Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:58

VivaLaVida schreef:
Huertecilla schreef:
Wellicht kan je eerst even wat huiswerk maken voor je jouw onwetendheid in onzin vertaalt.

Dit is ook best een persoonlijke aanval HC....
Wat gij niet wil dat u geschied....

Ja, maar ik ben niet bang om naar de mening van een ander te kijken. Hoewel dit meer een oplegging dan een mening is... :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:12

VivaLaVida schreef:
Huertecilla schreef:
Wellicht kan je eerst even wat huiswerk maken voor je jouw onwetendheid in onzin vertaalt.

Ik vind het echt ongeloofelijk dat mensen zo een "mening" kunnen spuien, zonder ook maar enigzins op de hoogte te zijn van bepaalde feiten; namelijk de werking van de besproken medicijnen. Google is je vriend ;) Zoek even op over welke medicijnen het gaat, anders kom je inderdaad niet al te intelligent over.

Dit geeft maar weer mooi weer hoe de meningen over Isabell gevormd zijn, in ieder geval niet op kennis van feiten :+

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:18

VivaLaVida schreef:
ja daar heb ik me zeker in verdiept. Maar hoeveel mensen zijn er die starten met stoffen in het bloed die niet toegestaan zijn. Ik denk 90% van de westrijdruiters, zonder dat ze het zelf doorhebben. En dan met zn allen zeiken op isabell werth :+

Je wilt soms niet weten wat DA allemaal aan paarden toedienen, terwijl ze weten dat een desbetreffend paard in de wedstrijdsport die helemaal niet mag hebben. En ze er zelfs soms nog eens bijzeggen dat het niet helemaal geoorloofd is, maar dat dat in de basis-wedstrijdsport tóch niet gecontroleerd word.
Vaak wordt dat er niet eens bijvermeld maar gewoon gegeven zonder er iets van te zeggen dat het eigenlijk een onoorgeloofd middel is.
}:0

Janine1990

Re: Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:20

En wie durft hier nu nog te zeggen dat hij/zij heilig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:21

sanne83 schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik vind het echt ongeloofelijk dat mensen zo een "mening" kunnen spuien, zonder ook maar enigzins op de hoogte te zijn van bepaalde feiten; namelijk de werking van de besproken medicijnen. Google is je vriend ;) Zoek even op over welke medicijnen het gaat, anders kom je inderdaad niet al te intelligent over.
Dit geeft maar weer mooi weer hoe de meningen over Isabell gevormd zijn, in ieder geval niet op kennis van feiten :+

Alsof sommige hier hun mening op feiten baseren, terwijl ze menen dat te doen...
Ze passen gewoon hun 'denkbeeld' aan op het onderwerp, sleuren hier en daar wat dingetjes van het internet, verdraaien het een beetje, en voila, 'een mening die op feiten berust'.
Dit topic is nog niet eens 1 pagina on topic gebleven, totdat het weer helemaal uit de hand liep door sommige mensen en hun meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:21

sanne83 schreef:

Ik heb het over een persoonlijke aanval, heb jij dus blijkbaar ookal een handje van :)* En ik had het over dat een groot aantal basis-sport wedstrijdruiters ook de mist in gaat zonder dat ze het zelf weten. Jij begint over de middelen die isabell heeft gebruikt.... :+

Maargoed, liever minder intelligent overkomen dan overkomen zoals jij :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:23

Muffin_ schreef:
VivaLaVida schreef:
ja daar heb ik me zeker in verdiept. Maar hoeveel mensen zijn er die starten met stoffen in het bloed die niet toegestaan zijn. Ik denk 90% van de westrijdruiters, zonder dat ze het zelf doorhebben. En dan met zn allen zeiken op isabell werth :+

Je wilt soms niet weten wat DA allemaal aan paarden toedienen, terwijl ze weten dat een desbetreffend paard in de wedstrijdsport die helemaal niet mag hebben. En ze er zelfs soms nog eens bijzeggen dat het niet helemaal geoorloofd is, maar dat dat in de basis-wedstrijdsport tóch niet gecontroleerd word.
Vaak wordt dat er niet eens bijvermeld maar gewoon gegeven zonder er iets van te zeggen dat het eigenlijk een onoorgeloofd middel is.
}:0

inderdaad... pas ook iemand op bokt, vroeg of ze met haar dampige merrie nog kon starten. haar DA zei van wel, maar wel met ventipulmin.... :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:26

Billy schreef:
Als het een eiwit zou zijn, dat het signaal geeft dat de eicellen bevrucht zouden zijn, en dus een dracht impliceert, snap ik niet waarom op jouw site steeds staat dat de merries zich door je hengst laten bespringen.
Een drachtige merrie doet dat nl niet, die slaat een hengst het licht uit de ogen als hij in de buurt komt.

Aangezien het geen hormoon is, verandert het niets aan het hormonaal gestuurde gedrag.

Ook zwangere merries laten zich soms dekken, doch dat is meer speelgedrag. Sex voor de lol ervan.

Ook bij de hengst speelt dit. Het dekken tijdens de hormoonpieken is anders dan erbuiten. Sex speelt ook een sociale rol bij paarden.

De geboorteregeling bij ons is een keuze en wíj denken dat we deze in het paardbelang hebben genomen. Omdat ook in de vrije wildbaan een deel van de merries om wat voor reden dan ook hengstig blijft is dát geen onnatuurlijke situatie.
Veulens zouden ons geld opbrengen en drachtigheid ons belang dienen. Nu derven we inkomsten.
Je kan daar anders over denken.

Nog steeds even bij belangen blijvend:
Een ruin is letterlijk gecastreerd natuurlijk gedrag. Het is heel natuurlijk dat de meeste hengsten hun hele leven nooit dekken en ze leven in sociaal veband in vrijgezelengroepen.
Ruinen is een extreem voorbeeld van mensenbelang.

Terug naar het topic echter heeft dit niets met de lijst A en B van doen tenzij je regumate in een ruin of hengst mikt zoals Whitaker.
Regumate in een ruin is vlek op vlek. Een merrie-regulerend middel in een voor ruiterbelang ontmande hengst.

Terug naar IW blijft ook overeind dat zij volstrekt onnodig een verboden en bekend schadelijk middel wat toevállig een haar zeer welkom effect had heeft gebruikt.
Ik vind dat zij daarmee bewijst dat het paardbelang voor haar ongeschikt is en dat ze dus geen sport met paarden kan beoefen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:50

VivaLaVida schreef:
Maar hoeveel mensen zijn er die starten met stoffen in het bloed die niet toegestaan zijn. Ik denk 90% van de westrijdruiters, zonder dat ze het zelf doorhebben.

Euh :?

Schrijf je nu dat de ruitersport voor 90% bewust of onbewust fout is?
Het maakt voor het paard niet uit, bewust of onbewust: 90% loopt met verboden rommel op wedstrijd als het is wat jij stelt.

Dat is een stevige onderbouwing voor ´verboden tenzij´: Sport met paard verboden tenzij de betreffende ruiter aantoont dat het welzijnsbelang van dát paard erbij gewaarborgd is.

Een alternatief is KEIHARDE aanpak van het ongeoorloofde gebruik zodat de ruiters gemotiveerd zijn beter zelf op te letten en die geclaimde 90% zich tot een enkel incident beperkt.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:52

Verboden op wedstrijd betekent niet altijd slecht voor het paard, HC. Soms heeft een dier gewoon net dat medicijn nodig... Dan moet je gewoon een tijd niet starten! Maar veel ruiters weten niet wat wel en wat niet verboden is.. (gaat niet meer over isabell maargoed)

Dat bedoel ik dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:53

VivaLaVida schreef:
sanne83 schreef:

Ik heb het over een persoonlijke aanval, heb jij dus blijkbaar ookal een handje van :)* En ik had het over dat een groot aantal basis-sport wedstrijdruiters ook de mist in gaat zonder dat ze het zelf weten. Jij begint over de middelen die isabell heeft gebruikt.... :+

Maargoed, liever minder intelligent overkomen dan overkomen zoals jij :x

Als je de quote goed gelezen had, had je gezien dat het niet over jou ging :)* .

Ik doe nergens een persoonlijke aanval, ik begrijp alleen niet hoe iemand ergens zo stellig over kan zijn, zonder te weten over welk middel het uberhaupt gaat :? Ondertussen niet alleen het middel van isabell, maar ook het anti-conceptie middel van HC.
Het typeert voor mij wel de manier waarop een "mening" gevormd wordt, zonder enige kennis van zaken.

Ik ben het met je eens dat het ernstig is dat er in de basissport zo luchtig om wordt gegaan met doping en dat een dierenarts daar niet voor waarschuwd is inderdaad bizar. Toch is alles wat je in je eigen paard stopt nog steeds je eigen verantwoordelijkheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:09

Huertecilla schreef:
[
Ook zwangere merries laten zich soms dekken, doch dat is meer speelgedrag. Sex voor de lol ervan.

Ook bij de hengst speelt dit. Het dekken tijdens de hormoonpieken is anders dan erbuiten. Sex speelt ook een sociale rol bij paarden.

paarden hebben geen sex voor de lol............ tijdens het hebben van sex ben je als prooidier enorm kwetsbaar.....

alleen mensen een of ander apenras hebben sex voor de lol........

wat een rare gedachtegang?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:10

Okee, ik heb nog nooit gehoord van dieren die sex voor de lol hebben. In ieder geval paarden niet, er schijnt een hele klein groep te zijn.
Verder verandert de prikpil ook niets aan mijn gedachtengang of gedrag... Maar daarom kan ik niet zeggen dat het goed voor me is... Zelfde geld voor de pil, indien juist afgestemd op gebruiker.

Maargoed, ik ben onwetend volgens meerdere... :+

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:12

Dolfijnen schijnen ook sex voor hun genot te hebben :D Maar die zijn ook behoorlijk wat intelligenter dan paarden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:36

sanne83 schreef:
Als je de quote goed gelezen had, had je gezien dat het niet over jou ging :)* .

Ik doe nergens een persoonlijke aanval, ik begrijp alleen niet hoe iemand ergens zo stellig over kan zijn, zonder te weten over welk middel het uberhaupt gaat :? Ondertussen niet alleen het middel van isabell, maar ook het anti-conceptie middel van HC.
Het typeert voor mij wel de manier waarop een "mening" gevormd wordt, zonder enige kennis van zaken.

Ik ben het met je eens dat het ernstig is dat er in de basissport zo luchtig om wordt gegaan met doping en dat een dierenarts daar niet voor waarschuwd is inderdaad bizar. Toch is alles wat je in je eigen paard stopt nog steeds je eigen verantwoordelijkheid.

Je quote mij dus dan neem ik aan dat het over mij gaat....

Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid.. Ik vraag het ook standaard aan de DA. Maar er zijn echt veel mensen die het niet weten.. Er zijn ook tig mensen die niet weten dat een paard halfjaarlijks geent moet worden als je wedstrijden rijdt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:45

Maar VLV, moeten die mensen dan niet door de jury weg worden gestuurd? Aangezien de jury de entingen controleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:47

Janine1990 schreef:
Maar VLV, moeten die mensen dan niet door de jury weg worden gestuurd? Aangezien de jury de entingen controleerd?

jawel (nouja niet door de jury zelf) maar heel veel mensen weten dat niet! die zeggen huh?? eens in het jaar toch???
niet dus..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:50

Even gegoogled, gevonden dat de ene dierenarts schijnt te zeggen dat een enting 9 maanden geldig is, de andere zeg wel een jaar. De ene adviseert elk half jaar te enten, de ander vind een jaar kunnen.
Basisorganisaties verplichten wel een jaarlijkse enting.
Voor een optimale bescherming, is het verstandig om twee maal per jaar te enten.

http://www.develdruiters-millingen.nl/enten.htm

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:00

Huertecilla schreef:
De geboorteregeling bij ons is een keuze en wíj denken dat we deze in het paardbelang hebben genomen.

Heeft IW ook gedaan, uit paardenbelang, omdat zij voorgelicht is door een DA, die haar, na bleek, verkeerde/niet goede info heft gegeven....
En PZP is ook getest, nadelige?? bijwerkingen, permanente onvruchtbaarheid...

Huertecilla schreef:
Een ruin is letterlijk gecastreerd natuurlijk gedrag. Het is heel natuurlijk dat de meeste hengsten hun hele leven nooit dekken en ze leven in sociaal veband in vrijgezelengroepen.

Je andere paarden lichaamsvreemde stoffen toedienen, opdat jij een hengst kunt houden, wat is dan paardenbelang en eigen belang???

Huertecilla schreef:
Ik vind dat zij daarmee bewijst dat het paardbelang voor haar ongeschikt is en dat ze dus geen sport met paarden kan beoefen.

hc
Diezelfde mening begin ik te vormen over jou, ik zie nl weinig verschillen.. jij draait dingen ook zo alsof het lijkt dat het paardenwelzijn ten goede komt, mischien wel uit een overtuiging dat je goed doet, bedenk dan dat dat bij anderen niet anders hoeft te zijn, dat ook zij kunnen handelen met goede bedoelingen en soms leergeld moeten betalen, voor mevr. Werth is dat nu 6 maand schorsing, dat betaald ze omdat ze ter goede trouw en daarnaast niet zelf onderzocht heeft.
Er zitten niet zoveel verschillen tussen hetgeen jij verteld over de geboorteregeling bij je merries en het hengst laten van je hengst... ic, boodschappen halen voor eigen belang/gezinsbelang te paard.
Mevr. Werth dacht er goed aan gedaan te hebben, en ipv dat zij thuis komt met een boodschappen, neemt ze een lintje, roem en wat centjes mee naar huis.... en is haar rijden gebonden aan regels, antidoping beleid, en hoe ze rijdt en welke weg ze volgd op welke manier....
en jouw weg van huis naar de kruidenier en weer terug, kun jij doen en laten wat je wilt, niemand die dat veroordeeld of beoordeeld... en alleen dat zijn de verschillen...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:24

Alane schreef:
Huertecilla schreef:
De geboorteregeling bij ons is een keuze en wíj denken dat we deze in het paardbelang hebben genomen.

Heeft IW ook gedaan, uit paardenbelang, omdat zij voorgelicht is door een DA, die haar, na bleek, verkeerde/niet goede info heft gegeven....
En PZP is ook getest, nadelige?? bijwerkingen, permanente onvruchtbaarheid...

Huertecilla schreef:

Je andere paarden lichaamsvreemde stoffen toedienen, opdat jij een hengst kunt houden, wat is dan paardenbelang en eigen belang???

Huertecilla schreef:

hc
Diezelfde mening begin ik te vormen over jou, ik zie nl weinig verschillen.. jij draait dingen ook zo alsof het lijkt dat het paardenwelzijn ten goede komt, mischien wel uit een overtuiging dat je goed doet, bedenk dan dat dat bij anderen niet anders hoeft te zijn, dat ook zij kunnen handelen met goede bedoelingen en soms leergeld moeten betalen, voor mevr. Werth is dat nu 6 maand schorsing, dat betaald ze omdat ze ter goede trouw en daarnaast niet zelf onderzocht heeft.
Er zitten niet zoveel verschillen tussen hetgeen jij verteld over de geboorteregeling bij je merries en het hengst laten van je hengst... ic, boodschappen halen voor eigen belang/gezinsbelang te paard.
Mevr. Werth dacht er goed aan gedaan te hebben, en ipv dat zij thuis komt met een boodschappen, neemt ze een lintje, roem en wat centjes mee naar huis.... en is haar rijden gebonden aan regels, antidoping beleid, en hoe ze rijdt en welke weg ze volgd op welke manier....
en jouw weg van huis naar de kruidenier en weer terug, kun jij doen en laten wat je wilt, niemand die dat veroordeeld of beoordeeld... en alleen dat zijn de verschillen...

+:)+ Had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:37

zipje71 schreef:
+:)+ Had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

Ben ik het helemaal mee eens :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:23

KiWiKo schreef:
paarden hebben geen sex voor de lol............ tijdens het hebben van sex ben je als prooidier enorm kwetsbaar.....

Bron?

Volgens een fikse stapel onderzoeken is sex gerelateerd gedrag een significant deel van het ethogram. Ook als de merrie al drachtig ís, ook als ze niet op het vruchtbare moment is.
Sex speelt een complexe sociale rol. Hier in ónze harem is het een sterk ´wapen´ in de soap intriges van de merries onderling voor de gunsten van de hengst.
We nemen heel veel door een merrie geïnitieerde sex met penetratie zonder ejaculatie waar. Deze sex speelt duidelijk een andere rol dan de door fermonen en hormenen geschakelde sex.
Dit sluit aan bij waarnemingen door biologen.

Het is erg dat de modale paardhouder dit niet weet of niet wil weten: Het ontnemen van sex voor voortplanting en als sociale activiteit is een forse beperking van het vertonen van het natuurlijk gedrag. Één van de universele vrijheden van het gehouden dier.
Dit ontnemen dient het ruiterbelang, want het vergemakkelijkt het verzorgen/huisvesten. Vandaar sexuele isolatie en castratie. Doorgaans triest genoeg ook nog díe hengsten die het beste haremhengstmateriaal, dus lastig, zijn...
Voor mij wat het dit wél te kunnen bieden een basisvoorwaarde om aan paarden te beginnen. Ik begrijp dat het kennelijk voor de meeste Bokst(st)ers belangrijk is om dat anders te zien 8-)
Idem de mening over paarwelzijn in ruitersport, doping en IW.
Een harde lijn ondersteunen is zelfondermijnend?

Maakt niet uit. Isolatie van de 21ste eeuwse bio-ethiek is niet duurzaam houdbaar; daar is in NL in een officieel stuk aan de minister van LNV van haar adviesorgaan al een uitspraak over concreet mbt het houden van sportpaarden. Dat ís dus al knap ver.
Zelfregulering is het minst pijnlijk :)*

hc

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:30

Alane, goed geschreven :)

In onze poging het beste voor onze paarden te verzorgen, worden wij door de FEI keihard afgestraft. Natuurlijk moeten duidelijk hoeveelheden verboden stoffen bestraft worden, maar wanneer we het gaan hebben over getallen met 7!! nullen achter de komma vraag ik me af waar het heen moet met de sport.

Kunnen we nog wel met een gerust hart voer kopen wat de prestatie van het paard ten goede zou komen? Supplementen? Smeersels voor de spieren of eventuele huidproblemen? Zelfs de dierenartsen zijn het einde kwijt, waar ik wil relateren aan een artikel van drs. Peter Wiemer in de laatst verschenen versie van Bit. Wanneer zelfs dierenartsen (de mensen die het allemaal zouden moeten kunnen kunnen verklaren) vraagtekens gaan zetten bij het papierwerk wat de FEI presenteert over doping denk ik dat we met een heel groot probleem in onze prachtige sport zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:33

Huertecilla schreef:
Het is erg dat de modale paardhouder dit niet weet of niet wil weten: Het ontnemen van sex voor voortplanting en als sociale activiteit is een forse beperking van het vertonen van het natuurlijk gedrag. Één van de universele vrijheden van het gehouden dier.

Nou heb ik het toch even niet meer :')
Je zegt dus dat een paard ruinen, het houden van een hengst zonder deze (op dit moment) te laten dekken of een merrie niet elk jaar een veulen laten hebben dierenmishandeling is?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:37

Oh maar ruinen kunnen ook nog dekken hoor, heb het al meerdere keren gezien :)

Maar mensen waar gáát dit over??? Sex wel of niet voor de lol bij paarden staat toch compleet los van Isabell Werth? Die trouwens (gezien haar zwangerschap) niet alleen sex voor de lol had :')