Paard sterft na trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:02

Tja in Polen zal wel niet op elke straat hoek een dierenarts/veearts wonen zoals hier in Nederland. Vind het dan ook niet zo gek dat het dier twee uur lang op straat ligt en daarbij verzorgd wordt door zijn eigenaar (of wat het ook mag wezen). Want die man is alleen maar bezig het dier te helpen, lijkt wel dat hij ook niet weet wat hij allemaal precies moet doen en uit nood maar een borstel pakt om toch 'iets' te doen voor het dier.

Wat ik opmaak uit het verhaal is dat ze samen het dubbele hebben getrokken. Dat kan natuurlijk écht niet. Maar wat de eigenaar zegt dat een hartaanval de oorzaak is, zou ook best kunnen. Of tenminste iets medisch.

Hopelijk wordt het goed onderzocht zodat mocht de man niet schuldig/wel schuldig zijn dit bekend is zodat hij of een juiste straf krijgt of niet de schuld krijgt zodat hij verder kan met zijn bedrijf zonder dat mensen hem van alles gaan verwijten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:02

Niet leuk om te zien inderdaad, je ziet hem gewoon opgeven beide keren dat hij gaat liggen maar dan bemoeit die dommerd zich er weer tegenaan en dan probeert ie het nog maar omdat ie gewoon gewend is te gehoorzamen.

Aan de andere kant moet hier wel vermeld worden dat in dergelijke landen mensen niet altijd even bewust zijn in de omgang met dieren. In nog steeds heel veel landen weten ze niet wat hun dier wel of niet aankan of nodig heeft, en aangezien deze lekker doorvoed lijkt zou ik bijna zeggen dat het mogelijk een dergelijk geval is. Zeker omdat die vent dacht hem wel even te kunnen helpen door er met dat doekje overheen te gaan - dat lijkt me niet gemeen, dat lijkt me gewoon een schrikbarend gebrek aan kennis.

Wat dat betreft ben ik het dus ook wel een beetje met Thats_Me eens: niet gelijk die vent gaan demoniseren. In dergelijke gevallen is iemand vaak onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:04

Ik vind het erg sneu voor het diertje, dat hij zo aan zijn einde moet komen.
Erg slecht van de eigenaar dat hij dit heeft laten gebeuren.

Máaaaaar, vind het ook ERG slecht van de mensen die met ze 29e in een kar zijn gaan zitten,
met een beetje verstand hadden die ZELF ook wel kunnen bedenken dat dit not done was. :n
Tuurlijk praat ik het idiote gedrag van de man niet goed, zeker niet, maar vind die mensen die in die kar hebben gezeten ook wel een stel idioten. Ik zou echt de kar uit stappen, als er 29 mensen inzitten.

29 x 50 (ongeveer) kilo = 1450 kilo, en dan zitten er waarschijnlijk ook nog wel zwaardere mensen tussen (een normale man, zonder overgewicht zit al hoger als 60).

Sorry, vind het van die man niet kunnen en van de mensen ook niet.

Al met al vind ik het paard er opzich wel goed verzorgd uitzien, jammer van zo'n cru einde ;( :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:06

Nemurin schreef:
dat lijkt me niet gemeen, dat lijkt me gewoon een schrikbarend gebrek aan kennis.

Op dat vlak zou ik maar niet te hard naar 'dergelijke landen' wijzen. Het is hier bij ons (eveneens Europa, nauwelijks 500 km verder) precies even erg, zoniet erger gesteld met de kennis over paardenwelzijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:07

Bandida schreef:
Nemurin schreef:
dat lijkt me niet gemeen, dat lijkt me gewoon een schrikbarend gebrek aan kennis.

Op dat vlak zou ik maar niet te hard naar 'dergelijke landen' wijzen. Het is hier bij ons (eveneens Europa, nauwelijks 500 km verder) precies even erg, zoniet erger gesteld met de kennis over paardenwelzijn.

volgens mij hoef je niet eens 500km verder te gaan. Ik kan er gnoeg aanwijzen hier in de buurt die onvoldoende kennis hebben.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:09

jury schreef:
Is 28 mensen echt te veel voor twee paarden? (heb absoluut geen verstand van mennen)

Het is denk ik wel het maximale, maar hier in Nederland lopen ook paarden voor een huifkar met dit aantal. Het kan gewoon zijn dat het paard idd daadwerkelijk wat mankeerde en dat het hem teveel is geworden.
Daarnaast ligt het paard 2 uur op de straat, maar hoe krijg je een dier van de straat als hij niet meer op wil staan?

Het is een verschrikkelijke situatie, maar naar mijn idee erg makkelijk om meteen te roepen dat het zo walgelijk is, terwijl dit situatie niet eens duidelijk is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:10

zitake schreef:
Ik kan er gnoeg aanwijzen hier in de buurt die onvoldoende kennis hebben.

Inderdaad. Ik vind een onduidelijk filmpje gebruiken om 'de Polen' van een gebrek aan kennis of dierenliefde te beschuldigen redelijk ongepast.

laaaura

Re: Paard kan niet meer en sterft van uitputting na trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:15

Arm paardje, dat die man er dan niet eens aan denkt om dat tuig even af te doen.
Wat me wel opvalt is dat het andere paard er nog gewoon rustig bij staat, zou dit dan ook niet overwerkt moeten zijn?
Moet eerlijk zeggen dat ik soms hier in Nederland ook wel een paarden voor koetsen zie lopen die er ook niet erg goed aan toe zijn, dus al die ophef over het buitenland vind ik nou ook niet echt nodig..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:17

jury schreef:
Hoeveel van deze "geschokte"mensen gaan naar bv Egypte op vakantie?
Of steunen Brook Horse Hospital?

Ik begrijp oprecht niet de uitspraken zoals "gruwelen", terechtstellen, veroordelen, vet wreed.
Waarop baseren jullie deze conclusie nu?

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik naar Egypte geweest (en ga zéker nog een keer, samen met een egyptische vriend van mij) en ja... ik ben vaste donateur van Brooks en heb jaren de fooien van mijn trimsalon in de speciale spaarpot van Brooks die ik in de salon had hangen gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:18

Die man weet gewoon niet wat die moet doen... en daar hebben ze geen DA op elke hoek van de straat die snel kan helpen. Natuurlijk erg triest voor het paard, maar ik heb nu niet het idee dat die man weet dat die het verkeerd doet. Als daar al sprake van is en het dier niet gewoon iets mankeerde op medisch gebied. En dat niemand helpt.. wat moet je doen dan, als je totaal geen verstand hebt van paarden?

Ik vind hier de paarden er soms slechter uitzien voor huifkar of koets! Tuig afdoen, misschien gewoon domweg niet aan gedacht door de paniek?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:19

Ik bedoelde het niet om de Polen of wie dan ook te discrimineren, zeker niet, ik weet alleen dat er in bepaalde landen voorlichting gegeven moet worden voor die mensen doorhebben hoe ze voor hun dieren moeten zorgen. Toegegeven, dat is volgens mij meer richting Afrika en boerderijdieren, maar ik vroeg me af of het misschien mogelijk was dat deze man het ook gewoon niet helemaal wist.

Het is niet helemaal waar dat ik "de Polen" ergens van probeerde te beschuldigen, maar juist het tegenovergestelde: als hij de middelen niet had om aan die kennis te komen, hoe moeten we dan van hem verwachten dat hij de dood van dat dier eventjes zou voorkomen toen het eenmaal op de grond lag? Zeker omdat hij nog met die borstel en lap aankwam zou ik juist niet zeggen dat hij een gebrek aan dierenliefde heeft. Of het nou een gebrek aan kennis of een gebrek aan middelen (dierenarts om de hoek bv. zoals iemand zei) lag, ik vind niet dat je het in dat soort gevallen aan die man moet ophangen, dat is niet erg eerlijk.

Dat heeft niets met zijn ras of land of wat dan ook te maken, al drukte ik me wat dat betreft een tikje onhandig uit. Ben ik goed in, dus discriminatie van mijn kant mag je negeren want in 99% van de gevallen discrimineer ik niet. En in 100% niet expres.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:22

Ik merk dat je ook nog nooit een Afrikaanse boer hebt ontmoet, want die hoef je echt niet te leren hoe ze voor hun dieren moeten zorgen :P
Maar ik begrijp wat je wil zeggen hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-07-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:22

Ligt het trouwens aan mij, of is dit nieuwsbericht ook wel erg sugestief?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:24

Okee want ik hou er echt niet van om beschuldigd te worden van discriminatie! En ik heb wel Afrikaanse boeren ontmoet, maar dat waren landbouwers. :)

Ik heb gewoon eens een (paar) keer op tv gezien over voorlichting die de mensen in ontwikkelingslanden krijgen om voor hun dier te zorgen waardoor het langer meegaat en dat helpt weer de armoede terug te dringen omdat ze zo langer dingen kunnen verbouwen/melken en blah blah blah...

Maar ja dan is Polen nog steeds geen ontwikkelingsland. Misschien dus wel een land met een kleinere dichtheid aan veeartsen. Dus ik neem gewoon weer eens te veel aan omdat ik een onverbeterlijke betweter ben, heerlijk he?

pharagirlke: Oef nou je het zegt...
Laatst bijgewerkt door Nummus op 27-07-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:25

ben ik met je eens pharagirlke

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:26

je moet eigenlijk ook zo denken
die man heeft ook het beste met zijn paarden voor
want als het paard dood is kan hij niet werken dus hij wil echt z,n paard niet dood hebben
volgens mij was die doek waarmee hij het paard vreef vochtig
en ik denk het hij het paard recht wilde houden zodat die beter kon ademen ofzo
en jongens we hebben niet de volle 2 uur gezien dus we weten niet of er een dierenarts is geweest

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:27

pfff moet ik me ook onwijs schuldig voelen?? recent een bruiloft gehad waar we ook met zeker 28 mensen in zaten.. getrokken door 2 fjordjes, en dat ging in een behoorlijke vlotte draf, verder heeft nooit iemand van bokt in een grote huifkar gezeten???
als het 1 paard was geweest a l das zielig, maar als zo'n kar een maal loopt, is het niet zo zwaar voor die beestjes.
beestjes zien er gezond uit, toeristen kun je het niet op de kop geven.. niet alle mensen weten wat van paarden.

_Beautyke_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:29

Ik vind het echt vreselijk om paarden zo te behandelen!
die man moet en zal gestraft worden als het aan mij zou liggen!

Nijnteee

Re: Paard kan niet meer en sterft van uitputting na trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:29

Hoe ziek kan je zijn! Echt verschrikkelijk!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:32

zo'n man zou je toch.... wat een verschrikkelijke vent!!!
arm dier! Hoop dat die man vervolgd wordt!!

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:37

@ daniekjuh: Wat had die man daar dan nog aan moeten helpen dan? Het is wel duidelijk te zien dat het dier niet meer in staat was op te staan.. :(:)

Ik vind het echt te vreselijk voor woorden.. Wie doet nou zoiets? Misschien goed idee om die man een kar met 28 mensen te laten trekken? En dan alleen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:39

nameless: Nou heb ik ook geen verstand van mennen maar inderdaad, ook wel eens op huifkartocht geweest met fjordjes alleen dan niet in een kar waar 28 mensen in pasten... Maar er gingen gewoon zoveel in als paste. Denk dat het misschien NET iets over de 14 kwam. Krijg het idee dat het hier een beetje heuvelop ging, of is dat gewoon de scheve camera...

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:42

Hoe achterlijk kun je zijn! :(

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:44

ik gooi er nog een laatste post in en daarna ben ik er klaar mee....

Iemand had een leuke berekening hierboven over 29 mensen a 50 kg. Ik ga eens mee rekenen:
Nou stel je voor 29 mensen à 75 kg = 2175 kg

Volgens de FAQ van Aangespannen rijden (en ik heb t zo ook op school gehad) is dit de vuistregel:
Citaat:
Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. Dat betekent dat je met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.

Nou die man komt op een gegeven moment naast t andere paard te staan en volgens mij is het dus een aardig groot span. Ze zijn beiden goed doorvoed (zie je op de film)
Als je miniem gaat rekenen zijn deze paarden zo'n 500 kg. (en volgens mij zijn ze wel iets zwaarder, maar we rekenen krap)

Volgens de asfalt berekening (aangezien je een netjes betegelde weg ziet) zou dat betekenen:
1 paard a 500 kg kan 1500 kg trekken...
2 paarden a 500 kg kunnen dan dus ongeveer 3000 kg trekken...

Zélf al zou iedereen 90 kg wegen kom je nóg onder de 3000 uit en dan reken je de laatste 400 maar voor de kar...

Dus op zich als je het zo uit rekent zouden ze best 29 mensen kunnen trekken. Toch?

Verder hoop ik ngo steeds dat we er iets meer over horen.. Ben nu wel schierig waar het dier aan overleden is...

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:44

Tja, aan het filmpje alleen kan je echt niet zien wat er aan de hand is.
Het is misschien wel goed om bij de achtergrond van deze mensen (dus ook in Egypte etc) stil te staan. In die landen zijn veel dingen minder goed geregeld dan hier. Denk aan verzekeringen, scholen etc. En als je al weinig geld hebt en er wordt iemand ziek of je kind moet naar school... En je bent afhankelijk van wat je verdiend met het rondrijden van toeristen... Ik praat niet goed wat er gebeurd wat betreft het uitbuiten van dieren, maar soms hebben wij wel makkelijk praten in Nederland.
Organisaties als Brooke Hospital doen goed werk door mensen uit te leggen hoe ze met hun dieren om moeten gaan. Uiteindelijk werkt dat ook voor hen gunstig want zo'n dier kan beter zijn werk doen.