Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:42

Ik eet het echt niet, krijg het gewoon niet door mijn strot, sorry, voor mij is het net zoiets als je hond of je kat opeten.
Ja ik eet wel gewoon vlees en vind het van mezelf ook beetje vaag maar ik moet het echt niet en de kinderen natuurlijk ook niet.
Mogen ze wel maar willen ze niet, zal ook wel door mijn afkeer komen denk ik.
Mijn man is gek op paardenworst, ik heb er geen moeite mee als hij dat eet maar echt niet dat ik het ga kopen voor hem, brrrr, ik ril als als ik het bij de slager zie liggen.

Ik probeer verder wel zo diervriendelijk mogelijk te eten, zoals scharrelvlees, geen kalfsvlees, geen kreef enz maar lukt ook niet altijd zeg ik eerlijk.

Ik heb wel 2 varkentjes thuis, die ik heerlijk vertroeten en ook nooit geslacht zullen worden, eten weggooien hoeft niet want zijn wandelende kliko's, ze wroeten heerlijk in de modder en pesten graag de geiten, zo probeer ik wat terug te doen eigenlijk.

@edit, ik vind de titel eigenlijk beetje vaag, ik vind dat ieder voor zich zelf moet bepalen of paardenvlees wel of niet kan eigenlijk, dus of het een taboe is, moet ieder zelf beslissen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:51

Ik werk zelf bij een slagerij. Wij verkopen geen paardenvlees omdat veel klanten van ons paardenliefhebbers zijn. Ook heb je voor het verkopen van vers paardenvlees andere diploma's nodig als slager (dit heeft onze chef echter wel).
Mijn zwager is boer, het merendeel van de fokstieren ziet alleen het daglicht wanneer ze op transport gaan. Toch heel anders dan het merendeel van de paarden die bij de slacht worden aangeboden. Ik vind paardenvlees niet lekker vanwege de wat zoetere smaak. Paardenrookvlees vind ik wel erg lekker.

eppie38

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:59

Coby dat is ook vreselijk (de stieren) maar ik vind het wel een verkeerde stelling dat paardenvlees wel mag omdat ze een beter leven hebben dan koeien en varkens.

Als je uit principes geen paardenvlees wilt eten, kan het je moeilijk opgedrongen worden omdat koeien enz het slechter hebben.
Dan erbij de omstandigheden waaronder paarden leven die gefokt worden voor de slacht, Frankrijk, spanje enz die zijn echt niet beter als die koe of varken hier in Nederland.
Als je filmpjes op joutube ziet van die transporten, tjee zeg.
Echt niet ieder paard wat in Nederland bij de slacht beland heeft een goed leven gehad.

Maar een oplossing, allemaal vegetarier worden dus, weet alleen niet of mijn hondjes en katten het hiermee eens zijn.

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:37

Interessant stukje , ik eet zelf geen paardenvlees. Niet omdat ik het zielig vind , ik weet niet waarom , gewoon het idee dat ik een paard opeet waar bij wijze van gisteren nog iemand van hield.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:30

Ergens vindt ik het een mooie smoes.

Het feit is alleen dat de paardenvlees eenmaal niet goed doet op het markt en van daaruit proberen ze mensen te overhalen om het toch te gaan eten zodat de consumers hun zakken met geld kunnen vullen.

Mensen moeten niet zuren wat een ander wel of niet eet, als ze maar goed eten dan maak het niks uit je paardenvlees wel of niet eet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:43

Janine1990 schreef:
Eet je ook haribo snoep? Zoals ik net al zei, daar zitten ook resten van paard in... Evenals varkenskoppen en nog veel meer.
Hoefsmeden oefenen op hoeven van geslachtte paarden, wat vind je daar dan van?

Edit: Onzin om dit aan één persoon te vragen, dus hierbij, iedereeeeen!

+ de lijm die je gebruikt om je foto's mooi in een album te plakken, en de knopen aan je mooie blouse...

Wordt allemaal van botten gemaakt, óók paardenbotten.

Natuurlijk moet een ieder zelf weten of ze wel of geen paardenvlees eten, maar het argument dat mensen het zielig vinden om paardenvlees te eten kan ik gewoon echt niet snappen. En dan dus de mensen die wel ander vlees eten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:49

Stef wat is daar niet aan te snappen dan?
Ik eet het niet omdat ik het zielig vind, ik eet het niet omdat ik een paard niet een dier vind die geslacht moet worden om opgegeten te worden.
In sommige landen eten ze hond, nou sorry geef mijn portie maar aan fikkie, zou ik ook nooit eten.
Dat heeft alles te maken met persoonlijke keuzes en niet alleen maar omdat het zielig is, koe vind ik ook zielig maar die eet ik wel dus dat is het niet.
Paarden zijn mijn lievelingsdieren, bleef zon ontzettend veel plezier aan ze en vind het voor mezelf niet kunnen, maar ik heb er ook geen moeite mee als andere het doen.
Wat lijm en knopen betreft, dat moet je maar net weten dus, weet ik niet dus en jawel ik zou daar dan in het vervolg rekening mee houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:47

Tja. Het kan verkeren.
Dip in de markt en het eten ervan moet populairder worden. Alle nietverkochte ´geruimde´ paarden moeten toch érgens heen...

Wat betreft ´beter´ leven is het een twijfelachtige zaak.
Dat denkt de ruiterij graag tegen beter weten in. Feít is dat er voor álle gedomesticeerde dieren welzijnswetgeving is behalve voor paarden :)*
Je weet dus van een stuk paardenvlees NIETS.
Ik betwijfel of een kwart van de geslachte varkens of runderen een gedragsstoornis heeft door suboptimale levensomstandigheden.
Nu is het voor mij geen vraag, want eet alleen onze eigen gelukkig levende eco-dieren, maar áls ik moest kiezen koos ik waarschijnlijk geen vlees van een paard wat mogelijk een heel leven in het eigen toilet heeft gestaan en stereotype gedrag heeft ontwikkeld van ongeluk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:52

stef schreef:
Janine1990 schreef:
Eet je ook haribo snoep? Zoals ik net al zei, daar zitten ook resten van paard in... Evenals varkenskoppen en nog veel meer.
Hoefsmeden oefenen op hoeven van geslachtte paarden, wat vind je daar dan van?

Edit: Onzin om dit aan één persoon te vragen, dus hierbij, iedereeeeen!

+ de lijm die je gebruikt om je foto's mooi in een album te plakken, en de knopen aan je mooie blouse...

Wordt allemaal van botten gemaakt, óók paardenbotten.

Natuurlijk moet een ieder zelf weten of ze wel of geen paardenvlees eten, maar het argument dat mensen het zielig vinden om paardenvlees te eten kan ik gewoon echt niet snappen. En dan dus de mensen die wel ander vlees eten

volgens mij mogen sinds de BSE(gekke koeien ziekte/scrapie)geen beenderen meer gebruiken....BSE zit namelijk in het merg.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:54

maar gelatine zit ook koeienbotten in toch?
Vind ik ook lekker...
Dus waarom wel koeienbotten, maar geen paardenbotten?
Op beide dieren kun je rijden, uit beide dieren komt melk, beide dieren hebben 4 benen, een hoofd en een staart(je).

Zie het verschil niet zo, paardenvlees is daarbij ook nog erg lekker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:06

eppie38 schreef:
Stef wat is daar niet aan te snappen dan?
Ik eet het niet omdat ik het zielig vind, ik eet het niet omdat ik een paard niet een dier vind die geslacht moet worden om opgegeten te worden.

Mag je absoluut vinden, maar ik snap het gewoon niet ;)
Het is voor een koe of welk ander dier toch ook, toch net zo "zielig" ?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:08

Dierlijke stoffen die gebruikt worden voor onder andere snoepgoed, zijn altijd alleen maar reststoffen van goedgekeurde slachtdieren. Dus resten van een slachthuis, maar dan enkel de resten van goedgekeurde dieren. Al het andere restafval gaat naar Rendac en wordt verbrand. Rendac levert geen grondstoffen voor andere producten, maar verwerkt de kadavers en afval alleen voor brandstoffen.
Rendac heeft gewoon een website waar je alles kan vinden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:09

wat ik zielig vind zijn beesten die geslacht worden die geen bestaanswaardig leven gekent hebben.
De meeste paarden hebben dit wel gekent, en konden niet anders dan afgemaakt worden.

Bovendien is slachten vrij humaan hoor!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:11

Eqidea, ik ben het helemaal met je eens.

Ik vraag wel eens aan mijn moeder of ze paardenvlees wil halen voo me. Heerlijk eerlijk. Lekker stoven of bakken :D

Paardenrookvlees vind ik heerlijk, zo lekker zout. Heerlijk op brood enzo :D

Ik vind slachten ook veel humaner dan een prik (3 om te verstaan)

dus als het kan en moet word de mijne geslacht... Kan het echt niet anders gaat er wel een prik in...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:19

Ach, dieren eten andere dieren. Mij maakt het niet zoveel uit wat het is, zou ook hond of kat eten als het zou moeten.
Mijn man is Amerikaans en die gaat bijna over z'n nek als ik zeg dat ik weer 's een paardenbiefstukje wil. Anglo-Saksische culturen vinden het een echt taboe.

Ik heb zelf op een paardenmarkt paarden naar de slachtwagen gebracht. Die paarden RUIKEN de dood gewoon. Ze gaan gillen (had nog nooit een paard horen krijsen) en ze worden met veelsteveel ingeladen. De paarden zien er over het algemeen slecht uit. Er lag zelfs een hele hoef (!!!) in die vrachtwagen.

Dus, zet het maar uit je hoofd dat je paardenbiefstukje een goed leven heeft gehad, dat is waarschijnlijk niet zo, om nog maar te zwijgen over de stress voor het slachten. Maar dat geldt ook voor de koeien en varkentjes. Voor mij maakt het dus niets uit. Ik heb een keuze gemaakt om vlees te eten en ik weet wat er aan vooraf is gegaan. Ik eet met hetzelfde gemak foie gras.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:26

jee, dat vind ik wel heftig, als je zo kan denken, terwijl je weet hoe het transport gaat...
heb je dan niet juist zoiets van, verbeter de wereld begin bij jezelf, ipv gewoon te accepteren dat het zo gaat en wij nou eenmaal vleeseters zijn?

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:01

stef schreef:
Liza: Eet je wel koe/varken/schaap/kip/vis?

ja, ik eet wel koe, varken en kip. Schaap eten we eigenlijk nooit.
Bij deze dieren heb ik dat ook hoor als ik denk aan hoe ze geslacht worden etc hoef ik m'n stukje vlees niet meer.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:11

Ik eet alle soorten vlees. Ook paardenvlees. De maag moet werken de kachels moeten branden. Ieder zijn eigen mening wat hij wel of niet eet. Ik heb respect voor een ieder die het niet eet, maar ook voor diegenen die het wel eten. Persoonlijk zal ik nooit een paard opruimen door hem naar de slacht te brengen en dan alleen voor een paar centen. Dan besluiten wij liever om hem of haar te laten inslapen in zijn of haar eigen omgeving en kies ik persoonlijk voor verwerking via de rendac kost een beetje, maar een stuk humaner. En ja inslapen alleen bij een oud paard of een die echt ziek is anders uiteraard niet he.
Ik hoop dat ze alleen eens regels in gaan stellen voor het vermeerderen van paarden tegen te gaan door grote fokkers ongelimiteerd maar veulens op de wereld te zetten. Juist deze mensen voeden de slachterijen, en als de economie nog even zo doorgaat hebben we met drie jaar een overschot aan paarden die allemaal belanden in het circuit richting de slacht om weer plaats te maken voor de commercie waar de grote jongens zo van afhankelijk zijn. :(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:44

@Hilden, ja maar als het aanbod hiervandaan minder wordt, en de vraag wordt groter, dan krijg je ook weer kromme dingen, wordt het vlees uit landen gehaald waar het er slechter aan toe gaat.
ik vind, nogmaals, dat er duidelijkheid moet komen over herkomst, zodat consumenten een bewuste keuze kunnen maken,
én dat er nu eigenlijk (!!!!!!) eens structureel iets moet worden gedaan aan wanpraktijken in (nodeloos lang) transport en manier van slachten in bepaalde landen!
eigenlijk zie ik liever hier overschot dat hier geslacht wordt zodat aan de vraag voldaan wordt, dan overschot van hieruit op transport en de rest geexporteerd uit Mexico!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:22

phormicola schreef:
Ach, dieren eten andere dieren. Mij maakt het niet zoveel uit wat het is, zou ook hond of kat eten als het zou moeten.
Mijn man is Amerikaans en die gaat bijna over z'n nek als ik zeg dat ik weer 's een paardenbiefstukje wil. Anglo-Saksische culturen vinden het een echt taboe.

Ik heb zelf op een paardenmarkt paarden naar de slachtwagen gebracht. Die paarden RUIKEN de dood gewoon. Ze gaan gillen (had nog nooit een paard horen krijsen) en ze worden met veelsteveel ingeladen. De paarden zien er over het algemeen slecht uit. Er lag zelfs een hele hoef (!!!) in die vrachtwagen.

Dus, zet het maar uit je hoofd dat je paardenbiefstukje een goed leven heeft gehad, dat is waarschijnlijk niet zo, om nog maar te zwijgen over de stress voor het slachten. Maar dat geldt ook voor de koeien en varkentjes. Voor mij maakt het dus niets uit. Ik heb een keuze gemaakt om vlees te eten en ik weet wat er aan vooraf is gegaan. Ik eet met hetzelfde gemak foie gras.

Jemig wel heftig als je zo zou kunnen denken idd. Maar het is jou mening en dat respecteer ik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:11

Ik eet eigenlijk geen paardenvlees. Nou ja, wel een kroketje of zo, maar niet echt paardenbiefstuk oid. Niet omdat ik het zielig vind, integendeel.
Ethisch gezien vind ik zelfs dat je beter paardenvlees kan eten dan bio-industrievlees. Met een beetje mazzel heeft het paard een prachtig leven gehad voordat het op jouw bord belandde. Veel beter dan dat kistkalf of varken.

Ik maak me gewoon zorgen om wat erin zit.
Officieel moeten medicijnen worden geregistreerd in het paspoort maar in de praktijk gebeurt dat gewoon niet.
Voorbeeldje?
Neem een gewone wormspuit. Die heeft een wachttijd van 30 dagen. Dat betekent dat er na het toedienen van de wormspuit 30 dagen moet worden gewacht alvorens het dier voor menselijke consumptie geslacht mag worden.
Maar volgens mij houdt niemand zich daar aan en het is niet controleerbaar omdat niemand de wormspuit in het paspoort noteert.

Vandaar dat ik geen paardenvlees eet. Niet vanwege het vlees of de herkomst, maar vanwege de ongewenste 'marinade'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:38

beantsje schreef:
Ethisch gezien vind ik zelfs dat je beter paardenvlees kan eten dan bio-industrievlees. Met een beetje mazzel heeft het paard een prachtig leven gehad voordat het op jouw bord belandde.

De kans is groter dat het paard een sléchter leven heeft gehad :)*

De ruiterij wil graag anders volhouden omdat het een spiegelbeeld is.
Feit is dat alleen van paardenvlees de onzekerheid totaal is. Er is geen norm over welzijn en op grote schaal wordt de hand gelicht met wat erin zit.
Met paardenvlees kan je vlees eten van een dier wat geestelijk zó leed van een leven op het eigen toilet dat het stereotype gedrag vertoonde en met een beetje pech zit het nog vol rommel, sorry geneesmiddel, ook.
Kijk eens in de werkelijke wereld naar de zielepoten in de stallen die overal staan. Díe eet je! Ongeukkig vlees.
Ja, die zijn dood beter af dus slachten prima, maar zélf eten? Nee, daar moet de sector toch eerst voor gereguleerd en letterlijk! gesaneerd worden.
Je hebt geen idéé van wát je op je bord krijgt met paardenvlees :)*

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:43

Welke reden dat ik nog steeds niet snap is dat mensen die ik ken (grote paardenliefhebbers) toch paardenvlees eten omdat ze toch al dood zijn :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:45

HC, vlees moet aan bepaalde normen voldoen. Volgens mij wordt het getest voor het in de schappen komt te liggen. Zoals eerder in het topic al werd gemeld. Je hoeft niet bang te zijn dat je een paard vol geneesmiddelen op je bord krijgt :Y)
Maar misschien is dat in Spanje anders?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:48

_Miesje_ schreef:
Welke reden dat ik nog steeds niet snap is dat mensen die ik ken (grote paardenliefhebbers) toch paardenvlees eten omdat ze toch al dood zijn :?

Waarom zou je het niet doen?
Je eet toch ook vlees van een koe of een varken of een schaap, die zijn ook al dood.
Vlees is meestal van een dood dier... :)*
Dus waarom in godsnaam zou je het niet eten? Als je het lekker vindt, gewoon eten. Vind je het niet lekker, eet je het niet.
Wordt er ook nog iets nuttigs met een dood paard gedaan :) Bijna elk deel wordt nog ergens voor gebruikt, gelatine, lijm. En slachten zorgt volgens mij voor minder milieuvervuiling dan verbranden (helaas kan het in sommige gevallen gewoon niet anders, dus niet dat ik tegen verbranden ben).