Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:17

gekvanfleur schreef:
maar een hond is nog steeds het liefst buiten, en kat jaagt nog het liefst de hamster slaapt het liefst overdag en de mieren zijn nog niet resistent tegen gif. nog niet helemaal aangepast dus...........
en wat wij fout doen, en er gaat veel fout tussen mensen en dieren is nog geen vrijbrief om maar te doen wat je wilt.
waarom is dat verekkte vluchtgedrag van een paard er dan nog niet uitgefokt.

Ik doe met mijn paarden waar ik mij het beste bij voel.. en als ik mijn goed voel kijk ik anders naar de paarden dan wanneer ik me bij de situatie niet goed voel...

een jager heeft ook vluchtgedrag... een jager verkiest ook de vlucht boven de aanval als hij aangevallen wordt.
Vluchten is lijfsbehoudt...
echter de lengte van het lontje, daar kun je foktechnisch wel wat aan doen en is ook gedaan (volbloed versus koudbloed)... en dat te samen met opvoeding en opleiding kan het lontje doven of er voor zorgen dat het lontje niet aangestoken wordt.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:20

Devaney2009 schreef:
Arabesk schreef:
[ Dressuur is zo ongeveer het onnatuurlijkste dat er is voor een paard. Het paard wordt beperkt in de nek, met behoorlijk wat druk in de mond .

Dat heet nou slecht paardrijden. Wie heeft jouw ooit geleerd dat goed paardrijden samengaat met veel druk in de mond :?

Idd, Arabesk, ik krijg de indruk dat jij de basics van de dressuur ooit verkeerd aangeleerd hebt gekregen,
vervolgens maar een andere weg in bent geslagen en ineens alle dresuurruiters bent gaan veroordelen :)

Ik was van de zomer op een westernkamp om daar eens iets van mee te pikken, nou, wat ik daar wel niet over die stoute, stoute dressuurruiters te horen kreeg :+
Dressuurruiters trokken altijd aan één teugel om die kant op te sturen terwijl westernmensen altijd heel netjes hun handen opzij deden.
Dresuurruiters zouden zagen en aan hun teugels rukken..
Tja, misschien dat sommige mensen dat doen, maar ik ben er die week ook achtergekomen dat op de betreffende manege ook heel wat gezaagd werd,
erger dan ik het ooit ergens anders heb gezien..
En dat we trekkend zouden sturen, nou het allereerste wat er bij mij werd ingestampt, is dat je nóóit trekkend mag sturen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:20

gekvanfleur schreef:
vind jij alles leuk wat je moet doen??
en hoezo generaliseren.. stal = donker hok?
is iedere stuk grond waar paarden 24/7 op verblijven dan gelijk een modderbad waar ze nooit droog kunnen staan?
en is een weide vrijheid??
is niets meer dan een stuk omheind land...

als we zo gaan beginne kunnen we de discussie wel stoppen.....
100 procent vrijheid bestaat niet meer in de moderne samenleving, wel kun je ntuurlijk je best doen zoveel mogelijk op het paard zijn behoeftes in te springen.[/quote]

waarom kun je de discussie stoppen dan?
omdat niet iedere stal een donker hok is???

Paard van de buren staat 24/7 buiten, in een weide van 15 X 10 meter, alleen zonder beschutting... maar het paard staat niet op stal.

je kunt geen uitersten gaan vergelijken om zo aan te tonen wat goed en fout is. of beter en slecht.
een paard met zomereczeem is bepaalde delen van de dag binnen beter af dan buiten op de weide..

en nogmaals, ik ben geen voorstander van 23/7 op stal...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:21

De wetenschappers lieten tevens weten dat eerder onderzoek uitwees dat het schudden met het hoofd (headshaking) bij dressuurpaarden, meestal het resultaat is van sterke inwerkingen van het bit, wat kan resulteren in schade aan de zenuwen, omdat ruiters proberen het hoofd van het paard laag te houden.

Amen.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 30-10-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:22

Alane: een paard 24/7 op stal zetten, staat bij mij gelijk aan een gevangenisopsluiting. Hoe goed die stal ook mag zijn.

Devaney2009

Alane schreef:
gekvanfleur schreef:
maar een hond is nog steeds het liefst buiten, en kat jaagt nog het liefst de hamster slaapt het liefst overdag en de mieren zijn nog niet resistent tegen gif. nog niet helemaal aangepast dus...........
en wat wij fout doen, en er gaat veel fout tussen mensen en dieren is nog geen vrijbrief om maar te doen wat je wilt.

Ik doe met mijn paarden waar ik mij het beste bij voel.. en als ik mijn goed voel kijk ik anders naar de paarden dan wanneer ik me bij de situatie niet goed voel...

een jager heeft ook vluchtgedrag... een jager verkiest ook de vlucht boven de aanval als hij aangevallen wordt.
echter de lengte van het lontje, daar kun je foktechnisch wel wat aan doen en is ook gedaan (volbloed versus koudbloed)... en dat te samen met opvoeding en opleiding kan het lontje doven of er voor zorgen dat het lontje niet aangestoken wordt.

Zonder dat vluchtgedrag kunnen we niet eens op onze paarden zitten en rijden. Dus laat ze dat aub behouden.

Marjo

MRIIIS schreef:
De wetenschappers lieten tevens weten dat eerder onderzoek uitwees dat het schudden met het hoofd (headshaking) bij dressuurpaarden, meestal het resultaat is van sterke inwerkingen van het bit, wat kan resulteren in schade aan de zenuwen, omdat ruiters proberen het hoofd van het paard laag te houden

Amen.

zet het hoofd te hoog en na een jaar is de rug verk*t

Devaney2009

MRIIIS schreef:
De wetenschappers lieten tevens weten dat eerder onderzoek uitwees dat het schudden met het hoofd (headshaking) bij dressuurpaarden, meestal het resultaat is van sterke inwerkingen van het bit, wat kan resulteren in schade aan de zenuwen, omdat ruiters proberen het hoofd van het paard laag te houden.

Amen.

Lijkt er sterk op, dat ze het onderzoek hebben gedaan met een stel hele slechte "dressuur" ruiters.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:23

Alane schreef:
gekvanfleur schreef:
vind jij alles leuk wat je moet doen??
en hoezo generaliseren.. stal = donker hok?
is iedere stuk grond waar paarden 24/7 op verblijven dan gelijk een modderbad waar ze nooit droog kunnen staan?
en is een weide vrijheid??
is niets meer dan een stuk omheind land...

als we zo gaan beginne kunnen we de discussie wel stoppen.....
100 procent vrijheid bestaat niet meer in de moderne samenleving, wel kun je ntuurlijk je best doen zoveel mogelijk op het paard zijn behoeftes in te springen.

waarom kun je de discussie stoppen dan?
omdat niet iedere stal een donker hok is???

Paard van de buren staat 24/7 buiten, in een weide van 15 X 10 meter, alleen zonder beschutting... maar het paard staat niet op stal.

je kunt geen uitersten gaan vergelijken om zo aan te tonen wat goed en fout is. of beter en slecht.
een paard met zomereczeem is bepaalde delen van de dag binnen beter af dan buiten op de weide..

en nogmaals, ik ben geen voorstander van 23/7 op stal...[/quote]
nee dat bedoel ik niet ;)
een stal een donker hok is idd een beetje overdreven.
ik doelde op wat je zei over dat een wei ook niet natuurlijk is. als dat niet zo natuurlijk mogelijk is is niets dat meer.
en dan kun je maar beter stoppen want dan zijn we allemaal vieze stinkende dierenmishandelaars.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:29

Alane schreef:
gekvanfleur schreef:

ik doe wat voor mijn paard het natuurlijkst is. er zijn namelijk ook genoeg mensen die zich er goed bij voelen dat hun paard 23 uur per dag op stal staat. daar paas ik voor.

een shet die altijd een te grote ruiter op zijn rug draagt weet ook niet beter, dat wil toch ook niet zeggen dat het goed is voor zijn rug. je moet hem dan beschermen omdat hij zelf niet zo slim is.
volgesn mij is dat het probleem van de doorgefokte paarden; ze passen zich te makkelijk aan en laten alles toe.( al hebben ze vaak ook geen keus, anders zitten ze bij de slager omdat het vreselijke paarden zouden zijn)
ik vind dat het van bijde kanten aanpassen moet zijn. het paard past zich al aan door zich te laten berijden en (bijna) alles te nemen, ik vind het dan mijn verantwoordelijkheid het voor hem zo prettig mogelijk te maken.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:31

Ze hebben paarden ook uitgezocht op karakter (namelijk rustige voor de voltige).

Wat als je deze paarden (allemaal) 23u per dag op stal zet en 1 uur per dag longeren. Dan zouden de dressurpaarden ook hetzelfde gedrag kunnen vertonen. Zij hebben immers een ander karakter dan de sulle voltige paarden!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:32

het is erg extreem maar helaas gebeurt het wel maar al te vaak dat paarden wel zoveel op stal staan (ik zeg nu niet iedereen he ;)) of misschien 1 uurtje buiten komen en vaak nog alleen ook... ze in boxen staan waar ze hun buren niet kunnen zien en alleen horen...en dus ook geen lichamelijk contakt kunnen maken... alé of het nu te extreem is of niet, buiten het op stal staan liet men wel zien dat het bij deze tak het meest tressvol is... tuurlijk als ze veel of de gehele dag met soortgenoten in een wei staan met genoeg voer zal het afnemen maar nog zal dan de stress hoger zijn in deze tak dan in alle anderen..maar dit zou het wel verdragelijker maken.

hoe dan ook is het iid wel iets om over de denken :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:34

Marjoow schreef:
MRIIIS schreef:
De wetenschappers lieten tevens weten dat eerder onderzoek uitwees dat het schudden met het hoofd (headshaking) bij dressuurpaarden, meestal het resultaat is van sterke inwerkingen van het bit, wat kan resulteren in schade aan de zenuwen, omdat ruiters proberen het hoofd van het paard laag te houden

Amen.

zet het hoofd te hoog en na een jaar is de rug verk*t

Z'n hoofd om laag trekken met twintig hulpteugels is lekker gezond :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:34

gekvanfleur schreef:
ik doelde op wat je zei over dat een wei ook niet natuurlijk is. als dat niet zo natuurlijk mogelijk is is niets dat meer.
en dan kun je maar beter stoppen want dan zijn we allemaal vieze stinkende dierenmishandelaars.

en als vergelijking haalde ik aan dat een weide ook een modderpoel kan zijn, en dat een stuk omheind land niet gelijk de natuur is.
er is een wezenlijk verschil tussen in de natuur en zo natuurlijk mogelijk proberen te houden.

Ik heb eerder al eens geschreven dat ik bijv aan een zeer drukke straat woon..
Als er bij ons niemand thuis is, staan de paarden op stal.
Onlangs heeft de politie paardenhouders geadvisseerd om paarden s'nachts op stal te houden ivm een paardenripper die aktief zou zijn.
Daarnaast woon ik kleigrond, pottenbakkersklei, en zouden mijn weides geheel aan gort zijn als ik mijn paarden daar 24/7 op zou laten lopen. (nog maar te zwijgen over het letsel wat ze elkaar zouden toebrengen)

Ook ik probeer mijn paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar je bent niet alleen op deze wereld...
en er zijn uitzonderingen, bijv. zieke paarden, paarden met eczeem etc etc.
er zit een groot gat tussen 24/7 buiten en 23/7 binnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:39

Alane schreef:
gekvanfleur schreef:

en als vergelijking haalde ik aan dat een weide ook een modderpoel kan zijn, en dat een stuk omheind land niet gelijk de natuur is.
er is een wezenlijk verschil tussen in de natuur en zo natuurlijk mogelijk proberen te houden.

Ik heb eerder al eens geschreven dat ik bijv aan een zeer drukke straat woon..
Als er bij ons niemand thuis is, staan de paarden op stal.
Onlangs heeft de politie paardenhouders geadvisseerd om paarden s'nachts op stal te houden ivm een paardenripper die aktief zou zijn.
Daarnaast woon ik kleigrond, pottenbakkersklei, en zouden mijn weides geheel aan gort zijn als ik mijn paarden daar 24/7 op zou laten lopen. (nog maar te zwijgen over het letsel wat ze elkaar zouden toebrengen)

Ook ik probeer mijn paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar je bent niet alleen op deze wereld...
en er zijn uitzonderingen, bijv. zieke paarden, paarden met eczeem etc etc.
er zit een groot gat tussen 24/7 buiten en 23/7 binnen.

daar ga ik dan weer volledig mee in. bij ons staan ze in de winter ook op een kleiner stuk wanwege de grond. :)
ik doelde echt alleen op wat je zei over dat de wei ook geen vrijheid was. het is wel het natuurlijkste.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:44

gekvanfleur schreef:
ik denk trouwens dat weidepaarden ook stress hebben hoor.alleen een iets andere vorm.
die hebben weer vaak bazen die totaal verkeerd met hun 'baby's' omgaan.
er zijn er zat die nog niet begrijpen dat een paard behoefte heeft aan duidlijkheid en dus maar een beetje aanklungelen.
heb daar ook paarden van gezien die vreselijk in de stress konden schieten.

Maar dat heeft niets te maken met het in de wei staan op zich. ;)
Want er zijn ook zat stalpaarden met eigenaren die verkeerd met hun 'baby's' omgaan. :j
Helaas.....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:46

Twiggy2008 schreef:
gekvanfleur schreef:
ik denk trouwens dat weidepaarden ook stress hebben hoor.alleen een iets andere vorm.
die hebben weer vaak bazen die totaal verkeerd met hun 'baby's' omgaan.
er zijn er zat die nog niet begrijpen dat een paard behoefte heeft aan duidlijkheid en dus maar een beetje aanklungelen.
heb daar ook paarden van gezien die vreselijk in de stress konden schieten.

Maar dat heeft niets te maken met het in de wei staan op zich. ;)
Want er zijn ook zat stalpaarden met eigenaren die verkeerd met hun 'baby's' omgaan. :j
Helaas.....

ik bedoel dat het niet per defenitie is dat alleen stalpaarden stress hebben.
wei paarden hebben weer andere factoren van stress.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:01

gekvanfleur schreef:
ik bedoel dat het niet per defenitie is dat alleen stalpaarden stress hebben.
wei paarden hebben weer andere factoren van stress.

Je hebt inderdaad 'stress' en STRESS. ;)

Als ik even naar onze vaste kudde kijk (die staan in een natuurgebied, weliswaar afgeschermd door struiken/bomen/watertjes en hier en daar een hekkie :D, geen (prikkel)draad e.d.), dan is de enige vorm van stress dat een ranghoger dier wel eens wat ruimte opeist, een eend/zwaan/gans die plotseling opvliegt en verder kan ik weinig bedenken, buiten eventueel ons, mensen na dan (al heb ik niet het idee dat onze paarden erg gestresst raken van ons :D ). Ik heb het dan over een kudde die al lange tijd samen staan, samen leven, samen een geheel vormen. Niet over een kudde waar paarden in en uit gehaald worden, erbij gezet worden voor kortere tijd e.d. Want daarin zie je wat vaker onrust, ja. Al hoewel die vormen van stress toch iets heel anders vind dan een 24/7 opgesloten stalpaard met een dagelijkse training van een uurtje. :)

Overigens, Arabesk, ik vind basisdressuur ook erg belangrijk bij paarden. Recht richten, het juiste lichaamsgebruik om een mens fijn te kunnen dragen, ja, dat vind ik belangrijk. Het doorslaan van de dressuur (de door jouw genoemde danspasjes :D), daar heb ik ook veel minder mee, hoor. ;)
Ik vind het er eerlijk gezegd niet uitzien en al helemaal niet in combi met de ijzerwinkel die er dan vaak ook nog eens in en aan hangt. :+

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:14

Hier sluit ik me volledig bij aan. Basis dressuur is nodig om ons op een goede manier te kunnen dragen.

Mijn paard staat ook in een kudde (zo'n 7 paarden) en staan overdag hele dag buiten (zomer en winter) en 's avonds op stal. De kudde kent elkaar en ze zijn helemaal aan het ritme gewend. Hier ondervinden ze weinig stress. (Behalve als mijn merrie het weer op heupen heeft :D )
Maar de meeste stress wordt veroorzaakt door de mens, door de omgang met het paard (onduidelijk communiceren of tegenstrijdig communiceren), manier van rijden, of paard hele dagen op stal te laten staan.
Wij hebben het paard uit hun natuurlijke leef omgeving gehaald, maar dat wil niet zeggen dat we er niet alles aan moeten doen om het voor de paarden zo aangenaam mogelijk te maken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:29

Sjoyceje schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan. Basis dressuur is nodig om ons op een goede manier te kunnen dragen.

Mijn paard staat ook in een kudde (zo'n 7 paarden) en staan overdag hele dag buiten (zomer en winter) en 's avonds op stal. De kudde kent elkaar en ze zijn helemaal aan het ritme gewend. Hier ondervinden ze weinig stress. (Behalve als mijn merrie het weer op heupen heeft :D )
Maar de meeste stress wordt veroorzaakt door de mens, door de omgang met het paard (onduidelijk communiceren of tegenstrijdig communiceren), manier van rijden, of paard hele dagen op stal te laten staan.
Wij hebben het paard uit hun natuurlijke leef omgeving gehaald, maar dat wil niet zeggen dat we er niet alles aan moeten doen om het voor de paarden zo aangenaam mogelijk te maken.

Helemaal mee eens!

laverite

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:59

Die stress zal volgens mij wel grotendeels te wijten zijn aan het feit dat ze de paarden 23/7 op stal hielden, wie doet er nu zoiets?

Toen mijn paard vroeger veel op stal stond was ze vaak ongedurig & kribbig. Nu staat ze sinds enkele maanden 24/7 buiten, ook deze winter staat ze lekker in de weide! Ze heeft een prachtige stal die ze kan gebruiken wanneer ze wilt ( 4meter op 4) maar je moet niet denken dat ze er veel inkruipt hoor ;) Haar plaats is in de weide met de andere paarden én ik heb sindsdien een veel vrolijker en nog liever paardje gekregen!

Dus de theorie van "paarden hebben liever een stal dan een weide" mag wat mij betreft echt wel eens heel duidelijke verworpen worden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:09

Die theorie staat hier ook niet ter discussie. Al deze paarden stonden onder 'slechte' omstandigheden en vertoonden afwijkend gedrag. De dressuur paarden vertoonden alleen meer afwijkend gedrag. Dus wordt er van uitgegaan dat dressuur rijden meer stress oplevert.

Ik ben vooral benieuw naar:
-hadden ze de paarden willekeurig ingedeeld bij de disciplines?
-waren het bij alle disciplines dezelfde ruiters
-kregen de andere paarden meer afwisseling in het werk dan de dresuurpaarden?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:25

Klopt hoor PolO13; maar ik merkte dat het hier in het topic ook werd vermeld ;)

Ben verder ook benieuwd naar jouw vragen :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:54

Ik snap niet waarom ze nooit stress hormonen hebben gemeten bij dit soort dingen?
Das iig objectiever, idd grote groep paarden testen, zelfde ras, at random verdelen over disciplines. (of kijken of een paard dat altijd dressuur gereden minder stress hormonen heeft als je iets anders doet of andersom) Kan je ook met bitloos enzo doen.

Zoiets zeg maar:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17402431

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:06

Dan meld ik mijn bitloos gereden weidepaard hierbij graag aan. :D