Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:49

janouk schreef:
-Deze paarden staan zeer hoog in het voer en zijn super kietelig.
-Dat moet ook wel, als je net dat beetje meer wil laten zien.
- Veel tijd gaat zitten in het wennen aan de ring][Dat valt niet mee.
- Verder gaat er veel geld om in de sport
- en is een blessure door gekkigheid iets wat je graag wilt voorkomen.
- En niet alle paarden zijn zo cool in een hoofd dat ze rustig blijven in een kolkend stadion.
- maar de meeste reizen dan ook niet de hele wereld over, vliegtuig in, vliegtuig uit, weken van huis, in een vreemde omgeving, met veel stress om je heen. Niet echt een omgeving voor een paard om tot rust te komen.

Mooie opsomming van drogredenen. Je zou je ook kunnen afvragen of het wel normaal is dat dit normaal gevonden wordt.

Izzy19

Re: Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:54

Goh ja, mijn paard, een gewone warmbloed staat in de zomer 24/7 buiten, in de winter enkel 's nachts op stal, krijgt een normale hoeveelheid krachtvoer. Superbraaf paard, vaak liever lui dan moe, maar prijsuitreikingen zijn echt geen lachertje met hem :n Voor de rest nooit problemen mee, ik ga er buiten mee wandelen, hij komt op de baan zonder problemen. De muziek op zich is ook geen probleem, maar dat applaus, nou ja daar kan hij gewoon niet mee overweg. En ik veronderstel dat dit nog iets anders is als je in Aken rond rijdt ipv op een regionale wedstrijd ;) Ik zou dit wel willen oefenen hoor, maar waar krijg ik zo'n publiek bijeen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:33

Izzy19 schreef:
Goh ja, mijn paard, een gewone warmbloed staat in de zomer 24/7 buiten, in de winter enkel 's nachts op stal, krijgt een normale hoeveelheid krachtvoer. Superbraaf paard, vaak liever lui dan moe, maar prijsuitreikingen zijn echt geen lachertje met hem :n Voor de rest nooit problemen mee, ik ga er buiten mee wandelen, hij komt op de baan zonder problemen. De muziek op zich is ook geen probleem, maar dat applaus, nou ja daar kan hij gewoon niet mee overweg. En ik veronderstel dat dit nog iets anders is als je in Aken rond rijdt ipv op een regionale wedstrijd ;) Ik zou dit wel willen oefenen hoor, maar waar krijg ik zo'n publiek bijeen?

Heel Bokt optrommelen :+

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:40

xx_Horsiex schreef:
Izzy19 schreef:

Heel Bokt optrommelen :+

Haha, misschien moet ik inderdaad af en toe eens een oproep plaatsen :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:11

Nou ik heb het druk hoor Izzy, vergeet het maar. ;)

In ieder geval, om nog even op iets terug te komen: natuurlijk mag je van een paard verwachten dat het in de basis gewoon verkeersmak is en dergelijke. Maar het is geen fiets waar je op stapt, waarvan je mag stellen dat als je genoeg olie in de ketting hebt zitten het ding niet gaat kraken.

Een paard kan wel "kraken"; het heeft stemmingen en eigen instincten en voelt waarschijnlijk ook gedeeltelijk de spanning van de ruiter die per se goed wil presteren. Bovendien zit er de stress van het reizen in, het leren wennen aan de nieuwe omgeving, iets wat zo'n hoog niveau paard veel vaker moet doen dan het gemiddelde lieve verkeersmakke paard op stal, en inderdaad de kolkende stadions waar geen ENKEL paard lol aan zal beleven. Daarbij komt dat ze vrij energierijk voer krijgen om zo goed te moeten kunnen presteren - daar worden ze over het algemeen huppeliger van, zoals ook al eens eerder is gezegd. Dat is geen drogredenatie, dat is gewoon zo. Als je zoveel energie binnenkrijgt zul je sowieso wat hyperactiever en scherper gespannen zijn - dat is voor een paard niet anders dan voor ons.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:26

pharagirlke schreef:
Een paard is een vluchtdier.

Nee, dat ís het niet.
Een paard is een dier met reflexen en gedrag.

1. Schrikken is een reflex. Deze reflex kan je door opvoeding en dresseren minimaliseren tot spierspanning, een stap.

2. Het aanvallen van de bedreiging is net als vluchten voor een bedreiging, gedrag. Paarden vertonen beiden afhankelijk van de bedreiging.

Het is gedrag; er gaat een keuze aan vooraf. Dit gedrag hervorm je door dresseren.
Na de schrik vraagt het paard aan de ruiter welk gedrag gepast is = ontspanning.
Níet vlucht-of-aanval na een minimale schrik is basisopvoeding met basisdressuur.

Ik wil komend weekeinde naar de paardendag van de locale fiësta met mijn hengst. Dat is een energieke endurancefitte hispano-arabe laagvlieger haremhengst en een ervaren vechtjas, een ´aanvalsdier´ volgens de opvattingen van Pharagirlke ;)
Dat is echter gedag en het is een intelligentietest dat in door de mens gewenste banen te leiden. In principe is elke Homo sapiens intelligenter dan elke Equus caballus, dus met basisdressuur moet dat lukken 8-)

hc (instructeur boodschappendressuur)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:05

idje schreef:
@Pharagirlke, bij ons werd er in de parade ook niet gegaloppeerd, maar eens was het in de ereronde's verplicht.
(Op de rechter hand).
Toen begonnen Z-ruiters te miepen dat hun paard te heet was en van het een kwam het andere.(Over wat heet is of niet valt ook te discussieren. Dat is ook maar net wat je van meet af aan gewend bent)

Bij ons mag het dus simpelweg niet. Niet omdat we niet willen maar omdat de organisatie het te gevaarlijk vind :+

HC: een paard is geen vluchtdier? :wow:
Ken je de vijf v's HC?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:38

Uh, HC, een paard is een prooidier. In "gevaarlijke" situaties is zijn eerste keus vluchten. Een prooidier zal alleen aanvallen als hij echt geen andere keus heeft, namelijk als je hem tegen een klif zou zetten met geen enkele uitweg. Puur omdat hij anders zeker weten opgegeten zou worden.

Eerste keus is dus altijd wegwezen. Daar is het van nature een prooidier voor.

Dat jouw paard toevallig een aanvalsdier is/lijkt komt waarschijnlijk gedeeltelijk door aangeleerd gedrag en eventueel zijn bloedlijn, weet niet waar hij uit gefokt is maar sommige rassen zijn gefokt om aggressiever te reageren. Bovendien is het bij een hengst/laat gecastreerde ruin vaak ook zo dat ze nog dat "bescherm de kudde" instinct hebben. Als er dus anderen in de buurt zijn die hij als kuddeleden beschouwt, zal hij ook eerder aanvallen dan wegrennen en "zijn" kudde in de steek laten.

Edit: Dat alles eruit te leren is betekent niet dat we ze dan ook constant in die situaties moeten zetten, alleen omdat het resulterende gedrag afgeleerd is. Het paard zal wel geleerd hebben zijn eerste reflexen te negeren, maar daarmee voelt het zich natuurlijk nog steeds niet prettig in zo'n situatie, in ieder geval niet die zenuwachtige wereldkampioenschap paarden...

Ik zeg alleen maar dat ik me goed kan voorstellen waarom ze de paarden willen weglaten. Er wordt al genoeg op die dressuur getraind, om nou ieder paardje ook nog eens een politietraining te moeten geven vinden die ruitertjes waarschijnlijk niet nodig. Ikzelf zou het echter wel prettig vinden - dan heb ik geen gezeik tijdens mijn ereronde. Maar ja ik rij recreatief.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:27

Nemurin schreef:
Bovendien is het bij een hengst/laat gecastreerde ruin vaak ook zo dat ze nog dat "bescherm de kudde" instinct hebben. Als er dus anderen in de buurt zijn die hij als kuddeleden beschouwt, zal hij ook eerder aanvallen dan wegrennen en "zijn" kudde in de steek laten.

En dát, het in sommige situaties kiezen voor aanval of ander gedrag dan vluchten, is nu net waarom paarden dus geen vluchtdieren zijn. Idem voor merries met veulens en hun beschermingsdrang.

Ook (juist) ongecastreerde hengsten vertonen normaal paardengedrag. Dat 'wij' vaker ruinen houden, wil niet zeggen dat de diersoort paard daardoor ineens verandert in een vluchtdier.
Paarden zijn inderdaad prooidieren, maar ze kunnen op een schrikreactie meer soorten gedrag vertonen dan alleen vluchten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:13

pharagirlke schreef:
HC: een paard is geen vluchtdier? :wow:

Nee, dat leg ik net onderbouwd uit en Oomens zet verstevigende stutten tegen die onderbouwing.

Ik heb hier ter stimulering van de intelligentie een molly in de harem lopen en die is de adjudant van de haremhengst. Vluchten in één optie, maar niet per definitie de eerste en helemáál niet de enige. Normaal gedrag van paarachtigen is schrik -> analyse -> besluit -> gedrag.

Dat de meeste paarden in opgesloten situaties leven, hetzij in een stal, paddock op tussen sporen en bit onder zadel, maakt dat hun keuzemogelijkheden al heel sterk naar één kant verschuiven. Dat is echter verstóórd paardengedrag.
Paarden ´zijn´ sterk claustrofoob omdat dit volstrekt tegennatuurlijk is en hun keuzemogelijkheden letterlijk beperkt. Dat geeft inherente stress en dus extremer gedrag bij schrik.
Laat hen leven met een ´open deur´ en je geeft hen de gelegenheid voor een stuk normaler gedrag.

Nee, paarden zijn geen ´vluchtdieren´ maar dieren met gedrag. Óók vluchten is een keuzemogelijkheid en die hervorm je door opvoeden en dresseren. Niet meer, niet minder.
Hoe dan ook een non-argument in het kader van dit topic en een brevet van onvermogen van de ruiter die dit niet kan; het ultieme failliet van FEI ringdressuur.

hc

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:22

Ik geloof er niet zo in dat die paarden geen ereronde meer zouden kunnen galloperen. Het zijn de ruiters die het eng vinden en niet de paarden. Zet de grooms van die ruiters er maar op, die galloperen met diezelfde paarden zonder problemen een rondje op die marsmuziek. Heeft niks met vluchtdier zijn te maken, hooguit een ruiter die een paard in paniek laat schieten door zelf gespannen erop te gaan zitten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:01

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik geloof er niet zo in dat die paarden geen ereronde meer zouden kunnen galloperen. Het zijn de ruiters die het eng vinden en niet de paarden. Zet de grooms van die ruiters er maar op, die galloperen met diezelfde paarden zonder problemen een rondje op die marsmuziek. Heeft niks met vluchtdier zijn te maken, hooguit een ruiter die een paard in paniek laat schieten door zelf gespannen erop te gaan zitten.

Lijkt mij niet.
Er zitten ruiters bij, die inderdaad hun witte broek bruin doen kleuren bij de gedachten aan een ere-ronde. Maar een groot gedeelte niet, toch schieten ook die paarden met regelmaat weg of schrikken ze, of bokken ze. Door de uitgelatenheid van het moment, of door de stress.
Ik denk dat er weinig grooms zijn die de behoefte hebben om een rondje door een stadion te stuiteren op danwel Salinero danwel Parcival

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:44

Ja het klopt dat als ik vluchtdier zeg, ik het eigenlijk verkeerd zeg. Prooidier, dan. Want geen enkel dier is per definitie een vluchtdier natuurlijk.

Hoewel - weet iemand of andere diersoorten hun kudde verdedigen?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:48

Persoonlijk vind ik het wel leuk, maar ik denk niet dat je het paard er blij mee maakt :n Scheelt ook een hoop getrubbel als het niet hoeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:06

Nemurin schreef:
Ja het klopt dat als ik vluchtdier zeg, ik het eigenlijk verkeerd zeg. Prooidier, dan. Want geen enkel dier is per definitie een vluchtdier natuurlijk.

Hoewel - weet iemand of andere diersoorten hun kudde verdedigen?

Alle runderachtigen, alle paardachtigen, varkensachtigen, nijlpaarden, neushoorns, olifanten en allemaal uiteraard situationeel afhankelijk ;)
Er is zelfs een rundersoort die vechtstier heet en buffels worden algemeen beschouwd als de gevaarlijkste dieren van Afrika met nijlpaarden op plaats 2 :D

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-09-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:08

Ah zie je wel. :) Weet ik er toch meer van dan ik dacht... Maar ja voorzichtigheid kan geen kwaad.

Maar in ieder geval, het woord "vluchtdier" is helaas uit de populariteit ontstaan dat ik het gebruik tenminste. Iedereen zegt het dus ik neem het over, intussen wel wetend wat het betekent. Maar inderdaad, prooidier is de goede term. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:12

Nemurin schreef:
Ah zie je wel. :) Weet ik er toch meer van dan ik dacht... Maar ja voorzichtigheid kan geen kwaad.

Maar in ieder geval, het woord "vluchtdier" is helaas uit de populariteit ontstaan dat ik het gebruik tenminste. Iedereen zegt het dus ik neem het over, intussen wel wetend wat het betekent. Maar inderdaad, prooidier is de goede term. ;)

Blijkbaar weet vrijwel niemand dat het gebaseerd is op het ´opgesloten´ rijden en houden van paarden en geen goede weergave van hun gedrag is.
Hoeveel paarden worden in een voor paarden eigenlijk normale haremgroep gehouden? Er zijn maar héél weinig hengsten met een harem en nog minder van die hengsten zijn haremhengstmateriaal; die zijn lastig en worden het eerste gecastreerd.
Ja, dan krijg je vanzelf een eenzijdige beeld ;)

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:14

Nemurin schreef:
Maar inderdaad, prooidier is de goede term. ;)

Ook dat is relatief.

Grote vis een kleinere vis eet kleine vis eet kleinste vis eet kril. Wat is nu het prooidier?

Een paard is een hoefdier.

hc

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:27

Feit is dat een paard wel een prooidier is want de veulens die worden geboren moeten gelijk staan en bewegen om te kunnen vluchten.
De mens is een roofdier en vandaar dat een baby van de mens niet gelijk kan lopen, hetzelfde met katten en honden die de eerste 8 weken ook amper wat kunnen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:29

Ja, haha, maar het is wel een dier dat in het wild gegeten wordt, en in je rijtje van de vis is de kleinere vis zowel prooidier als jager - de kleinere vis zal dus EN moeten uitkijken van boven en zelf zijn eten moeten zoeken, maar zal dus altijd uit de weg gaan voor gevaar (als hij dit kan).

Paard eet echter geen dieren (voor zover ik weet ;)) dus in de jager-prooi relatie mag je het als een dier beschouwen dat er vandoor gaat als het de kans krijgt en geen kudde hoeft te beschermen. Tenzij het gewond is, dan zal het uithalen want dan kan het niet zo hard lopen. Om maar een dom voorbeeld te noemen.

Ideale kuddemaat voor een paard is geloof ik zo'n 20 of 30 tot soms wel 60 dieren, dus dat komt in de gedomesticeerde vorm al HELEMAAL niet voor. Soms wel een stuk of vijf... Ik zie gelukkig bijna nooit meer een paard op zijn eentje staan, desnoods zitten er schaapjes of koetjes bij, en soms een shet of een geit. :) Dat is wel fijn. Paard moet je niet alleen zetten. Op stal ook zorgen dat hij ergens staat waar hij mensen of dieren langs kan zien lopen etc.

Alleen heel veel mensen vergeten/vergaten dat allemaal vroeger. :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:39

Nemurin schreef:
Ideale kuddemaat voor een paard is geloof ik zo'n 20 of 30 tot soms wel 60 dieren, dus dat komt in de gedomesticeerde vorm al HELEMAAL niet voor. (

Lees alsjeblieft eens wat over de ethologie van het paard.

´Kudde´ is een vaag begrip mbt paarden.
Paarden leven in kleine familiegroepjes in een losse wisselwerking met andere familiegroepjes en vrijgezellengroepen in competitie om de leefomstandigheden.
De grootte van de familiegroep wordt vooral bepaald door de beschikbare voedselenergie en aandachtsbreedte van de haremhengst. Modaal is 3-5 merries en hun veulens.

Lees ook eens wat paarden in de vrije wildbaan voor strategieën hebben in relatie tot roofdieren; dat is situationeel afhankelijk en bij de meeste roofdieren verdedigen/aanvallen.

hc

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:45

HC, ik begrijp dat je het vervelend vindt als ik wat dom overkom terwijl ik doe alsof ik alles weet, maar ik ben nu een tikje geintimideerd.

Ik heb er wel "geloof ik" bij gezet, want ik weet het dus niet precies meer. Ik heb wel wat over de ethologie van het paard gelezen, maar dat was vorig jaar november en niet zo super uitgebreid omdat het voor een werkstuk over ALGEMEEN groepsgedrag bij dieren was, dus ik kon maar heel kort op alles ingaan, vandaar.

De rest van wat ik denk te weten komt vooral uit observatie en ik heb geen eigen paard. En of iets een vaag begrip is, natuurlijk, maar je moet iets toch een naam geven omdat je anders "die groep die dit en dat doet" krijgt en dat wordt een beetje lang... "Kudde" onthoudt iemand nou eenmaal sneller als "familiegroepje" denk ik, maar je hebt achteraf helemaal gelijk. Ik wist het alleen niet meer dus.

Bovendien zal het inderdaad wel kloppen dat paarden andere strategieën hebben in het wild mbt roofdieren omdat ze veel groter en sterker zijn dan bv. hertjes, maar weet je, ik zit hier mijn celbiologie te lezen dus de ethologie moet maar wachten tot later in het collegejaar. :(

Ik probeer heus niet als super autoriteit over te komen, want alles op internet dient natuurlijk met een korreltje zout genomen te worden, maar soms denk ik iets te weten en dat is een klein hebbelijkheidje van me dat ik het dan als feit neergooi.

Ieder zo zijn gebrek. ;) Als je wat teksten hebt over ethologie bij paarden, schroom vooral niet het mijn kant uit te gooien. Ik ben heel leergierig wat dieren betreft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:53

Nemurin schreef:
Als je wat teksten hebt over ethologie bij paarden, schroom vooral niet het mijn kant uit te gooien. Ik ben heel leergierig wat dieren betreft.

Equid Ethogram - McDonnell.
Horse Behaviour - Waring.

De combinatie is ideaal doch als je moet kiezen, neem dan de Waring. Staat alles in wat je altijd al over paarden had willen weten maar nooit durfde te vragen ;)
Hij geeft een onwaarschijnlijke rijkdom aan bronreferenties, dus als je de behoefte hebt om de onderbouwende informatie zelf na te lezen kan dat.

hc

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:02

Hm, misschien hebben ze die zelfs wel bij de bieb van de Uni... ;) Dank je!

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:01

Het ereschavot is mijnsinziens voldoende om de winnaars te eren. Bovendien moeten de paarden weer helemaal opgepiept worden, nadat ze alles al hebben gegeven die dag. Daar doe je volgens mij geeneen paard en plezier mee... :evaw: