Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:13

Daarom worden KWPN hengsten op 2 ingereden?

Kom op zeg niet elke Quarter heeft er met 2 eentje op z'n rug. EDIT: en deze wedstrijd had toch helemaal geen leeftijdslimiet of ben ik nou krankjorem?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:19

Authentic schreef:
Wat dat betreft is er inderdaad wel een enorm verschil tussen reining en dressuur. Ik ken mensen die met hun net beleerde paard (lees: stuur, gas, rem enigzinds bruikbaar) vette winst reden in de B. Dat gaat je op 't laagste reiningniveau dat je kan vinden nog niet lukken, het is trainen, trainen, trainen, oefenen, oefenen, oefenen en na een heule tijd kan je je op wedstrijd vertonen zonder jezelf voor paal te zetten. Als Anky nou een leuke wedstrijd uitkiest in Nederland dan denk ik okeee, maar ze kan deze wedstrijden voorlopig -IMO!- beter uit haar hoofd zetten.

Ik denk ook dat je voor B veel minder moet kunnen dan voor het laagste niveau reining want wat ik ervan begrepen heb dus van de mooie uitleg hierboven ergens is dat er niet zoveel verschillende niveaus zijn in de westernsport. Dan is het natuurlijk logisch dat B heel makkelijk is.
(Is het ook, want ik kan het zelfs.)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:25

Ik ben zeker geen Anky-fan, maar ik vind het hartstikke leuk voor Anky dat ze de mogelijkheid heeft om iets dat ze voor de leuk erbij doet op zo'n niveau te doen.

Het niveau in Lyon ligt dan nog wel te hoog, maar ze moest toch al met een vrachtwagen daarheen, dan maakt een paard meer weinig verschil. Als het startgeld voor zo'n rubriek dan ook geen bezwaar is en de proef niet verschilt van die thuis om de hoek, waarom zou je zo'n concours dan niet als ervaring mogen gebruiken?

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat er binnen de westernwereld met zijn eigen ongeschreven regels anders over gedacht wordt (zoals hierboven ook al een keer zo mooi geschreven is).

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:28

Authentic schreef:
Bizzybijtje schreef:
Tsja... de foto die bij het artikel staat vind ik ook niet echt vriendelijk :+

Heb je de rest bekeken? Bij een spectaculair/snel onderdeel is een slechte foto ook al snel gemaakt. Ja 't paard richt z'n hoofd op en plaatst z'n binnenbeen buiten de massa, maarrrr de teugels hangen los, binnenbeen is er netjes vanaf, buitenbeen zie je imo niet goed genoeg.

Kleurkeuze vind ik wel weer beroerd, maar daar wordt ze niet op beoordeeld bij zo'n wedstrijd.

Jury 3 was 't wel wat oneens met de overige juryleden, op sommige punten...

Leuk commentaar, nu heb ik eens de foto goed bekeken met dit commentaar in mijn achterhoofd en ik vond het onvriendelijke wel meevallen :? Maar ja, ik heb geen verstand van westernrijden.
En ach, laatste zijn we allemaal wel eens geweest.

Ik vraag me trouwens af of iedereen er ook zo bovenop had gezeten als Anky lid was geworden van de plaatselijke Korfbal vereniging.
Dan had ze vast commentaar gekregen dat ze gemengd wil douchen.... ;)

Laat haar toch lekker (en ik begrijp heus wel dat ze als bekend nederlander bij zoiets gelijk in het spotlicht staat maar laat haar toch lekker)

Ga nu even verder lezen of er ook iets in het topic staat over de klasse waar ze in gestart is.

Michael1104

Re: Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:04

kleinigheidje:

de winnares is geen amerikaanse...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:12

Ik kan alleen maar zeggen dat als ik de filmpjes van de afgelopen wedstrijden van Anky zie, ze elke keer met sprongen vooruit gaat. Oke ze maakt nog van die onbenullige foutjes die in de reining nou eenmaal afgestraft worden, maar met meer ervaring gaat dit zeker goed komen. Ik denk wel dat ze het enorm getroffen heeft met dit paard, echt een topper die braaf zijn ding blijft doen met een enorm enthousiasme. Kentucky lijkt me op dit moment nog te hoog gegrepen, maar wie weet als ze de komende maanden stevig gaat trainen dat het dan nog wat wordt. Kanttekening blijft wel dat ik liever een echte reining ruiter naar Kentucky zie gaan.

ironlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:01

Anky kreeg wel bij iedere oefening een staande ovatie (zoals je aan het filmpje van Lyon kunt zien). Maar het is UITSTEKEND dat zij op deze manier meehelpt om deze tak van sport te populariseren. Ik had na de eerste slide stop al tussen de VIP-boxen gelegen.

Heel dapper !

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:54

Citaat:
De Nederlandse dressuur- en westernamazone startte haar Whizashiningwalla BB, in eigendom van de Eiffel Gold Ranch, voor de eerste keer op het hoogste niveau.

dit vind ik een beetje een rare uitspraak, in Wanroij was er laatst ook een CRI wedstrijd die ze startte en dat niveau is net zo hoog als een CRI wedstrijd in Lyon hoor?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:55

waarom start ze hoe dan ook in het hoogste niveau?! er zijn genoeg EEERRRUGG goede reining ruiters die daar hun hele leven voor moeten werken en die minstens 10x zo goed zijn!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:00

Martine123 schreef:
waarom start ze hoe dan ook in het hoogste niveau?! er zijn genoeg EEERRRUGG goede reining ruiters die daar hun hele leven voor moeten werken en die minstens 10x zo goed zijn!

Paard is niet van haar, dus ze zal hoe dan ook open moeten starten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:11

Ja, ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. Ik heb ook western geprobeerd en mij viel het ontzettend tegen! Ik rijd vanaf mijn 7e paard op de 'Engelse' manier en western moet je gewoon echt leren vanaf de basis. Het is een heel andere manier van rijden, die je ook echt vanaf het begin moet leren snappen. Dat helemaal opnieuw beginnen, waar ik al zoveel op een andere manier kon, vond ik moeilijk te behappen en toen heb ik bewust besloten om het op 'Engels' te houden. Ik heb toch wel heel veel geleerd daarmee hoor en veel respect voor de westernruiters! Het is ook in het voordeel van het 'Engelse' rijden, maar ik vind het 2 hele verschillende manieren van rijden.

Dus ik zou in mijn onwetendheid ook zeggen: Bij het begin beginnen op de concoursen. Hoe zit het met winstpunten enzo? Ken heel de wedstrijdtactiek niet hoor, het is pure interesse. Had ze winst? :P
Mijn eerste gevoel is ook die van schoenmaker blijf bij je leest. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, omdat ik me er maar een goede 2 jaar in verdiept heb.

En uhm.. volgens mij is dat beleren van paarden een heel hot topic. Ik ben ook anti-te vroeg op het paard springen. Maakt mij niet uit wat voor ras het is. 4 jaar is jong genoeg!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:22

Idefix er staat op pagina 5 een goede uitleg.

Maar één ieder die zijn geld verdiend in de paardensport of het paard van iemand anders start moet starten in de Open, de hoogste klasse dus.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:39

Voor zover ik weet is 3 ook prima maar 2,5 vind ik alweer een tikje vroeg en vaak moeten ze met 3 ook nog beetje groeien. Maar qua hersens/leervermogen is dat wel al een prima leeftijd, is me verteld.

Maar ik weet er verder eigenlijk weinig van. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:12

Nemurin schreef:
Authentic schreef:
Wat dat betreft is er inderdaad wel een enorm verschil tussen reining en dressuur. Ik ken mensen die met hun net beleerde paard (lees: stuur, gas, rem enigzinds bruikbaar) vette winst reden in de B. Dat gaat je op 't laagste reiningniveau dat je kan vinden nog niet lukken, het is trainen, trainen, trainen, oefenen, oefenen, oefenen en na een heule tijd kan je je op wedstrijd vertonen zonder jezelf voor paal te zetten. Als Anky nou een leuke wedstrijd uitkiest in Nederland dan denk ik okeee, maar ze kan deze wedstrijden voorlopig -IMO!- beter uit haar hoofd zetten.

Ik denk ook dat je voor B veel minder moet kunnen dan voor het laagste niveau reining want wat ik ervan begrepen heb dus van de mooie uitleg hierboven ergens is dat er niet zoveel verschillende niveaus zijn in de westernsport. Dan is het natuurlijk logisch dat B heel makkelijk is.
(Is het ook, want ik kan het zelfs.)

De beginners reining is voor beginnende ruiters op volledig opgeleidde paarden. Dat betekend dat je er nog steeds op moet proberen te blijven te zitten bij manoevres zoals spin en sliding stop, en dat sommige paarden sneller kunnen zijn dan jij als ruiter uit kunt zitten. Maar idd, in een beginners reiningproef moet je kunnen spinnen en sliden en changeren. En als het paard ouder is dan 6 jaar, ook nog allemaal op een hand (bij de rassenklassen). Bij de NRHA moet alles op een hand, ook bij een driejarige, of je moet green as grass starten...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:53

Schoenmaker, blijf bij je leest...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:10

Eens een dressuurruiter is toch niet altijd een dressuurruiter (of vul maar in: springruiter, westernruiter, endurancruiter, menner enz enz)? Hoe bedoel je hokjesgeest :r

Ze heeft gewoon de pech dat er in de westernsport 1 kromme regel is en dat is dat je als beginner zijnde (maar wel werkzaam in de paardenwereld (en dat hoeft dus helemaal niet rijtechnisch te zijn)) meteen in de hoogste klasse moet starten. Raar maar waar.

Ik blijf het super vinden dat ze het hoe dan ook probeert en door blijft zetten ondanks alle kritiek. Laat haar gewoon eens lekker een uitdaging hebben en aangaan. Niemand is in alles het beste, ook zij niet.

Ik zeg: lekker doorgaan, blijven oefenen en lekker genieten van een nieuwe discipline meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:15

In de hoogste klasse? Er zit nogal een verschil tussen de bijv Rookie pro en de open of een CRI.
Ze zou ook wat lager kunnen instappen want volgens mij geldt namelijk het prijzengeld van de dressuur niet voor de NRHA.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:20

Maar dat is iets wat zij bepaald en niet wij in welke klasse ze instapt ;) Zeker niet zolang de reglementen het blijkbaar toelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:25

Tuurlijk, maar of het erg motiverend is om bij dat soort shows gelijk te rijden en steeds maar laatste te worden?
Maar ach, als zij er gelukkig van wordt. Ben alleen van mening dat je niet op zo'n show moet komen om ervaring op te doen, maar dat zal wel persoonlijk zijn.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:47

hopla schreef:
Hoe kan het dat Anky in de hoogste klasse mee rijdt?
Moet zij niet net als iedereen gewoon onderaan beginnen?

Als je instructeur bent of hoger (In dit geval wereldkampioen) moet je hoger beginnen.
Is volgens mij redelijk eerlijk anders ben je waarschijnlijk in de allerlaagste klasse altijd eerste, is niet leuk voor de rest :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 07:56

KiWiKo schreef:
daarom worden Quarters op 2 ingereden?

Is zeer omstreden en wordt in de VS vooral gedaan omdat je met de jonge paarden op de futurities erg veel geld kan verdienen. In Nederland komt het niet zo gek veel voor (en mensen die het wel doen durven het vaak niet te zeggen omdat ze dan zo'n beetje worden afgemaakt bijvoorbeeld hier op bokt..).

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:23

Ik heb totaal geen verstand van reining, al heb ik les gehad van een western-man.
Volgens mij gaat dit topic ook niet over reining, over de regels van reining óf over de regeltjes bij een CRI.
Uit de reacties die ik lees kan ik alleen maar conclusies trekken over de personen die deze reactie schrijven, niet over de persoon waar dit hele verhaal over gaat.
Wat mij stoort is dat het kennelijk verboden is om iets te doen als de mogelijkheid zich voordoet, omdat veel anderen dit niet op deze manier zou kunnen doen. (oftewel, als ik het niet kan of mag, dan zij ook niet....)
Persoonlijk heb ik nooit spijt van de dingen die ik doe, of gedaan heb. Ik heb juist altijd spijt van de dingen die ik niet doe of gedaan heb.
Ik hoop dan ook dat Anky zich niets aantrekt van alle kritiek en lekker zo door blijft gaan. Ik vind het wel een bewijs van haar lef, en ik vind het prachtig dat ze lak heeft aan de meningen van de stuurlui aan wal.

Go for it Anky, veel plezier ermee, ik ken je niet, maar chapeau dat je het durft!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:32

Hihi gelukkig is ze laatste is geworden. Het was toch een flinke afknapper geweest voor de doorgewinterde westernruiter die dan evt. een plaats lager dan haar geeindigd was :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:43

Wat een gedoe weer e. Iemand moet de laatste zijn, en so what dat het nu Anky is. Doen jullie het beter???
Uiteindelijk moet je overal in groeien e, en als je niet probeert kan je ook niet beter worden.
Ze is topsporter en professioneel genoeg om de blutsen en builen erbij te nemen, lessen uit te trekken en vooruit te denken. Volgende dag brengt nieuwe kansen en nieuwe ervaringen.

En idd wat zou het commentaar geweest zijn moest ze direct aangesloten hebben bij de top??? Wss was het dan evengoed weer een discussie. leven en laten leven, benijd je haar of dunk je het beter te kunnen, vermeld dan even snel je naam en paard en dan zullen we zien waar jij de volgende keer op dat niveau staat. Plaats dan ook fotos op HAW en dan knallen we je af!!! Immers eerste keer of niet, een laatste plek of fouten zijn not done 8)7
(hoe kortzichtig kunnen mensen zijn :n )

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:50

Vippie schreef:
Ze heeft gewoon de pech dat er in de westernsport 1 kromme regel is en dat is dat je als beginner zijnde (maar wel werkzaam in de paardenwereld (en dat hoeft dus helemaal niet rijtechnisch te zijn)) meteen in de hoogste klasse moet starten. Raar maar waar.

Er is een verschil tussen de gemiddelde Open-klasse op een Nederlandse wedstrijd en de wedstrijd in Lyon. Dat verschil is enorm, ze heeft zich niet weten plaatsen voor de finale van het NK en dan denkt ze dat ze binnen een jaar wel op wereldbekerniveau is? Als ze het ziet als een lolletje, dan kan ze beter gewoon een aantal keer in Nederland starten.

Als hier een gewone bokker die lesgeeft haar nieuwe westernpaard naar de wedstrijd in Lyon had gereden, de laagste score had gehaald en nogsteeds gaat voor wereldbekerniveau had ik precies het zelfde gezegd. Zoals ze nu doet heb ik het idee dat zij het enorm onderschat of ze neemt de sport niet serieus.