'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:11

Ik zit in de gemeente Gaasterland in Friesland. En hier zijn een paar weken terug al de eerste gevallen geweest. Gelukkig niet bij ons. Maar wij kennen wel 1 eigenaar die zijn drachtige merrie is verloren. En deze liep in een land met esdoornbomen. Zo ook een paar andere paarden. Zodoende denken ze dat het een schimmel is die op deze bladeren zit. Maar ze durven het niet met zekerheid te zeggen. Onze dierenarts zei ook zolang je goed bijvoerd dan kan er weinig gebeuren. Want dan beginnen ze niet aan de bladeren te eten. Het zijn meestal paarden op een stuk weiland waar niks meer te eten valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:15

Ik hoor hier argumenten om paarden 24/7 op de wei te laten staan, omdat men de paarden niet op stal wil hebben, met betrekking tot vacht en weerstand. Is het niet mogelijk deze paarden in de nachten op een paddock of rijbak te zetten?
Als je paard AM krijgt heb je niets aan vacht.
Gelukkig staan de paarden hier in de paddock. Ik zit ook in het noordooste, Appingedam om precies te zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:15

Ow, ai.. Bedankt voor de info in elk geval...

Vreselijk overigens, je zult je hele fokkerij maar kwijtraken door dit. :\ Sowieso elk paard wat er aan sterft is er één te veel.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:18

Mag ik een vraag stellen, de paarden bij wie am geconstateerd is hadden die een schuilstal en beschikking over hoog gras en hooi, of alleen een bijna kale wei?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:39

Wat ik van onze dierenarts heb vernomen stonden de paarden die hij heeft gezien op een kale wei en werden ze niet bijgevoerd.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:43

Hier staat gelukkig nog een boel gras en voor zover ik weet geen Esdoorn...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:46

Het is niet zeker dat het daar vandaan komt, maar dat vermoeden ze dus. Hoop dat ze er achter komen waar dit vandaan komt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:52

De plaats is Lippenhuizen/ Jubbega.... Buitengebied!

Maar de kliniek vertelde dat er in het gehele gebied van Drachten, assen, heerenveen het echt actief is... zoals ik al eerder schreef... er is weer een paardje in deze hoek overleden.[/quote]

Hier woon ik ook! Begin nu toch wel flink de kriebels te krijgen. Denk dat ik mn paarden voorlopig maar even binnen houd zolang er niet bekend is waar dit van komt.
Heb vorige week al eentje moeten laten inslapen wegens hoefbevangenheid, vind het wel even mooi genoeg zo.
Bij wie is dit gebeurd (mag via pb)?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:58

het zou nu toch bekend zijn dat het door de bacterie Clostridium Sordellii kwam?
kan zoiets dan op blaadjes zitten..

ik snap gewoon niet hoe het kan dat er na zoveel jaar nog geen duidelijkheid over is, over het hoe waar en waarom,
of het wel of niet te voorkomen is, alles...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:02

Er is nog niks zeker. Ze tasten nog in het duister. Er zijn alleen vermoedens. Dit heeft mijn dierenarts vandaag tegen mij verteld. En ik kan je wel vertellen die zit er bovenop.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:05

Waar zit jij FriesWytske en welke DA heb je?
Ik wist helemaal niet dat er in Friesland al zoveel van die gevallen zijn.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:10

Kort gras en langs een boswal is dus gevaarlijk :\
Ik denk dat ik morgen maar even moet overleggen met stalbaas..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:19

Marigold schreef:
ik snap gewoon niet hoe het kan dat er na zoveel jaar nog geen duidelijkheid over is, over het hoe waar en waarom,
of het wel of niet te voorkomen is, alles...

Dat vind ik ook zo apart aan dit verhaal. Zoals in het andere topic te zien is, is dat in 2006 ook best wat paarden overleden zijn aan AM, is er destijds dan geen onderzoek gedaan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:27

Mindim schreef:
Ik hoor hier argumenten om paarden 24/7 op de wei te laten staan, omdat men de paarden niet op stal wil hebben, met betrekking tot vacht en weerstand. Is het niet mogelijk deze paarden in de nachten op een paddock of rijbak te zetten?
Als je paard AM krijgt heb je niets aan vacht.
Gelukkig staan de paarden hier in de paddock. Ik zit ook in het noordooste, Appingedam om precies te zijn.

Helaas, mijn stalbazen willen dat pertinent niet hebben. Anders had ik dat zeker gedaan. :j

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:28

tja: geld tijd en wetenschappers. Alles is volgens mij vrij schaars. En het is niet het enige wat uitgezocht moet worden. Zoveel paardenkwaaltjes waar we nog vrij weinig aan kunnen doen of de exacte oorzaak weten. Ik vind het niet verrassend dat ze niet weten hoe en wat, ik zou alleen graag willen weten wanneer de kust weer veilig is.
Na vorst wordt gezegd. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:29

Die lijst is al flink aan het groeien, mijn angst ook, dus ik ga morgen toch maar beginnen met 's nachts opstallen. Ik heb buitenstallen en zet ze pas rond 7 uur binnen dus voor de vacht ben ik niet zo heel bang. Vraag me alleen af of ze het niet koud krijgen dan, want ze hebben minder ruimte om te bewegen als ze het koud krijgen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:33

Ik ga morgen ook eens overleg plegen of we deze week nog 's nachts kunnen opstallen. Ben er niet gerust op en in principe zijn de stallen er wel weer klaar voor. Maargoed, is maar net wat de stalbaas in z'n hoofd heeft en die ziet de ernst helaas niet zozeer. Wellicht morgen wel als hij weet dat het hier in de omgeving hard om zich heen grijpt... :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:36

Ik vind het ook jammer dat veel mensen de ernst niet echt inzien, waardoor je weinig kunt doen als je overgeleverd bent aan je stallingsbazen. :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:37

Scheelt dat ze bij ons thuis staan, maar als er meer klanten graag willen opstallen dan zal hij toch wel luisteren? Maar goed ze zijn het niet meer gewend om lang binnen te staan en de twee shetjes moeten in een stal dan, even kijken of ze elkaar heel laten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:14

mijn staleigenaar is altijd super voorzichtig, soms ook onhandig, maar nu ben ik er wel blij mee dat er een keuze is :)

print de artikelen uit, laat ze aan de eigenaren lezen, hang het op, zaai paniek :P ;) en laat weten waarom je wilt dat het anders wordt. Dat zouden mijn strategien zijn bij een niet luisterende staleigenaar. Of dreig te vertrekken. Vind niemand leuk in deze crisistijd ;)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:23

MDJ schreef:
Nu begin ik me toch wel serieus zorgen te maken, van de 10 gevallen (en 1tje waarvan het niet 100% zeker is) waren er 5! in Friesland, en ook nog eens heel dichtbij..

wat zouden jullie doen? er liggen op dit moment, sowieso in het achterste gedeelte met de stal veel wilgenbladeren.

En ik weet niet of het relevant is, maar ik heb 2 shetlanders, een wat oudere van 15 en een jong beestje van 6 maanden. ;)

wilgenbladeren zijn juist erg gezond en werken bloedzuiverend, die voer ik elk jaar

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:01

pyrodaantje schreef:
laetitia schreef:
@pyrodaantje;
heel veel sterkte met dit verlies. Vreselijk he om je paard zo'n enorme pijn te zien hebben.
Ze gaan echt door een hel.

Mag ik vragen waar je paard stond, voor in ons archiefsysteem in het centrale topic over AM?

Bedankt, Laetitia

De plaats is Lippenhuizen/ Jubbega.... Buitengebied!

Maar de kliniek vertelde dat er in het gehele gebied van Drachten, assen, heerenveen het echt actief is... zoals ik al eerder schreef... er is weer een paardje in deze hoek overleden.

Dan is dit dus bij "de buren" gebeurd... Straal van misschien 1 a 2 km
Nog meer reden het aantal uren weidegang te beperken de komende tijd...

Mag ik vragen hoe veel jij je paard in de wei had lopen? En de andere gevallen?
Ik heb ze nu nog maar een uurtje of 4/5 op het gras staan, en verder dag en nacht in de paddock met veel ruwvoer, maar heb geen behoefte aan problemen...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:54

Omdat het hier in de buurt ook al voorkomt had ik het er gisteren over met onze pensionhoudster. De meeste paarden stonden al binnen, maar nu gaat mijn pony vanaf vanavond ook in ieder geval voor de nacht naar binnen. Het is niet anders voor mijn gevoel... Dat toch liever dan een dood paard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:22

Op een duits forum gelezen dat het vooral ook smorgens actief is en dat ze de paarden in de herfst pas tegen de middag op de wei zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:15

Ik heb net met de dierenkliniek gesproken die meerdere gevallen hebben gehad en die geven aan als je echt geen risico wilt lopen, dat je ze dan van het gras af moet houden.

Het verloop gaat ontzettend snel, het is niet te voorspellen welke percelen wel of niet aangedaan zullen worden en ze durven niet te zeggen dat je met beperkt weidegang en bijvoeren geen of weinig of minder risico loopt... Ik kreeg er echt niet meer uit dan dat omdat ze het zelf allemaal nog niet weten en alle gevallen worden neergelegd/gemeldt bij Universiteit van Luik voor onderzoek.

Er zou een waarschuwing op de site komen, en een stuk in de hoefslag. Ik vraag me af hoe ze andere paardenhouders willen bereiken/waarschuwen... Zoveel mensen kijken niet uit zichzelf op de sites van klinieken en de hoefslaglezers zijn natuurlijk ook beperkt...