"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:09

Jij vindt het dus normaal om de door jouw gemaakte puinzooi te laten liggen??? Als je je troep niet wilt opruimen, maak ze dan ook niet...
Waarom mag jij dan troep maken en wat heeft een kat daarmee te maken? of een reiger, een hond, giraffe of weet ik wat... a;ls jouw paard op de straat/stoep/fietspad poept dan hoor jij dat op te ruimen... doe je dat niet dan kun je een bekeuring krijgen..
[/quote]

Ik zeg niet dat ik het normaal vind, zie het alleen al voor me, weet ik hoe ver terug lopen na een buitenrit om de poep van mijn paard op te ruimen.

Jij hebt zeker een loslopende kat thuis je hapt zo erg toe. Maar hondeneigenaren moeten hun honden ook aan de lijn houden die mogen niet los lopen en die betalen hondenbelasting, en als ze nu ook al over paardenpoep beginnen dan moeten ze ook alle los lopende katten aanpakken, die maken meer rommel dan alle paarden bij elkaar in heel nl die op de stoepen etc poepen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:12

Nee, heb geen loslopende kat... Mijne zijn altijd binnen, buiten overleven ze niet (woon aan een zeer drukke straat) en ik wil niet dat anderen last hebben van mijn dieren... en ik wil dan evenmin last hebben van andermans dieren...
En begrijp dan ook niet wat een kat/konijn/giraffe er mee van doen heeft dat jouw paard bij mij voor de deur poept, en jij als ruiter niet de moeite wenst te nemen omdat op te ruimen, te voet, fiets of met de metro...

wederom is het niet in heel Nederland, of de gehele wereld, maar daar waar mensen klagen over overlast...
Laatst bijgewerkt door Alane op 15-09-09 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maritha

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:13

wees maar niet bang ik woon niet bij jouw om de hoek mijn paard zal nooit bij jouw op de stoep poepen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:14

maritha schreef:
wees maar niet bang ik woon niet bij jouw om de hoek mijn paard zal nooit bij jouw op de stoep poepen.

was ook niet letterlijk bedoelt... :(:)

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:16

hier in de regio was er juist een burgermeester die terug wilde naar de paardenpoep op de stoep omdat dat het landelijke van de stad accentueerde.
Zie mezelf al stana op een tachtigkilometer weg met een zakje en een schep .. of wacht nog beter ... met een afgescheurde poepzak die je verwoed probeert op te ruimen zonder door een audi geraakt te worden...
meneer de agent kunt u even mijn paard vasthouden want ik hem in de ene hand een schepje en in de andere een zakje..
schop het gewoon in de berm: goed voor de bemesting!

PS heb niets tegen audi's }>

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:17

Alane schreef:
maritha schreef:

@femskie: Bea poept niet op de openbare weg... de paarden wel en daar hebben andere mensen last van

ehm..zo was de info ook niet bedoeld, Alane.. :P

Adil

maritha schreef:
Jij hebt zeker een loslopende kat thuis je hapt zo erg toe. Maar hondeneigenaren moeten hun honden ook aan de lijn houden die mogen niet los lopen en die betalen hondenbelasting, en als ze nu ook al over paardenpoep beginnen dan moeten ze ook alle los lopende katten aanpakken, die maken meer rommel dan alle paarden bij elkaar in heel nl die op de stoepen etc poepen

Helemaal mee eens...Als ze nu naast de honden ook nog eens de paarden aan gaan pakken dan wordt het al helemaal tijd dat ze die "schijt op het terrein van jan en alle man-katten" aan gaan pakken :(

Huertecilla

Alane schreef:
vervelende is gewoon dat de ruiters hun eigen graf aan het graven zijn, dat dadelijk wegen etc verboden terrein worden voor paarden, of je daar dan zo blij mee moet zijn.

Dít grafje is een voorbeeld van zelfgegraven.
Er was veel verlast door poep op voet- en fietspaden. In plaats van te handhaven wat toch al niet mocht is er nu een verbod wat vreemd is.

Op zich zou een paard moeten kunnen mesten waar de ruiter mag rijden.
Zeer druk bereden routes waar de mest ook nog een potentieel probleem is, zouden inderdaad terecht van een plaatselijk mestverbod kunnen worden voorzien.

Het voorbeeld van de bereden politie is helder: zij hebben een surveillerende functie ook in voetgangersgebied en daar veroorzaakt de mest overlast = opruimen. Op de rijbaan beiden niet.
Voor de rijbaan heeft de wegbeheerder een reinigingsdienst.
Dat daar vaak op bezuinigd wordt is een ánder probleem.

NL is een zeer dichtbevolkt land én heeft een hoge ruiterdichtheid. Dat geeft potentiële frictie waar het overlapt.
De ruiterij dient zich dit te realiseren en zich voorkomend te gedragen. Het eenzijdig toeëigenen van rechten, regels aan de rijlaars lappen en overlast veróórzaken graaft het eigen graf.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:19

nou dan mag de politie in amsterdam zijn voorbeeldfunctie wel eens laten gelden want er ligt vaak genoeg stront in de kalverstraat!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:19

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
vervelende is gewoon dat de ruiters hun eigen graf aan het graven zijn, dat dadelijk wegen etc verboden terrein worden voor paarden, of je daar dan zo blij mee moet zijn.

Er was veel verlast door poep op voet- en fietspaden. In plaats van te handhaven wat toch al niet mocht is er nu een verbod wat vreemd is.

Zeer druk bereden routes waar de mest ook nog een potentieel probleem is, zouden inderdaad terecht van een plaatselijk mestverbod kunnen worden voorzien.

Het voorbeeld van de bereden politie is helder: zij hebben een surveillerende functie ook in voetgangersgebied en daar veroorzaakt de mest overlast = opruimen. Op de rijbaan beiden niet.
Voor de rijbaan heeft de wegbeheerder een reinigingsdienst.
Dat daar vaak op bezuinigd wordt is een ánder probleem.

NL is een zeer dichtbevolkt land én heeft een hoge ruiterdichtheid. Dat geeft potentiële frictie waar het overlapt.
De ruiterij dient zich dit te realiseren en zich voorkomend te gedragen. Het eenzijdig toeëigenen van rechten, regels aan de rijlaars lappen en overlast veróórzaken graaft het eigen graf.

Helemaal mee eens hoor HC, goed omschreven!

ben ik blij dat ik in Duitsland woon zeg...

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:21

HC niet vervelend bedoeld maar ik denk dat half bokt je niet snapt als je woorden als frictie en voorkomend gaat gebruiken. (helaas)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:21

Oh ja, over verschillen in gemeent/overheidsbeleid in NL gesproken:
1. schuilstal afbreken/ schuilstal toegestaan
2. op de ruiterpaden blijven/ van de ruiterpaden af want zo goed voor de beplanting
3. geen paardenpoep op straat/ laat alsjeblieft je paard op straat schijten hier! Is nostalgisch.

Anyway, als mijn paard toevallig bij iemand voor de oprit/deur iets laat vallen dan schuif ik het aan de kant. Maar wel als de situatie zodanig is dat ik veilig af kan stappen en mijn paard aan de hand kan houden. (wel eind om dan weer op te stijgen, pech voor de rug van mijn paard met 1,78m..)
Ben blij dat ik in een plaats woon waar men niet zo zeikerig is om dit soort dingen. In de stad is dat veel meer het geval, daar zit men veel meer op elkaars lip.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:22

ykja schreef:
HC niet vervelend bedoeld maar ik denk dat half bokt je niet snapt als je woorden als frictie en voorkomend gaat gebruiken. (helaas)

Dan moet die helft van Bokt er maar een woordenboek bij pakken en hun woordenschat verrijken denk ik maar zo ;)

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:30

femskie schreef:
Anyway, als mijn paard toevallig bij iemand voor de oprit/deur iets laat vallen dan schuif ik het aan de kant. Maar wel als de situatie zodanig is dat ik veilig af kan stappen en mijn paard aan de hand kan houden.

Mee eens

Ik erger me eerlijk gezegd ook aan de mensen die niet de moeite nemen om even af te stappen en het opzij te schuiven... dan denk ik echt bij mezelf we kunnen dit soort ´gezeur´ gewoon voorkomen als we netjes afstappen het even opzij schuiven opstappen en weer gezellig met de buitenritten verder gaan. je moet gewoon je verantwoording nemen!

Maar die boete!!! HALLO dat is niet normaal zeg :7

En inderdaad zou het schelen als er ruiterpaden aangelegd worden waar het kan blijven liggen zonder dat iemand er last van heeft.
maar we moeten wel eerst die ruiterpaden nog bereiken en als de paarden dan dus tijdens het bereiken van de ruiterpaden poepen heb je als nog een probleem.

Kortom ik vind: Als je paard poept en de situatie staat het toe dan ruim je het op, en ben het er wel mee eens dat er boetes voor komen maar niet zo duur dat is niet normaal!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:35

Anyway, als mijn paard toevallig bij iemand voor de oprit/deur iets laat vallen dan schuif ik het aan de kant. Maar wel als de situatie zodanig is dat ik veilig af kan stappen en mijn paard aan de hand kan houden. (wel eind om dan weer op te stijgen, pech voor de rug van mijn paard met 1,78m..)

mijn zoontje kan er niet eens meer opkomen als hij onderweg eraf zou moeten stappen om poep te ruimen.
de kleine man rijd op een grote pony en ik moet hem een pootje gegeven om er op te komen.dan zal ik altijd met hem mee moeten gaan om hem er weer op te kunnen helpen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:41

nijland schreef:
mijn zoontje kan er niet eens meer opkomen als hij onderweg eraf zou moeten stappen om poep te ruimen.
de kleine man rijd op een grote pony en ik moet hem een pootje gegeven om er op te komen.

Dat is onverantwoord.

Overal en altijd vlot en veilig aan beide kanten kunnen af- en opstappen is een randvoorwaarde voor paardrijden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:01

Huertecilla schreef:
nijland schreef:
de kleine man rijd op een grote pony en ik moet hem een pootje gegeven om er op te komen.

Dat is onverantwoord.

Overal en altijd vlot en veilig aan beide kanten kunnen af- en opstappen is een randvoorwaarde voor paardrijden.

denk niet dat je daar over kan oordelen.
het is niet zo'n manegeruitertje en als ik er geen vertrouwen in zou hebben, zou ik hem ook niet alleen laten gaan. en hij kan er vlot genoeg van af komen als het moet,in noodgevallen,hij heeft alleen een opstapje nodig om er weer op te komen.heb al heel wat ruiters voor bij zien komen die een stuk minder verantwoord op straat rijden dan hij,enkel voorbeelden:zonder zadel,zonder cap,met extra paard aan de hand met alleen een halstertje om,etc.ruiters die galoperend langs wandelaars en fietsers voorbij rasen,etc

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:05

Jee, wat een onzin. Ik kan wel 100 dingen verzinnen waarvoor een boete ingesteld zou moeten worden i.p.v. een paard dat poept op de weg. En dan het stukje over het niet rijden op fiets- en wandelpaden. Waar ik woon kan het niet anders, wij hebben op 't hele eiland geen enkel ruiterpad!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:11

Het is inderdaad een kleine moeite om de mest even aan de kant te schuiven & het zal ongetwijfeld een hoop ergernis voorkomen als we dit met z'n allen deden.
Volgens mij wordt er alleen vergeten dat dit niet altijd mogelijk is, zoals bijvoorbeeld op een drukke weg.

Om dan maar zo'n belachelijke boete uit te delen gaat nergens over. Die mest ligt er echt niet altijd uit onwil

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:25

Dat een paard eigenlijk niet op het fietspad hoort snap ik wel. Maar ik denk niet dat de automobilisten er bij mee zouden zijn als ik lekker ga stappen over de weg waar ook een fietspad naast ligt. Tevens is het ook een weg waar er zeker wel 50 km/h word gereden. Zie de mega stoet achter me al voor me :+
tevens heb ik vorig jaar de bereden politie op dat stuk ook eens op het fiestpad zien rijden. Graag zou ik hun mening over wegen/fietspaden willen weten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:44

Huertecilla schreef:

En dat is naar mijn idee precies het probleem hier. Vind het erg raar dat de gemeente iets wil verbieden wat wettelijk gezien al niet eens plaats mag vinden := Blijkbaar zijn ze zelf ook niet op de hoogte van de regels.
Je moet met je paard gewoon niet op een fietspad of wandelpad. Loop je daar toch, dan zou je je toch echt verplicht moeten voelen om de mest op zijn minst aan de kant te schuiven.
Door de ruiters die dat zelfs al nalaten, krijgt men over de hele ruiterij een negatief beeld, terwijl er maar een klein deel is die het verpest voor de anderen.
Daarnaast hebben we het wel over de gemeente Bergen. Een gemeente die het moet hebben van het toerisme, zeker in de zomer stikt het van de toeristen op fiets- en wandelpaden, dan kan je het gewoon niet maken om daar je mest te laten liggen. Ook vind ik dat in die omgeving toch al een aardig netwerk is van ruiterpaden, een stuk beter dan ik veel andere gemeentes in ieder geval :)

Maar in realiteit zal het wel weer meevallen. Zoals eerder gemeld gaat het toezien op deze regels een probleem worden, daarnaast lijkt het mij sterk dat de boete ooit zo hoog oploopt. Is meer een soort statement naar de mensen toe.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:04

sorry Maar paarden op wegen vind ik zo niet kunnen. Ik voel me echt niet veilig als ik met me paard op een weg rijdt waar je 50 km rijdt. Ik ga liever op fietspad. Wel ruim ik alltijd de mest op of schop ik het in een berm

ik ging een keer een ijsje halen te paard, Mijn paard ging mesten. En ik heb toen daar een plastic zak gevraagd en keurig opgeruimd. de mensen die het zagen moesten klappen. En de eigenaar van die patattent vond het netjes dat ik het opruimde. Hij heeft ook wel eens ruiters gehad die het niet opruimde.

Verder tja, vind ik dat ze dan meer ruiterpaden moeten aanleggen om te kunnen rijden, vooral in paardij rijdelijke gebeiden of omgeving waar vele stalling bevinden

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:05

femskie schreef:
Cowgirl schreef:
Maar hoera...we weten weer even dat we in nederland wonen. Jammer dat ik het geluid bij de troonrede zacht zette(bezig met studie) maar Bea heeft vast weer geld nodig.

Bea krijgt ongeveer 834.000 euro per jaar... er is inderdaad een verhoging geweest van haar inkomen. Net als wij WimLex en Maxima, 7000 euro meer per jaar.. :(

Even je broodnodige info! :D

Ach ja, als je helemaal geen argumenten meer hebt, dan haal je de koningin erbij. En natuurlijk tot schande van het paardenvolk die domme, infantiele reacties van: nou, laat ze eerst maar eens..........enz. te triest voor woorden. Prijs jezelf vooral uit de markt door de asociale houding die velen hier ten toon spreiden. Ikke ikke en nog eens ikke, en de rest(zonder paard) kan lekker stikke!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:15

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
Wil je de paarden dus van de fietspaden af hebben dan zal je ruiterpaden moeten aanleggen en onderhouden.

Even voor de goede orde:
Ruiterpaden zijn een groot voorrecht; geen récht!
Die worden door iedereen betaald voor de hobby van enkelen.
Het paard is gewoon een vervoermiddel wat op de rijbaan mag.
Ruiterpaden zijn een cadeau.
Maak daar vooral veel stampij over, heb vooral schijt aan de regels, veroorzaak overlast voor de degenen die dat ruiterpad medefinancieren en het luxe scenario verandert vanzelf.hc

Tel je zegeningen.
Geweldige reactie, kort ,krachtig en zeer to the point!!! Ruiters, je bent niet alleen op de wereld. Probeer dat eens tot jullie hersens door te laten dringen, ipv domme ongenuanceerde reacties.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:19

CharleyT schreef:
Ach ja, als je helemaal geen argumenten meer hebt, dan haal je de koningin erbij. En natuurlijk tot schande van het paardenvolk die domme, infantiele reacties van: nou, laat ze eerst maar eens..........enz. te triest voor woorden. Prijs jezelf vooral uit de markt door de asociale houding die velen hier ten toon spreiden. Ikke ikke en nog eens ikke, en de rest(zonder paard) kan lekker stikke!

@CharleyT: jouw reactie raakt kant noch wal. Hoe durf je zo'n "geintje" nu asociaal te noemen? Sorry, maar ik ben bang dat jij de boel iets te serieus neemt of je hebt kennelijk een erg slechte bui.