Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:06

IMO ben je zelf constant bezig met dingen op jezelf te trekken HC. Dan moet je niet boos worden als bokkers er op in gaan. Da's zoals een kind een lekstok geven maar hem dan straffen omdat ie er aan likt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:08

Mensen...
We dwalen af.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:09

Huertecilla schreef:
Mijn persoonlijke mening heeft geen gewicht is deze doch ik vínd dat je in de openbare ruimte gemaakte beelden in deze context gepubliceerd MOETEN worden, doch aangezien het niet om de persoon gaat deze niet met herkenbaar gezcht getoond hoort te worden.

Yep. Eens. En denk dat de rechter er ook zo over denkt, dwz: bepaalde beelden mogen getoond worden indien dat nuttig is in het kader van een discussie in het algemeen belang, maar indien de portretten niet noodzakelijk herkenbaar hoeven zijn, moet die herkenbaarheid weggenomen worden. Anders levert dat strijd op met het portretrecht.

Maar we gaan het nog wel horen, die uitspraak.

@Rana: ja, het zou heel goed kunnen dat de betreffende bokker dan onrechtmatig handelt. Maar er is veel discussie over de vraag of een forumbeheerder daar dan óók op aangesproken kan worden. Hangt af van eerdergenoemde omstandigheden (zie ook de post van Fien).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:12

Rana schreef:
Deze bokker in bewust met kwade intentie langs de kant gaan staan om opnames te maken om een bep methode en bv gbruik van bitten in een kwaad daglicht te zetten.

Dát is nu kwaadsprekerij. Jij beticht hier iemand met een waardeoordeel van kwade opzet. Dát kan niet.

Verder handelen volgens mij beide fotografen in hun perceptie in dienst van het paardenwelzijn. Dat kan ik geen kwade intentie vinden.

hc

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:13

Hc wat jij zegt is: Als ik niet zelf aan iemand vraag om foto;s van mij te maken zodat ik er zelf van kan leren, die gene een vrijbrief heeft om op elk willekeurig moment foto;s van mij te maken en die te publiceren ik mag hopen dat je zelf ook ziet dat dit zo krom als een hoepel is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:13

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
dan gaan wij als bokkers ons afvragen of JIJ je misschien afsluit voor datgene dat je zelf om handen hebt... :)

Zo is het. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gewoon persoonlijk worden *\o/*

Omdat ik niet weet wat ik niet weet stuur ik (zoals je op mijn site heb kunnen lezen) ongeknipte beelden naar een expert.
Ik maak ook ruildeals met experts. Zij hier vakantie, ik hun expertise op mijn rijden.
Ik heb Arabesk al geschreven dat ik graag genadeloze beelden van mijn rijden zou hebben. JUIST van wat niet goed gaat want dát zijn de leermomenten.

Omdat ik ze al ter leringh gebruík (zelf láát maken), hoeven ze niet ter vermeack gepubliceerd te worden. Het ís al werk in uitvoering.
De publicatie van de beelden van Arabesk en het ts vloeit voort uit het feit dat het géén werk in uitvoering betreft. Omdát de ruiterij er niets mee wil doen is publicatie nodig.
Als extern besloten wordt dat het prima is, is er een onafhankelijke maatlat.
Helaas is er geen externe bepaalde onafhankelijke maatlat. Die missen we allemaal node.

hc

Het was niet zo zeer een aanval op jou, maar op je uitspraken. Ze komen veelal kortzichtig over. De ondertoon voert arrogantie met zich mee en dat maakt dat in ieder geval ik aan jouw uitspraken twijfel.
En ik denk niet dat ik de enige zal zijn, ik ben niet de enige die jou met enige regelmaat in dit soort topics tegenkom..

Welzijn is breed, je kan een paard niet verplichten met een maatje in de wei te staan, als dat maatje en je paard niet met elkaar overweg kunnen. Als een paard als individu heeft leren leven, omdat hij/zij als veulen de moeder is verloren en de eigenaar geen ander paard er bij wil laten, kan je dat paard niet verplichten maatjes te worden. Ook al vindt de dierenbescherming dat beter mbt het welzijn van het paard.
Zo een paard ken ik, is met de fles opgevoed, later wel bij andere paarden gelopen, in een kudde. Niets aan de hand, zou je zeggen. Maar het paard is niet sociaal, alleen omdat het opvoeding mist.

Elk paard is anders, en welzijn is een ruim begrip. Maar je kan welzijn niet op één manier toeschrijven aan het houden van paarden, je kan enkel richtlijnen opstellen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:14

Huertecilla schreef:
Rana schreef:
Deze bokker in bewust met kwade intentie langs de kant gaan staan om opnames te maken om een bep methode en bv gbruik van bitten in een kwaad daglicht te zetten.

Dát is nu kwaadsprekerij. Jij beticht hier iemand met een waardeoordeel van kwade opzet. Dát kan niet.

Verder handelen volgens mij beide fotografen in hun perceptie in dienst van het paardenwelzijn. Dat kan ik geen kwade intentie vinden.
hc

Dit ga je toch niet menen he dus als je intentie's goed zijn is alles geoorloofd? of geld dit alleen voor paardenwelzijn? Zo werkt de wereld namelijk niet.
Bovendien het goed zijn van hun intentie's is jou mening ik denk daar heel anders over!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:17

Heerlijk heerlijk heerlijk, gelukkig in deze komkommertijd een lekkere welles/nietes discussie. Die voor een groot deel Niet over het onderwerp gaat. Maar dat mag de pret niet drukken.
Kenners van allerlei stromingen gaan elkaar weer lekker verbaal te lijf en mijn weekend is geweldig van start gegaan. Bokt is beter dan welke soap ook.
Hou jullie vooral niet in.

Ohja, mijn gevoel zegt me dat een video opname niet zonder toestemming in een commercieel produkt gebruikt mag worden. Maar dat terzijde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:18

Nou idd, sporter, ik vind het echt niet kunnen dat omwille van het paardenwelzijn mensen moeten boeten. Al gaat het 'maar' om hun image. Ronduit ridiculous!

Ik vind het mensenwelzijn veel belangrijker, altijd maar dat gezeur over paarden, maar ik denk dat er heel wat meer mensen geestelijk worden gemarteld, dan paarden lichamelijk.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:20

Laura, tis afwachten op de uitspraak indd, ik zal een mod eens een pbtje sturen mbo deze vraag, misschien dat zij meer kunnen ermee.

hc?!

hoe in hemelsnaam kan jij mij daarvan nou beschuldigen? het is van de fotograaf toch bedoeld om deze mensen op hun falie te geven of niet? Zij willen toch de klikspaan uithangen? Ik noem geen namen, ik leg het niemand voor de voeten en ga er verdwer ook nergens mee naar toe? Zolang er nergens iets aangetoond is, valt er niks te klikken. Dus what the hell hebben ze er te zoeken en waarom worden ze in een "anti rollkur topic" geplaatst?

Sporter ik ben het weer met je eens dank je wel

CharleyT inderdaad maakt het mijn werkdag van tot 9 ook aangenamer :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:22

Huertecilla schreef:
Rana schreef:

hc

Voor alletwee voel ik wel wat. Maaaaaar, wat moet de KNHS met deze beelden? Er zal geen sanctie uit voortkomen. Als je echt zo betrokken bent bij het paardenwelzijn, dat je toch wat wil doen, spreek dan eens heel dapper mensen aan op hun rijden, of spreek een official aan. Maar ja, dat is wel erg confronterend, en een video maken, en dan opsturen(al of niet naar behoefte bewerkt) is veiliger . Er hangt ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen toch een ranzig luchtje aan dit fenomeen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:23

sporter schreef:
Dit ga je toch niet menen he dus als je intentie's goed zijn is alles geoorloofd? of geld dit alleen voor paardenwelzijn? Zo werkt de wereld namelijk niet.

Pardon? Waar baseer je dit op?

Iemand van bewuste kwade wil beschuldigen kan niet.

Verder vind ik dat de van goéde wil zijn.

Ook kan je duidelijk lezen dat ik vind dat de directe herkenbaarheid van ruiters geen doel dient.

De discussie over paardenwelzijn leidt al decennia niet tot positief resultaat. Zie het R&R van Ernest van Loon.
Het grote economische belang bij een néérwaardse spiraal maakt het m.i. noodzakelijk er een maatschappelijk discussieonderwerp van te maken.
Wát daar ook uitkomt is minder door directe persoonlijke belangen gekleurd dan wat er vanuit de sector zelf komt.

hc

Ayasha
Blogger

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:25

positieve veroordeling is ook veroordeling HC, waarom mag je er wel van uit gaan dat het met goede bedoelingen is maar niet dat het met slechte bedoelingen is?
In principe komt het op hetzelfde neer.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:28

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

Pardon? Waar baseer je dit op?

Iemand van bewuste kwade wil beschuldigen kan niet.

Verder vind ik dat de van goéde wil zijn.

Ook kan je duidelijk lezen dat ik vind dat de directe herkenbaarheid van ruiters geen doel dient.

De discussie over paardenwelzijn leidt al decennia niet tot positief resultaat. Zie het R&R van Ernest van Loon.
Het grote economische belang bij een néérwaardse spiraal maakt het m.i. noodzakelijk er een maatschappelijk discussieonderwerp van te maken.
Wát daar ook uitkomt is minder door directe persoonlijke belangen gekleurd dan wat er vanuit de sector zelf komt.

hc

Ja daaag nu gaan we weer woord spelletjes spelen en daar heb ik geen zin in.
Een maatschappelijke discussie over paarden waar dus heel de maatschappij over mee praat en dan bedoel je vooral de niet paarden mensen neem ik aan?
Ik denk niet dat de maatschappij daar op zit te wachten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:30

Het hele discussiepunt is toch: Was dr. Gerd Heuschmann geoorloofd het beeldmateriaal te gebruiken voor commerciële doeleinden, zónder toestemming van de betreffende ruiter?

Het antwoord daarop lijkt mij gewoon NEE. Maar ben toch benieuwd naar de definitieve uitspraak.

De discussie rollkur, welzijn, etc. staat daar buiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:31

CharleyT schreef:
. Maaaaaar, wat moet de KNHS met deze beelden? Er zal geen sanctie uit voortkomen.

Zoals ík het heb begrepen zijn de beelden zijn als illustrerende bijlagen bij een brief naar de politiek gevoegd.
Het onderwerp is de manier van paardbehandelen en de identiteit van de ruiters is niet belangrijk.
Verschillende betrokken belanghebbenden uit de sector hebben ter informatie een kopie daarvan gekregen.
Héél correct en totaal open vizier lijkt mij. Bewonderenswaardig moedig ook.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:33

Huertecilla schreef:
Zoals ík het heb begrepen zijn de beelden zijn als illustrerende bijlagen bij een brief naar de politiek gevoegd.

En denk je dat ik (en met mij een heleboel mensen) luisteren naar den haag dat zegt hoe wij moeten paard rijden?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:34

HC Ik vind het laf, trek eerst je bek open tegenaover de desbtreffende persoon voordat je dat doet. Ga verdorie die confrontatie dan aan ! Dit is gewoon achter de rug om... bah!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:34

pharagirlke schreef:
positieve veroordeling is ook veroordeling HC, waarom mag je er wel van uit gaan dat het met goede bedoelingen is maar niet dat het met slechte bedoelingen is?
In principe komt het op hetzelfde neer.

_/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:36

Asyaa schreef:
Huertecilla schreef:

En denk je dat ik (en met mij een heleboel mensen) luisteren naar den haag dat zegt hoe wij moeten paard rijden?

Zelfde verhaal als het castreren van biggen met een verdoving. Iemand die nog nooit op een boerderij is geweest (naar alle waarschijnlijkheid) heeft dit bedacht omdat het meerendeel van het volk het zielig vindt.
Oordelen kan men wel, daar in Den Haag... Ze horen alleen wel het klokje luiden, maar weten niet waar de klepel hangt... :n

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:39

Rana schreef:
HC Ik vind het laf, trek eerst je bek open tegenaover de desbtreffende persoon voordat je dat doet. Ga verdorie die confrontatie dan aan ! Dit is gewoon achter de rug om... bah!

Rana Ranan, rustig nou toch. Ik snap heel goed dat je richting kookpunt gaat als je te lang Bokt leest, en meer specifiek bepaalde figuren die het licht hebben gezien.
Een discussie is vaak erg moeizaam te voeren met zulke personen, ze spreken wel maar luisteren zelden. Dus, ga lachend aan je weekend beginnen, en laat het achter je. Geniet van je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:47

double schreef:
Het hele discussiepunt is toch:

Van het ts wel.

Inmiddels is Arabesk over een nog fijnere kam geschoren...

Er ís een probleem in de ruiterij en dat wordt groter.
Ernest van Loon schreef er twee boeken over.
Mbt het topic doet de rechter wel een uitspraak.
Het probleem blijft daarmee ongeacht zoals het was, dus er zullen wel meer publicaties van beelden volgen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:49

And here we go again...
Het zal altijd een disc. blijven over wel of niet ''zielig''
Maar goed ben benieuwd wie er gaat winnen in de rechtzaak

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:53

Huertecilla schreef:
double schreef:
Het hele discussiepunt is toch:

Van het ts wel.

Inmiddels is Arabesk over een nog fijnere kam geschoren...

Er ís een probleem in de ruiterij en dat wordt groter.
Ernest van Loon schreef er twee boeken over.
Mbt het topic doet de rechter wel een uitspraak.
Het probleem blijft daarmee ongeacht zoals het was, dus er zullen wel meer publicaties van beelden volgen.

Ik neem aan dat het probleem waar jij op doelt rollkur inhoudt?
Sorry, maar er is nog steeds niet duidelijk aangetoond OF het een probleem is...
En is dus ook nog steeds discutabel...

Feit is dat enkel een pasgeborene een schone lei heeft, en dat wij in dit topic allemaal al eens een fout hebben begaan. Zelfs met paarden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:53

-O-

Waarom moet het nou altijd weer uitlopen op een discussie, nou eigenlijk niet eens een discussie, maar een ruzie.
Beide zijde weigeren een centimeter toe te geven, en elke keer worden weer dezelfde argumenten geleverd, ontkracht, herhaald, versterkt, genegeerd, enzovoort...
We weten elkaars meningen en elkaars argumenten, en we worden het toch nooit met elkaar eens, waarom dan toch doorgaan?
Het is een heel interessant juridisch vraagstuk, niet dierenwelzijn, daar zijn 1001 andere topics over.

Oh en trouwens.
Het is gebruikelijk eerst onderzoek te doen en dan conclusies te trekken.
In rollkur is nog veels te weinig onderzoek gedaan om een conclusie te kunnen trekken.