Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:08

stoffel schreef:
Ze moeten die idioot die dit bedacht heeft ook in een karretje zetten.
Ik denk dat de beste mens blij is dat als hij ooit een simpele cyste in zijn ruggengraat heeft, er karretjes bestaan zodat hij na revalidatie terug een normaal leven heeft :j

stoffel

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:18

We hebben het hier over een dier niet over een mens

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:06

Ik vind dat je weinig onderbouwd reageert... Heeft een dier niet het recht op een pijnvrij leven dan, mits een moeilijke maar haalbare operatie? Ik zie jouw probleem niet echt.

Trouwens, als je zo'n groot verschil ziet tussen mens en dier, waarom wil je dan zelf de onderzoeker in een karretje zetten? We hebben het hier over een mens niet over een dier?

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:14

Meest gangbare operaties die nu op dieren worden toegepast zijn ooit ook uitgeprobeerd op "proefkonijnen". Ik denk dat veel diereneigenaren nu blij zijn dat in veel gevallen een operatie kan worden uitgevoerd omdat hij ooit is getest.

Of laat iedereen die tegen deze operatie is zijn dier niet opereren voor wat dan ook als dat wel mogelijk is?

Verder heb ik op het filmpje een vrolijk veulen gezien die van niet kunnen lopen nu flink wat beweging in de beentjes heeft. Ben benieuwd hoe het verder afloopt..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:27

Thioro schreef:
Miss heeft deze ontwikkeling dan geen zin, maar stel dat het wel succesvol wordt en ze een 'paardwaardig' bestaan kan leiden, eventueel als fokmerrie om nog enig 'nut te hebben; dan kan het wel zijn dat in de toekomst deze operatie nog wel eens bij een veulen wordt uitgevoerd.
Kan je misschien stom vinden, maar er bestaan nu ook al genoeg operaties die ze enkel bij kalveren of veulens doen omdat ze onder een bepaald gewicht moeten zitten en waarna het dier dan wel verder normaal kan uitgroeien en op volwassen leeftijd geen hinder meer ondervind.

Lijkt me niet handig om een zwaar paard als een Boullonais aan de rug te laten opereren, en wervelboog weg te halen en daarna in te zetten als fokmerrie waarbij er nog een hoop meer gewicht aan die rug komt te hangen.......

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:33

Ik zeg niet dat ze persé als fokmerrie moet dienen, maar dat het een mogelijke 'nuttige' bestemming zou kunnen zijn, vermits sommige mensen vinden dat paarden een nut moeten hebben om bestaansrecht te hebben.
Daarbij, stel dat ze met dit veulen willen gaan fokken, dan moet ze ook nog niet persé een volledige dracht doorstaan. Dingen als KI, embryotransplantatie en draagmoeders bestaan bij paarden ook (al is het niet evident bij paarden), maargoed dan zitten we mss ook al in het straatje van grenzend aan ethisch aanvaardbaar?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:44

Ik vind een operatie als deze al heel duidelijk op de grens.........

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:54

Billy schreef:
Ik vind een operatie als deze al heel duidelijk op de grens.........

Voor de zoveelste keer... het is "MAAR" een cyste... geen klonen oid... Bij honden een routine-operatie... Enkel het gewicht kan eventueel voor complicaties zorgen maar dat blijkt nu van niet, voorlopig. Ze moeten het een keer aandurven, en nu hadden ze een goed dier (veulen dus licht), en goede eigenaars.

En ik denk niet dat ze het als fokmerrie zouden inzetten als het niet perfect in orde was. En anders zijn idd draagmoeders een optie, maar dat is verre toekomst.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:59

Jij hebt jouw mening, ik heb mijn mening.
Als het "maar"een cyste was, en het niet nodig was geweest om aan een wervel te gaan zitten zagen had ik het nog wat anders gevonden. Als er staat dat ze een wervelboog weg hebben moeten halen verzwak je mi de rug, en heb je kans op artrose.
In beide gevallen ga je wat mij betreft veel te ver met zo'n jong dier...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:02

Het is inderdaad maar een cyste, maar wel op de verkeerde plaats... Lijkt me niet dat ze een wervelboog hadden weggenomen in die mate dat er heel snel artrose optreedt hoor :n dat zou echt niet kunnen.
Natuurlijk, elk z'n mening. Ik word er gewoon happy van om het veulen te zien rondlopen, 't is zo'n lieverd, dus ja dan ben ik natuurlijk blij dat het nog leeft hihi. Moet er niet aan denken dat dat lieve schepseltje dood zou zijn gegaan als er de mogelijkheid is om het te redden en een paardwaardig leven te geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:11

Vind ik ook,en ookal kan het dan nog maar 10 jaar mee omdat het artose krijgt.Het is inieder geval 10 jaar meer! {uiteraard,alleen als het beestje pijnvrij en gelukkig is}

Stoffel: de mens is ook een dier,ik vind die vergelijking nogal krom.Alsof een dier niet kan voelen/denken etc.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:23

Het zijn ingrepen zoals deze die ervoor zorgen dat later misschien tien keer betere behandelingen ontwikkeld zijn, zo is uiteindelijk alles tot stand gekomen. Stom voorbeeld, ik ben heel gelukkig dat ik vandaag Vulketan op de wonde van m'n veulen haar been kan smeren, maar het zal vast wel eerst uitgebreid uitgetest zijn...denken dat zo'n geneesmiddelen of methodes uit de lucht komen vallen zijn zou naïef zijn. Als onze voorouders evenmin zin hadden in evolutie en ontwikkeling, zaten we nu wschl ook niet gezellig achter de pc terwijl we effe een griepje aan het uitzieken zijn.
Ik ben blij voor het veulen dat het een kans krijgt, en in het UZ krijgen ze de beste begeleiding mogelijk, ik spreek uit ervaring!!