Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:56

KiWiKo schreef:
misschien moet dat wel gebeuren............

Toestemming vragen aan de FEI voor dat je medicatie geeft........

ik denk dat dit wel een hele goede is!

Voor mij hoeft dat niet van te voren, dan ga je als FEI op de stoel van de veterinair zitten en dat vindt ik ook weer niet correct.
Gewoon registeren wat voor medicatie is gebruikt, dosering, frequentie en de tijd en dat regelmatig overleggen.
Is het kort voor de wedstrijd verstrekt en is de verwachting dat er nog te veel aanwezig is, geen deelname
Is de betreffende medicatie ruim voor de verwachte verdwijningswaarde verstrekt kan je het voorleggen aan een arbitrair commite
Wordt er dan toch wat gevonden, weet men waardoor het komt, de hoogte kan dan bepalend zijn voor wel of geen sanctie
Wordt er wat gevonden wat niet gemeld is, is het ook overduidelijk, vervolg onderzoek moet dan duidelijheid geven over al dan niet opzettelijk toediening, sabotage etc.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:58

Adrienne schreef:
Nog niet nee. Maar wat gebeurd er als het werkt??? Waarom werd het uitgeprobeerd? Voor de katse viool? Nee om te kijken of het dier dan wel kan funktioneren. Iedereen kan dan natellen dat, als je dit goed vind , ze dit toe blijven dienen. Dus gewoon nul tollerantie in dit soort gevallen. Het paard is chronisch ziek . punt!

Ik ken een heleboel chronisch zieke mensen die prima functioneren dankzij de juiste medicatie. Die mensen zijn daar heel blij mee. Ze gaan veel liever aan het werk dan thuis de zieke uit te hangen. Met een nul optie in het arbeidsrecht zouden deze mensen allemaal verplicht wegkwijnen op de bank.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:01

Paul11 schreef:
KiWiKo schreef:
misschien moet dat wel gebeuren............

Toestemming vragen aan de FEI voor dat je medicatie geeft........

ik denk dat dit wel een hele goede is!

Voor mij hoeft dat niet van te voren, dan ga je als FEI op de stoel van de veterinair zitten en dat vindt ik ook weer niet correct.
Gewoon registeren wat voor medicatie is gebruikt, dosering, frequentie en de tijd en dat regelmatig overleggen.
Is het kort voor de wedstrijd verstrekt en is de verwachting dat er nog te veel aanwezig is, geen deelname
Is de betreffende medicatie ruim voor de verwachte verdwijningswaarde verstrekt kan je het voorleggen aan een arbitrair commite
Wordt er dan toch wat gevonden, weet men waardoor het komt, de hoogte kan dan bepalend zijn voor wel of geen sanctie
Wordt er wat gevonden wat niet gemeld is, is het ook overduidelijk, vervolg onderzoek moet dan duidelijheid geven over al dan niet opzettelijk toediening, sabotage etc.

Fei stelt zich toch ook op als veterinair met dit soort dingen?

gewoon ervoor zorgen dat er een veterinair geschoolde FEI medewerker is die ook midden in de nacht goedkeuring kan geven aan het geven van medicijnen die over 3 maanden nog te zien zijn in het bloed, terwijl de kwaal morgen al over kan zijn

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:07

Paul11 schreef:
Overigens lees ik nergens dat het paard met dit middel regelmatig is behandeld, ik lees veel meer, dat het om een proef gaat of het betreffende paard wel wil reageren op het toegediende medicijn, dus alle conclusies /veroordelingen etc. over regelmatige behandeling etc ten spijt, dit is een voorbarige aanname, wel overduidelijk des bokt's :D , lezen is ook een kunst.

Het is handig alleen met verwijten te gaan strooien wanneer iemand ook daadwerkelijk niet gelezen heeft. Zoals jij in dit geval. Want ik had het over paarden in het algemeen, niet enkel het paard van Werth. Mocht dit op een misverstand berusten, even goede vrienden.

Bahoe: ik vind dat je chronisch zieke mensen niet kan vergelijken met chronische zieke paarden. Evenals dat je topsport niet kan vergelijk met een gemiddelde baan :)

Yeyo

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:13

Abeltje77, ik had je verkeerd begrepen sorry!

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:27

Heino schreef:
Bahoe: ik vind dat je chronisch zieke mensen niet kan vergelijken met chronische zieke paarden. Evenals dat je topsport niet kan vergelijk met een gemiddelde baan :)

Een gemiddelde baan? Denk je dat er geen chronisch zieke mensen presteren in topfuncties en ook in topsport? Die zijn er anders meer dan genoeg. Kan me voorstellen dat die zich door bovenstaande beledigd voelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:58

Ik snap niet waar je het over hebt Bahoe dat ik mensen beledig. Die mensen zullen er ongetwijfeld zijn, maar die mensen kunnen hun eigen grenzen aangeven, een paard kan dat veel minder.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:59

Bahoe schreef:
Ik vraag me af of dat zo eenvoudig is. weet iemand wat zo'n test kost en hoeveel tijd er overheen gaat? Dit soort zaken komt nl. vaak pas lang na het concours naar buiten.

Ik start mijn paard in de subtop en werd er in november uitgepikt voor een dopingcontrole. Ze namen verschillende buizen bloed af. Ik moest 6 tot 8 weken wachten op de uitslag. Wanneer de uitslag positief zou zijn (en dat was hij niet) zouden de kosten voor het onderzoek voor mijn rekening komen. Zo'n 450,- voor een 'gewone' controle dus. Ik weet niet of ze op het niveau van IW ook dezelfde analyses toepassen. Op hoe meer stoffen je gaat analyseren, hoe meer tests je moet uitvoeren, hoe meer het kost natuurlijk. Een bloedonderzoek behelst wel even iets meer dan simpelweg een lakmoespapiertje in een potje bloed hangen....

Paul11 schreef:
zuinigheid ?
tegen beter weten in ?
wat niet weet wat niet deert ?
angst voor uitsluiting ?
bij deelname kun je je altijd nog van de domme houden ?
onkunde ?
onnadenkendheid ?
niet ervoor uit willen komen dat het beestje wat mankeert ?
tijdslimiet ?

Sorry hoor, maar zuinigheid? Onnadenkendheid? Wat denk je wat het kost als je 5 topsportpaarden op stal hebt die elke maand zeker 1 keer op wedstrijd gaan om die even op alle mogelijke stoffen preventief te laten testen? Buiten de praktische uitvoerbaarheid: uitslag pas na 6 weken, in die tijd kan het paard wel weer wat anders hebben binnengekregen waardoor het wellicht positief getest zou kunnen worden. En een paard kan onbedoeld op allerlei mogelijke manieren een verboden stof binnenkrijgen.

Ik heb destijds uitgebreid gesproken met de DA die mijn paard controleerde; je paard kan zelfs al positief worden getest als hij aan de hand van iemand likt die vlak daarvoor medicijnen heeft ingenomen.... Met de huidige apparatuur kunnen zulke minime hoeveelheden dus al getraceerd worden. Net wat Sjes Jansen zegt: met de o-optie ben je echt aan de goden overgeleverd. Iemand die kwaad zou willen kan dus heel eenvoudig zorgen voor eeen positieve dopingtest van het paard van de concurrent.

Waar de DA die mijn paard onderzocht ook voor waarschuwde is dat zelfs het geven van een simpel pepermuntje aan een paard ook voor een positieve dopingtest kan zorgen (in pepermunt schijnen dus ook 'verboden' stoffen te zitten). Of wanneer je paard neust met een paard wat vlak daarvoor medicijnen door zijn eten heeft gehad.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:09

Maar het alternatief lijkt me ook niet geweldig, het gedogen van bepaalde maximum hoeveelheden stof. Mensen gaan idd de grenzen opzoeken ben ik bang, en dan ben je misschien nog wel verder van huis :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:11

het alternatief is in mijn ogen een Fei mederwerker die op dat moment goedkeuring kan geven aan de medicijnen die de va toe wil schrijven......

dan heb je het waterdicht.........

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:20

Dat klinkt theoretisch als een heel goed idee ja, ik betwijfel alleen of het in de praktijk kan werken. Want dan moeten er eerst regels opgesteld worden of welke stoffen wel en niet mogen, en welke onder bepaalde voorwaarden (oa het in overleg met FEI persoon geven) gegeven mogen worden. Maar dat het anders moet lijkt zondermeer duidelijk :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:22

aar kunnen protocollen voor geschreven worden, das niet zo moeilijk.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:23

Bahoe schreef:
Adrienne schreef:
Nog niet nee. Maar wat gebeurd er als het werkt??? Waarom werd het uitgeprobeerd? Voor de katse viool? Nee om te kijken of het dier dan wel kan funktioneren. Iedereen kan dan natellen dat, als je dit goed vind , ze dit toe blijven dienen. Dus gewoon nul tollerantie in dit soort gevallen. Het paard is chronisch ziek . punt!

Ik ken een heleboel chronisch zieke mensen die prima functioneren dankzij de juiste medicatie. Die mensen zijn daar heel blij mee. Ze gaan veel liever aan het werk dan thuis de zieke uit te hangen. Met een nul optie in het arbeidsrecht zouden deze mensen allemaal verplicht wegkwijnen op de bank.

AMEN!!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:24

KiWiKo schreef:
aar kunnen protocollen voor geschreven worden, das niet zo moeilijk.

Ik heb er mijn twijfels bij. Want mag een antibioticum (dat ook enigszins sederend werkt) wel? Waar ligt de grens zegmaar :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:26

dat maakt dan de Fei medewerker uit als hij het verhaal gehoord heeft.........

maar dan is het bij voorbaat aangemeld.............. en wel of niet goed gekeurd......\
en word de stof gevonden bij niet goedgekeurd,,,,,,,, dan hang je....... word de stof gevonden bij wel goed gekeurd....... dan is het OK

en mijn voorkeur gaat dan uit naar elke dag een wisselende FEI medewerker om partijdigheid uit te sluiten..........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 25-06-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:28

Maar die FEI medewerker moet zich wel aan voorschriften houden, en juist díe lijken me lastig op te stellen. Je zal altijd mensen krijgen die met middelen komen die toevallig net niet in de voorschriften opgenomen zijn :) Ik ben bang dat mensen alleen maar lucratiever worden in het vinden van dopingmiddelen die officieel nog niet als doping gelden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:31

ik denk dat iedereen met een logisch denkvermogen wel isabelle haar verhaal begrijpt :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:36

Ik begrijp Isabelle zeker, maar dat staat los van hoe ik verder over het dopingbeleid denk :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:21

@Jasmijn

Ik ben het heel vaak met je eens maar in dit geval ben je echt slecht geïnformeerd. De nuloptie houdt in de praktijk iets heel anders in dan jij en anderen er hier van maken. Dat is op zich niet verwonderlijk want je praat onze bondscoach na, maar die schijnt zoals wel vaker het geval is de regeltjes niet te kennen (zelfs als hij zelf heeft geholpen ze op te stellen heeft hij er soms nog moeite mee).
De regels en interpretatie ervan zijn gemakkelijk genoeg te vinden op de site van de FEI. Als je het niet kunt vinden kan ik wel wat links plaatsen.

Die dierenarts die dat zei van die pepermuntjes die zou ik vervangen als je ooit internationaal gaat starten, wat een onzin. Met chocolaatjes daarentegen moet je wel weer oppassen want daar zit theobromine in en dat mag maar tot een bepaalde drempelwaarde (en bovendien is chocola erg slecht voor paarden).

Ik raad je aan om alle bijdrages van Knavia te lezen in dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1131964
dan ben je wat beter op de hoogte van hoe het echt zit.
Wat Knavia zegt klopt precies met wat op de site van de FEI staat. Ik vind het wel gek dat ik het zo gemakkelijk kan vinden en Sjef Janssen het allemaal niet schijnt te weten.

Overigens is het middel wat Isabel haar paard had gegeven geen geneesmiddel voor paarden, maar een redelijk heftig medicijn voor mensen met ernstige psychische aandoeningen, het is dan ook verboden voor paarden, dus had ze het ook niet van te voren kunnen aanmelden want het hoort niet thuis in een paardenlichaam. Ze heeft gewoon geen rekening gehouden met nieuwe opsporingsmethoden, zoals ze eigenlijk zelf al verbolgen aangeeft. Als ruiters er achterkomen hoe lang allerlei ongeoorloofde troep nu nog aantoonbaar is in het paardenlijf zouden er wel eens wat afmeldingen kunnen komen voor Aken. (Ik weet inmiddels hoe lang maar ik verklap niks, ik vind dat ik ruiters die hun paarden geestvernauwende of -verruimende middelen toedienen niet hoef te waarschuwen).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:41

Bahoe schreef:
Adrienne schreef:

Helemaal waar Bahoe maar deze mensen doen wel werk aangepast op hun vermogen en eventuele beperkingen.
Ik schrijf dan ook nergens dat je dit paard op een wei moet zetten en niet meer naar moet kijken. Maar dat je als je met zo'n chronisch ziek dier te maken hebt je je verantwoordelijkheid moet nemen en hem een zo goed mogelijk leven moet geven binnen zijn beperkingen. Dit dier hoort gewoon niet thuis in de topsport, dat is ook niet eerlijk als je ziet wat het verloop van dit ziektebeeld inhoud. Zo'n paard moet gewoon naar een "amateur" ruiter of zo. Een chronisch ziek mens kent zijn of haar beperkingen en funktioneer binnen zijn of haar grenzen. Deze mensen gaan ook echt niet meer aan topsport doen als dat zou betekenen dat ze dagelijks onder de pijnstillers moeten zitten. (wat overigens ook niet kan omdat ook daar doping controles zijn) Deze mensen doen dan gewoon hun favoriete sport op een wat lager niveau.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:56

Wat ik niet begrijp in het bericht is de opmerking dat de stof na twee weken niet meer werkzaam zou zijn. De stof werkt volgens de wetenschappelijke artikelen zeker zo'n 30 dagen door. Dat betekent dat in Wiesbaden er zeker invloed van het medicijn zou zijn, volgens de wetenschappers.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:11

Deze afwijking is chronisch in die zin dat ze niet weg zal gaan.
Maar je hebt hier niet te maken met een beperkt paard.
Dat dier loopt nu toch al enige tijd mee in de sport, en denk niet dat de gemiddelde ruiter zelf zo'n dier te baas kan.
Verder is er nu een hele discussie aan de gang, die losstaat van het topic. Shivering diseas heeft verschillende gradaties, deze heeft het absoluut niet in de ergste vorm, want dan had hij nooit daar gestaan qua niveau. Niemand is perfect, ook geen paard. Want dan met al die 'cornage' paarden in de sport, paarden met speciale ijzers, enzo.

Isabelle is terecht geschorst door haar bond en geweigerd voor deelname CHIO Aken, maar dit paard nu plots aanzien als niet sportwaardig is gewoon belachelijk voor woorden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:27

Hermelientje schreef:
Overigens is het middel wat Isabel haar paard had gegeven geen geneesmiddel voor paarden, maar een redelijk heftig medicijn voor mensen met ernstige psychische aandoeningen, het is dan ook verboden voor paarden, dus had ze het ook niet van te voren kunnen aanmelden want het hoort niet thuis in een paardenlichaam. Ze heeft gewoon geen rekening gehouden met nieuwe opsporingsmethoden, zoals ze eigenlijk zelf al verbolgen aangeeft. Als ruiters er achterkomen hoe lang allerlei ongeoorloofde troep nu nog aantoonbaar is in het paardenlijf zouden er wel eens wat afmeldingen kunnen komen voor Aken. (Ik weet inmiddels hoe lang maar ik verklap niks, ik vind dat ik ruiters die hun paarden geestvernauwende of -verruimende middelen toedienen niet hoef te waarschuwen).

+:)+

Bulck, dat ben ik met je eens, het dier heeft ontzettend goed gepresteerd en waarom zou dat nu opeens niet meer kunnen? Het kan nu helaas niet omdat er troep in het dier gespoten is, maar verder kan het toch een prima paard zijn?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:36

@ Bulck: Vergeet niet dat dit een progessief beeld is en dus verergerd! Dat het een ziekte beeld is wat versterkt wordt onder stresvolle omstandigheden en dus bij een paard op top sport nivea en wat al niet de meest onverstoorbare is kwa karakter waarschijnlijk sneller zal verergeren maakt het er niet beter op.
Waarschijnlijk is het tot nu toe gewoon goed hanteerbaar geweest. Want er moet een rede zijn dat je ineens dit middel gaat proberen. Dat is niet een zo maar uit de lucht komen vallen actie.

Dat Isabelle geprobeerd heeft te kijken of dit paard met medicijnen geholpen kan worden vind ik totaal niet verkeerd zelfs erg goed als het in het belang van het dier is. Maar dat ze de concequenties van het gebruik van dit middel, waarvan ze niet weten hoe lang het detecteerbaar blijft en toch deelnemen aan een wedstrijd, niet heeft zien aankomen is gewoon regelrecht dom.

De schorsing is imo zeker terecht. Als ze gewoon het dier onder het motto van "tijdelijk een rust periode inlassen" uit de sport hadden terug getrokken en in die periode bekeken of zo'n medicijn kan helpen had niemand hier ook maar over begonnen.
Alleen de conclussie zou dan uiteindlijk niet anders zijn uitgevallen, het gaat om een voor de sport verboden middel en dus zou ook als het goed zou werken hoe dan ook op niet al te lange termein einde carriere zijn voor zo'n paard. Want op het moment dat het ziekte beeld dusdanig is dat het dier niet meer kan presteren zonder dit middel houdt het gewoon op.

Door deze stommiteit is nu ook de reputatie van Isabelle Werth naar de haaien. Want dit soort dingen gaan niet makkelijk meer weg. Dit blijft je achtervolgen, als je wint zullen ze roepen "doping" als je verliest gaan ze roepen "zie je wel zonder doping komt ze er niet! "
Dood en dood sonde !!!!!!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:44

Het is dus een degressief syndroom, niet progressief dan e ;-)
Die discussie ga ik niet aan, want is niet van toepassing op elk paard. Daarvoor ken ik, nog jij, het paard in kwestie, noch de gradatie van de aandoening.

Ik vermoed ook niet dat ze dit middel gegeven heeft voor hetgeen ze zegt in haar verklaring, maar ook dat kunnen we enkel gissen.
Punt blijft dat ze een verboden middel voor dieren gegeven heeft, en dat is niet aanvaardbaar.