Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:27

Heb het ook gekeken.
Do der reacties was idd wel heftig, maar ik kan me dat goed voorstellen.
Het schieten gaat zo snel, denk niet dat ze dat ook zo snel had verwacht.

Ik vind de slacht een hele goede optie. Ik weet zeker dat ik het er heel moeilijk mee zou hebben.
Maar bij elk dier dat geutaniseerd moet worden heb je het moeilijk mee, op wat voor een manier dat ook gebeurd.

Goed programma, ik denk wel een hele eyeopener voor veel mensen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:49

Heftig zeg, heb net ook even gekeken.
Moest toch wel even een traantje wegpinken hoor. Je gaat toch denken: stel dat het mijn paardje was...

Maar goed, zoals ik er nu tegen aan kijk zou ik hier wel voor kiezen denk ik.
Eigenlijk zou je nu al op zoek moeten naar zo'n "goeie" slager bij je in de buurt he. Als het dan zo ver is kun je met een geruster hart (voor zover mogelijk) daarvoor kiezen. Nou heftig hoor.

Ben blij dat we vanavond vegetarische hartige taart eten! :o

pinuts

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:16

je kan pas beslissing nemen wanneer het echt gebeurd. En geloof me, je geeft veel liever geld uit voor DA kosten dan een crematie.. Maargoed, moet ieder voor zich weten. Mijn paard zou ook nooit naar de slager, totdat ik ineens het besluit moest gaan nemen. Kwam erachter dat dat de beste optie was.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:33

pinuts schreef:
je kan pas beslissing nemen wanneer het echt gebeurd. En geloof me, je geeft veel liever geld uit voor DA kosten dan een crematie.. Maargoed, moet ieder voor zich weten. Mijn paard zou ook nooit naar de slager, totdat ik ineens het besluit moest gaan nemen. Kwam erachter dat dat de beste optie was.

Geloof me dat die dierenartskosten ook echt wel gemaakt worden dan hoor...
Maargoed ieder ze eigen mening natuurlijk.. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 17:35

mo_van_dijk schreef:
Ik zat heel erg te twijfelen: slager of euthanasie, maar nu weet ik het: Slager...

Als ik er al aan denk dat mijn paard per sjovel van stal naar de kant van de weg getransporteerd wordt, er dan een nacht ligt en daarna met de grijper bovenop de rest van de dieren wordt gedeponeerd :n

Dat hoeft helemaal niet. Mijn paard is overleden in het weiland en wanneer jij zorgt dat het weiland voor het Rendac goed te bereiken is, dan willen ze best over het erf rijden om via de hekken het paard uit het weiland op te pikken.
Mijn paard is ingeslapen en er is helemaal niet met hem gesleept. Ik heb de situatie netjes uitgelegd aan het rendac via de telefoon en ze zijn heel netjes te werk gegaan :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:38

mijn grootste doembeeld is de rendac...............

want ik wil nameijk dat mijn maate na zijn dood ook met respect behandeld word, ooki al is he maar een lichaam

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:38

Dat weet ik, maar bij ons zijn de weilanden niet bereikbaar voor een vrachtwagen! En sowieso staan er op de landen die wel aan de weg liggen paarden van de opfok...

Maar dan nog moet hij met zo'n grijper de laadbak in bovenop andere dieren :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:08

gisteren ook gekeken, ik vond dat ik de realiteit gewoon moest zien.
Heb meerdere paarden gezien tijdens het krijgen van een spuitje, ik wil mijn ogen niet sluiten voor het geen er gebeurd.
Ik vind dat het heel snel ging, sneller dan en spuitje, waar een paard soms nog tegen vecht.
Ik kan nu niet beslissen hoe ik het zou doen als 1 van mijn paarden zal moeten gaan, maar beide opties sta ik zeker open voor.
Een paard met bv een botbreuk nog op een trailer zetten met veel pijn, dat zal ik een dier niet willen aandoen, ook niet een dier wat niet graag op de trailer staat.
Verder vind ik het een goed stuk, ogen openen kan voor sommige mensen geen kwaad.
Ik ben een hele tijd vegetarier geweest, nu niet meer, we eten voornamelijk vlees van dieren wat het goed heeft gehad. Bv onze buren slachten af en toe een koe/stier( laten ze slachten), dit dier heeft buiten gelopen, leefde in een groep, prima vlees.
Ik heb wel eens overwogen om zelf 2 biggetjes aan te schaffen en dan op te fokken, maar daar ben ik dan toch echt te hypocriet voor.
We hebben ook wel eens een eigen haan opgegeten, slachten kan en durf ik niet, maar ik kan het dier wel in een doosje zetten en aan buurman slager geven.
Erg he.

het was gisteren idd wel beetje bizar om een paard aan te wijzen, welke gaan we eten, tja, maar dat hoord ook een beetje bij het programma.
Ik ga dan toch nog even denken, is het dier echt niet te redden, maar kan dat snel loslaten.
het schot is mij erg meegevallen, en toen hij daar eenmaal lag, was hij voor mij ook meteen dood en niet meer sebastiaan.
Ikzelf zou mijn paarden ook nooit laten cremeren, ik snap wel dat mensen dit wel doen, maar dood is bij mij, behoorlijk dood.

gisteren zag ik weer een vrachtwagen met een heleboel varkentjes, dus voorlopig eet ik geen speklapje, tja, hypocriet, ik weet het.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:11

Ik zei dat ik het eerst niet ging kijken toch maar gedaan wil eigenlijk toch weten hoe het gebeurt ik dacht dat zet ik het bij de ergste stukjes pauze of doorspoelen. nou het ging zo snel dat me dat niet gelukt is. Hij schoot echt heel snel naar binnen lopen en paard viel neer op de grond dat vindt ik een best erg stukje maar je moet niet vergeten dat het dier pijn had en nou verlost is. [ Heb de rest niet gekeken. ben dat vlees hakken ect.]

Vond het wel heftig.
Moest wel even een traantje wegpinken.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:27

crossmonster schreef:
Idd crematie is enorm duur, plus de benen worden er alsnog afgehakt, anders past het paard niet in de oven :+

Dus ja ....

Ik vind de slacht een mooie dood voor het paard.
Snel, echt heel snel. Bij inslapen van een gezond paard (maar met een beengebrek oid) duurt vaak een stuk langer.

Duidelijk een gevalletje van ergens de klok horen luiden... :n
Schrijf aub niet iets wat niet waar is, want hier klopt geen bal van! (in het paarden crematorium in weert en rotterdam iig niet).
En over dat het duur zou zijn...dat vind ik heel persoonlijk, sommige mensen hechten aan de as van hun pony heel veel persoonlijke waarde. Bovendien vind ik zie opmerking offtopic. :+

Ik heb het programma niet gezien en ga ook niet kijken, daar ligt mijn interesse niet.
Maar op dat zinnetje moest ik toch even reageren. *blaast stoom* :o

Jammer dat dit toch een beetje een gevoelig onderwerp blijft...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:41

Iessie schreef:
crossmonster schreef:
Idd crematie is enorm duur, plus de benen worden er alsnog afgehakt, anders past het paard niet in de oven :+

Dus ja ....

Ik vind de slacht een mooie dood voor het paard.
Snel, echt heel snel. Bij inslapen van een gezond paard (maar met een beengebrek oid) duurt vaak een stuk langer.

Duidelijk een gevalletje van ergens de klok horen luiden... :n
Schrijf aub niet iets wat niet waar is, want hier klopt geen bal van! (in het paarden crematorium in weert en rotterdam iig niet).
En over dat het duur zou zijn...dat vind ik heel persoonlijk, sommige mensen hechten aan de as van hun pony heel veel persoonlijke waarde. Bovendien vind ik zie opmerking offtopic. :+

Ik heb het programma niet gezien en ga ook niet kijken, daar ligt mijn interesse niet.
Maar op dat zinnetje moest ik toch even reageren. *blaast stoom* :o

Jammer dat dit toch een beetje een gevoelig onderwerp blijft...

Ik kon dat me ook niet voorstellen als ik eerlijk moet zijn..
Maar nu weet ik het zeker!!!! ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:42

is er een mooie dood?
Ik snap wat je bedoeld, indianen verhalen krijg je nu eenmaal makkelijk.
Cremeren is iets heel persoonlijks, ook de kosten, wat de 1 duur vind, vind de ander een schijntje.
Het is fijn dat er een keuze is.
ik heb diverse paarden in zien slapen, soms duurde dit best lang, bv een gezonde haflinger die veels te dik was en zwaar hoefbevangen stond, die heeft een paar minuten gevochten tegen het spuitje.
Tja, of het dan beter was om naar de slager te brengen en ook nog eens de trailer op de moeten.....
zo'n schot in de wei zou ik ook nog voor open kunnen staan. Het gaat echt heel snel (als je tenminste een kundig iemand hebt!).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:52

KiWiKo schreef:
mijn grootste doembeeld is de rendac...............

want ik wil nameijk dat mijn maate na zijn dood ook met respect behandeld word, ooki al is he maar een lichaam

Ik had dat idee ook altijd, over het gebrek aan respect van de chauffeurs van Rendac.
Helaas zijn er bij ons door de jaren heen meerdere paarden door hen opgehaald en kan niet anders zeggen als dat ze het heel netjes doen. Inderdaad, hij wordt met een grijper opgetild en dat is een vreselijk naar gezicht. Maar de chauffeurs die bij ons zijn geweest "leggen" het paard echt netjes in de vrachtwagen. Het is en blijft een rotgezicht, maar ik kan me niet voorstellen dat het fijner is om te zien hoe je paard met een lier in een trailer gehesen wordt.

Nee, hoe erg ook, ik heb diep respect voor de chauffeurs die bijn ons zijn geweest......

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:56

Heb het gekeken. Vroeger ook een paard naar Nijkerk gebracht maar af gegeven en omgedraait. Nu weet ik tenminste dat ik mij niet schuldig hoef te voelen ten opzichte van het paard. Heb er heel lang naar over gedacht :o Zelfs nachtmerries over gehad. Toen de tijd raadde mijn dierenarts een spuit af. Sterke dieren zouden er tegen vechten. DIt is wel jaaren geleden.
Slacht van Veen altijd zelf weet iemand dat?

Het Rendac verhaal vind ik ook niet zo'n leuk idee wat er na het vrachtwagengebeuren (wel eens gezien dat grijperen) gebeurt. Tenminste hoe zat dat ook al weer? Ze worden dan toch gemalen en dan verbrand of verwerkt tot meel toch?

Hoeveel kost een crematie van een gemiddeld formaat paard eigenlijk? Hoe krijg je een paard eigenlijk daar vervoeren ze die na de dood liggend?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:22

1400,- voor een paard, 900,- voor een pony las ik net.

Ik vind Rendac ook erg om te zien, er werd ooit een keer een shetlander opgehaald en die werd met de grijper gepakt en die kerel kneep dus te hard in dat beestje.......
lekker joh naast een middelbare school in de pauze....
doe mij maar de slager.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:26

Yeyo, bij ons komen ze altijd 's ochtends vroeg rond een uur of 7... Voordat er pensionklanten komen! de staleigenaar regelt altijd alles zo dat je paard wordt ingeslapen na sluitingstijd van stal (na 10 uur) en dat de volgende ochtend Rendac komt.

Dat vind ik erg netjes, maar ik krijg die grijper niet uit mijn hoofd... Waarschijnlijk was ik iets te jong dat ik dat voor het eerst zag!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:28

Ja ik heb er ook nachtmerries van gehad, wat erg was dat zeg, snap ook niet dat ze dat op zulke tijdstippen deden. Is alweer ruim 12 jaar geleden hoor trouwens.
Maar bah, als ik er nu nog aan denk gaan mn haren overeind staan!

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:49

Het is gewoon het idee dat je paard geslacht word..
Als je geen crematie kunt betalen dan wordt je paard dus opgehaald door de Rendac en geloof mij, dat is ook geen pretje wat er daarna met je paard gebeurd... :n
Heb er filmpjes van gezien en ook dat is niet leuk.
Er is niks leuks aan dood gaan etc maar je moet gewoon zo denken, je paard is dan toch al dood, tis nog maar een omhulsel en voelt er niks meer van.
Het belangrijkste is toch gewoon dat JOU paard zo snel mogelijk dood moet gaan, niks van moet merken en niet moet lijden?

Ik heb het nu allebei meegemaakt, inslapen en slachten en ik kies ook uiteindelijk voor slachten.. Veel en veel sneller. (Ook omdat het inslapen totaal niet rustig verliep, wat vaker zo gebeurd dan het rustige inslapen volgens de VA)
Met slachten merkt het paard er helemaal niks van.
Vind het ook onzin dat ze de "dood" ruiken want ze weten helemaal niet wat ze te wachten staat...
Ze zijn gewoon gespannen op een vreemde omgeving met vreemde apparaten en vreemde mensen om zich heen..

Dit is hoe ik erover denk en hoe ik het ervaren heb hoor..
Wilde het gewoon even delen met jullie, hopelijk zet het jullie ook wat aan het denken :)
Mensen die meer willen weten, heb een topic op bokt, dag verslag van het slachten. (geen schokkende foto's of video's erbij hoor ;) )

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:40

tja, ik denk er ook zo over. leuk is het nooit.
Ik weet nu niet wat ik zal doen, ik ga niet een paard op de trailer zetten wat niet graag vervoerd word.
Zo'n dood maar dan in de wei, mag van mij ook wel. Daarna mogen ze het dier op een wagen laden en alsnog slachten, dat zou voor mij ook een optie zijn, geen idee of dat in de praktijk ook mogelijk is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:58

Kijk regelmatig naar het genoemde tv prog. deze aflevering heb ik niet gezien, wel voorstukjes.

Dacht in de voorstukjes dat het de slachterij in Nijkerk was maar dat weet ik niet zeker (?)
We zijn een tijd geleden met een groep bokkers naar de slachterij in Nijkerk geweest, ieder met een eigen reden.
Het is me toen behoorlijk meegevallen, tuurlijk is het een naar gezicht om een paard te zien overlijden, maar dat vind ik met inslapen ook.

Om op de vraag van Joyfordogs te komen, je kunt een paard ook thuis in zijn eigen omgeving laten ' schieten' ipv inslapen, er zitten wel wat haken en ogen aan.
Zo zul je van te voren een vergunning van de gemeente moeten aanvragen ivm bodemverontreining of iets in die richting.
Als er echt een noodsituatie is is er vaak geen tijd meer om dit te regelen, lijkt mij dan.

Mijn oude paardje is al jaren ziek en gebruikt medicatie hij zal om die reden niet meer voor consumptie geschikt zijn, ik kan hem wel naar de slachterij brengen om het daar te laten schieten, maar dan wordt hij alsnog door de rendac opgehaald.
Er zijn verschillende mogelijkheden, toch na wat ik IRL gezien heb kies ik voor inslapen met de DA, gewoon thuis en tja de Rendac daar zal ik niet onderuit komen, heb het al 2 keer eerder meegemaakt met eigen paarden een 3e keer kan er ook nog wel bij.

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:30

na lang twijfelen het flimpje toch gekeken
ben zo blij dat mijn merrie gewoon thuis op haar eigen landje is ingelsapen !!

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:09

ik heb net ook even gekeken.. Heb ook afleveringen gezien met de koe en klein stukje van de eend.. Wat gaat het bij een paard snel zeg! En die man stelt hem wel gerust.. Bij die eend zag ik dat voordat hij het water raakte nog omhoog probeerde te komen en dat ie er niet in wou. Dat zei 1 van de bn'ers ook volgens mij. Dat vind ik zieliger dan dit. Alleen het paard is verdoofd na het schot of echt dood? Voelt hij dan echt niks meer? Iemand ooit "meegemaakt" dat het anders was? Daar zit ik bij in mijn hoofd.. weet wel dat het net als een kip zonder kop reflexen zijn die bewegingen maar tog.. en de tijd die hij ervoor staat in dat afgezette stukje vast aan een touw lijkt me niet echt prettig voor een paard. Hij liep wel braaf mee.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:08

Heb het bij toeval ook gezien, vond het nogal heftig helemaal omdat ik 2 jaar geleden daar ook een paard gebracht heb ;(

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:16

cissie schreef:
Kijk regelmatig naar het genoemde tv prog. deze aflevering heb ik niet gezien, wel voorstukjes.

Dacht in de voorstukjes dat het de slachterij in Nijkerk was maar dat weet ik niet zeker (?)
We zijn een tijd geleden met een groep bokkers naar de slachterij in Nijkerk geweest, ieder met een eigen reden.
Het is me toen behoorlijk meegevallen, tuurlijk is het een naar gezicht om een paard te zien overlijden, maar dat vind ik met inslapen ook.

Om op de vraag van Joyfordogs te komen, je kunt een paard ook thuis in zijn eigen omgeving laten ' schieten' ipv inslapen, er zitten wel wat haken en ogen aan.
Zo zul je van te voren een vergunning van de gemeente moeten aanvragen ivm bodemverontreining of iets in die richting.
Als er echt een noodsituatie is is er vaak geen tijd meer om dit te regelen, lijkt mij dan.

Mijn oude paardje is al jaren ziek en gebruikt medicatie hij zal om die reden niet meer voor consumptie geschikt zijn, ik kan hem wel naar de slachterij brengen om het daar te laten schieten, maar dan wordt hij alsnog door de rendac opgehaald.
Er zijn verschillende mogelijkheden, toch na wat ik IRL gezien heb kies ik voor inslapen met de DA, gewoon thuis en tja de Rendac daar zal ik niet onderuit komen, heb het al 2 keer eerder meegemaakt met eigen paarden een 3e keer kan er ook nog wel bij.

Ik ben het nu aant kijken via programma gemist. De slager is Jan van Veen. Is dat die van Nijkerk? Omdat ze zeggen dat hij de enige is die wekelijks paarden slacht, en de naam Van Veen me bekend voorkomt denk ik van wel... weet iemand dit?

EDIT: Ja dus, ze zeggen het verderop in het programma.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:33

Ik moet zeggen dat ik het ook met moeite drooghield hihi .
Maar , ik vind dat het allemaal heel netjes gebeurd .
Snel en zonder pijn .

Super wat Meneer ook zegt ; Hij is in de paardenhemen , heeft geen pijn meer .
Dat duidt er alleen maar voor mij op dat hij echt het beste met de paarden voor heeft .

En de reactie van Do vind ik niet meer als normaal , een denk ik heel gebruikelijke reactie .

Ik heb respect voor Meneer van Veen en die andere drie .
Het is wel echt weer even een ogen opener .