier.
Ik vind het ook een schandalige toestand hoor, daar niet van. Maar de toon die in dit topic af en toe wordt aangeslagen vind ik nogal.... nou, je snapt het wel.
En ik zou het wel heel goed vinden als alle weilanden / paddocks / stallen regelmatig gecontroleerd werden. Maar dan moet ook goed duidelijk zijn waar goede huisvesting voor paarden / ponies aan moet voldoen. Als dat duidelijk is omschreven dan kan een DB of politie ook goed ingrijpen. Lijkt mij logisch dat er een droge plek moet zijn om te staan, ter grootte van een box per paard of zoiets. Zelfs voor een batterijkip zijn dergelijke richtlijnen, waarom dan niet voor paarden :n :(
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-11-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:40

Ik vind het ook niet kunnen hoor, zo zou ik mijn paarden echt niet houden hoor dan maar geen paard.

@vanhuis uit, ik begrijp je frustratie maar het klinkt beetje alsof je zegt, tja laat maar want er zijn ergere dingen aan de hand met andere paarden.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:48

Wat toevallig zeg. Ik ga bijna nooit ergens heen met de trein, maar afgelopen vrijdag reed ik erlangs en toen dacht ik al van dit kan toch niet goed zijn voor die paarden. Vooral nu na de hevige regenval zal het wel een enorme modderboel zijn. En daarnaast kunnen ze ook niet echt vrij bewegen daar.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:17

Lottejulia schreef:
Je zou toch zeggen dat als ze er zo veel verstand van heeft, ze haar paarden ook het aller beste wenst, namelijk 24/7 op grasland(!) met een schuilstal.

Sommige paarden kunnen niet 24/7 op het grasland aangezien ze dan extreem dik worden danwel hoefbevangen worden.... dus ook dat is, in onze nederlandse goed bemeste weiden, niet mogelijk helaas!

Een combinatie van goed paardengras land (en dat is dus geen mooi glad getrokken gazonnetje!) en een zandpaddock met of zonder een deel bestrating is het beste. En als er geen bestrating aanwezig is in de paddock, is dagelijks een aantal keren over het harde stappen erg goed voor paarden (hoeven).

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:22

O ja, en wat betreft stro in een schutstal... over het algemeen blijft dat niet zolang in de stal liggen en wordt het juist "uitgelopen" door de paarden... en daar wordt het echt niet beter van in de paddock!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:24

Dan kunnen ze op zijn minst de ontlasting eruit halen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:26

Ik heb geen grasje gezien eigenlijk, ik kan ook niet geloven dat hier nog een discussie over moet komen, echt wie met gezond verstand laat zijn paard nou in die blubberzooi rondlopen.

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:24

:oo Dit is bij mij heeeeeeeeeeeeel vlak bij.
Ik woon aan de enne kant van het spoor en de paarden dus aan de andere kant.
Ik kijk er zelf nooit eigenlijk,vind heel dat gebied 1 grote bende met al die tuinhuisjes enzzz.

Ben benieuwd hoe dit op z'n einde gaat lopen.....

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:40

Ik woon er ook vlakbij. Het is idd een grote bende...
Het is gewoon geen plek voor paarden, Het plekje wordt aan drie zijden begrensd door enorm drukke spoorwegen.
Vanaf hier is het trouwens nog 7 a 8 km voordat de duinen beginnen, dus hoe ze daar dagelijks komen? Trailer?

Gargoyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:39

Ik zit dit hele topic met groeiende verbazing te lezen en kan het dus ook niet laten te reageren.
Idd is de modder een groot probleem en ik ben het met iedereen eens dat dit aangepakt moet worden of eigenlijk al aangepakt had moeten zijn. Het is niet zo dat de paarden 365 dagen per jaar in de modder staan zoals meerdere mensen hier beweren. Nu met de herfst is het een jaarlijks terugkerend probleem.

En beste Madeliefw hoe denk je dan dat wij in de duinen komen? Het zijn gezonde paarden en we rijden via de bossen en de Waalsdorpervlakte zo de duinen in! Het strand en dagtochten naar bijv Noordwijk zijn voor deze paarden heel gewoon! Weer of geen weer. En daar komt dus geen trailer aan te pas...

Gargoyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 03:16

Ik wil nog wat kwijt. Er wordt gezegd dat de paarden uitgebroken waren en daar wordt ook gretig op ingegaan. Ik kan je vertellen dat de deur geforceerd wordt en dit 3 keer in 1 week tijd. Het zou best knap zijn voor een paard om een deur die naar binnen open gaat en van buiten op slot zit open te krijgen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 03:46

hanneke65 schreef:
Graag wil ik reageren op dit artikel. Ik rij zelf op de paarden van Quirine en het verhaal is wel heel erg eenzijdig.

De paarden van Quirine zijn in top conditie. Zij zijn zeer waarschijnlijk onder de gelukkigste paarden van Nederland. Wat het verhaal niet vertelt is dat de paarden elke dag prachtige buitenritten maken door duinen en naar het strand. De paarden zijn lief, relaxed en aanhankelijk. Ze krijgen eten van top kwaliteit. Sterker nog: twee van de vijf paarden rijden met succes endurance wedstrijden, waarbij ze maar liefst vier keer per wedstrijd worden gekeurd. Het oordeel is altijd hetzelfde: top conditie!!
Het regent op het moment veel in Nederland. Hoeveel paarden staan er in Nederland in de modder in de wei? En hoeveel paarden staan er op stal met weinig of geen beweging? Dan maar een paar benen in de modder: deze paarden zijn zielsgelukkig!
HK

Dan mag ik toch hopen dat jullie met die toch al niet in te beste conditie verkerende dieren met de trailer naar het strand en de duinen gaan, want dat is toch nog wel een aardig stukje stappen vanaf jullie locatie! Met de fiets ben (of nouja, was..) ik vanaf de de Vriesstraat nog een aardige tijd onderweg! En ritten door de duinen en over het strand zijn nou niet écht lichte ritten.. zeker niet als je die naar eigen zeggen dagelijks maakt! Bovendien lijkt het me ook niet echt lekker om 24/7 tot mijn knieën in de modder te staan hoor. Wel eens weggezakt met kaplaarzen aan? Denk het wel want op een andere manier kun je je niet verplaatsen daar. Loopt niet makkelijk hè? Dat ben je na vijf meter al zat.. Kun je nagaan als je er áltijd in moet lopen. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat de paarden 'zielsgelukkig' lijken als ze op buitenrit gaan ja, dat ze eindelijk kunnen lopen op 'vaste bodem' :roll:

Ik word zo moe van dit soort onredbare, altijd weer uit de hand lopende rotsituaties. Iedereen kan toch met eigen ogen zien dat dit geen normale omstandigheden zijn. Alleen omdat ze aan de minimale verzorgingseisen voldoen is dit toegestaan. Fijne eisen dan. Een beetje modder is tot daar aan toe, maar dit slaat echt nergens meer op hoor.. Met zoiets doe je alleen een varken een plezier :roll: Maar dan als (aangelegde) modderpoel, niet als "paddock".

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 03:52

hanneke65 schreef:
Mijn drie dochters hebben bij Quirine leren rijden. Voor een schijntje. En natuurlijk helpen ze mee met het onderhoud van materiaal en paarden. Dat doen ze graag. Sommige meisjes die nu nog bij Quirine rijden, rijden daar al tien jaar en met veel plezier. Wat een nare berichten allemaal. En natuurlijk krijgen de paarden droog hooi uit een ruif. Helaas kan ik het niet laten om te blijven reageren op deze onzin. En dit is geen schuilaccount!! Ik heb toevallig vanmiddag nog met 'shetlandbokker#18' gesproken toen de asociale buren de buurt op zijn kop aan het zetten waren.

:x Dat meen je toch niet écht hè? Hoop ik. Dan zou ik mijn dochters maar eens een gigantische schop onder hun billen verkopen en de boel eens écht gaan onderhouden!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 04:37

ik zie het ook telkens als ik in de trein zit... blijft het treist vinden... ook de ezels! zie er wel altijd mensen bij zitten, maar het ziet er gewoon zo... armoedig... uit... weet even geen andere woorden :n

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 06:14

Ook hier 1 die vlak naast het spoor woont en dus alleen het tunneltje onderdoor hoef om bij dat stuk te komen.

Ik moet zeggen dat ik heb gekeken of ik daar ook mijn paardje kon stallen (niet bij bewuste mw hoor) omdat het zo lekker dichtbij was... nou echt niet hoor. Je betaald een godsvermogen en dan hebben ze niet eens een normale uitloop en wat ik zag, daar gingen mijn haren van overeind staan. Dus dat werd hem niet...

Ik vond, zoals meerdere hier, het een armoedig zooitje en naar ik begrepen heb is het daar niet eens toegestaan om paarden te plaatsen en gedoogd de gemeente het alleen maar. Dus ik vind het eigenlijk tijd dat iedereen daar weggaat, ik vind het geen geschikte plaats om paarden te plaatsen, het is allemaal op elkaar gepropt en alles lazert uit elkaar omdat het allemaal een bij elkaar geraapt zooitje is (sorry voor mijn woorden) Dat de paarden dan ook eens constant in de modder staan is niet echt een fijn iets, zeker niet voor een paard die al eens hoefbevangen is geweest (en dan lekker een anderhalf uur rijden ermee voordat je bij het strand bent, dan daar nog rijden en dan weer terug, zal ook wel errug goed zijn voor zijn hoeven)

Ik hoop dat alles in beslag genomen wordt, mw. eens haar diploma gaat halen voor hoefsmid ipv rondstrooien ermee dat ze hoefsmid is...

en ja mijn paarden hebben ook regelmatig in de blub gestaan...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 07:11

Kijk, dat deze hele situatie paardonwaardig is en dat er ingegrepen moet worden staat buiten kijf..
Dat er dan ook nog mensen zioijn die hun kinderen op deze verwaarloosde paarden laten rijden begrijp ik niet...
Dat de buren, die zich bekommeren om het lot van deze paarden worden aangemerkt als asociaal, vind ik een schande...
Maar dan is er nog 1 ding wat ik niet begrijp.
Wat is in de vrede een orthopedisch hoefsmid? Of het is een zelfbedachte term, of alle smeden zijn orthopedisch hoefsmid....

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:25

Hanneke, een beetje kinderachtig om mij nou gelijk te citeren om 1 spelfout..... Weet je zeker dat je een volwassen vrouw met 3 kinderen bent???

Maar goed, het blijft een feit dat deze paarden regelmatig kreupel/onregelmatig lopen en zoals ik ook van iedereen hoor, drukking en infecties hebben. En het is WEL waar dat de paarden altijd in de modder staan, ik heb het in ieder geval nooit anders gezien. Ik heb in de begin tijd zelf gezien hoe zij met haar paarden om ging en dat vind ik persoonlijk als dierenliefhebber echt heel dieronvriendelijk... Ik zie haar ook zelf vaak rijden tijdens haar 'lessen' en van de ruiteretiquette heeft ze ook nog nooit gehoord, want ze passeert andere ruiters gewoon in volle galop, dat zegt ook wel iets over de persoonlijkheid en wat je wil mee geven aan je 'lesklanten'.
Buiten dat ben ik het er ook niet mee eens dat de paarden in TOP conditie zijn, want mijn gezonde paard en de gezonde paarden in mijn omgeving met een gezonde conditie zijn wel gewoon mooi rond, hebben een glanzende vacht en kunnen vrolijk in de wei rondrennen zoals het hoort. Een vrolijk paard staat niet de hele dag met zijn hoofd hangend naar beneden in de blubber, dat blijkt hierboven maar over hetgeen hoe de eigenaresse de term 'gelukkig en vrolijk paard' interpeteerd naar haar lesklanten...
En iedere dag een 'mooie' rit door de duinen rechtvaardigd niet het feit dat ze dus nooit lekker zelf kunnen rondrennen, rollen, spelen met hun vrienden, want dat kan namelijk echt niet in die drap.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:36

Ik heb een stuk met hun samengereden op de endurance in wanroij. Ik vond ze er niet slecht uitzien, maar in topconditie vond ik ze ook niet.
Ik vind blubber ook niet zo erg, mits ze wel droog kunnen liggen en eten...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:44

Voordat iedereen over terein zelf gaat praten.
Er zijn er genoeg daar die ook gewoon goed hebben...
Maar nu dr toevallig iets over staat wat daar is , word er over begonnen.
Tevens zijn de duinen niet eens zo ver.. snap niet waar iedereen dat vandaan haalt.

Maar goed dit topic begint een beetje offtopic te raken afentoe.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:53

dravergekkie schreef:
Voordat iedereen over terein zelf gaat praten.
Er zijn er genoeg daar die ook gewoon goed hebben...
Maar nu dr toevallig iets over staat wat daar is , word er over begonnen.
Tevens zijn de duinen niet eens zo ver.. snap niet waar iedereen dat vandaan haalt.

Maar goed dit topic begint een beetje offtopic te raken afentoe.

Ik moet inderdaad zeggen dat bijvoorbeeld de pony's van Dravergekkie er meer dan goed bij staan! Het kan dus wel op deze plek...