'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:32

Zo zie je maar wat duidelijkheid cq regelgeving hoeft zo vreselijk niet te wezen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:33

Huertecilla, heb jij voorstellen die zowel ruiterbelang als paardenbelang mee laten wegen die ook nog eens praktisch uitvoerbaar zijn?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:34

Heino schreef:
Huertecilla, heb jij voorstellen die zowel ruiterbelang als paardenbelang mee laten wegen die ook nog eens praktisch uitvoerbaar zijn?

Nou volgens mij heeft geen paard belang bij paardrijden dus dat als eerste maar eens afschaffen?

Anoniem

Heino schreef:
*edit* Karl verwoordt precies wat ik me ook afvraag: gaat paardenbelang boven ruiterbelang?

Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar je zegt het heel fout ;)
Uiteraard gaat paardenbelang boven ruiterbelang.
Als we dat uit het oog verliezen, is het einde in zicht.

Maar wat een aantal mensen (en ik noem geen namen) in dit topic lijkt te vergeten, is dat het een niet het ander hoeft uit te sluiten.
Een paard wilt het liefst 24/7 niks anders doen dan eten, slapen, en voortplanten.
Dat is nou eenmaal het doel van een dier.
Maar dit is niet vereist, een paard kan net zo makkelijk op stal staan, en bijv maar 12/7 (oid) buiten staan, zodat die andere 12/7 aan het ruiterbelang kan worden voldaan.

Het is zoeken naar een evenwicht tussen de twee: een evenwicht dat continue verandert door paard, ruiter, omgeving, maatschapij, ambities, doelen, gezondheid van betrokkenen, en ga zo maar door.

Huertecilla

Heino schreef:
*edit* Karl verwoordt precies wat ik me ook afvraag: gaat paardenbelang boven ruiterbelang?

Volgens de 21ste eeuwse bio-ethiek: ja.

In de NL maatschappij is paardrijden voor de lol. Niet voor overleven, niet voor meer belg, maar voor de lol.

Dierenwelzijn is daar niet ondergeschikt aan.

Bij paardrijden dient het welzijnsbelang van het paard gewaarborgd te zijn.
Dit geldt in extreme mate voor ruitersport omdat de menselijke ambitie de welzijnsrechten va het paard snel in gevaar brengt.

Míjn vraag is of iemand die diens ruiterbelang boeven het welzijnsbelang van diens rijdier stelt een dierliefhebber is of een diergebruiker?

hc

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:35

HC, als je alleen paardenwelzijn als uitgangspunt neemt, dan zijn we nu klaar met discussiëren. Paarden hebben er namelijk geen belang bij om gehouden te worden, punt.

Je zal dus wel de afweging tussen paarden- en paardenhouderbelang moeten maken. Ja, vanuit de minimale vereisten vanuit het paardenwelzijn, maar wel een afweging van belangen.

Alleen, jij kan niet als persoon bepalen wat die afweging moet zijn, hoogstens wat voor jou de afweging is. Ik heb namelijk heel sterk het vermoeden dat jouw afweging niet het uiteindelijke resultaat voor de afweging tussen paarden- en paardenhoudersbelangen in Nederland zal worden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:35

Huertecilla schreef:
De maatschappij heeft inspraak over het compromis tussen paardwelzijn en ruiterbelang. Als voor de maatschappij het gewicht van dierenwelzijn zwaar weegt, dan is dat zo.
hc

Dat compromis is ook helemaal niet zo'n drama, de vijf vrijheden hierboven zijn met enige creativiteit (ok, en met kennis van zaken) best haalbaar voor ieder paard. Van Shetland tot dure dekhengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:36

Als je wilt leren paardrijden, eerst 10 lessen simulator, daarna bitloos en zadelloos op leerpaard, daarna pas manegeknol met bit en zadel. Accent op teugelvoering en alleen van achter naar voren leren rijden, zo dat je er moe van wordt en niet meer beter weet. Zo zou ik die maneges wel willen zien. De die hards die echt willen leren rijden komen wel na 1 les terug :+

RoodZonnetje

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:38

Maar Russel, dat kan idd opgaan wat betreft maneges. Maar hoe dan met particuliere instructie doen? Dan is zo'n equisimulator wel een heel duur grapje.

Asyaa: het was ook een neutrale vraag, maar zoals HC het stelt lijkt paardenwelzijn boven álles te gaan, en dan is het dus niet eens mogelijk om überhaupt een paard te hebben :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:39

piezze schreef:
Ik denk net als bij auto's een geel kenteken op de kont, paardebelasting en een kenteken deel 3 om het allemaal te controleren wie wanneer een paard koopt en mag kopen hmm

Gele oormerken erin. Met daarop het aantal vierkante meters die het dier tot zijn beschikking heeft. En hoe oud ie ingereden is etc. :j

Huertecilla

Karl66 schreef:
HC, als je alleen paardenwelzijn als uitgangspunt neemt, dan zijn we nu klaar met discussiëren. Paarden hebben er namelijk geen belang bij om gehouden te worden, punt.

Jawel, het voortbestaan van de gedomesticeerde soort.

Je hebt gelijk Bandida. Er is echt wel een compromis mogelijk.
Dat er waarschijnlijk teveel paarden in NL zijn, is iets wat mogelijk zal blijken en daar is dan een overgangsregeling voor.

hc

piezze

russel schreef:
Als je wilt leren paardrijden, eerst 10 lessen simulator, daarna bitloos en zadelloos op leerpaard, daarna pas manegeknol met bit en zadel. Accent op teugelvoering en alleen van achter naar voren leren rijden, zo dat je er moe van wordt en niet meer beter weet. Zo zou ik die maneges wel willen zien. De die hards die echt willen leren rijden komen wel na 1 les terug :+

En zo heb jij zelf ook leren rijden? Zonder zadel en zonder bit en eerst op een simulator?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:40

Maar domesticatie is per definitie al niet natuurlijk, HC.
Piezze, dat is toch compleet niet relevant of Russel wel of niet op die manier heeft leren rijden :?
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 07-09-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:40

Goed artikel!! Ligt altijd gevoelig bij sommigen, maar die hebben daar vaak een reden voor ;-) .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:41

Heino schreef:
Dus dan wordt paardrijden en paardenhouden weer een elitesport? Is dat wenselijk dan?

Naar mijn idee zou dat zelfs niet verkeerd zijn!
Niet de 'elite' zoals vroeger ( alleen de rijken een paard) maar misschien wel een 'ethische' elite. En met ethisch bedoel ik dan inderdaad het gevoel en inzicht dat je behoort te hebben als je een dier wilt houden, tesamen met de bereidheid om het dier recht van een goed leven te gunnen en de bijbehorende voorwaarden te creëren.

Er zijn wel degelijk regels op te stellen die voor beide partijen ( paard en eigenaar) acceptabel zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:42

slimmerik schreef:
piezze schreef:
Ik denk net als bij auto's een geel kenteken op de kont, paardebelasting en een kenteken deel 3 om het allemaal te controleren wie wanneer een paard koopt en mag kopen hmm

Gele oormerken erin. Met daarop het aantal vierkante meters die het dier tot zijn beschikking heeft. En hoe oud ie ingereden is etc. :j

Jaaa haha heel diervriendelijk van die oormerken *D Niet te vergeten op de chip vermelden hoevaak wormkuur, hoefsmid is geweest en hoeveel km die heeft moeten lopen en hoeveel kilo er op de rug geweest is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:44

Heino schreef:
Maar domesticatie is per definitie al niet natuurlijk, HC.

Wie heeft het over natuurlijk dan?

Het gaat over ethisch verantwoord rijpaardhouden.
Lees de inleidende pagina van mijn site eens als je wat beter wil begrijpen wat het onderwerp is waar de PvdD het over heeft.

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:45

Nou ja ik heb vraagtekens of je op die manier kan leren rijden Heino. Als dat de discussie is of die eerste beginnerstijd er op een manegeknol gezeten mag worden door een beginner dan denk ik echt werkelijk dat ze het paardrijden zouden moeten verbieden hoor. Ik vind het schromelijk overdreven om dat uberhaupt ter discussie te stellen.

Ik ga verder met de mening van Jannepauli mee! Gewoon compromissen en afwegingen maken en het paardenbelang laten prevaleren
Laatst bijgewerkt door piezze op 07-09-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:46

Het doet me *au* om te lezen..maar het is wel zo...teveel mensen klooien maar aan met paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:47

Jannepauli schreef:
Heino schreef:
Dus dan wordt paardrijden en paardenhouden weer een elitesport? Is dat wenselijk dan?

Naar mijn idee zou dat zelfs niet verkeerd zijn!
Niet de 'elite' zoals vroeger ( alleen de rijken een paard) maar misschien wel een 'ethische' elite. En met ethisch bedoel ik dan inderdaad het gevoel en inzicht dat je behoort te hebben als je een dier wilt houden, tesamen met de bereidheid om het dier recht van een goed leven te gunnen en de bijbehorende voorwaarden te creëren.

Er zijn wel degelijk regels op te stellen die voor beide partijen ( paard en eigenaar) acceptabel zijn.

maar heee........... dat betekend dat half zo niet 3 kwart van de bokkers hun paard moeten verkopen .......... en aangezien de markt nu al op zn reet ligt betekend dat dus afmaken..........

maargoed dan heeft de elite wel hun landje........

even kijjken in je eigen portomonaie......... een landje van lik me fessie gaat dan gewoonweg naar 200 euro per maand per paard......... een landje met een schuilstal naar 300 euro per maand..........

moet je allemaal maar net kunnen betalen joh

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:48

Huertecilla schreef:
Wie heeft het over natuurlijk dan?

Nuja, als je heel strikt criteria voor paardenwelzijn op gaat stellen, kom je uit op 100% natuurlijk in mijn ogen. En dat is dus niet gedomesticeerd. Ik ga je website morgen doorlezen, ik duik zo mijn bed in (morgen weer vroeg school)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:49

Huertecilla schreef:
piezze schreef:
Ik vraag me alleen af wie dan "officieel" mag bepalen wat goed is en wat niet.

In NL is de universiteit van Wageningen het officiële adviesorgaan van de Minister op dit soort punten.

´Wageningen´ heeft zonder enig probleem op het netvlies wat de invulling van de vijf vrijheden voor het paar concreet inhoudt.

Wat daar uitkomt is geen voor of tegen maar wat ís.

Hun officiële positie is voor goede lezers al bekend. Let wel, dat is geen´mening´ maar een wetenschappelijk onderbouwd standpunt van een expert adviesorgaan.

hc

O ja enig die fantastische ideeën voor paarden uit Wageningen, lekker met zijn allen "hongerwinteren" in de Oostvaardersplassen. De oppergod van de natuurgebieden heeft na zijn tijd in Wageningen jarenlang op het ministerie zijn eigen bedachte wetenschap waar verder niemand in de hele wereld het me eens was in de praktijk mogen brengen. O ja straks nog wolf erbij en dan is het paard helemaal gelukkig. Voldoet dat wel aan de vijf vrijheden vraag ik me af?

De voorstellen die in dit artikel staan zijn goed, maar het heeft weer het overdreven toontje wat veel mensen tegen de haren instrijkt. Er wordt zo ongeveer elke week in Nederland een kind doodgeslagen door één van zijn (stief)ouders. Maar om nu alle "kinderhouders" daarop te gaan aanspreken gaat echt veel te ver.

Er zijn al jarenlang wetten die het mishandelen van kinderen verbieden en toch gebeurt het kennelijk nog steeds. Dergelijke regels zijn echt niet zo gemakkelijk te handhaven. Het slaan van paardenbenen met stokken wordt toch echt niet als ok beschouwd door het overgrote deel van de paardenliefhebbers en zal dus nu al grotendeels stiekem gebeuren, dus met regels schiet je weinig op.

Misschien kunnen we beter beginnen met een verplichte cursus "kindhouden", dan kunnen we bij het cursusmateriaal een hoofdstuk "huisdierhouden" doen, daar verwacht ik persoonlijk meer van dan steeds meer regels opstellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:50

KiWiKo schreef:
maar heee........... dat betekend dat half zo niet 3 kwart van de bokkers hun paard moeten verkopen .......... en aangezien de markt nu al op zn reet ligt betekend dat dus afmaken..........

maargoed dan heeft de elite wel hun landje........

even kijjken in je eigen portomonaie......... een landje van lik me fessie gaat dan gewoonweg naar 200 euro per maand per paard......... een landje met een schuilstal naar 300 euro per maand..........

moet je allemaal maar net kunnen betalen joh

Je kunt dan nog altijd een stuk land van een boer huren op papier maar je beessie 24/7 op stal houden en met ijzeren staven bewerken. Zijn de boeren ook geholpen :D En de PvdD tevreden :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:51

Das waar (Hermelientje) maar geen regels over kinderhouderij is toch ook niet goed. Nu kunnen ze de daders tenminste nog enigszins straffen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:53

KiWiKo schreef:
maar heee........... dat betekend dat

Je loopt vooruit en dat is hoe dan ook geen reden om geen criteria op te stelllen. Wel een indicatie van hoe hard het nódig is :)*

Het is ONBEGRIJPELIJK dat deze grove situatie door vertraging en sabotage in stand gehouden wordt door mensen die beweren alles over te hebben voor het dier wat ze blijkbaar massaal suboptimaal houden omdat zíj zo graag wat willen met dat arme dier.

hc