Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:05

Valt mee he, van Billy en Kiwiko :D :D
Nee, zonder dollen, ik ben niet anti bitloos, ik ben ook niet pro bitloos.
Het kan best zijn dat ik ooit nog eens bitloos ga rijden met Odin, maar voorlopig doet hij het prima op een dubbelgebroken ky rotary trensje en zijn we dr allebei tevreden mee.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:06

wauw ik dacht altijd dat bitloos iets was voor mensen met alleen een stalhalster maar ik vind sommige er echt goed uit zien :oo zo zie je maar niet te snel voor oordelen hebben :P

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:11

Lovely schreef:
Abeltje77 schreef:
Bedenk wel dat dit de eerste bitloze wedstrijd was. Als iemand ALLEEN maar bitloos rijdt, heeft die dus nog nooit een wedstrijd gereden. Dat zal ook wel meetellen in de scores denk ik.

diesel83 schreef:
goh punten vallen zwaar tegen zeg!!Denk dat ze moeten ontwikkelen met bitloos oordelen en het heel anders moeten gaan beoordelen dan met bit. want dit valt echt tegen

Als de bitloze sport serieus genomen wil worden, lijkt het mij belangrijk om uitspraken als hierboven niet meer te doen, ze horen thuis in het smoezenboek en zijn dus geen goede verklaring of geldend argument voor slechte beoordelingen of resultaten.

Klopt het dat er nog meer proefwedstrijden komen en dat er dus pas na een aantal wedstrijden een conclusie wordt getrokken door de KNHS?

Ik ben niet voor of tegen bitloos rijden, snap jou punt niet helemaal wat je hier mee wil zeggen? maar wat ik bedoelde is dat het wel lage scores zijn vergeleken met bit wedstrijden zeg maar. En dat ze misschien in de toekomst bitloos wedstrijd anders moeten gaan beoordelen?Dus naar andere dingen kijken ipv met bit want wees nou eerlijk met bit kun je een paard makkelijker dwingen om met zn hoofd naar beneden te gaan dan zonder bit (En Nee daar ben ik absoluut niet voor) JE ziet veel ruiters die het hoofd naar beneden trekken ipv het paard naar de hand toe laten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:13

Hoeveel van de juryleden zijn zelf anti-bitloos? Ik hoorde een paar kaderleden praten langs de lijn en werd even een potje niet goed. Als dat soort figuren gaan beoordelen kom je er zelfs als Anky met bitloze Salinero bekaaid vanaf, alleen al omdat ze het gewoon niks vonden.

Die kaderleden hadden het steeds ook over 'oh met wel bit rijdt die en wat voor bit is dat' en het was serieus ook nog, totaal geen benul kennelijk dat het om een bitLOZE optoming ging. 8)7

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:16

@arabesk en dat bedoel ik nou met dat er bij het bitloos anders naar gekeken moet worden en dus anders moet worden beoordeeld, veel mensen vinden het gewoonweg niet kunnen bitloos en dus ook de jury.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:19

diesel83 schreef:
@arabesk en dat bedoel ik nou met dat er bij het bitloos anders naar gekeken moet worden en dus anders moet worden beoordeeld, veel mensen vinden het gewoonweg niet kunnen bitloos en dus ook de jury.

Dat zegt meer over de kortzichtigheid en koppigheid van bepaalde juryleden dan over bitloos.

De meeste bokkers zijn het er wel over eens, ook de meest kritische, dat een goeie proef neerzetten niet zou moeten afhangen van een stuk ijzer in de mond ja of nee. En dat een goeie proef neerzetten zonder bit ook kan, bewees de laatste deelnemer wel ;-)

Het is net als met het rookverbod in de kroegen: over tien jaar is het heel normaal en doet niemand meer moeilijk ;-)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:21

haha arabesk ik ben het voor een keer met je eens :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:31

of je er nou wel of niet een bit inhangt, zal me werkelijk een worst wezen........... als je maar correct rijd..... en ik heb een aantal combinaties heel, heel correct zien rijden op het niveau waar ze zich op ingeschreven hadden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:32

_danieke_ schreef:
haha arabesk ik ben het voor een keer met je eens :+

Heel lang geleden werden mensen die zeiden dat de aarde best weleens rond zou kunnen zijn ipv plat, op de brandstapel gegooid.

Iets minder lang geleden werden mensen die zeiden dat de zon om de aarde draait ipv andersom, verketterd.

En zo zal het ook met bitloos gaan:

Truth is first ridiculed,then violently opposed and finally accepted as being self evident--- Schopenhauer

We zitten nu in fase II, tenminste sommige kaderleden dan :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:33

KiWiKo schreef:
of je er nou wel of niet een bit inhangt, zal me werkelijk een worst wezen........... als je maar correct rijd..... en ik heb een aantal combinaties heel, heel correct zien rijden op het niveau waar ze zich op ingeschreven hadden

Kan eindelijk het argument 'ja maar voor hogere oefeningen heb je wel een bit nodig' van tafel worden geschoven :Y) .

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:37

uhm.. de zon draait niet om de aarde.
die mensen mogen verketterd worden...

ik denk dat je het andersom bedoeld? 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:39

naaaaaa dat niet helemaal arabesk :D want je hebt een mate van finetuning nodig.....

als die finetuning erop zit, dan kan het bit weer overboord :)

een bit werkt gewoon veel directer dan een bitloos hoofstel.......

als de punten op de i staan, dan kan het bit echt wel weer weg :)

Alle combinaties die we gisteren gezien hebben zijn allemaal bitruiters, althans de paarden zijn MET bit opgeleerd :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:41

nee, fahyafemke is bitloos beleerd.
en heeft gewonnen!

maar de rest wel denk ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:43

Nee hoor Kiwiko, het paard van Fayafemke is opgeleid met de optoming die ze gisteren ook gebruikte.

Verder ben ik het er wel mee eens. Met een bitloos hoofdstel heb je gewoon meer ruis dan met bit. Hoewel er vast heel wat paarden zijn die goed op te lijden zijn zonder bit, maar dat heeft wel de nodige ervaring en het nodige gevoel nodig van de ruiter en ik denk dat er weinig zijn die dát hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:46

Psies, en ze heeft het netjes gedaan. Maar ik denk dat je op een gegeven moment niet de hulpen fijn genoeg kunt geven zonder bit....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:46

goed, maar in de hogere klasses wel ............ zuch :D :D :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

Arabesk schreef:
Wat een gehakketak weer, veel commentaar van mensen die er níet waren. Zelfs niet pro bitloze 'bekende bokkers' (BB-ers) waren aanwezig, o.a. Billy en Kiwiko en zie hun redelijk positieve commentaar alhier hop bokt. Hoe kunnen mensen die er niet bij waren vanachter hun toetsenbordje een oordeel vellen als ze er niet waren? De filmpjes staan ook nog niet op i-net :+.

Ach ik weet weer waarom ik dressuur niet leuk vind: degene die ik mooi vond rijden won niet en eentje die ik tamelijk ruw vond tegen z'n paard viel in de prijzen. Jurysporten zijn niet mijn ding :+ (hoewel die dame in het Z gelukkig wél won, die vond ik erg goed)

Jij en ik reageren ook meestal vanachter ons toetsenbordje op zaken waar we niet bij waren.

Het valt me inderdaad op dat iedereen die erbij is geweest ook hetzelfde oordeel hebben:

1. niveau dat getoond werd wijkt niet af van de gemiddelde streekwedstrijd.
2. Bitloos kan net zo behoorlijk of onbehoorlijk zijn als met bit.
3. overal kom je er 1 tegen die alle regels aan hun laars lappen en totaal geen rekening houden met andere ruiters( vroeger waren dat alleen de Z dresuur ruiters, de zg trutten)
4. Sommige optomingen lenen zich meer voor bitloos rijden dan andere.
5. de jurering was soms wel erg streng en soms abnormaal soepel( whats new?)

Hoera! een Bokt unicum, we( de aanwezigen) zijn het eens met elkaar en alleen mensen die niet aanwezig waren.... ach, dan hadden we een parkeer probleem gehad niet waar?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:30

amondi schreef:
Het valt me inderdaad op dat iedereen die erbij is geweest ook hetzelfde oordeel hebben:

1. niveau dat getoond werd wijkt niet af van de gemiddelde streekwedstrijd.
2. Bitloos kan net zo behoorlijk of onbehoorlijk zijn als met bit.
3. overal kom je er 1 tegen die alle regels aan hun laars lappen en totaal geen rekening houden met andere ruiters( vroeger waren dat alleen de Z dresuur ruiters, de zg trutten)
4. Sommige optomingen lenen zich meer voor bitloos rijden dan andere.
5. de jurering was soms wel erg streng en soms abnormaal soepel( whats new?)

Hoera! een Bokt unicum, we( de aanwezigen) zijn het eens met elkaar en alleen mensen die niet aanwezig waren.... ach, dan hadden we een parkeer probleem gehad niet waar?

Met deze opsomming kan ik mij helemaal vinden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:32

hmmmmmmzzzz kan ik me ook wel in vinden :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:45

kan ik me ook in vinden :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:10

Ik vind het ook een mooie kortsluiter.
Wie weet vindt de knhs wel precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:30

Het is een mooie kortsluiter, maar de KNHS is misschien nog erg op zoek naar paarden die lopen zoals dat volgens Bandida de 'welbedoelde manier' is. Als een paard niet het lichaamsgebruik kan laten zien dat bij het gevraagde niveau hoort, dan kan de jury daar moeilijk een mooie cijferlijst voor opschrijven. Als de KNHS er echt moeite mee heeft, dan kan het nog wel eens een zware dobber worden, maar laten we eerst even afwachten wat de conclusie gaat zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:32

wat ik in het M en Z gezien heb was op een combinatie na........... niet anders dan datik regulier gezien zou hebben :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:43

Maar, als bitloos rijden toch in de praktijk anders uitpakt, zoals Bandida uitlegt, dan hebben die combinatie toch niks te zoeken op reguliere wedstrijden? Op dat moment zou ik dan toch liever zien dat men de eer aan zichzelf hield en niet het zo zou plooien dat het leek dat de reguliere wedstrijdsport zich maar aan moet passen aan de bitloze wensgedachte :).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:20

ik zie Bitloos in de wedstrijd sport dus niet anders dan met bit. Overal wordt ge expirimenteerd met optomingen, D trens of watertrens? Tongboog, 3 dubbelgebroken, dun of dik, aansnoer neusriem of lage neusriem, hackemore en zo ja welke? kruislings achterlangs of kaptoom....

Take your pick.

Paard moet gewoon lopen voor wat ze kunnen en dan is het bit of geen bit eigenlijk niet belangrijk, dat heb ik nu wel gezien!