Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:12

Needje schreef:
Vraag me af wie van jullie uberhaupt wel eens live bij een rodeo is geweest?
Meningen worden gevormd op basis van filmpjes van meestal negatieve praktijken. (anders is het niet boeiend genoeg :+ ) En op een of andere manier onthouden mensen ook graag alleen het negatieve van alles.
Ik heb in Austin op een rodeo gelopen. Ik heb dingen gezien die niet mijn voorkeur hebben, en ik idd niet fijn vind voor de dieren. En dan heb ik het met name over de vang onderdelen.
Maar de riding onderdelen verliepen zonder problemen en zonder mishandeling met stokken ed. En per dier duurt het hooguit een minuut. (ok, iets langer, ze moeten er ook nog op)
Ik heb geen paard over de zeik of gewond de arena zien verlaten.
Misschien heb ik mazzel gehad, en een goeie show gezien. Maar om alles over 1 kam scheren is wel erg makkelijk.

sorry hoor maar het rodeorijden blijft rodeorijden, het hangt niet af van de ene rodeo show op de andere hoor.
Wat een walgelijke praktijken!
als je ziet hoe ze met stieren omgaan, heb de website van Shark uitgepluisd het is echt walgelijk!
door ze zo te vangen met een lasso, stieren die sterven... die wilde mustangs moet je is zien!

Stuur mij die paarden maar per boot naar hier toe als ze er toch te veel hebben daar!
die prachtige edele dieren worden daar gewoon op wilde manieren aangepakt!

Tuurlijk houden we het negatieve voor ogen, want je ziet het weer eens, het gebeurd veel te vaak!
één woord...

AFSCHAFFEN! :( en speel met zo'n mechanische stier

Als je ziet wat een angst ze uitstralen in hun ogen die jonge onbeleerde paarden die nog door geen mens zijn aangeraakt en ze vangen ze met de lasso, zadel erop en bokken maar! -:(-
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 29-07-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:14

Needje schreef:
Vraag me af wie van jullie uberhaupt wel eens live bij een rodeo is geweest?
Meningen worden gevormd op basis van filmpjes van meestal negatieve praktijken. (anders is het niet boeiend genoeg :+ ) En op een of andere manier onthouden mensen ook graag alleen het negatieve van alles.
Ik heb in Austin op een rodeo gelopen. Ik heb dingen gezien die niet mijn voorkeur hebben, en ik idd niet fijn vind voor de dieren. En dan heb ik het met name over de vang onderdelen.
Maar de riding onderdelen verliepen zonder problemen en zonder mishandeling met stokken ed. En per dier duurt het hooguit een minuut. (ok, iets langer, ze moeten er ook nog op)
Ik heb geen paard over de zeik of gewond de arena zien verlaten.
Misschien heb ik mazzel gehad, en een goeie show gezien. Maar om alles over 1 kam scheren is wel erg makkelijk.

Ik denk dat je idd mazzel hebt gehad. Ik ben er niet zelf geweest, weet ook niet of ik dat zou doen aangezien ik dan geld moet betalen en dus direct sponsor ben (en nee ik ga ook niet naar circussen, ook niet met mijn kind. Heb hem uitgelegd hoe en wat en hij snapt dat) maar zoals eerder gezegd mensen die vaker dan 1x er wel zijn geweest en op meerdere rodeo's heb ik andere dingen gehoord. Ook de betere, maar helaas hadden die niet de overhand.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:14

FindingJack schreef:
Ik ben het toch ook eens met Ceasar. Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. Dit paard heeft vreselijk pech, net als duizenden andere paarden. Maar we willen allemaal goed zijn in onze tak van sport.

Dat keur ik ook niet goed hoor.

Dit paard had misschien pech omdat ze verkeerd terecht kwam, maar vergeet al die talloze andere paarden niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:15

x_channel_x schreef:
@ caesar Ik vind er een groot verschil tussen rodeo en en de andere sporten ik noem dit zelf geen sport ik vind het eerder mensen die het geduld niet hebben (of het niet kunnen) om gewoon te rijden.
Dit kan ik echt niet vegelijken met de gewone sport hoor natuurlijk zijn er ook veel ruiters die niet juist handelen die zouden ze er dan ook moeten uithalen maar dit word gewoon toegelaten maar als jeje hond een tikje geeft bezien ze je als een dierenbeul.
En ik denk dat iedereen dat een paard heeft, zijn paard al wel eens minder goed heeft behandeld maar ik hang er geen riem aan zodat die blijft bokken en doen of een slof die tot zijn borst is getrokken e.d.
Ja sorry ik snap de gelijkenis gewoon niet.

Maar jij rijdt wel met een bit om hem te laten doen wat je verwacht? Of met sporen om je hulpen te verfijnen?
Dat heeft het paard geaccepteerd en wij ook, dus wordt het ondergaan. Maar als je echt zwart-wit gaat kijken, is het toch ook een materiaal om een paard JOUW oefeningen uit te laten voeren? Dat is toch net zo dwingend om een paard te laten bokken?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:17

Caesar schreef:
x_channel_x schreef:
@ caesar Ik vind er een groot verschil tussen rodeo en en de andere sporten ik noem dit zelf geen sport ik vind het eerder mensen die het geduld niet hebben (of het niet kunnen) om gewoon te rijden.
Dit kan ik echt niet vegelijken met de gewone sport hoor natuurlijk zijn er ook veel ruiters die niet juist handelen die zouden ze er dan ook moeten uithalen maar dit word gewoon toegelaten maar als jeje hond een tikje geeft bezien ze je als een dierenbeul.
En ik denk dat iedereen dat een paard heeft, zijn paard al wel eens minder goed heeft behandeld maar ik hang er geen riem aan zodat die blijft bokken en doen of een slof die tot zijn borst is getrokken e.d.
Ja sorry ik snap de gelijkenis gewoon niet.

Maar jij rijdt wel met een bit om hem te laten doen wat je verwacht? Of met sporen om je hulpen te verfijnen?
Dat heeft het paard geaccepteerd en wij ook, dus wordt het ondergaan. Maar als je echt zwart-wit gaat kijken, is het toch ook een materiaal om een paard JOUW oefeningen uit te laten voeren? Dat is toch net zo dwingend om een paard te laten bokken?

Dan kunnen we beter zo'n discussie ergens anders verder zetten, talloze topics hierover...

We fokken ze hiervoor...doet me denken aan een kanarie die je opvoedt thuis,die laat je niet vliegen toch?
wat ga je wilde mustangs gaan vangen die nog geen mens van dichtbij gezien hebben?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:18

En daar fokken ze goeie bokkers. (nee, geen blauwe forum mensen :D )

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:19

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren en dat is maar goed ook, anders zou het wel heel erg eenzijdig worden op deze planeet.

Ik hou er niet van, maar als iemand anders het wel leuk vindt dan is dat zijn/haar mening.

En Wizewo heeft gelijk wat betreft " er gebeuren in de "lieve" paardenwereld genoeg dingen waarbij een rodeopaard een luxeleven heeft. "
En ik denk dat dat niet alleen zo in de paardenwereld is maar over elk dierenleven en over elk mensen leven. We moeten maar niet te veel nadenken over wat er in de rest van de wereld gebeurt maar eerst de problemen in ons eigen landje oplossen. want ook hier gebeurt meer dan je je kan voorstellen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:21

Precies.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

Bepaalde taken zoeken we bewust het risco op en in andere taken is het onkunde/ontwetendheid van de mens. Beiden niet goed. Zo lang we dat hebben....zijn we nog lang niet uitgepraat en klaar en hadden we beter geen enkel beest in onze buurt kunnen hebben.

Maar we delen ons leven toch wel graag met allerlei soorten beesten. Zorg dan wel..dat je er goed voor bent en weet wat goed is voor een dier. Welk dier dan ook niet alleen paard. En je kunt niet alles weten en iedereen heeft een andere kijk op het goed zijn voor een dier. Als we zorgen voor goede voorlichting en elkaars hulp en elkaar scherp houden wat wel redelijk goed is voor een dier en wat echt niet kan. Dat verschil zal altijd blijven bestaan want elk mens heeft daar een andere mening over.

Als we elkaar dan helpen om een manier te vinden zodat het leuk is voor mens en dier is daar de oplossing.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

Ik denk dat jullie voorbij gaan aan de marketingmethode.
Het gaat niet om DIT paard, ze is een voorbeeld. Ze geven haar een naam en gezicht omdat dat mensen meer aanspreekt dan 'een' koe/kalf/geit.
Het gaat om het geheel van dierenmisbruik/mishandeling en de totale overbodigheid van rodeo's. Wat los staat van de discussie die jullie voeren ;)

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:23

@Yeyo thanks voor het zo neerzetten van het filmpje.

Vond zelf dat op dat filmpje nog duidelijker te zien is dat er zeker sprake is van mishandeling. Alle paarden die keer op keer tegen de grond getrokken worden, die bonte die dood wordt weggesleept... Bah, bah, bah!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:24

Kostolany schreef:
Bepaalde taken zoeken we bewust het risco op en in andere taken is het onkunde/ontwetendheid van de mens. Beiden niet goed. Zo lang we dat hebben....zijn we nog lang niet uitgepraat en klaar en hadden we beter geen enkel beest in onze buurt kunnen hebben.

Maar we delen ons leven toch wel graag met allerlei soorten beesten. Zorg dan wel..dat je er goed voor bent en weet wat goed is voor een dier. Welk dier dan ook niet alleen paard. En je kunt niet alles weten en iedereen heeft een andere kijk op het goed zijn voor een dier. Als we zorgen voor goede voorlichting en elkaars hulp en elkaar scherp houden wat wel redelijk goed is voor een dier en wat echt niet kan. Dat verschil zal altijd blijven bestaan want elk mens heeft daar een andere mening over.

Als we elkaar dan helpen om een manier te vinden zodat het leuk is voor mens en dier is daar de oplossing.

Goed gezegt, kan het met je eens zijn

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:25

Eponastable schreef:
We fokken ze hiervoor...doet me denken aan een kanarie die je opvoedt thuis,die laat je niet vliegen toch?
wat ga je wilde mustangs gaan vangen die nog geen mens van dichtbij gezien hebben?

Als ze ervoor gefokt zijn, waarom dan die flankriem er nog om? Dan zouden ze toch vanzelf al zo gaan bokken?? Of is het zo dat zo'n paard na een paar keer ook wel doorheeft dat als ie niet bokt het gewoon makkelijker is om die persoon op zijn rug te accepteren en het spectaculaire bokken toch ergens anders vandaan moet komen....

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:25

Nee rodeo is een zeer diervriendelijke sport hoor, je mag er nl geen sporen bij gebruiken....:+

Pfffffffffffff.......
Als een paard niet gediend is van je sporen of van dat zadel op zijn rug, of een bit in zijn mond, dan laat hij dat ook echt wel merken lijkt mij???
Of moeten we rodeo zo zien, het is het in het openbaar flankriem mak maken van een paard????
En bij races op wilde mustangs is het in het openbaar zadelmak maken???
En de kalveren die bij het lassovangen de oren van de kop afgescheurd worden worden op deze manier lassomak???

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:26

Breghje schreef:
Eponastable schreef:

Als ze ervoor gefokt zijn, waarom dan die flankriem er nog om? Dan zouden ze toch vanzelf al zo gaan bokken?? Of is het zo dat zo'n paard na een paar keer ook wel doorheeft dat als ie niet bokt het gewoon makkelijker is om die persoon op zijn rug te accepteren en het spectaculaire bokken toch ergens anders vandaan moet komen....

Had het niet over de rodeopaarden :D
Het zijn meestal wilde mustangs die geen mens gezien hebben en daar springt men op, draait er zo'n flankriem strak aan...
Vind het echt zielig, dat dit in de categorie ''sport'' staat _-:(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:28

Eponastable schreef:
Breghje schreef:

Had het niet over de rodeopaarden :D
Het zijn meestal wilde mustangs die geen mens gezien hebben en daar springt men op, draait er zo'n flankriem strak aan...
Vind het echt zielig, dat dit in de categorie ''sport'' staat _-:(

Solly! Maar ik geloof niet echt dat het elke keer verse wilde mustangs zijn, diverse paarden worden vaker ingezet namelijk, zo wie zo 2x per dag volgend Needje, dus dan is er op een gegeven moment nog maar weinig wilds aan lijkt me...

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:29

Hier worden de dieren opzettelijk pijn gedaan voor vermaak van de mens. Dat maakt een verschil met andere takken van de paardensport. Denk niet dat er 1 paard daar is die zegt; jippie doe dat ding maar om en ik zal eens even lekker gaan bokken.
Maar er zullen vast wel genoeg paarden zijn die het prachtig vinden om mee te lopen in de SGW bijvoorbeeld.
Tuurlijk gebeuren daar ook ongelukken, maar die kunnen ook gebeuren tijdens een ontspannen buitenritje.

Of ze nou van te voren een gouden leven hebben of niet, ik vind dat geen excuus. Dat is ook zo bij stierenvechten. Daar hebben die dieren ook een prachtleven. Hun einde is dan even een ander verhaal...

Triest...

Tja mij zal niet bij zulke "shows" vinden.

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:29

dat mensen hier van kunnen genieten....onvoorstelbaar. dit soort evenementen, sport zoals ze het dan noemen kan alleen maar blijven bestaan omdat er toch nog mensen zijn die dit wel leuk of spannend vinden. respect is in mijn ogen ver te zoeken. jammer genoeg is het niet alleen bij het zien van dit filmpje waarbij ik een rotgevoel krijg. waren er op de wereld maar meer zachtgekookte eieren....

Almighty

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:32

Zo lang we er naar toe gaan en blijven kijken en betalen om dit soort dingen te zien zal het ook nooit stoppen. En zo lang wij dit soort dingen laten zien en er discussies over blijven voeren blijven we met ons alles scherp dat het nog lang niet ideaal is voor dieren op deze wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:33

Yeyo schreef:
Als een paard niet gediend is van je sporen of van dat zadel op zijn rug, of een bit in zijn mond, dan laat hij dat ook echt wel merken lijkt mij???

Dat doen veel paarden ook wel, maar veel mensen vertalen dat 'laten merken' naar verzet of eigenwijzigheid. Maar dat is een heel andere discussie. ;)

deflin schreef:
En Wizewo heeft gelijk wat betreft " er gebeuren in de "lieve" paardenwereld genoeg dingen waarbij een rodeopaard een luxeleven heeft. "

Maar nogmaals; het ene slechte praat het andere niet goed...

deflin schreef:
En ik denk dat dat niet alleen zo in de paardenwereld is maar over elk dierenleven en over elk mensen leven. We moeten maar niet te veel nadenken over wat er in de rest van de wereld gebeurt maar eerst de problemen in ons eigen landje oplossen. want ook hier gebeurt meer dan je je kan voorstellen.

Dat vind ik struisvogelpolitiek. Ja, in ons eigen land is genoeg leed, bij mens en dier. Maar ik vind dierenliefde iets dat grenzeloos is (dus ook heel letterlijk) en kan daarom mijn ogen niet sluiten voor wat er in andere landen gebeurt. Het één (problemen hier oplossen) sluit het ander (lobbyen voor dierenwelzijn in andere landen) niet uit.

Eponastable

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:35

@ Breghje: met zo'n stroomstok en een riem blijven ze lekker wild.
Idd volgens mij ook niet allemaal Mustangs maar iemand haalde dit hier omhoog in het topic.
wie weet wat er nog gebruikt wordt om ze wild te maken...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:42

RedPassion schreef:
Yeyo schreef:

Dat doen veel paarden ook wel, maar veel mensen vertalen dat 'laten merken' naar verzet of eigenwijzigheid. Maar dat is een heel andere discussie. ;)

deflin schreef:

Maar nogmaals; het ene slechte praat het andere niet goed...

deflin schreef:

Dat vind ik struisvogelpolitiek. Ja, in ons eigen land is genoeg leed, bij mens en dier. Maar ik vind dierenliefde iets dat grenzeloos is (dus ook heel letterlijk) en kan daarom mijn ogen niet sluiten voor wat er in andere landen gebeurt. Het één (problemen hier oplossen) sluit het ander (lobbyen voor dierenwelzijn in andere landen) niet uit.

Nee dat klopt, maar helaas kun je niet alles tegelijk oplossen, als dat wel zo was dan was er toch geen dierenleed meer.
Zolang er mensen op deze planeet blijven rondlopen zal er altijd dierenleed blijven bestaan. En dan kun je er wel van alles tegen doen maar dat helpt niet.
Tuurlijk zal het mensen even wakker schudden, maar daarna slapen ze weer lekker verder. Ik denk dat de meeste mensen genoeg problemen met zichzelf hebben.
En daarom kan jij het wel struisvogel politiek vinden maar zo denk ik erover. En zoals ik aangaf heeft iedereen een eigen mening en die moet je respecteren en zelfs een mening respecteren kunnen de meeste mensen al niet dus waarom dit oplossen wel. Er zullen altijd mensen zijn die er anders over denken

edit: nog even er aan toevoegen dat ik het natuurlijk wel verschrikkelijk vindt wat daar gebeurt en ik keur het niet goed. Maar thats life.
Laatst bijgewerkt door deflin op 29-07-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:43

Weet je bij het herbekijken zie ik nog iets anders...

Paard komt met een rotklap neer. Man zijn been komt nogal vreemd onder het paard terecht. Toch vliegen, binnen enorm korte tijd, de hulpverleners eerst naar het paard. Voorkomen dat het dier rechtspringt en nog iets beschadigd. Of er toestanden beginnen alla net voor het bewuste filmpje. Die man zit dan nog onder het paard met zijn been en mag even wachten. Benen worden nadien pas vastgebonden voor mensenveiligheid. Zoals zo vele paarden bij een castratie oid. Er is daar een luxe ambulance aanwezig of wordt iig geregeld. Dat is meer als ik op een gewone wedstrijd zie.

Begrijp me niet verkeerd. Ik sta niet achter de rodeo, maar een ongeluk is een ongeluk en nooit de bedoeling. Of ze nu door fout aangereden sprong toch springen door een vals vertrouwen en tegen de vlakte gaan en iets breken. Of een steigerende pony die per ongeluk omgetrokken wordt. Of iets waarvan geweten is dat de ruiter het meeste risico loopt en een verse combinatie is, maakt het niet minder ongeluk en voor geen van de drie situaties heeft het dier gekozen en toch aanvaarden we alleen de derde niet?

KLeine opmerking; iedereen vind rodeopraktijken zo erg en grensoverschrijdend zijn...waarom rij ik dan twee paarden die "levensgevaarlijk" waren, alleen maar omdat de aanpak bij het zadelmakmaken fout was? Juist ja, omdat er genoeg knuppels(zonder grensoverscheidend te zijn) die denken dat het een kwestie is van opzadelen en blijven zitten oid is. Leuk joh! Zo'n rodeopaard en een trip naar de spoed. Vaak gaat het goed en is het een quick fix, maar een enkele keer... en dat zou ik eerder aangepakt willen zien dan rodeo's. Dan heb ik het niet over een zeldzaamheid die eens een enkel dier zo behandeld, maar mensen die al over de 300 paarden zo behandelen. beestjes werden als moordmachines bestempeld en eigenlijk zijn het met de juiste aanpak de grootste schatten.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:48

Echt vreselijk. Ik vind het gewoon dierenmishandeling! dat dit niet verboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:52

deflin schreef:
Nee dat klopt, maar helaas kun je niet alles tegelijk oplossen, als dat wel zo was dan was er toch geen dierenleed meer. Zolang er mensen op deze planeet blijven rondlopen zal er altijd dierenleed blijven bestaan. En dan kun je er wel van alles tegen doen maar dat helpt niet.

Dat weet ik, dat schrijf ik ook. :) Maar ik vind elk (individueel) geval van dierenleed dat voorkomen kan worden al winst. De hele wereld redden kan immers niet, ik zou het graag willen, maar het kan niet. Vandaar dat ik tegenwoordig al blij ben met kleine verbeteringen. ;)

deflin schreef:
En daarom kan jij het wel struisvogel politiek vinden maar zo denk ik erover. En zoals ik aangaf heeft iedereen een eigen mening en die moet je respecteren en zelfs een mening respecteren kunnen de meeste mensen al niet dus waarom dit oplossen wel. Er zullen altijd mensen zijn die er anders over denken.

Ik schrijf nergens dat ik jouw mening niet respecteer geloof ik? Ik schrijf zelfs dat ik het struisvogelpolitiek vind, dat is dus mijn mening en geen feit. ;)

deflin schreef:
Maar thats life.

En ook die instelling veroordeel ik niet (ik snap het zelfs), maar ik zie het anders. Ik wil me niet bij dingen neerleggen, want nogmaals; ik geloof dat elk klein verschil er toe doet. :)