Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:39

Abeltje77 schreef:
chantal6262 schreef:
Ik eet never paardenvlees!!

eerst staan ze lkkr in wei en dan op je bord!

Ja? en?

Is dat erger dan een kip die nog nooit de buitenlucht heeft gezien en dan op je bord ligt?

Wij krijgen volgende week kippen en de helft (dus de haantjes) worden geslacht na veel weken bij ons geleeft te hebben (dus lekker buiten scharrelen enzo). Dan vind ik het minder erg dan paarden. Omdat ik gewoon geen 'band' met kippen heb. Het is mischien een vies idee dat je een dier dat je gekend hebt op te eten, maar je weet wel zeker dat ze gelukkig zijn geweest. Met paarden heb ik dat anders, dan denk je echt zo van: eet ik nu mijn vriend op? ;(

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

ik ben toch al vegetarier, en dus eet ik ook absoluut geeen paardenvlees!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:48

Fleurtje100 schreef:
Het zou niet zo verkeerd zijn als bij Biologie of verzorging eens naar voren zou komen hoe vlees geproduceerd wordt.
Echt de dingen die ik hier lees :n
Dat dieren diervriendelijk geslacht worden? Geen lamsvlees eten want die hebben geen leven gehad? Of voornamelijk kip eten, want die zijn niet zielig? Kijk maar eens op een site als wakker dier of typ op google/youtube eens bioindustrie in. Hoeveel dieren die jij op je bord krijgt wel een leven hebben gehad, kippen leven bijvoorbeeld ook maar 6 weken.
Dat veel mensen hier aangeven geen paarden te eten, maar ander vlees gaat er zonder nadenken in, of als het maar lekker is hoef ik verder niks te weten vind ik zeker hypocriet. Er mag namelijk best eens overnagedacht worden door de 'dierenliefhebbers' hier dat er wel een dier na een niet zo fijn leven, op een vaak niet zo fijne manier moet sterven voor jouw stukje vlees. En dat als de vleesconsumptie in Europe en Amerika wat zou minderen er niemand meer honger hoeft te hebben op de wereld.
Verder heb ik niks tegen vlees eten, ik eet het zelf ook maar dan over het algemeen wel van dieren die een goed leven hebben gehad (biologisch of scharrel). En ik eet maar weinig vlees. Ik heb wel iets tegen mensen die niet de moeite nemen om uit te zoeken en na te denken waar hun voedsel vandaan komt, en daar vooral als ze dat voor paarden (die meestal een goed leven gehad hebben) wel doen en voor andere dieren niet. Dat je in het algemeen niks met dieren hebt kan ik me dan nog beter voorstellen.

Ik denk ook niet dat het verkeerd is voor de mensheid om te leren dat over het algemeen de barbaren verdwenen zijn uit onze beschaving...
Ik ben het er mee eens dat veel dieren VOOR de slacht een miserabel leven hebben gehad. Ik ben vóór biologisch vlees, maar de prijs staat me nog wel wat tegen. Daarmee geef je dieren geen leuker leven hoor, het is maar voor een klein publiek betaalbaar.

Verder is wel duidelijk dat mensen het idee van de pin door de hersenen tegenstaat, terwijl dat juist in mijn ogen heel diervriendelijk is. Waarom liet Hitler de joden doodschieten in de hersenstam? Omdat ze hiermee geen pijn leden en de klus het snelste geklaard was.
Wat is het effect van de pin? De pin dringt meteen door in de hersenen en schakelt alle zenuwen uit, het dier is meteen hersendood. Hersendood houdt in dat alle functies in het lichaam meteen uitgeschakelt zijn. Nog voordat de zenuwen een signaal uit kunnen zenden naar de hersenen dat de reactie 'pijn' oplevert, is het dier al hersendood en voelt het niets meer.
In mijn ogen zeer diervriendelijk, het idee is alleen nogal heftig.
Wat gebeurd er vervolgens? Ga maar op internet kijken. Maar laatst was op Nederland 2 een documentaire, waarbij je het slachtproces van een koe kon zien. Na de dood werd het dier aan de achterpoten opgehangen en werd de halsslagader doorgesneden, een beetje een vies gezicht, maar het dier merkt er niets meer van. De rest kan je wel raden...

Verder zijn de meeste slachters (uit verhalen) erg vriendelijke mensen (niet altijd met baard en snor en hakmes in de hand hoor!) en kunnen ze goed met dieren omgaan. Wat vrij logisch is, ze hebben weinig keus.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:55

paarden hebben van al het vlees nog altijd het beste leven gehad.

het is enorm hypokriet om te zeggen, ik eet geen paardenvlees, dat is zielig.
"kalfsvlees daar word ik vrolijk van" de rundvlees van mac donalds "100% rund" die koeien zijn heel blij.
die boodschap willen ze uitdragen,
maar de partij van de dieren, en andere dierenrechten organisaties moeten keihard vechten
om het leven van alle consumptie dieren in nederland een KLEIN BEETJE leefbaar te maken.

denk hier voortaan aan als je een kroket achterover slaat (nee die zijn niet gemaakt van aardappels }:0

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:57

Tja, Paardenvlees. Moeten we daar nou zo'n gedoe om maken.
Ik eet het niet omdat ik het absoluut niet lekker vind.
Wij eten thuis al zeer weinig vlees (tuurlijk keer BBQ maar dat is 2 satétjes en lekker salades)
Ben persoonlijk dol op vis (tonijn en zalm. jammie) maar heb geen problemen met een lekker biefstukje.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:02

En nu zijn d'r zoveel mensen die opeens geen vlees eten....
Nou ik eet gewoon alles En hou ook van dieren.
Ze worden er eenmaal voor gefokt, doordat je vegetarier wordt stopt de ''vlees'',''slacht'' wereld toch niet. teveel mensen die het eten, niet alleen mensen trouwens, maar ook dieren.
Je hond geef je toch ook vlees, of maak je die ook vegetarier?
Laatst bijgewerkt door Rodo_ op 03-08-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:02

Ik heb het vast wel een keer onbewust gegeten.Het boeit mij niet echt.Vele paarden zijn toch oud en ziek,en hebben een mooi leven gehad.En koeien,kippen en al die beesten worden ook tot vlees verwerkt.Het paard voelt er niks meer van hoor,als ie dood is.
En als een paard mishandeld en oud is,is het misschien fijner als ie dood is!!Komt ie bij de Rainbowbridge,zoals de dierenhemel wel eens wordt genoemd.
Sorry,zo denk ik er nou eenmaal over.

En als je het niet wilt,maar je paard is erg ziek,dan laat je hem inslapen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:03

roodje schreef:

_/-\o_

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:04

Citaat:
Verder is wel duidelijk dat mensen het idee van de pin door de hersenen tegenstaat, terwijl dat juist in mijn ogen heel diervriendelijk is. Waarom liet Hitler de joden doodschieten in de hersenstam? Omdat ze hiermee geen pijn leden en de klus het snelste geklaard was.

Hitler die zorgde dat de joden zo min mogelijk pijn hadden??? :(
ooit gehoord van concentratiekampen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:06

Shego schreef:
Citaat:

Hitler die zorgde dat de joden zo min mogelijk pijn hadden??? :(
ooit gehoord van concentratiekampen!!

Take it easy... Het is een van de vele manieren geweest hoor. Ik zeg niet dat die man heilig is ofzo! Kom op zeg!
Maar dit is wel een manier van executeren geweest.

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:10

Mijn lievelingspard was 5 jaar e ging naar de slacht
het ergste is nog ze was hoefbevangen en de manege ging het niet betalen ik wist helemaal niet da ze nar de slacht was.
Als ik dat had gewete had ik haar beter proberen te maken nee, geen penny meisje maar ik zou er wel al mijn geld , moed & tijd insteken. Nou miss. heeft een van jullie paarden - eters mooniie wel op haar bord gehad. Paarden of andere dieren weten niet waar ze naarto gaan als ze vervoert worden ze zijnmaar wat aa het eten en opeens dood... men ik zou het niet over men hard krijgen dat ik beesten eet waar veel mensen nu verdriet van hebben ik weet nu nog wel meer hoe dat verdriet voelt ik eet enkel vis & biologische kip want kip moet ik eten maar anders zou ik daat ook ni doen hoor sorry voor mijn schrijffouten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:12

roodje schreef:
Ze worden er eenmaal voor gefokt, doordat je vegetarier wordt stopt de ''vlees'',''slacht'' wereld toch niet. teveel mensen mensen die het eten, niet alleen mensen trouwens, maar ook dieren.

Zo zeg, je hoeft niet zo aan te vallen. Valt me wel vaker op dat mensen ineens zo doen als ze horen dat iemand vegetarier is. Iets te verdedigen? En je argumenten zijn een beetje slap> als je geen vlees eet stopt de slachtwereld toch niet? Nee , niet als iedereen zo denkt nee. Een betere wereld begint bij jezelf.
En ze worden er nu eenmaal voor gefokt? Dat is toch juist het erge? Ik vind het niet kunnen om dieren te fokken, puur voor de slacht en zeker niet op de manier waarop heel veel dieren gehouden en uiteindelijk geslacht worden.
En een hond is wel ff wat anders he, die heeft vlees nodig. Wij kunnen prima zonder.

Maar goed, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat je wel en niet tegenover jezelf kunt verkopen. Maar lijkt me niet nodig om anderen, die het anders doen/zien dan jij, aan te vallen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:13

roodje schreef:
Ze worden er eenmaal voor gefokt, doordat je vegetarier wordt stopt de ''vlees'',''slacht'' wereld toch niet. teveel mensen mensen die het eten, niet alleen mensen trouwens, maar ook dieren.

een hond mag vegetarier zijn, dit is verder niet schadelijk nee, er zijn vegetarische brokjes te koop zelfs!
maar goed, dit doen wij niet met onze hond.

En nee, de vlees slacht en consumptie stopt niet.
maar ik sta niet achter de on-humanitaire leefomgeving waarin deze betreffende dieren zich in bevinden.
IK sta er niet achter, ik ga geen andere mensen opdringen ook vegetariër te worden. Die moeten het zelf weten.
maar je hebt princiepes, en mijn princiepe is gewoon geen vlees eten. en ze hebben écht bijna alles vegetarisch.
alleen ik ben nog geen visstick tegengekomen, die mis ik wel een beetje ;)

alleen, nu ik al een poos vegetarier ben, vind ik het steeds raarder dat mensen vlees eten,
als ik die darmen in de winkel zie liggen, met daarin geperste aan elkaar gelijmde stukjes lijk denk ik écht...
waarom eet een mens wel gerust dat lijk, maar geen mensen lijk? waar ligt die grens.

dit is omdat die grens voor mij zo duidelijk is, ik eet geen dood dier (overginds probeer ik levende dieren ook te vermijden op mijn bordje )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:13

Heb al een hele tijd geen paardenvlees op maar ik lust het wel.
Dat, terwijl ik helemaal niet zo'n vleeseter ben, is eigenlijk wel apart! Het gaat erom dat paardenvlees gezond is en vol ijzer zit en dat we dat nu eenmaal nodig hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:15

SportHorsess schreef:
Mijn lievelingspard was 5 jaar e ging naar de slacht
het ergste is nog ze was hoefbevangen en de manege ging het niet betalen ik wist helemaal niet da ze nar de slacht was.
Als ik dat had gewete had ik haar beter proberen te maken nee, geen penny meisje maar ik zou er wel al mijn geld , moed & tijd insteken. Nou miss. heeft een van jullie paarden - eters mooniie wel op haar bord gehad. Paarden of andere dieren weten niet waar ze naarto gaan als ze vervoert worden ze zijnmaar wat aa het eten en opeens dood... men ik zou het niet over men hard krijgen dat ik beesten eet waar veel mensen nu verdriet van hebben ik weet nu nog wel meer hoe dat verdriet voelt ik eet enkel vis & biologische kip want kip moet ik eten maar anders zou ik daat ook ni doen hoor sorry voor mijn schrijffouten

Haha... Dat hoeft niet per se, wanneer een paard naar de slacht gaat beslist de eigenaar of het voor vlees weg gaat, of slechts voor destructie. Heeft te maken met de verzekering als ik me niet vergis?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:15

"kroketten" zijn in België sowieso aardappel kroketten, tegen de "nederlandse kroket" zeggen wij vleeskroket. ;)

Abeltje77 schreef:
Nee hoor, gelatine is gemaakt van botten, dus er is een dier gedood om aan het product te komen ;)

Ik ben zelf al jaaaren vegetarier, maar als ik toch om een of andere reden ooit een stukje vlees zou moeten eten, doe mij dan maar een haas, ree, wildzwijn of paard... met hond zou ik trouwens ook minder problemen hebben dan met kip :+ En als ik dan ooit een stuk vlees zou eten, dan wil ik ook zien hoe het geslacht wordt.

En dat is dus veganisme. Je hebt verschillende types van vegetariërs, Vegetariërs eten geen vlees, pesso vegetariërs eten geen vlees maar wel vis, veganisten eten niets dat van dierlijke producten is, geen gelatine, geen eieren enz,
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-08-09 22:21, in het totaal 4 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:16

sifra01 schreef:
roodje schreef:

Zo zeg, je hoeft niet zo aan te vallen. Valt me wel vaker op dat mensen ineens zo doen als ze horen dat iemand vegetarier is. Iets te verdedigen? En je argumenten zijn een beetje slap> als je geen vlees eet stopt de slachtwereld toch niet? Nee , niet als iedereen zo denkt nee. Een betere wereld begint bij jezelf.
En ze worden er nu eenmaal voor gefokt? Dat is toch juist het erge? Ik vind het niet kunnen om dieren te fokken, puur voor de slacht en zeker niet op de manier waarop heel veel dieren gehouden en uiteindelijk geslacht worden.
En een hond is wel ff wat anders he, die heeft vlees nodig. Wij kunnen prima zonder.

Maar goed, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat je wel en niet tegenover jezelf kunt verkopen. Maar lijkt me niet nodig om anderen, die het anders doen/zien dan jij, aan te vallen.

Sorry hoor, maar jouw reactie zegt mij genoeg! :=

Charlie_P

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:17

Wat bedoel je?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:19

sifra01 schreef:
Wat bedoel je?

Jij VOELT je heel erg aangevallen, dat hoeft niet hoor..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:20

Yeyo schreef:
Quebelle schreef:
in frikadel zit maar een miniem percentage aan paardenvlees haar ^^
er zit soja in en slachtafval (m'n nonkel is slager dus kmoet hier geen reacties op krijgen ;) )
mijn nonkel weigerd zelfs om paardenvlees te verkopen,hij vind dat paarden in de wei moeten lopen en dat ze om te rijden zijn.
kroket is toch aardappel?
ik eet geen paardenvlees,een paard kan je gwn niet vergelijken met een koe ofzo.
met een koe heb je geen band en je word er niet bevriend mee.
je eet toch niet je vriend op,die duld dat je ijzer in z'n mond propt(behalve bitloos) en op z'n rug kruipt?
hij doet alles voor je en dan na al die jaren eindegt ie op je bord..

Kroket = aardappel....en jouw nonkel (?) is slager???

Heb even de doos erbij gepakt en in mijn frikandellen zit 70% kippenseparatorvlees?????
Naast alle meuk om het op smaak te brengen.
Géén soja dus, dus als je t niet erg vind zoek ik wel een andere slager :+

nonkel=oom,sorry vond ff geen nederlands woord ^^
ja,70 % en die andere 30 procent?
ik zei ook niet dat ALLE krokketen dat bevatten :P
jezus -.-'

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:21

Vlees vind ik lekker; maar ik eet geen paardenvlees, omdat een paard voor mij een edel dier is wat je dus niet opeet; ik eet ook geen honden of katten. Een paard is voor mij net zoveel huisdier als een hond!

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

Ik ben vegetariër, maar je zult er verstelt van staan
als je erachter komt in hoeveel producten paardenvlees zit!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:23

Safria01 inderdaad jij voelt je snel aangevallen ja.
Het is niet eens mijn bedoeling om mensen of om JOU aan te vallen ( aangezien jij je ''aangevallen'' voelt)
Ik hoef niks te verdedigen denk dat jij eerder jezelf verdedigt omdat je vegetarier bent.
Een betere wereld? Jij vind het een betere wereld ja als dieren geslacht worden.....
Ik niet, en ja inderdaad ze worden er toch ook eenmaal voor geslacht? Heb je met elk dier een klik voordat je die eet? Nee, dus die kan je gerust opeten en ze zijn toch eenmaal dood.
Het lijkt of ik nu heel makkelijk erover denk, maar zou het nut hebben om daar moeilijk over te doen als zoiets toch blijft en nooit zal stoppen? Denk ik niet
En ja zo denk ik er dus over dus dan hoef jij je niet weer aangevallen te voelen ;)
Laatst bijgewerkt door Rodo_ op 03-08-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:24

sifra01 schreef:
roodje schreef:

Ik vind het helemaal niet aanvallend! Ik kan niet goed tegen mensen die vegetariër zijn omdat ze het zo zielig vinden voor de dieren. Want in dat geval moet je je gewoon eens verdiepen in de slacht en de zorg voor dieren. Ik ken genoeg vegetariërs, niets op tegen, omdat ze een logischere en begrijpelijkere reden hebben.
Het is zinloos om dieren te proberen te redden op die manier, wat jij niet eet, eet een ander wel extra als het nodig is.

Het is niet erg dat dieren gefokt worden om opgegeten te worden. Vroeger voorzagen mensen zich ook op deze manier van eten. Enkel konden ze toen nog geen dieren houden en werd er simpelweg op gejaagd. Toen er, iets wat op beschaving leek, ging men ook dieren houden. OM OP TE ETEN...

En mensen geen vlees nodig? Waarom eet jij dan wél vleesvervangende producten? Of eet je geen soja en tofu? Want dat lijkt me niet geheel onbelangrijk... :Y)

Maar ik zit er niet mee dat ik blijkbaar geen dierenliefhebber ben _O-

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:24

MamboBeach schreef:
sifra01 schreef:
Wat bedoel je?

Jij VOELT je heel erg aangevallen, dat hoeft niet hoor..

Ik reageer alleen maar op de post "en nu zijn d'r opeens zoveel mensen die geen vlees eten...." Dat vind ik aanvallend geschreven. En verder heb ik gewoon gereageerd op wat er verder in die post stond.
Dus ik vind dat je de boel een beetje om draait. Maar dat geeft niet hoor, dat mag jij vinden 8-)