'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:29

Ik denk dat ik eerder richting brandmerken neig. Hierin hebben paarden misschien eventjes last van hun bips, maar later merken ze hier niets meer van.

In tegenstelling tot chippen, zitten er chips in een paard en wordt dat met elektronica gedaan. Weet niet wat er gezonder is dan voor zo'n beestje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:43

yarrah schreef:
Alane schreef:
Dat laatste klopt niet, in Duitsland krijgen ze ook een nummerbrand, en zo zijn ze dus wel te identificeren...

Maar wat zegt een nummer nu als het paard zonder verdere papieren in italie beland..... ???? Niets toch???

Het gaat er niet om of dat paard dan zonder papieren ergens terecht komt, ik wijs er enkel en alleen op dat dat het brandmerken wel degelijk meer is dan alleen een stempel dat het ingeschreven staat bij een willekeurig stamboek.. (en dan heb ik het over de paarden in Duitsland)
Vroegah in NL was het brandmerk een teken dat het paard geregistreerd stond bij een bepaalde fokvereniging, en aan de hand van beschreven aftekeningen icm brandmerk kon je kijken of paard en papier bij elkaar hoorden, niets meer en niets minder.
In Duitsland krijgen ze er dus nog een nummer bij, en dan kunnen ze icm kleur en aftekeningen in het bewuste 'boek' de gegevens terug vinden, en uiteraard paard en papier aan elkaar koppelen.
NL vind die methode niet voldoende, behalve dat brandmerken verboden is bij wet in NL, en heeft gekozen voor de transponder..
Het leuke daarvan is, dat je dus ten alle tijde dat nummer kunt uitlezen, en adhv die code weet in welk land, bij welke PUI het paard geregistreerd is... en zo de gegevens terug kunt vinden, idem dus om paard en papieren te koppelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 17:15

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:35

Cayenne schreef:
unamie schreef:

Fout van de chipper maar niet de chip zelf.
Zo zijn er ook tal van verhalen over brandmerken dat verkeerd ging..

Ik zou eerder voor brandmerken kiezen maar dat heeft igg niks met de manier van aanbrengen te maken.
Ik ken gevallen waarbij paarden gestorven zijn (ingeslapen) doordat hun chip verschoven is en in een gewricht (knie) terecht gekomen is ... dat is iets wat met een chip altijd een risico blijft, maar je met een brandmerk nooit zult hebben. Geen paard dat ooit gestorven is aan een brandmerk als je het mij vraagt.
Verder lijkt een brandmerk me betrouwbaarder. Wie zegt dat een chip niet kan verwijderd of aangepast worden? Een brandmerk zal je in elk geval nooit kunnen verwijderen zonder overduidelijke sporen na te laten ...

En dat het pijn doet? Het is misschien wel weer eens de fout van mensen dat het überhaupt nodig is? Moesten mensen eerlijker zijn, het zou helemaal niet nodig zijn. Verder heeft een paard wel zo vaak pijn (met z'n hoef ergens in trappen, hoefzweer, een etterende wonde,, een peesblessure ...) een keertje meer of minder voor z'n eigen bestewil (handel is ook niet echt leuk voor 'n paard :+) zal geen bergen verzetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:03

Lord_Ik schreef:
Verder heeft een paard wel zo vaak pijn (met z'n hoef ergens in trappen, hoefzweer, een etterende wonde,, een peesblessure ...) een keertje meer of minder voor z'n eigen bestewil (handel is ook niet echt leuk voor 'n paard :+) zal geen bergen verzetten.

En hoe zit het met inseminatie etc etc.
Een paard vind dat gerust niet fijn!
Waar moet je de grens leggen?

Ik ben van mening dat meer paarden "schade" oplopen door onkundig rijden dan een brandmerk of een inseminatie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:08

Lord_Ik schreef:
Ik zou eerder voor brandmerken kiezen maar dat heeft igg niks met de manier van aanbrengen te maken.
Ik ken gevallen waarbij paarden gestorven zijn (ingeslapen) doordat hun chip verschoven is en in een gewricht (knie) terecht gekomen is ... dat is iets wat met een chip altijd een risico blijft, maar je met een brandmerk nooit zult hebben. Geen paard dat ooit gestorven is aan een brandmerk als je het mij vraagt.
.

Ik denk dat je een chip (=los botfragmentje) in een gewricht verwart met een microchip ter identificatie.
De microchip wordt in een spier gezet, en kan dus veel minder makkelijk schuiven dan bij een hond waar hij onderhuids wordt geïnjecteerd.....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:08

Citaat:
Het leuke daarvan is, dat je dus ten alle tijde dat nummer kunt uitlezen, en adhv die code weet in welk land, bij welke PUI het paard geregistreerd is... en zo de gegevens terug kunt vinden, idem dus om paard en papieren te koppelen.

ene nr heb ik jaaaaaren naar gezocht
andere nr is er bijgeplaatst daar de ene aan de verkeerde kant af te lezen was
en zodanig niet opgenomen mocht worden

staat er dan nu in de papieren 2 nummers ? neee uiteraardm niet
alleen het nieuwe nr ..

echt jongens
de zin en realiteit zins in de chip kwesties is bij mij al lang verdwenen

de onzin en waanzin krijgen de overhand

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:19

Microchips kunnen heel goed zijn.. alleen moeten ze het geld wat ze in dit zinloze onderzoek hebben gestopt, stoppen in onderzoeken naar het verbeteren van de chip.

Toch sluit ik me bij Billy aan, de chip wordt in een spier geplaatst, zodra deze is ingekapselt heeft het dier er geen last meer van.
mijn paard is er niet stijver door geworden ofzo.

en bijna alle dingen die ik lees ligt niet aan de chip zelf, maar aan degene die hem heeft gezet.

nickyu: jij zei: dat het aan de verkeerde kant was afgelezen.. das niet de schuld van de chip, maar door een knuddige dierenarts.

ook heb ik een topic voorbij zien komen over een wond van de chipnaald wat resulteerde in 5 hechtingen..
ook dit is de fout van de mens die dat ding plaats... NOOIT verwachten dat een veulen blijft staan. die springen altijd alle kanten op die je niet verwacht.

verder zou ik zeggen, laat chippen door je veearts en niet een zogenaamde chipper!!!
veeartsen hebben meer ervaring, en zetten de chip makkelijker in de spier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:34

nickyu schreef:
Citaat:

ene nr heb ik jaaaaaren naar gezocht
andere nr is er bijgeplaatst daar de ene aan de verkeerde kant af te lezen was
en zodanig niet opgenomen mocht worden

staat er dan nu in de papieren 2 nummers ? neee uiteraardm niet
alleen het nieuwe nr ..

echt jongens
de zin en realiteit zins in de chip kwesties is bij mij al lang verdwenen

de onzin en waanzin krijgen de overhand

Vertel dan ook het hele verhaal, en niet wat je net uitkomt ...
Nederlandse transponders, belgische readers en vv etc etc etc etc etc...
En je laatste regel klopt precies :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:37

Don_Zhivago schreef:
Microchips kunnen heel goed zijn.. alleen moeten ze het geld wat ze in dit zinloze onderzoek hebben gestopt, stoppen in onderzoeken naar het verbeteren van de chip.

Toch sluit ik me bij Billy aan, de chip wordt in een spier geplaatst, zodra deze is ingekapselt heeft het dier er geen last meer van.
mijn paard is er niet stijver door geworden ofzo.

en bijna alle dingen die ik lees ligt niet aan de chip zelf, maar aan degene die hem heeft gezet.

nickyu: jij zei: dat het aan de verkeerde kant was afgelezen.. das niet de schuld van de chip, maar door een knuddige dierenarts.

ook heb ik een topic voorbij zien komen over een wond van de chipnaald wat resulteerde in 5 hechtingen..
ook dit is de fout van de mens die dat ding plaats... NOOIT verwachten dat een veulen blijft staan. die springen altijd alle kanten op die je niet verwacht.

verder zou ik zeggen, laat chippen door je veearts en niet een zogenaamde chipper!!!
veeartsen hebben meer ervaring, en zetten de chip makkelijker in de spier.

En een transponder is aan beide zijdes gewoon af te lezen... en dan heb ik het over de normaal gebruikte readers...

Een transponder die gaat zwerven is niet goed ingebracht (blijf het opmerkelijk vinden dat transponders het hele lichaam door zwerven maar nooit geen belangrijke organen raken)
En de meeste zo niet alle fouten zijn te wijten aan de inbrengers... transponders die al uit de naald gevallen zijn eer ze ingebracht werden.. niet controleren op de al aanwezigheid van welke transponders dan ook, etc etc etc

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:55

Vind het onzin om afgekeurde paarden te brandmerken! De eigenaar moet gewoon de staart en de manen zo kort afknippen dat geen mensen zo´n paard wil hebben levend! Duurt heeeel lang voordat dat aangroeit hoor en een spuitbus verf met een grote A op zijn vacht. Neem aan dat er dan geen misverstanden meer zijn dat zo´n paard bij de slager moet zijn.

Ik vind chippen een prima manier! en anders misschien een brandmerk in de hoef dat doet tenminste geen pijn....al moet het wel vaker gebeuren natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:01

Is het trouwens niet zo dat je de chip "onklaar" kunt maken door een magnetisch veld erbij te houden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:10

superwoman schreef:
Is het trouwens niet zo dat je de chip "onklaar" kunt maken door een magnetisch veld erbij te houden?

Dat kan, maar dat zal je paard nooit en te nimmer overleven :D
MAW, nope, zal je niet voor elkaar krijgen.. niet met omgebouwde wegwerpkamera's niet met grote magnetrons, etc etc...

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:17

man dat dit na een peperduur onderzoek wordt vastgesteld 8)7
Ik vraag me eigenlijk af hoe het dan zit met brandmerken, maar dan door middel van bevriezing kan niet zo gauw op de naam komen :P

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:02

Mijn paarden hebben nooit geen problemen met hun chip gehad. Wel is een van mijn paarden ooit 2 keer gebrandmerkt omdat het de eerste keer niet goed was gegaan en het brandmerk na een jaar niet meer zichtbaar was.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:18

Hahahaha wat een idiote proef zeg, brandmerken is pijnlijker, dat is logisch.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:07

Super logisch. Maar beter dat het is gebleken met onderzoek, dat ze in ieder geval er zeker van zijn.
Al kon ik het ze ook wel vertellen, maar nu is er bewijs. Anders is het een "bijdehand 16 jarig meisje dat zegt te weten dat chippen minder pijn doet", haha.

Chippen veel beter!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:07

janjaffa schreef:
man dat dit na een peperduur onderzoek wordt vastgesteld 8)7
Ik vraag me eigenlijk af hoe het dan zit met brandmerken, maar dan door middel van bevriezing kan niet zo gauw op de naam komen :P

Denk dat dat ook pijn doet hoor, want als iets maar heel koud is, gaat het vanzelf pijn doen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:05

Ze spreken van het honden en katten chippen, maar mond hond is ook getatoeerd in de oor, wat ook meer pijn doet dan chippen, dus het gebeurd wel nog bij andere dieren ook. Zelf is het inderdaad wel zo dat het brandmerk vlugger herkend kan worden, maar of dat zoveel voordeliger is, weet ik niet. Tenzij een onderzoek zou gaan uitwijzen dat paarden die gebrandmerkt zijn nu echt wel veel gevoeliger of banger ofzo zouden zijn na hun brandmerk...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:10

Een chip kan gaan wandelen door het lichaam en dat kan levensbedreigend worden. Een brandmerk loopt in ieder geval niet weg.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:12

Celia schreef:
Ze spreken van het honden en katten chippen, maar mond hond is ook getatoeerd in de oor, wat ook meer pijn doet dan chippen, dus het gebeurd wel nog bij andere dieren ook. Zelf is het inderdaad wel zo dat het brandmerk vlugger herkend kan worden, maar of dat zoveel voordeliger is, weet ik niet. Tenzij een onderzoek zou gaan uitwijzen dat paarden die gebrandmerkt zijn nu echt wel veel gevoeliger of banger ofzo zouden zijn na hun brandmerk...

hier in NL mag er geen tattoo meer worden gezet bij dieren hoor, volgens mij mag dat in Belgie nog wel, net zo als het couperen van oren en staart.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:13

supertammy schreef:
Een chip kan gaan wandelen door het lichaam en dat kan levensbedreigend worden. Een brandmerk loopt in ieder geval niet weg.

als de chip wordt gezet door een veearts die ervaren is met chippen gebeurd dit niet zo snel hoor..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:15

Don_Zhivago schreef:
Celia schreef:

hier in NL mag er geen tattoo meer worden gezet bij dieren hoor, volgens mij mag dat in Belgie nog wel, net zo als het couperen van oren en staart.

Couperen mag hier ook ondertussen niet meer, maar tatoeeren weet ik eigenlijk niet. Mijn hond is 5 jaar dusja... Hmm ja, dan is 't idd wel beetje onlogisch dat paarden wel nog mogen gebrandmerkt worden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:17

ja.. indd

Maar is het eigenlijk nog wel dat dat mag in NL. ik dacht dat het al was afgeschaft. of waren ze dat van plan??

ik wist trouwens niet dat couperen inmiddels ook was verboden in Belgie

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:17

Volgens mij mag brandmerken ook niet meer in België of heb ik dat nu zo verkeerd gehoord?
Couperen ben ik wel zeker van dat het niet meer mag