pharagirlke schreef:Nee, nuloptie is, mijn inziens, om te voorkomen dat ruiters hun paarden vooruit jakkeren terwijl ze dat niet meer kunnen voor die ene wedstrijd. Thuis doe je dat niet als je weet dat je paard tóch niet eerder mag dan zes maanden. Dan heeft dat geen zin. Zoals jij denkt, moetk thuis ook in mijn apenpakkie en Pret met een wit dek, sporen en mag ik enkel maar de voorgeschreven proeven rijden. Magk niet een keer zonder cap en mag ik ook zeker geen beenbescherming om doen.
Sorry, maar volgens mij blijven wat mensen vasthouden aan een oordeel om het vasthouden.
De nuloptie is niet genuanceerd genoeg. Niemand wil doping in de zin van prestatieverhogende middelen of middelen die een paard op de been houden dat eigenlijk niet meer kan.
Daar begint een topruiter ook niet aan. hun paarden zijn hun kapitaal. Zij moeten bestaan van de sport. Paarden zijn een lange termijn investering die ze echt niet voor een wedstrijd om zeep helpen. Maar je moet wel kunnen behandelen wanneer nodig.
Inderdaad gaan we allemaal wel eens werken met een paracetamol omdat we hoofdpijn hebben. Of iets voor flinke spierpijn. Zeker als we die dag iets belangrijks te doen hebben.
Wij gingen onlangs naar een internationaal concours.
Ons paard kwam 8 dagen voor de eerste proef uit de wei (Ja daar staat hij iedere dag met een paar vriendjes) met een wondje op zijn bovenarm. Eigenlijk een simpel wondje en op een plek waar weinig tot geen beweging is. Het paard is wel bekend als gevoelig voor infecties. wat nu?
Voor het welzijn van het paard behandelen met antibiotica. en het wondje steeds spoelen. dan heb je dus al bijna een probleem.
Het paard had geen last van het wondje, maar je wil erger voorkomen.
Nu konden we net binnen de termijn antibiotica geven en alles ging goed. Paard had nergens last van en niets dat prestatieverhogend werkte.
Stel dat het een dag later was gebeurd. Had het paard dan thuis moeten blijven???