Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:46

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
NUL optie, is nul optie.............. thuis, op wedstrijd en in het bos :)

Wat is dat voor onzin, nuloptie is een regeltje voor competitieruiters en paarden. Nuloptie bestaat niet bij mij op het erf, heb geen wedstrijdpaarden, en dus ook geen reden om me over toegediende producten zorgen te maken in het kader van al dan niet aan iets kunnen deelnemen.

huh???

dus de nul optie geld voor alle wedstrijdtuiterd maar niet de hobbieruiters? en bij de hobbieisten word de nuloptie heel veel meer overtreden........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:46

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Vind je het normaal dat dat niet duidelijk omschreven is, dat er bijv. wordt gezegd, ok, ook al wordt het middel getraceerd, als er bijv. minder dan 0.05 in het bloed zit kan het absoluut niet meer prestatieverhogend werken

Nee, maar daar moeten de betrokkenen dan maar eens werk van maken, van goeie omschrijvingen. Ik vind het als achterliggend principe wel de moeite om te handhaven.

Dus eigenlijk ben je voor het voorstel van Sjef Janssen, dat er duidelijk omschreven wordt wat doping is en welke hoeveelheden in het bloed van een bepaald iets nog onder de dopingwet vallen?
Zodat je niet zoals nu het geval is, de kans loopt dat je als dopingzondaar wordt gebrandmerkt als je je paard gewoon door een dierenarts een paar maanden voor de wedstrijd hebt laten behandelen, de dierenarts je verzekerde dat het middel allang is uitgewerkt maar even vergat dat de opsporingstechnieken tegenwoordig dusdanig ver zijn dat ze zelfs al kunnen vertellen wat je een half jaar geleden gebruikt hebt, en dat dat spoortje van 0.000001 % toch nog genoeg is om jou uit te sluiten van de competitie waar je jaren naartoe hebt gewerkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:48

pharagirlke schreef:
En als elke wedstrijdregel ook thuis moet gelden waar ik het mee eens ben gaat mn moeder me niet dankbaar zijn. Dat word een hoop witgoed. En dan ook nog eens elke dag vlechten :oo Nee dat word mooi.... Want je moet wel de lijn doortrekken als je 1 regel thuis ook moet toepassen dan het gehele regelement he. Afwisseling is er dan ook niet meer bij tenzij je ook gaat jumping rijden. Dan kan je nog een hindernisje in je proef zetten.

Ik snap niet hoe je de regel nultolerantie op wedstrijd kan doortrekken naar thuis :D
Dus ja KiWiKo, ik vind het onzin. Als je thuis blijft kan je je paard prima behandelen want thuis geld die regel niet.

hihi nee.......... nuloptie is nuloptie......... ook thuis.
:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:48

Bandida schreef:
Nikka schreef:
Als jouw paard krampkoliek heeft en daar wat Buscopan voor krijgt, is meestal na een dag echt wel weer helemaal het haantje hoor.

Kijk dat kan best, maar met een paard dat de dag ervoor genoeg krampkoliek had om er buscopan in te duwen, hoor je de dag erna niet op een wedstrijd te staan. Het is omdat blijkbaar niet iedereen dat uit zichzelf logisch vindt dat dit soort regels bedacht zijn :)*

Jij had het over een week erna niet op wedstrijd kunnen gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:49

horseyfries schreef:
Dus eigenlijk ben je voor het voorstel van Sjef Janssen, dat er duidelijk omschreven wordt wat doping is en welke hoeveelheden in het bloed van een bepaald iets nog onder de dopingwet vallen?

Nee ik had het over medicijnen, niet over (mogelijk) prestatiebevorderende producten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:52

KiWiKo schreef:

nee nuloptie is een optie, iets waar je je vrijwillig aan onderwerpt als je aan competitie wil doen, zodat iedereen die mee doet 'gelijk' start (met niet-gedopeerde paarden bedoel ik).
Waarom zou ik me daar thuis druk over moeten maken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:53

Citaat:
Bandida schreef:
Nee ik had het over medicijnen, niet over (mogelijk) prestatiebevorderende producten.

Daar gaat het nu juist om, momenteel wordt dat verschil totaal niet gemaakt.

Bandida, als je inhoudelijk wilt discussiëren kun je misschien hier nog op antwoorden?
Vind jij dit normaal?

Ik heb de indruk dat veel mensen die zeggen voor de NULoptie te zijn, niet beseffen dat dat betekent dat paarden niet alleen geen DOPING mogen hebben, maar dat bijna ALLE medicijnen totaal verboden zijn, ook al hebben ze geen enkele invloed op de prestaties en zijn ze alleen maar goed voor het paard.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-06-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:54

nee......... bandida........... OF je confermeert je aan de NUL optie of je doet het niet....

waarom zou een huis tuin en keukenpaard minder beschermd moeten worden als een topsporter?

ik denk dat het huis tuin en keukenpeerd met de bijbehorende eigenaar een heel stuk slechter af is dan de topsporter......... die naast prestatie ook gewoonweg centen op de plank moet brengen......
en die sprter brengt alleen geld op de plank als deze heel is

daarom ben ik wel voor een doping beleid, maar niet voor een nul oiptie beleid.......... prestatie verhogenden middellen moeten nooit mogen............. maar die asperine voor de koppijn moet geen reden zijn voor uitsluiting

chitra

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:00

Trouwens... Als je zelf meedoet aan een wedstrijd en je hebt lichte hoofdpijn.. Dan zeg je niet af, maar neem je een asperientje....

Maarja.. Dat is ook doping....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:01

chitra schreef:
Trouwens... Als je zelf meedoet aan een wedstrijd en je hebt lichte hoofdpijn.. Dan zeg je niet af, maar neem je een asperientje....

Maarja.. Dat is ook doping....

Yep............. nuloptie geval :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:02

KiWiKo schreef:
pharagirlke schreef:
En als elke wedstrijdregel ook thuis moet gelden waar ik het mee eens ben gaat mn moeder me niet dankbaar zijn. Dat word een hoop witgoed. En dan ook nog eens elke dag vlechten :oo Nee dat word mooi.... Want je moet wel de lijn doortrekken als je 1 regel thuis ook moet toepassen dan het gehele regelement he. Afwisseling is er dan ook niet meer bij tenzij je ook gaat jumping rijden. Dan kan je nog een hindernisje in je proef zetten.

Ik snap niet hoe je de regel nultolerantie op wedstrijd kan doortrekken naar thuis :D
Dus ja KiWiKo, ik vind het onzin. Als je thuis blijft kan je je paard prima behandelen want thuis geld die regel niet.

Nee, nuloptie is, mijn inziens, om te voorkomen dat ruiters hun paarden vooruit jakkeren terwijl ze dat niet meer kunnen voor die ene wedstrijd. Thuis doe je dat niet als je weet dat je paard tóch niet eerder mag dan zes maanden. Dan heeft dat geen zin. Zoals jij denkt, moetk thuis ook in mijn apenpakkie en Pret met een wit dek, sporen en mag ik enkel maar de voorgeschreven proeven rijden. Magk niet een keer zonder cap en mag ik ook zeker geen beenbescherming om doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:02

KiWiKo schreef:
ik denk dat het huis tuin en keukenpeerd met de bijbehorende eigenaar een heel stuk slechter af is dan de topsporter......... die naast prestatie ook gewoonweg centen op de plank moet brengen......

Nou ik niet, ik denk daar precies omgekeerd over. En bij deze geef ik deze non-discussie op.. :evaw:

LadyCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:16

goh veel mensen zijn kortzichtig...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:23

horseyfries schreef:
Bandida schreef:

Daar gaat het nu juist om, momenteel wordt dat verschil totaal niet gemaakt.

Bandida, als je inhoudelijk wilt discussiëren kun je misschien hier nog op antwoorden?
Vind jij dit normaal?

Ik heb de indruk dat veel mensen die zeggen voor de NULoptie te zijn, niet beseffen dat dat betekent dat paarden niet alleen geen DOPING mogen hebben, maar dat bijna ALLE medicijnen totaal verboden zijn, ook al hebben ze geen enkele invloed op de prestaties en zijn ze alleen maar goed voor het paard.[/quote]

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:25

de nul optie voor alle medicijnen is onzin..
Maar met een medische uitleg, mag er van mij meer dan 0,0!

Slaat nergens op..

Vergelijk het maar met een mens... Jij neemt toch ook een asperientje voor iets? Ga je dan een hele dag niet naar je werk omdat je je werk niet met volle kracht kan doen omdat je aperientje van de dag ervoor nog in je bloeduitslagen zitten??

Het percentage is dan zo laag, dat het geen enkele invloed meer heeft op je lichaam!

Als je eenmalig hash hebt gerookt in het weekend, en je word weken later gecontroleerd, zit het nog steeds in je bloed!! Loop je dan echt nog high rond? Of heeft het absoluut geen invloed meer op je gezondheid?

nee, ik vind het echt niet kunnen dan er een 0,0 beleid is.

en DOPING MAG NERGENS, DUS OOK NIET BIJ RECREATIEPAARDEN.. Dus ik ben het ook niet eens dat een recreatiepaard anders behandeld mag worden dan een topsportpaard. Het zijn beide beesten die afhankelijk zijn van de mens. beide hebben gelijke rechten, hoeveel geld ze ook op tafel brengen voor de eigenaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:27

ik ben het met Kiwiko eens, bekijk het los van elkaar.. ze kunnen wel nakijken welke stoffen er in mokzalf zitten, welke hoeveelheid e.d. toch? om meteen te zeggen als je paard iets nodig heeft dan hoort hij daar niet, daar ben ik het niet mee eens.. mijn pony heeft eczeem, heeft daar 2x een injectie voor gehad, daar kúnnen ook stoffen in zitten die worden gezien als doping (dat weet ik niet) mag hij dan later ook niet op wedstrijden worden uitgebracht? hij krijgt ze nu niet meer omdat ze niet werken maar anders zou hij dus ook sporen kunnen hebben, terwijl hij verder heel gezond is.. en als ze zouden werken dan zou dat voor hem een stuk prettiger zijn, dus echt alleen voor het paard, ik heb niet voor mezelf gekozen om hem die injecties te geven, maar voor hem.. om te kijken of hij daar beter van werd..
verder hebben wij voor de friezen ook mokzalf, dat mogen we dan ook niet meer gebruiken, dus moeten we het maar laten verergeren? lijkt me ook niet fijn voor het paard..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:29

horseyfries schreef:
Ook kun je nooit zeker weten wanneer een bepaalde stof uit het lichaam is. Bij het ene paard duurt dit langer dan bij het andere. Ook is het afhankelijk van de kwaliteit van het laboratorium wat het onderzoekt. Dat is toch ook op de OS gebeurd, die paarden waren door de eigen veterinairen getest en negatief bevonden, maar joepie, wat fijn, de onderzoekers van de laboratoria van de OS hadden nieuwe technieken en konden op nog veel meer nullen achter de komma dingen traceren en zo vonden ze toch nog een miniscuul spoortje wat op geen enkele manier in de buurt kwam van een hoeveelheid die prestaties kon verhogen maar omdat er een NULoptie is werd de ruiter vervolgens toch aan de schandpaal genageld. Fair? Eerlijk? Paardvriendelijk?

De ruiters en de veterinairen was de mogelijkheid geboden om vóór de aanvang van de OS bloed en urine te laten onderzoeken in hetzelfde lab als waarin de dopingzondaars zijn betrapt. De Nederlanders hebben hiervan gebruik gemaakt, de Duitsers niet.
Van een aantal stoffen is de detectietijd op de site van de FEI te vinden, dan tel je daar nog 24 of 48u veiligheidsmarge bij op, en je zit safe. Of je laat een weekje voor je belangrijke start een bloedje of urinemonster afnemen door je eigen veearts en naar Parijs sturen, naar het lab van de FEI aldaar. Daar kan je zónder consequenties voor eventuele wedstrijddeelname onderzoek laten verrichten. Kost wel wat, maar topsport is nu eenmaal dure hobby.

Dat er bij de Nederlanders geen capsaïcine zondaars zijn betrapt is omdat dáár wel bedacht werd dat als het etiket van een product claimt dat de stof niet positief test én een zeer sterke lokale pijnstilling bewerkstelligt én bedoeld is voor de behandeling van artrotische gewrichten, dat dat waarschijnlijk net iets te veel van het goede is. De Nederlandse teamveterinairen hielden beter toezicht en de ruiters en eigenaren dachten beter na. En dan blijkt schoon sporten wél te kunnen.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:32

pharagirlke schreef:
Nee, nuloptie is, mijn inziens, om te voorkomen dat ruiters hun paarden vooruit jakkeren terwijl ze dat niet meer kunnen voor die ene wedstrijd. Thuis doe je dat niet als je weet dat je paard tóch niet eerder mag dan zes maanden. Dan heeft dat geen zin. Zoals jij denkt, moetk thuis ook in mijn apenpakkie en Pret met een wit dek, sporen en mag ik enkel maar de voorgeschreven proeven rijden. Magk niet een keer zonder cap en mag ik ook zeker geen beenbescherming om doen.

Sorry, maar volgens mij blijven wat mensen vasthouden aan een oordeel om het vasthouden.
De nuloptie is niet genuanceerd genoeg. Niemand wil doping in de zin van prestatieverhogende middelen of middelen die een paard op de been houden dat eigenlijk niet meer kan.
Daar begint een topruiter ook niet aan. hun paarden zijn hun kapitaal. Zij moeten bestaan van de sport. Paarden zijn een lange termijn investering die ze echt niet voor een wedstrijd om zeep helpen. Maar je moet wel kunnen behandelen wanneer nodig.

Inderdaad gaan we allemaal wel eens werken met een paracetamol omdat we hoofdpijn hebben. Of iets voor flinke spierpijn. Zeker als we die dag iets belangrijks te doen hebben.

Wij gingen onlangs naar een internationaal concours.
Ons paard kwam 8 dagen voor de eerste proef uit de wei (Ja daar staat hij iedere dag met een paar vriendjes) met een wondje op zijn bovenarm. Eigenlijk een simpel wondje en op een plek waar weinig tot geen beweging is. Het paard is wel bekend als gevoelig voor infecties. wat nu?
Voor het welzijn van het paard behandelen met antibiotica. en het wondje steeds spoelen. dan heb je dus al bijna een probleem.
Het paard had geen last van het wondje, maar je wil erger voorkomen.
Nu konden we net binnen de termijn antibiotica geven en alles ging goed. Paard had nergens last van en niets dat prestatieverhogend werkte.

Stel dat het een dag later was gebeurd. Had het paard dan thuis moeten blijven???

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:09

Knavia schreef:
horseyfries schreef:
Ook kun je nooit zeker weten wanneer een bepaalde stof uit het lichaam is. Bij het ene paard duurt dit langer dan bij het andere. Ook is het afhankelijk van de kwaliteit van het laboratorium wat het onderzoekt. Dat is toch ook op de OS gebeurd, die paarden waren door de eigen veterinairen getest en negatief bevonden, maar joepie, wat fijn, de onderzoekers van de laboratoria van de OS hadden nieuwe technieken en konden op nog veel meer nullen achter de komma dingen traceren en zo vonden ze toch nog een miniscuul spoortje wat op geen enkele manier in de buurt kwam van een hoeveelheid die prestaties kon verhogen maar omdat er een NULoptie is werd de ruiter vervolgens toch aan de schandpaal genageld. Fair? Eerlijk? Paardvriendelijk?

De ruiters en de veterinairen was de mogelijkheid geboden om vóór de aanvang van de OS bloed en urine te laten onderzoeken in hetzelfde lab als waarin de dopingzondaars zijn betrapt. De Nederlanders hebben hiervan gebruik gemaakt, de Duitsers niet.
Van een aantal stoffen is de detectietijd op de site van de FEI te vinden, dan tel je daar nog 24 of 48u veiligheidsmarge bij op, en je zit safe. Of je laat een weekje voor je belangrijke start een bloedje of urinemonster afnemen door je eigen veearts en naar Parijs sturen, naar het lab van de FEI aldaar. Daar kan je zónder consequenties voor eventuele wedstrijddeelname onderzoek laten verrichten. Kost wel wat, maar topsport is nu eenmaal dure hobby.

Dat er bij de Nederlanders geen capsaïcine zondaars zijn betrapt is omdat dáár wel bedacht werd dat als het etiket van een product claimt dat de stof niet positief test én een zeer sterke lokale pijnstilling bewerkstelligt én bedoeld is voor de behandeling van artrotische gewrichten, dat dat waarschijnlijk net iets te veel van het goede is. De Nederlandse teamveterinairen hielden beter toezicht en de ruiters en eigenaren dachten beter na. En dan blijkt schoon sporten wél te kunnen.

De discussie is ook niet of het kan, de nuloptie. In mijn vorige bericht zei ik al dat dat wel al bewezen is de afgelopen jaren. De vraag is of het MOET en paardvriendelijker is om de nuloptie aan te houden, of dat het paardvriendelijker is om een streng dopingbeleid te voeren maar ruimte te bieden voor normale behandelingen.
Ik kan me niet voorstellen dat jij met jouw kennis niet vind dat een nuloptie overdreven is en nu vaak mensen gestrafd worden die niet eens DOPING in de ware zin van het woord gebruiken, maar gestrafd worden voor de verzorging van hun paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:11

Bahoe schreef:
pharagirlke schreef:

Sorry, maar volgens mij blijven wat mensen vasthouden aan een oordeel om het vasthouden.
De nuloptie is niet genuanceerd genoeg. Niemand wil doping in de zin van prestatieverhogende middelen of middelen die een paard op de been houden dat eigenlijk niet meer kan.
Daar begint een topruiter ook niet aan. hun paarden zijn hun kapitaal. Zij moeten bestaan van de sport. Paarden zijn een lange termijn investering die ze echt niet voor een wedstrijd om zeep helpen. Maar je moet wel kunnen behandelen wanneer nodig.

Inderdaad gaan we allemaal wel eens werken met een paracetamol omdat we hoofdpijn hebben. Of iets voor flinke spierpijn. Zeker als we die dag iets belangrijks te doen hebben.

Wij gingen onlangs naar een internationaal concours.
Ons paard kwam 8 dagen voor de eerste proef uit de wei (Ja daar staat hij iedere dag met een paar vriendjes) met een wondje op zijn bovenarm. Eigenlijk een simpel wondje en op een plek waar weinig tot geen beweging is. Het paard is wel bekend als gevoelig voor infecties. wat nu?
Voor het welzijn van het paard behandelen met antibiotica. en het wondje steeds spoelen. dan heb je dus al bijna een probleem.
Het paard had geen last van het wondje, maar je wil erger voorkomen.
Nu konden we net binnen de termijn antibiotica geven en alles ging goed. Paard had nergens last van en niets dat prestatieverhogend werkte.

Stel dat het een dag later was gebeurd. Had het paard dan thuis moeten blijven???

Weet je he, als je nou mijn eerdere berichten gelezen had, dan had je ook gezien dat ik vind dat de huidige nultolerantie fout gebruikt word. Kom op zeg mensen. Wat een gefrustreerd boeltje bij elkaar zeg. IPV te lezen meteen aanvallen. :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:14

Je kunt nultolerantie maar op één manier gebruiken, is je dat nu nog niet duidelijk? Ofwel ben je voor, ofwel niet, iets anders is niet mogelijk. Dan ben je namelijk al niet meer voor...
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-06-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:15

:? Goed dan ben ik niet voor maar ik vind dat het systeem niet helemaal verbannen wil worden. Dan zeg ik eigenlijk hetzelfde als op pagina 1 maar misschien in woorden die je wel begrijpt/leest :roll:

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:25

pharagirlke schreef:
Ik denk dat de nuloptie wel als basis moet blijven. In die zin dat als er doping in het bloed gevonden word, dat het dan sowieso gecontroleerd moet worden, ook al is het maar 0.01. Om te weten wélk middel nog in het bloed van het dier zit. :)
Overigens noem ik de stof die bij isabelle werth gevonden is (voor depressies? :?) niet echt "omdat ie ziek is" eerder omdat ze graag heeft dat peerdlief zich voorbeeldig gedraagt zodat ze niet nog eens op wedstrijd moet tonen dat ook zij LDR rijd...

Je bedoelt dit? "Ik denk dat de nuloptie wel als basis moet blijven": dat betekent dus dat niets is toegestaan.
"In die zin dat als er doping in het bloed gevonden word, dat het dan sowieso gecontroleerd moet worden, ook al is het maar 0.01. Om te weten wélk middel nog in het bloed van het dier zit": hier raak je me al kwijt. Als er doping gevonden wordt, is er al gecontroleerd, waarom zeg je dat er dan sowieso gecontroleerd moet worden? Dat is immers al gedaan? En élk middel is verboden tijdens de nuloptie, dus waarom heb je het dan over "welk middel"?

Verder is de relevantie van het middel wat bij het paard van Isabell is gevonden ten opzichte van LDR rijden iets wat me helemaal ontgaat, jij moet wel een ongelooflijke insider zijn op de stal van Isabell dat jij weet dat ze dit paard dat middel geeft om te voorkomen dat mensen zien op wedstrijd dat ze LDR rijdt, wat ze allang met andere paarden heeft laten zien en wat iedereen weet..... :x

Misschien ligt het niet aan de lezers, maar aan de woorden, heb je daar al eens aan gedacht? :)*

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:25

Medicatie en dope zijn twee verschillende zaken en het wordt tijd, dat ze dat weten te scheiden.
In het verleden zijn topatleten onder de mensen gepakt op het gebruik van Natterman Hoestsiroop. Belachelijk.
Ik ben dus niet voor zero tolerance.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:29

Gek dat jij de enige bent die er moeilijk over doet dan.

Ik denk dat die nuloptie moet blijven in de zin van: als er een middel gevonden is dat dat gecontroleerd moet blijven, ook al is het maar minimaal. Dus het is niet toegelaten om doping in het bloed te hebben, ook niet een klein beetje. Maar mits een medisch attest kan het wel zijn dat sporen van bepaalde medicatie dus wel "kwijt gescholden" worden. Want reken maar he, dat als je het niet meer zo streng gaat controleren, ze er een weg omheen vinden. Hara eigen land is er toch niet echt van op de hoogte want anders scholden ze wel op hun eigen ruiter net zoals de Nederlanders doen. Ik vind anti depressiva aan een paard geven niet goed nee. Jij wel dan?
Er zal wel een reden voor zijn dat ze hem gedrogeerd heeft. Zal vast niet zijn omdat ze hem zo fantastisch aan het lopen krijgt zonder....