Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:30

DUH tuurlijk accepteren ze eerder bitloos, ze accepteren toch ook een halster? :roll: Iets rond de neus kennen ze al... Iets in de mond nog niet.
Tenzij je het paard leert leiden met bit (dus vanaf veulen aan) is deze studie onzin. En dat Dr Cook het leid... Tja :x

bosmonster

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:34

vind het heus interessant dat bitloos rijden. heb het zelf ook ff gedaan, maar dit onderzoek kan je nauwelijks een onderzoek noemen... geleid door ontwerper zelf met eigen bedachte hoofdstel.... en dan maar 4 paarden....

hafjelingerJarig

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:36

Maar 4 paarden... Doe er dan 10, dan is het veel geloofwaardiger en heb je een recenter resultaat.

Ik ga nooit bitloosrijden, heb het een keer geprobeert en Kelsey maakten er mooi misbruik van!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:37

Als ik iets uitvind en vervolgens een belachelijk onderzoekje doe waarin ik bewijs dat het gewéldig is en iedereen het moet kopen, kom ik dan ook op de voorpagina? :)*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:37

Draverlover schreef:
Super! Ik rijd zelf ook bitloos en met dit hoofdstel kun je dus blijkbaar goed dressuurmatig rijden. :)

hmmm, voor zover ik de filmpjes bekeken heb, was het geen dressuur rijden op wedstrijdniveau. Het was recreatief manegeniveau in mijn ogen, met recreatiepaarden/pony's. Niet echt een handig niveau om het verschil te testen, behalve dat het voor paarden met minder ervaren ruiters waarschijnlijk prettiger is om geen bit in te hebben. Logisch. Wij lieten beginners altijd eerst rijden met de teugels aan de (lage) neusriem (wel het bit in, maar dus geen teugels daaraan vast) totdat ze hun balans konden houden en netjes stil konden zittenn en sturen zonder te trekken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:38

horseyfries schreef:
Als ik iets uitvind en vervolgens een belachelijk onderzoekje doe waarin ik bewijs dat het gewéldig is en iedereen het moet kopen, kom ik dan ook op de voorpagina? :)*

Tuurlijk!!!!! Met heel veel lof van alle bokkers

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

hafjelinger schreef:
Maar 4 paarden... Doe er dan 10, dan is het veel geloofwaardiger en heb je een recenter resultaat.

Ik ga nooit bitloosrijden, heb het een keer geprobeert en Kelsey maakten er mooi misbruik van!

En zorg dat alle paarden het bit even goed kennen als het halster :')

En dat een paard met bit beter loopt onzin? Tja, dan is dat het met bitloos beter loopt net zulke grote onzin :') Niet elk paard is geschikt voor bitloos, net zoals niet elk paard geschikt is voor met bit... Zolang de bitloze goeroe's dat niet inzien is de discussie hopeloos.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

Royen schreef:
Mooie hoofdstellen! Ik denk dat bitloos over een paar jaar helemaal 'in'' is en ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden. Onzin dat een paard met bit beter rijdt, je stuurt toch met je zit en je benen? ;)

Dan stuur ik jou de cross in met een bitloos hoofdstel, veel plezier, ik zet alvast een ambulance neer. :evaw:

Nee, verplicht bitloos? :n

Maar 4 paarden is niet genoeg...
En zowiezo niet 'fair' dat het door Dr Coock zelf gedaan is, beter idd onafhankelijke mensen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:40

Bandida schreef:
gummie schreef:
Ik dacht dat ik dressuurpaarden te zien kreeg die bijvoorbeeld op L of M niveau lopen...

Die zijn niet zo dik gezaaid in Kentucky ;)

Dat is natuurlijk een kul argument, er lopen echt wel meer dan 4 paarden op hoog dressuurmatig niveau in Kentucky. Daarnaast zou een test met goed afgerichte hunters ook niet misstaan. Alles beter dan wat er nu uitgekozen is. Het beste zou natuurlijk uit verschillende disiplines en niveaus een groep paarden uitkiezen bij loting. Het zou mij namelijk niks verbazing als Dr. Cook expres paarden met een moeilijke aanleuning/monproblemen heeft uitgezocht.

Ik vind het een fijne ontwikkeling dat er nu meer wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, maar dit onderzoek verdient de term "wetenschappelijk" echt niet. Het is mij al vaker opgevallen dat Dr. Cook suggereert een onderzoek te doen, maar waar al snel duidelijk wordt dat het een simpele en vrij kosteloze manier is om zijn product te promoten. Er zijn tegenwoordig vrij veel bitloze hoofdstellen op de markt en ik heb er zelf ook al vrij veel uitgeprobeerd maar ik vind de Dr. Cook niet per definitie vriendelijker dan een bit. Belangrijk is de release van het hoofdstel die helaas nogal eens in gebreken blijft. Ik vind het belangrijk dat als een paard iets goed doet je als ruiter acuut zacht moet zijn in de hand, dit was bij dit hoofdstel alleen vrij moeilijk omdat er druk bleef op de kaak en neus. Dat is niet vriendelijk, maar zeer onduidelijk voor een paard...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:46

Niet representatief (maar 4 paarden van de hoeveel worden er in de wereld nou bereden?) en VOORAL heel erg verdacht dat een van de onderzoekers ook de uitvinder/maker is van dat hoofdstel. Geloof er geen ene snars van.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

pharagirlke schreef:
Niet elk paard is geschikt voor bitloos

Oh jawel hoor, 100 %, gewoon allemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Kom maar Bandida. Ik garandeer je dat mijn merrie er niet op te rijden is ;) Als je die enigszins druk op haar neus geeft ter hoogte van waar het halster zit gooit ze al... En het zou niet de eerste keer zijn dat die zich achterover gooit als je er op zit dus zorg wel dat je verzekering in orde is.. Maar die discussie heb ik al gehad met je en ik word er moe van dat de goeroe's enkel zichzelf geloven en op geen enkele manier open staan voor andere dingen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:50

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Misschien wel maar dat kun je aan de hand van DIT onderzoek alvast niet zeggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:51

Of elk paard bitloos nou fijn vind of niet maakt toch helemaal neit uit.

Zolang mijn paarden het prima doen op bitjes zie ik geen reden om bitloos te gaan.

Het is en blijft iedereens eigen keuze en vind het ook erg vreemd dat sommige mensen gewoon durven te roepen dat een bit bij voorbaat slecht is voor een paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:52

pharagirlke schreef:
DUH tuurlijk accepteren ze eerder bitloos, ze accepteren toch ook een halster? :roll: Iets rond de neus kennen ze al... Iets in de mond nog niet.
Tenzij je het paard leert leiden met bit (dus vanaf veulen aan) is deze studie onzin. En dat Dr Cook het leid... Tja :x

Dat dit voorpagina nieuws is :=

ook omdat het al zoveel ouder is... onderzoek van bijna een jaar geleden..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:52

joopie7 schreef:
Dat is natuurlijk een kul argument, er lopen echt wel meer dan 4 paarden op hoog dressuurmatig niveau in Kentucky.

Het is ook alleen maar omdat Nederland paardrijden bijna alleen dressuur is dat iedereen hier om dressuurpaarden/niveau's/jury roept. Het referentiekader is daar toch wel iets anders.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:53

Nemurin schreef:
Misschien wel maar dat kun je aan de hand van DIT onderzoek alvast niet zeggen.

Nee daar heb je helemaal gelijk in :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:53

Ook al zouden er daar weingi dressuurpaarden zijn, mag toch hopen dat de springpaarden daar ook dressuurmatig getraind worden.

Feit blijft dat er zonder teugel contact gereden word in de filmpjes en dus de resultaten daardoor sowieso al niet betrouwbaar zijn.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Dan heb ik nog een leuke merrie voor je die je gerust met het Dr. Cook hoofdstel mag rijden :D (ik denk alleen niet dat je het overleefd, maar goed er is geen mooiere manier dan te sterven in het harnas nietwaar)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:57

Bandida schreef:
joopie7 schreef:
Dat is natuurlijk een kul argument, er lopen echt wel meer dan 4 paarden op hoog dressuurmatig niveau in Kentucky.

Het is ook alleen maar omdat Nederland paardrijden bijna alleen dressuur is dat iedereen hier om dressuurpaarden/niveau's/jury roept. Het referentiekader is daar toch wel iets anders.

Daarom noem ik ook de hunters, die zijn maar wat populair in Amerika en dus wel in hun referentiekader. Het maakt mij persoonlijk niet veel uit wat voor paarden ze gebruiken, als er maar gesproken kan worden van enige vorm van africhting. Wat bij deze paarden duidelij ontbreekt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:58

Ben dr ook al eens eentje tegen gekomen die zelfs geen neusriem om kon omdat dat paard geen enkele druk op de neus accepteerde. Met bitje gaat bij hem prima, maar een bitloos hoofdstel zou voor dat paard verschrikkelijk zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:59

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Ik vergeet nooit meer het interview wat ik las met Jürgen Krackow...Hij rijdt zijn paard Looping met bosal op internationaal niveau (springen). Hij gaf in zijn interview aan dat lang niet alle paarden geschikt zijn voor bitloos, dat alleen paarden met een bepaalde mate van intelligentie, werklust en gevoeligheid geschikt zijn voor bitloos.

Bovendien traint hij Looping van tijd tot tijd ook gewoon met bit, omdat het dan volgens hem 'weer ff nodig is' ;)

Dus, uit de mond van een profi...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:00

Ding heeft mijn hand haast gebroken omdat ik mijn hand op haar neus legde (geen druk) en dat was te veel... Ze gooide met haar hoofd en plette mijn hand tussen de muur en haar neus... Echt ik heb staan janken van pijn := Dus degene die wil mag daar gerust eens bitloos op gaan maar.... :')

Halster accepteert ze net maar het minste druk dat je er op zet om haar tegen te houden gooit ze met haar hoofd. Gelukkig kent het peerd "HO" dus meestal moetk geen druk zetten...

Bovendien, hoe kan Dr Cook, als anti-bit-persoon, nu objectief zijn naar de reacties van paarden op het bit?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:01

Adil18: Ach zo gaat het toch altijd. Er zijn maar weinig mensen die bitloos afkraken maar heel veel mensen die bitloos rijden kraken mensen die met bit rijden af. Raar maar waar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:01

Nou Bandida, als je echt zo zeker bent van je zaak dan ga je deze uitdaging aan en met deze twee paarden bewijzen dat ze helemaal ongelijk hebben en ze wel degelijk bitloos beter lopen.