'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:02

De regeltjes worden 9 van de 10 keer van achter een buro gemaakt. Meestal door mensen die wel eens een paard hebben gezien op TV, maar nog nooit van een meter afstand.
Weten niet dat alle paarden een ander karakter hebben en behandeling. De ene wil absoluut niet in een stal staan, terwijl de ander het heerlijk vind.
Kijk naar het dier en past daar je verzorging op aan. Vanuit de overheid kan je geen regels stellen. Willen ze dat toch, dan worden het heel veel regels aangepast per paard. Ach, een regeltje meer of minder maakt in NL ook weer niet uit :D
Nederland, een op en top regeltjesland! Ben blij dat ik er niet meer woon!!!!

wbakelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:19

ze hebben helemaal gelijk weet je wel hoeveel paarden een of andere stoornis hebben van het lang op stal staan lucht zuigen kribbebijten weven noem maar op ze hebben sociaal contact nodig bij ons ik heb er 9 heeft er geen een paard een stoornis staan als het kan dag en nacht buiten minimaal met zijn 2en we hebben 1x de paarden op de manege gehad je zag na een maand de pretlichtjes in de ogen doven en werden heel gelijkmatig in de uitdrukking zeg maar gewoon bedroeft we hebben ze gauw weer naar huis gehaald nou die pretlichtjes waren gelijk weer terug, je kon echt zien dat ze blij waren weer terug te zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:35

horseyfries schreef:
En hoe wil je dat doen, zo'n fokverbod? Mogen er nog wel toppaarden gefokt worden?

Wie heeft het over een fokverbod? Erg zwart wit gesteld is het op termijn een verbod van het houden van paarden in niet-acceptabele condities, meer niet. De spoeling komt ook zwart wit gesteld in het voor-de-goedkoop deel van de sector. Ruimte kost geld, aanpassen kost geld, allemaal geen probleem als je voldoende budget hebt (of zoals eerder gezegd, samen werkt met anderen die hetzelfde willen).

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:40

essiesilly schreef:
ben ik het niet mee eens... hengsten hebben (veel!) hormonen die GAAN zeker weten naar andere paarden toe.. tenzij je misschien tinkers hebt of wat dan ook die zijn misschien anders dat weet ik niet maar geloof me kwpn hengsten en dan vooral dek hengsten!!! hoef jij niet zomaar bij andere paarden te zetten hoor daar kan ik op wedden dat daar verwondingen van komen!
en geloof me ik ben echt wel voor een beter bestaan maar sommige dingen zijn zo belachelijk onrealistisch...
elk paard met een vriendje..:S waarom mogen ze niet naast elkaar dat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar... dat bespaard al een hele hoop leed

Ik vind toch dat je het met dit zinnetje mis hebt, hier scheer je elke hengst over 1 kam. De dekhengsten waar ik heb gewerkt stonden toch echt mooi buiten hoor. Wel alleen maar op uitzicht van andere paarden en die stonden heerlijk te grazen. De Hengsten waar ik heb over heb stonde ook echt wel hoog in het bloed :). Tuurlijk er waren ook 2 hengsten die niet in de wei konden omdat ze er uit sprongen... Maar die stonden lekker in de paddock waar ze niet uit konden.

Alane

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:23

Je bent niet alleen afhankelijk van wat kan ik het paard bieden, maar ook wie maakt daar weer misbruik van..
vorige week heeft een aardig iemand de weide opengezet en liep 1 van mijn paarden op straat... in het duister... een automobilist kon hem nog net ontwijken..
30 kilomater verderop is een pony dood en een x-aantal anderen gewond geraakt doordat iemand ze toegetakeld heeft met een scherp voorwerp...
2 X per jaar hebben ze hier drijfjacht, is het handoger de paarden binnen te hebben (ze houden wel rekening met de paarden, maar het wild niet )
Dan hebben we incidenteel reeen op de weide lopen, die het wel leuk vinden om de paarden te laten schrikken..
enz enz enz...

tja en honden zijn roedeldieren... maar mogen nog steeds alleen gehouden worden op een 2 kamer flatje... en niemand die er iets over hoord of zegd, want dat gebeurd achter gesloten deuren.. je paard zonder deken op een weide in de winter is voor iedereen zichtbaar...

en dan zijn er weer topics over hoe verschillend paarden zijn in hun behoeftes, gedragen etc, maar in dit topic zijn ze weer allemaal hetzelfde... en worden ze gezien als een ding...

de dierenwelzijnswet is niet gebouwd op zwartwit regels, je hebt daar ook mits... en dat is niet voorniets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:29

didtje schreef:
En dan heb je nog paarden die niet naar buiten kunnen ivm blessuren leed.

Ik heb dus 2 van die merrie's die niet naar buiten gaan ivm dat ze zich zel zo toe takelen dat ik de vee arts der weer biij kan halen.

Ik loop met ze aan de hand en rij ze .
Ze kunnen wel in kontakt komen met stal genoten.
Maar los liever niet meer .

en ja der zijn zoveel paarden die 2 keer per dag aan de hand lopen.
En niet in de wij kunnen.
IVM ruimte gebrek dus danig bokken dat de DA weer moet komen.
om dat ze zich zelf weer lekker scheef hebben gebokt en wonden hebben gemaakt boven de pees kappen en spring schoenen.

wat willen zedaar aan gaan doen dan.
daar lees ik niks over tot nu toe.

Ik heb officieel medelijden met jouw paarden. Het spijt me hoor maar een paard dat zich nooit vrij kan ontspannen vind ik dierenmishandeling. IEDER paard kan vrij loslopen. Ik durf er voor alles wat ik heb om te wedden dat als ik jouw paarden had dat ze wel gewoon buiten zouden kunnen staan.

Al dat gezeur hier over uitzonderingen: inderdaad alleen in ons belang. Paarden zijn bewegingsdieren en ik zou blij zijn als ze heir die regels overal zouden doorvoeren want er is hier geen fatsoenlijke stal te vinden qua beweging in de winter. En ook hengsten ed kunnen op de wei. Misschien niet samen maar wel met zicht op andere paarden en alleen in de wei.
Ik zou blij zijn als ze er eens wat aan zouden gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:31

En inderdaad lekker makkelijk om andere dieren erbij te betrekken. Natuurlijk zijn er veel andere diersoorten die het ook vaak neit goed hebben, maar je emot ergens beginnen en als iemand anders iemand neerschiet mag jij het dus ook???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:37

Fellor, dat is wel zo, maar het zou ook een beetje raar zijn als de paardenwereld regels opgelegd zou krijgen terwijl er dan nog duizenden dieren op onnatuurlijke wijze gehouden worden, ik reken hier ook toe: ratten, muizen, hamsters, cavia's, marmotten, konijnen, fretten, chihadinges, katten, honden en ga zo maar door. Het lijkt mij makkelijker om iets te doen aan broodfokkerij van honden en knaagdieren, maar de politiek of dierenbeschermingsorganisatie hebben hierin nog niets bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:39

Ja, dat is zeker vreemd en ik kan niks anders dan aanmoedigen ook daar strengere regels voor te stellen, maar ik ben blij met iedere vorm van verbetring van dierenwelzijn in de wereld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:47

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
En hoe wil je dat doen, zo'n fokverbod? Mogen er nog wel toppaarden gefokt worden?

Wie heeft het over een fokverbod? Erg zwart wit gesteld is het op termijn een verbod van het houden van paarden in niet-acceptabele condities, meer niet. De spoeling komt ook zwart wit gesteld in het voor-de-goedkoop deel van de sector. Ruimte kost geld, aanpassen kost geld, allemaal geen probleem als je voldoende budget hebt (of zoals eerder gezegd, samen werkt met anderen die hetzelfde willen).

Hoe wil je binnen tien jaar het paardenbestand in Nederland zodanig terugbrengen dat er ruimte genoeg is voor allemaal buiten op paddocks en 's nachts binnen in grotere boxen te zetten zonder fokverbod?

Ga jij persoonlijk een paar duizend paarden afschieten dan?
Want zolang we blijven fokken worden de aantallen niet minder hoor.
Dat was mijn eerste vraag naar aanleiding van jouw prachtige voorstel dat er binnen tien jaar een ander beeld zou zijn, hoe je dat dan zag gebeuren? Binnen tien jaar is het onmogelijk om het paardenbestand in Nederland zover terug te brengen zonder een heel aantal paarden letterlijk te doden en dan nog te zorgen dat ze niet weer vervangen worden door een fokverbod.
Maar als jij denkt dat het wel kan dan hoor ik graag HOE!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:48

horseyfries schreef:
Je houdt volgens mij écht van salami hé HC? ;)

Want hier zeg je feitelijk waar het op neerkomt: Nederland is simpelweg te klein om voor alle paarden die er momenteel zijn die aanpassingen te maken die volgens jou en een hoop anderen onontbeerlijk zijn voor paarden.
Dus als de regelgeving daarin wettelijk verplicht paarden op die manier te houden, moeten er gewoon een hoop paarden opgeruimd worden en kunnen we daarna met de juiste situatie verder gaan.
Nu stel ik dus voor dat in het kader van die diervriendelijke actie die mensen die voor zijn, hun paard als eerste beschikbaar stellen om op te ruimen, dan laten zij daarmee zien werkelijk tot alles bereid te zijn voor het welzijn van paarden in het algemeen.

En voor de dierenvrienden hierboven nog even mijn eerdere opmerking: jullie paarden eerst dan maar?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:48

Fellor schreef:
didtje schreef:
En dan heb je nog paarden die niet naar buiten kunnen ivm blessuren leed.

Ik heb dus 2 van die merrie's die niet naar buiten gaan ivm dat ze zich zel zo toe takelen dat ik de vee arts der weer biij kan halen.

Ik loop met ze aan de hand en rij ze .
Ze kunnen wel in kontakt komen met stal genoten.
Maar los liever niet meer .

en ja der zijn zoveel paarden die 2 keer per dag aan de hand lopen.
En niet in de wij kunnen.
IVM ruimte gebrek dus danig bokken dat de DA weer moet komen.
om dat ze zich zelf weer lekker scheef hebben gebokt en wonden hebben gemaakt boven de pees kappen en spring schoenen.

wat willen zedaar aan gaan doen dan.
daar lees ik niks over tot nu toe.

Ik heb officieel medelijden met jouw paarden. Het spijt me hoor maar een paard dat zich nooit vrij kan ontspannen vind ik dierenmishandeling. IEDER paard kan vrij loslopen. Ik durf er voor alles wat ik heb om te wedden dat als ik jouw paarden had dat ze wel gewoon buiten zouden kunnen staan.

Al dat gezeur hier over uitzonderingen: inderdaad alleen in ons belang. Paarden zijn bewegingsdieren en ik zou blij zijn als ze heir die regels overal zouden doorvoeren want er is hier geen fatsoenlijke stal te vinden qua beweging in de winter. En ook hengsten ed kunnen op de wei. Misschien niet samen maar wel met zicht op andere paarden en alleen in de wei.
Ik zou blij zijn als ze er eens wat aan zouden gaan doen.

dat is ook niet leuk voor haar paarden nee maar ga jij dan haar rek. ook betalen als je die paarden naar jou toe haalt? :D
sommige paarden gaan zo vaak en zolang door dat ze idd peesblessures en verwondingen oplopen, volgende stap is dus weer langdurig niet op de wei en als ze dan weer voor het eerst wel mogen gaan ze weer en ja.. .zo blijf je aan de gang..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:52

Als je dat paard mét blessures gewoon op de wei laat en je rijdt er ook gewoon niet meer op dan is het probleem toch opgelost? O:)
En slaat hij dan nog een andere een gebroken heup dan kan die ook gewoon op de wei blijven, hoef je daar ook al niet meer op te rijden, scheelt een hoop tijd wat je dan weer kan steken in het actievoeren tegen al die rotmensen die nog wél op hun paarden rijden en soms er nog sport mee bedrijven ook! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:54

oooo ja! das een goed idee!!! dan kunnen ze zich weer storten op rijden met zweepjes ~~}>
maar dan hebben we nog wel 1 probleem, met zoveel blessures moet je wel rijk zijn... aangezien ze eerst nagekeken moeten worden, en begeleid worden :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:55

Lovely schreef:
Fellor, dat is wel zo, maar het zou ook een beetje raar zijn als de paardenwereld regels opgelegd zou krijgen terwijl er dan nog duizenden dieren op onnatuurlijke wijze gehouden worden

Nee hoor, je moet ergens beginnen, en als paardenliefhebber zeg ik dan: begin maar bij de paarden! Verder zijn er voor al die diersoorten wel degelijk regels. Beperkt tot verkoop veelal, maar er is wel al iets, voor paarden is er nog niks.
Het ontbreken van regels in een andere sector maakt het in deze waar het over gaat nog niet beter. Als op die manier de hete kastanje zou worden rondgespeeld kan je al even goed niks doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:05

Nu alleen nog een échte omschrijving van jouw oplossing Bandida!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:06

essiesilly schreef:
oooo ja! das een goed idee!!! dan kunnen ze zich weer storten op rijden met zweepjes ~~}>
maar dan hebben we nog wel 1 probleem, met zoveel blessures moet je wel rijk zijn... aangezien ze eerst nagekeken moeten worden, en begeleid worden :D

Nee hoor, want die stomme dierenartsen adviseren allemaal stalrust, en dat is het laatste wat je wilt voor je schatjes, daar worden ze vreselijk ongelukkig van! :Y)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:11

:=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:20

betere regels, andere regels moeten wel realistisch zijn...
en passen binnen andere regels en voorwaarden van het land....

en uitzonderingsregels heb je altijd nodig...

weet nog van de honden, mn jachthonden die mochten niet meer gecoupeerd worden, staart moest lang blijven, kocht je een hond in het buitenland dan mocht die niet mee doen aan shows en wedstrijden in Nederland...ook als je hond door verwonding de staart geamputeerd kreeg.
Die regel is inmiddels ook aangepast omdat die niet naleefbaar bleek te zijn...
Nu mag je weer deelnemen aan shows en wedstrijden met je buitenlandse hond met korte staart, mits die komt van een fokker met jagdschein... ook mijn vorige hond had een lange staart en heeft veel ellende ermee gehad door kapot slaan etc even als voorbeeld over dierenleed... toegebracht onder de noemer verbetering dierenwelzijn...
en bij de belgische trekpaarden, zolang de leden zelf paarden aanbieden en hun regels niet aanpassen, blijven er paarden met korte staarten... daar helpt een verbod voor alleen NL niet, dat is dweilen met de kraan open.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:26

horseyfries schreef:
Nu alleen nog een échte omschrijving van jouw oplossing Bandida!

Zie boven, de rest is aan de mensen die dit in detail gaan uitwerken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:47

eppie38 schreef:
Mm paarden zijn er nu eenmaal, we kunnen ze moeilijk allemaal de prairie opjagen alhoewel dat meschien een oplossing is.
Toch als het over honden of katten gaat hoor je deze argumenten nooit maar als het over paarden gaat is vaak de schreeuw laat ze los!

Het zijn geen wilde paarden meer en denk ook niet dat wilde paarden het zo beter hebben maar als je een dier hebt, waarom moet hij zich aanpassen aan jou?
Hij heeft er niet om gevraagd, we vragen een vogel ook niet om te blaffen toch?
Voor mijzelf praat ik niet over paarden op een manege of veel op stal.

Bij dit forunm stond 30 procent van alle meldingen maar ik weet dat het 40 procent is .
Is dat niet te veel dan.
ik zou niet willen dat goedbedoelde paardeneigenaren aangepakt worden, maar die funeste handelaars, staarten couperen, paarden van 2 jaar inrijden, paardenmarkten, veulens slachten, nooit los gooien maar altijd op stal, slechte hoefverzorging, te kleine stallen, vieze stallen, geen gezelsschap en kan nog wel even zo door gaan, waarom zou dat neit aangepakt mogen worden?

En hoeveel van die meldingen zijn uiteindelijk terecht? Dat er daadwerkelijk iets aan de hand is en ingegrepen moet worden?
wel mee eens dat als couperen en brandmerken verboden is, het ook niet via een omweg oogluikend toegestaan moet worden door stamboeken. Net als vieze stallen en niet buiten komen of alleen houden zonder andere paarden in de buurt. Zo heeft mijn pony ook jaren alleen gestaan aan huis bij de vorige eigenaar en wat bloeide die op toen hij bij andere paarden mocht zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:54

Bandida schreef:
Lovely schreef:
Fellor, dat is wel zo, maar het zou ook een beetje raar zijn als de paardenwereld regels opgelegd zou krijgen terwijl er dan nog duizenden dieren op onnatuurlijke wijze gehouden worden

Nee hoor, je moet ergens beginnen, en als paardenliefhebber zeg ik dan: begin maar bij de paarden! Verder zijn er voor al die diersoorten wel degelijk regels. Beperkt tot verkoop veelal, maar er is wel al iets, voor paarden is er nog niks.
Het ontbreken van regels in een andere sector maakt het in deze waar het over gaat nog niet beter. Als op die manier de hete kastanje zou worden rondgespeeld kan je al even goed niks doen.

Voor paarden is er nog niks? Volgens mij zit je hier wel een beetje mis, want het lijkt mij dat de paarden het best verzorgde dieren zijn van allemaal. Ze krijgen hun natje en hun droogje, staan zonodig op stal, krijgen voldoende beweging, kunnen rondhangen in de wei, de meeste paarden hebben het hier niet slecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen en dat die beregeld worden is niets op tegen, maar dat betekent nog niet dat de rest van de paardenwereld opeens ook moet veranderen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:00

FlairS schreef:
Mijn vriendin heeft al 20 jaar paarden aan huis en heeft een kleine pensionstal.
Nu is de buurman er achter gekomen dat het bestemmingsplan agrarisch is en heeft de gemeente ingeseind.3 stukken land liggen nu ongebruikt omdat zij daar volgens het bestemmingsplan alleen schapen of koeien op mag zetten of desnoods bollen .Omdat er dus een boete opstaat voor iedere keer dat ze ze daar neer zet en de buurman klaagt ligt die grond dus ongebruikt en staan de paarden in paddocks.Dus waar gaan we beginnen?Bij de gemeentes of bij de overheid?

Goh, wat een flauwekul...
Ons land is ook agrarisch, en dan grasland. niemand hier die zegt dat daar geen paarden op mogen lopen. Boeren hier in de omgeving hebben ook gewoon hun paarden op dezelfde weides lopen hun koeien en in de winter of het najaar soms nog schapen om het netjes kort de winter in te laten gaan... Opfok is volgens mij wel agrarisch, misschien dat met zo'n gemeente te overleggen is of eventueel een kleine aanpassing van het bestemmingsplan mogelijk is als men moeilijk blijft doen over de paarden? Snap echt wat het nou voor verschil is of er koeien, schapen of paarden lopen... Zolang er geen bak of paddock wordt aangelegd en het gewoon als weidegrond wordt gebruikt...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:24

Huertecilla schreef:
1. Stel groepshouden in open ´stal´ met weide verplicht voor alle paarden.
Hoe groot groep en weide moeten zijn voor gedragsvrijheid van de paarden ís al wetenschappelijk onderzocht.
Hoe groot deze in de regels worden vastgesteld moet onderhandeld worden. Dat ís dan al een compromis met het welzijn van de paarden en diens vrijheden in het belang van de sector!

Leuk! Jammer dat mijn merries elkaar af zouden maken, een van mijn merries heeft slidingplates onder en als ze een ander paard raakt en daarbij is een ander paard zo kapotgemept. Vroeger altijd in kuddes gestaan, zelfs op een heel groot stuk -nog zonder slidingplates- vond ze het nodig om een pony 't licht uit z'n ogen te trappen. Dus de paarden met plates staan bij ons op kampjes met een draadje ertussen, kunnen kroelen, rennen, neuzen, grazen, maar elkaar niet lens trappen. Mijn andere merrie staat 24/7 buiten en doet 't daar prima mee, maar zij wordt van lucht al vet en toen ik haar kocht was ze op 't randje van hoefbevangenheid, hierdoor staat ze met een ander peerdke op een landje met heeeeel kort gras. Het gras hier is gewoon veel te vet voor haar, als ze in een uitvoering van bovenstaand idee niet doodgemept wordt door mijn ene merrie, vreet ze zich wel dood. Ene merrie kan wel op vet gras, andere nog geen 3 tellen.[/quote]

Op deze stal is geen groep groot genoeg om een complete kudde te maken van paarden die samen op kort gras kunnen, en een kudde met paarden met slidingplates die elkaar lens trappen is ook geen strak plan.

Huertecilla schreef:
2. Maak paardhouden vergunningsplichtig. De eigenaar dient aan te tonen dat aan de bovenstaande (en evt. andere) voorwaardes voldaan wordt.
Kan deze dat niet = geen paard.

Leuk plan, alleen jammer dat we daar te laat mee zijn. Er zijn al tig paarden en iedereen zet tegenwoordig ook nog een hengst op een toch al niet zo'n bijzondere merrie waardoor er alleen maar ongewilde veulens geboren worden. Als er dan ook nog mensen zijn die geen paard mogen kopen kunnen we de veulenbiefstukjes wel in de aanbieding gooien, onnodig slachten is ook weer zo'n verspilling van prima vlees...

Dus om even terug te komen op je
Huertecilla schreef:
Oplossing:

Er wordt nu niks aan gedaan, omdat ze er al te laat mee zijn en omdat er zo gigantisch veel geld omgaat in de paardenwereld. En groepshuisvesting is leuk, maar zolang je geen steppe tot je beschikking hebt zit het 'natuurlijke' er niet zo in, in Nederland. Daar is Nederland niet geschikt voor, het gras is hier zo gruwelijk vet dat sommige paarden al hoefbevangen raken van kijken naar dit gras. Daarnaast is er steeds minder ruimte voor paarden (nieuwbouw, nieuwe wegen), dus als je 3/4 van het huidige paardenbestand een kogel door 't hoofd jaagt is 't wat uitvoerbaarder, maar da's ook weer niet zo uitvoerbaar.

Je kan in Nederland niet verwachten dat iedereen een gigantische wei heeft voor z'n kudde, die plek is er niet. Er zijn te veel paarden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:27

Misschien dat ik er dan over heen heb gelezen, maar als dit door gevoerd zal gaan worden, zou het ook einde zijn van de fokkerij lijkt mij? En dan doel ik op de dekhengsten?