Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:11

Jannepauli schreef:
Wat een merkwaardige reactie! Wat je in feite zegt is dat voor geld alles kan en dan schuift men enige vorm van ethisch besef gewoon even opzij.

Vind je dat een merkwaardige reactie? Het is gewoon de waarheid hoor. Waarom worden er paarden gekloond? Omdat er geld mee te verdienen is. Ethiek heeft geen waarde meer in deze tijd (en in een groot deel van de huidige paardenwereld).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:13

Jannepauli schreef:
Als er op Zangersheide inmiddels klonen rondlopen, dan lijkt het er toch erg op dat de grens van de wetenschap, c.q. het laboratorium naar de commercie en winstbejag inmiddels overschreden is.

+:)+
Vér overschreden :(

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:17

Wetenschappelijk gezien ontzettend interessant....drie genetisch identieke dieren en een stammoeder waarvan alles bekend is. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze opgroeien, wat er van gaat worden...

Ethisch gezien vind ik het verwerpelijk. En mijn eigen paard klonen?? Mij niet gezien! Ik kocht ooit een veulen en stopte daar mijn hart en mijn dromen in. Door schade en schande, met vallen en opstaan zijn we nu samen 17 jaar verder. Alles samen doorgemaakt, maatjes.....onvervangbaar dus. En misschien zit ik ook wel niet te wachten op een kloon, zo'n makkelijke tante is het nou ook weer niet :D.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:11

Pletje123 schreef:
knuffeldier schreef:
hoe lang leven klonen eigenlijk? Had het idee dat ze eerder doodgaan dan 'normale' beesten.
En waarom moeilijk gaan prutsen in een laboraturium terwijl het simple via de natuurlijke weg kan.
Het enge met zulk soort dingen vind ik altijd: waar ligt de grens?

Heb ooit eens begrepen dat doordat het DNA ouder is, ze inderdaad risico lopen om minder oud te worden. Maar ik ben geen expert.. :o

Een kloon krijg je natuurlijk niet via de natuurlijk weg ;) Dit wordt juist gedaan om nogmaals te kunnen genieten van zulke toppers.

Wat ik van iemand uit Amerika (dierenarts) heb begrepen is dat eerdere klonen idd eerder doodgingen maar ze maken nu gebruik van een ander soort weefsel (als ik het goed heb onthouden) en hierdoor is dat nadeel weggenomen.

Neemt niet weg dat ik niks met klonen heb... Het schijnt alleen wel dat de kloon van Gem Twist foktechnisch interessant is omdat zijn vaderlijn of iets dergelijks is uitgestorven. (Hier zijn vast betere experts op volbloed gebied ;-) )

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:57

ik weet niet echt hoe ik me dat voor moet stellen een kloon !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:26

Bandida schreef:
Jannepauli schreef:
Wat een merkwaardige reactie! Wat je in feite zegt is dat voor geld alles kan en dan schuift men enige vorm van ethisch besef gewoon even opzij.

Vind je dat een merkwaardige reactie? Het is gewoon de waarheid hoor. Waarom worden er paarden gekloond? Omdat er geld mee te verdienen is. Ethiek heeft geen waarde meer in deze tijd (en in een groot deel van de huidige paardenwereld).

De waarheid? Welnee, het is JOUW waarheid.
Dat mag hoor, maar eerlijk gezegd overvalt me toch een licht gevoel van medelijden met jou en zo'n cynische kijk op deze wereld. :(:)

Ikima

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:31

Klonen is maar betrekkelijk, als ze net zo'n paard als Ratina Z willen krijgen dan zouden deze klonen dezelfde opvoeding, voeding, training enz moeten krijgen. Nu kunnen ze hooguit het uiterlijk van haar meekrijgen maar karakter en prestatie zal niet hetzelfde zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:33

Toch vind ik het knap hoe de mens zover is gekomen.

Maar natuurlijk en eerlijk vind ik het niet.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:37

wtf?
kunnen mensen tegenwoordig ookal dieren klonen???

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:40

ja :j zoals je leest haha

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:42

wist ff niet wat ik las!
waar gaat de wereld naartoe :) :) :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:43

alissaaa schreef:
wtf?

Nooit van de schaap Dolly gehoord?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:47

ik vind het erg intressant dat ze bij die(dezelfde) 3 klonen eens kunnen zien of ze echt wel helemaal hetzelfde zijn :j

voor de rest vind ik klonen helemaal niets, net of je een paard op bestelling koopt :n

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:00

Ikima schreef:
alissaaa schreef:
wtf?

Nooit van de schaap Dolly gehoord?

nee niet echt.. papa zei der net wel iets van maar begreep 't niet goed
wie is dolly? :P

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:42

Dolly was het eerste gekloonde schaap, even op Google kijken, daar staat wel informatie over.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:17

Jeetje, waar moet het heen, ik vind dit echt niet kunnen :(
we slaan nogal door met onze technologie...
;(

Paarden als producten inderdaad.. stel dat er over een tijd niet meer gefokt wordt maar alleen nog maar via klonen paarden ''geboren worden'', wat is er dan nog aan? Niet te denken aan die kloontjes.. :(:)

Bijna niemand hier is er positief over.. ik vind echt dat het verboden moet worden!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:24

Jannepauli schreef:
De waarheid? Welnee, het is JOUW waarheid.
Dat mag hoor, maar eerlijk gezegd overvalt me toch een licht gevoel van medelijden met jou en zo'n cynische kijk op deze wereld. :(:)

Tja, dat voelt voor mij niet zo hoor (cynisch). Medelijden hoef je beslist niet te hebben ;) Ik vind jullie behoorlijk naïef als je niet ziet dat de enige echte drijfveer voor zowel het onderzoek als de praktische toepassing er van over geld verdienen gaat.

Leg me dan maar eens uit waarom Ratina a, b, c enz.. wél op de wereld gezet zijn, als het niet om maximaal investeringsrendement gaat.

ps: dit al gelezen? Daar lees ik wel degelijk veel $$$ tekens
http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... 7408658378

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:42

@Bandida": interessante site, vooral de namen onderaan. Jeutje!

Ik denk dat het niet alleen het geld is, het is waarschijnlijk ook de wetenschappelijke 'kick' om te kijken hoe dit gaat. Tenslotte zal het eerst vooral een kwestie van experimenteren zijn en kost het de eerste tijd veel meer geld dan dat het oplevert.

Ik denk trouwens dat dit op termijn alleen maar tegen kan vallen, in de eerste plaats zal het moeilijk zijn de omstandigheden zo te optimaliseren dat het doel ook wordt gehaald.
Verder is het nog maar de vraag of de nieuwe Ratina's over 10 jaar nog de toppers zijn die de 'echte' was 10 jaar geleden. Goede fokkerij kenmerkt zich door permanente verbetering. Als de fokkers het dus goed doen, overtreffen hun producten Ratina.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:15

Bandida schreef:
Tja, dat voelt voor mij niet zo hoor (cynisch). Medelijden hoef je beslist niet te hebben ;) Ik vind jullie behoorlijk naïef als je niet ziet dat de enige echte drijfveer voor zowel het onderzoek als de praktische toepassing er van over geld verdienen gaat.

Leg me dan maar eens uit waarom Ratina a, b, c enz.. wél op de wereld gezet zijn, als het niet om maximaal investeringsrendement gaat.

ps: dit al gelezen? Daar lees ik wel degelijk veel $$$ tekens
http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... 7408658378

Ik ben verre van naïef - ik schreef immers al eerder dat de grens tussen het laboratorium en commercie ruim overschreden wordt? The allmighty dollar!! Voor klonen is vast wel een wetenschappelijk doel te vinden maar zoals uit het hele verhaal blijkt is de 'kennis' hier in handen gevallen van mensen die er financiële voordelen in zien.
Het is juist dát gegeven waar zich mijn bezwaren op richten en waar jij en ik kennelijk van opvatting verschillen Bandida. Jij vindt, getuige je eerdere uitspraak, dat voor geld alles moet kunnen en dat je daarmee morele of ethische bezwaren buiten kunt zetten. En ik vind dat geld niet alles goed of mogelijk moet maken.
Als de wetenschap zich bezig houdt met onderzoek of reproductie van genetisch materiaal ter bevordering van de levenskwaliteit ( denk bv aan stamcelonderzoek) dan vind ik dat een mooie optie. Maar als kennis uiteindelijk alleen maar als doel heeft om de portomonnees te vullen en de grenzeloze inhaligheid van de mens te stimuleren, nee..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:01

Klonen is misschien wel interessant voor de vierspansport: 4 exact dezelfde paarden met dezelfde capaciteiten en gangen voor de wagen. Wie wil dit nou niet?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:05

Napie schreef:
Klonen is misschien wel interessant voor de vierspansport: 4 exact dezelfde paarden met dezelfde capaciteiten en gangen voor de wagen. Wie wil dit nou niet?

Het probleem is dat dat niet zo werkt.
Je hebt wel een grotere kans dat de paarde op elkaar gaan lijken,
maar geen garantie :n
De genen zijn wel hetzelfde, maar hoe die zich tonen niet.

Ik vind het wel interessant,
maar eerlijk gezegd hoop ik niet dat klonen meer gaat worden dan een experiment.
In feite houd je de evolutie van zo'n ras toch tegen.

Femke127128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:11

quadripes schreef:
en zo zijn paarden geen individuen meer, maar produkten... :(

Inderdaad :(

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:12

Het is wetenschappelijk gezien heel interessant om eens een proef te doen met deze drie klonen - je zou zo een stuk verder kunnen komen in de ''nature versus nurture''-discussie!

Genetische diversiteit gaat zo echter wel ernstig verloren, voor de fokkerij lijkt het me verre van wenselijk om dit vaker te gaan doen. Sporttechnisch gezien zal het toch ook nog om de training en opvoeding gaan, dus exacte kopieën zullen het niet zijn. Mogen deze dieren overigens uberhaupt meespringen als ze volwassen zijn? Lijkt me niet, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:21

Semra schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen dus als ik in herhaling val, mijn excuses.

Maar dit noemt men dus vooruitgang? Terug vallen op de paarden van toen. Natuurlijk is het wetenschappenlijk vooruitgang maar of het voor de paardensport, fokkerij ed wel zo is. Ik heb erg mijn twijfels.

Aan de andere kant dacht ik een aantal weken geleden toevallig: Ik ben echt zo gek van/met m'n eigen merrie. Zo'n paard krijg ik echt nooit meer. Wat als ik de mogelijkheid zou hebben háár te klonen, wat zou ik dan doen? Als het je eigen paard is, ga je er anders tegen aan kijken. Ik weet echt niet wat ik er mee zou doen maar het zette me toch aan het denken.

Dus dan ook mijn vraag aan jullie: Wat zou je doen als je je eigen, geliefde paard zou kunnen klonen?

Dat zou ik dus nooit doen. Dat is net zo iets als een qua uiterlijk precies hetzelfde huisdier kopen, als degene die je net hebt laten inslapen. Puur uit gemis. Dat doet afbreuk aan je eerste paard en is niet eerlijk tegenover je nieuwe. Je stelt verwachtingen aan zo'n dier, en waarschijnlijk gaat het dier je alleen maar daarin teleurstellen.
Mijn merrie Bora is Bora en zij is uniek, ik wil niet eens een kloon van haar. Mijn volgend paard heeft weer helemaal zijn ding. Wat is de volgende stap, kinderen?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:39

Idd Midnim, zou ook echt mijn paard niet willen laten klonen, hoeveel die ook voor me betekend :n