Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:46

Ik heb begrepen dat er in Zuid-Flevoland enkele paarden en pony's op raadselachtige wijze zijn overleden. Weet iemand daar iets van?
Onze oudjes lopen overdag ook nog in het land.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:52

Lies_Beuker schreef:
Ik heb begrepen dat er in Zuid-Flevoland enkele paarden en pony's op raadselachtige wijze zijn overleden. Weet iemand daar iets van?
Onze oudjes lopen overdag ook nog in het land.

Dat wordt dan goed gras controleren ben ik bang. Kort houden moet sowieso natuurlijk als je er paarden in hebt staan, dus het is dan ook beter te zien gelukkig.

D0nna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:59

Echt erg, Wij zijn direct weer begonnen met bijvoeren van kuil/hooi!
Dit is erg belangrijk zodat ze niet van het gras leven.
Ik ken de mensen waarvan hun paarden zijn overleden echt een verschrikkelijk verhaal.
Dus helaas voor mijn pony maar wat korter in het land en nu moet hij toch maar wachten tot hij zijn hooi op heeft!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:00

Jakkes wat een nare berichten!
Mijn paarden lopen overdags ook altijd buiten, en een aantal mini's staan 24/7 buiten, wel met een schuilstal maar omdat er nog zoveel gras op staat voeren we niet bij, ze zijn al ietsie pietsie te dik vandaar.

Nu moet ik eerlijk vertellen dat bij mij op het land in de herfst ook wel paddestoelen groeien maar ik dacht altijd die eten ze niet, ik ga vanmiddag direct aan de slag en die paddestoelen eruit halen.
Meschien is het ook verstandig de mini's savonds maar op stal te zetten denk ik, bah ik heb er buikpijn van, ik woon vlak bij de belgische grens dus is niet zo ver van me bed allemaal.

Muzefee

Re: Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:15

Ik zal vandaag het bericht op stal laten lezen en hoop dat er dan voor die paar dagen nog bijgevoerd kan worden. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:18

In plaats van elkaar helemaal gek te maken van ongerustheid. Neem contact op met je dierenarts. Deze weet of het bij jou in de buurt ook is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:21

Nemurin schreef:
Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)

En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.

Nee klopt dat is indd zo! ;)

En dat kost ook bergen met geld om een heel weiland met kunstmest te bestrooien. :$

Nou ik hoop dat jullie wat aan de tekst hebben die ik heb geplaatst! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:24

D0nna schreef:
Echt erg, Wij zijn direct weer begonnen met bijvoeren van kuil/hooi!
Dit is erg belangrijk zodat ze niet van het gras leven.
Ik ken de mensen waarvan hun paarden zijn overleden echt een verschrikkelijk verhaal.
Dus helaas voor mijn pony maar wat korter in het land en nu moet hij toch maar wachten tot hij zijn hooi op heeft!

Maar in de tekst die ik heb geplaatst staat ook dat het in kuil kan zitten %)

Nouja ik zie het allemaal wel.
Ga in ieder geval mijn dierenarts eens even ondervragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:27

FriesWytske schreef:
In plaats van elkaar helemaal gek te maken van ongerustheid. Neem contact op met je dierenarts. Deze weet of het bij jou in de buurt ook is.

Denk niet dat het buurtsgebonden is.
het is een schimmel in het gras wat ineens kan ontstaan.dat heeft denk ik niets te maken met provincie,plaats,ect.
Denk gewoon dat ieder goed zijn gras in de gaten moet houden en aan de dierenarts kan vragen wat de symptomen zijn.
en wat de behandeling is om het eventueel te kunnen bestrijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:33

Je dierenarts weet of het bij jou in de buurt heerst. En men word hier helemaal gek gemaakt. Terwijl het er helemaal niet hoeft te zijn bij jou in de buurt. En als je de dierenarts belt en informatie vraagt weet je ook precies hoe en wat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:38

Helaas is het elke herfst hetzelfde liedje, geloof ik. Dan komt AM weer opzetten, al hoewel er gelukkig nog geen massasterfte is, maar het zal je maar gebeuren (Laetitia, ik vergeet nooit meer wat er met jouw mooie Karim gebeurd is, een paar jaar geleden.... ;( en hij stond ook niet ver van onze buitenkudde vandaan....).

Ik lees dat men nog steeds niet weet hoe het nou precies komt. Dat is wel erg irritant, dus we zijn gewoon overgeleverd. Tot nu toe is het elk jaar prima gegaan bij ons en wat hoop dat dat zo blijft. Ik kan er weinig aan doen (naast bijvoeren), want op stal zetten, nou nee hoor. :n
Dan krijgen we weer andere kwalen/problemen.

We houden ze goed in de gaten en verder probeer ik niet in paniek te raken door verhalen. Uiteindelijk heeft het gros buiten helemaal niets. En daar hou ik me maar aan vast. Ik kan wellicht de DA even bellen, maar er zitten hier aardig wat DA's, dus ik weet niet of de mijne die hun praktijk wat verder weg hebben, helemaal op de hoogte zijn van deze omgeving. Ik bedoel, wordt het nou eens centraal bijgehouden? Zal wel weer niet.......

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:39

eppie38 schreef:
Jakkes wat een nare berichten!
Mijn paarden lopen overdags ook altijd buiten, en een aantal mini's staan 24/7 buiten, wel met een schuilstal maar omdat er nog zoveel gras op staat voeren we niet bij, ze zijn al ietsie pietsie te dik vandaar.

Nu moet ik eerlijk vertellen dat bij mij op het land in de herfst ook wel paddestoelen groeien maar ik dacht altijd die eten ze niet, ik ga vanmiddag direct aan de slag en die paddestoelen eruit halen.
Meschien is het ook verstandig de mini's savonds maar op stal te zetten denk ik, bah ik heb er buikpijn van, ik woon vlak bij de belgische grens dus is niet zo ver van me bed allemaal.

De paddestoelen zou ik gewoon laten staan. De meeste zijn helemaal onschuldig.
Niet alle schimmels vormen een paddenstoel. En trouwens, door de paddestoelen aan te raken, worden de sporen weer verspreidt.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:01

Nemurin schreef:

En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.

Waarom zou je geen kunstmest strooien? Ik doe alleen maar kunstmeest, omdat aan dierlijke mest ook grote nadelen kleven. Ik hou wel mijn paard een paar weken van de bemeste weilanden af.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:05

tahnee1987 schreef:
Nemurin schreef:

Nee klopt dat is indd zo! ;)

En dat kost ook bergen met geld om een heel weiland met kunstmest te bestrooien. :$

Nou ik hoop dat jullie wat aan de tekst hebben die ik heb geplaatst! ;)

Hoezo veel geld? Meer dan varkensdrijfmest, maar dat is vanwege koper toch al geen aanrader. En paardemest zou ik ivm wormen ook niet op mijn weiland willen hebben. dus kunstmest is denk ik wel het beste alternatief. Onze weide is iets van een halve hectare groot (1 paard) en daar zijn een paar emmers kunstmest op gegaan van naar ik meen iets van 30 a 50 cent per kilo (reken even op 5 euro per emmer). totaal misschien 7 emmers, dus 35 euro. Dat valt toch reuze mee?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:05

MirjamN schreef:
Nemurin schreef:

Waarom zou je geen kunstmest strooien? Ik doe alleen maar kunstmeest, omdat aan dierlijke mest ook grote nadelen kleven. Ik hou wel mijn paard een paar weken van de bemeste weilanden af.

Kunstmest zit veel stikstof in (volgens mij nog meer dan natuurlijke mest), en het is juist algemeen afgesproken in Nederland, toen het stikstofgehalte in de bodem en dus het bodemwater enorm hoog werd (=vervuiling door overbemesting) om niet meer zo veel te bemesten. Als jij een weilandje hebt dat niet zo enorm is, kan het vast wel als je merkt dat die schimmel erop staat of de bodem niet zo zuur is, maar zou toch even navragen/uitzoeken hoe het zit voor je het echt doet.
Volgens mij, als je zuring hebt groeien in de bodem op/rond het weiland, zit het met dat stikstofgehalte van jouw weiland ook wel goed. Maar ik ben niet echt geweldig met de stikstofkringloop. :+

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:06

Hier ligt zowel koeien als kunstmest op het land, per perceel wel verdeeld. Wordt overigens niet vaak gemaaid... Één stuk ligt tegen een boswal, andere stuk staan ook boompjes, maar in beide stukken zie ik vrijwel nooit paddestoelen staan. :n

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:14

Bij mijn paard in de wei staan ook paddestoelen.
Was ook al van plan om ze er morgen uit te gaan halen, maar lees net dat dat misschien geen goed idee is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:20

Ik geloof ook niet dat het aan paddestoelen ligt, want die zijn op zoveel plekken nu, dan zou je een massale epidemie onder de paarden moeten hebben. Daarbij zijn paddestoelen dingen, die al jaren bestaan in de herfst, dus nee, daar zou ik het niet in zoeken, eerlijk gezegd. En ze gokken dan wel op een schimmel, maar volgens mij tasten ze nog behoorlijk in het duister over de echte oorzaak van deze afschuwelijke ziekte. Ik kan me herinneren dat de eerder overleden paarden allemaal een andere situatie hadden (andere bodemsoort/al dan niet bijgevoerd/jong en oud/wel bomen in de buurt, geen bomen in de buurt, etc.), dus ik vind die vaagheid te weinig om concreet iets mee te kunnen. Daarbij ken ik een plek persoonlijk, waar dus een kudde op een perceeltje land getroffen is, alle andere paarden er om heen niet en ook niet de gehele kudde. Hoe kan dat dan toch? Ik hoop echt dat ze iets concreets gaan vinden, want nu breekt er weer paniek uit onder alle paardeneigenaren met buitenpaarden.

Wat wel balen is natuurlijk, want wat kun je doen, behalve je paard binnen gaan houden? Bijvoeren, ja, maar mijn paard eet daarnaast ook zijn happie gras wel, hoor. ;)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:25

Kunstmest zit veel stikstof in (volgens mij nog meer dan natuurlijke mest), en het is juist algemeen afgesproken in Nederland, toen het stikstofgehalte in de bodem en dus het bodemwater enorm hoog werd (=vervuiling door overbemesting) om niet meer zo veel te bemesten. Als jij een weilandje hebt dat niet zo enorm is, kan het vast wel als je merkt dat die schimmel erop staat of de bodem niet zo zuur is, maar zou toch even navragen/uitzoeken hoe het zit voor je het echt doet.
Volgens mij, als je zuring hebt groeien in de bodem op/rond het weiland, zit het met dat stikstofgehalte van jouw weiland ook wel goed. Maar ik ben niet echt geweldig met de stikstofkringloop. :+[/quote]

De stikstof uit dierlijke mest komt geleidelijker vrij, uit kunstmest haast instantaan. De regels van de mestwetgeving waarover jij spreekt, gaat uit van enkele honderden kilo's per hectare, waartegenover ik het over enkele 10-tallen hebt. Valt met die vervuiling dus reuze mee! Wij moeten dus wel aan dei wetgeving voldoen (als boer zijnde). Ik heb helaas zuring, wat ik dan ook weer bestrijdt met vergif. Mijn partner is boer, dus die bepaalt de hoeveelheden. Ik ben dus ook niet de expert, maar het heeft wel mijn interesse, dus weet er inmiddels ook een beetje van.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:08

Wij hebben ook "plekken" in de weide (waar de paarden al 2 weekjes van af zijn)

Deze plekken waren eerst bruin en zijn nu kaal. Wat is dat dan? Ik zal mn ouders ook even sms-en misschien kunnen die ff bij Fredje Smit langs gaan even info in winnen..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:13

FriesWytske schreef:
Je dierenarts weet of het bij jou in de buurt heerst. En men word hier helemaal gek gemaakt. Terwijl het er helemaal niet hoeft te zijn bij jou in de buurt. En als je de dierenarts belt en informatie vraagt weet je ook precies hoe en wat.

heb je ook gelijk in, wij zijn voor zover ik weet ook de enige in het noorden die AM heeft gehad, vandaar ook mijn grote angst.

van karim weet ik idd ook nog goed, maar die was binnen 1 of 2 dagen al ingeslapen toch? wij hebben er 2 week mee gezeten en de een na de ander ging dood op de meest vreselijk manieren. 2 hebben het overleefd. En als het verloop van deze ziekte/schimmel ongeveer gelijk op gaat dan is die angst helaas wel terecht

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:24

mijn pony gaat morgen middag samen met de andere gelukkig op een klein stukje met weinig gras en gaan dan bijgevoerd worden.
wij hebben trouwens enorm veel paddestoelen. :j

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:37

Ik ben helaas bijna 3 jaar geleden ook mijn pony verloren aan AM. Dat was zo verschrikkelijk, ik hoop het nooit meer mee te maken.
Het blijft een moeilijk verhaal, zolang er nog er niet meer bekend is. Mijn pony liep in een kudde van 6 en hij was de enige die het kreeg. Het ene moment in blakende gezondheid en 5 dagen daarna was hij er niet meer.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:41

Cynthiaaapje schreef:
Wij hebben ook "plekken" in de weide (waar de paarden al 2 weekjes van af zijn)

Deze plekken waren eerst bruin en zijn nu kaal. Wat is dat dan? Ik zal mn ouders ook even sms-en misschien kunnen die ff bij Fredje Smit langs gaan even info in winnen..

Kunnen ook plaatsen zijn waar de paarden plassen. Als ze dat vaker op dezelfde plekken doen, 'verbrandt' het gras. Als je zeker weet dat ze daar niet plassen, is het geen gek idee om te proberen achterhalen wat het dan wel is!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:43

Oke Mirjam, dat waren ook idd de plaatsen waar ze plassen, maar je schrikt toch wel als je zo'n bericht leest wat dicht bij is.