Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Jammer dat het weer zon katten over en weer wordt en spijkers op laag water zoeken.![]()
Ik vind het kinderachtig om het feit dat een paard zijn mond niet doodstil houdt, als argument aan te voeren dat meneer Karl zelf maar eens een paar rijlessen moet nemen.
randalinpony schreef:Al die lapjes onder de kaken bij die precious dressuurpaardjes zitten daar zodat de kaken niet ontveld raken, wist je dat?
randalinpony schreef:En wie gewoon netjes optuigt volgens de 'twee vingers onder de kaak' regel, die heeft nooit een paard met wondjes van de neusriem.
randalinpony schreef:Die heeft wel een paard dat op het bit knabbelt (wat ooit als een teken van ontspanning van de kaak gezien werd) of zelfs even de mond opent als de druk (te) groot wordt.
randalinpony schreef:Maar je mag een ruiter die met losse of zonder neusriem rijdt, nooit vergelijken met een die de neusriem zo strak zet dat het spreekwoordelijke blad papier er niet meer tussen past.
randalinpony schreef:Als ik naar de filmpjes op het net kijk die hier staan heb ik geen idee van de africhtingsgraad van de paarden, of wat er beoogd wordt met de training.
randalinpony schreef:Tegenover ieder beeld van Philippe Karl en zijn navolgers, kun je afschuwelijke momenten van haast iedere willekeurige topdressuurruiter zetten.[/qiuote]
Zeker maar het ene filmpje is een docu over meneer Karl, en dan vraag je je af of dit dan het allerbeste is wat hij kan laten zien...randalinpony schreef:Trouwens, even over piaffe: weleens de staart van het veld van de Olympische spelen aan het werk gezien?![]()
Hoeveel paarden beheersen er nou echt een piaffe en passage uit het boekje?
Uitvoering op een wedstrijd vergelijken met een training...randalinpony schreef:En wat zegt dat? Dat paardrijden o zo moeilijk is, perfectie met dieren niet te bereiken is.
En als perfectie niet te bereiken is, en je met levende wezens werkt, wil dat dan niet automatisch zeggen dat de weg even belangrijk is als het doel?
En moet die weg dan gaan over opengetrapte buiken, paarden die met de kin op de borst getrokken worden, over neusriemen die speciaal geconstrueerd zijn om ze lekker strak te trekken (hoevelen vinden een aansnoerneusriem nou eigenlijk gewoon.... denk daar eens even over na)?
Je laat het nu vorokomen dat ieder wedstrijdpaard een in de krulgetrokken lamgetrapt paard is met een ruiter die nergens iets van af weet.....randalinpony schreef:Onze paarden zijn zoveel beter geworden. Helaas is paardrijden even moeilijk gebleven.
Persoonlijk draag ik ieder pleidooi voor meer welzijn in de sport een warm hart toe.
Zelfs al zijn er al regels voor een heleboel dingen, aandacht kan misschien zorgen dat mensen hun ogen openen en anderen erop aanspreken.
Citaat:Hoe irritant is een hoofdstel wat aan alle kanten te los zit en klappert, kan voor een paard ook niet fijn zijn. Alle bontjes/lapjes/maandverbandjes die je tegenwoordig tussen neusriemen/kopstukken ziet zijn bedoeld om de druk beter te verdelen.
randalinpony schreef:Citaat:Hoe irritant is een hoofdstel wat aan alle kanten te los zit en klappert, kan voor een paard ook niet fijn zijn. Alle bontjes/lapjes/maandverbandjes die je tegenwoordig tussen neusriemen/kopstukken ziet zijn bedoeld om de druk beter te verdelen.
Ach, kom op... je kan een neusriem echt wel zo bevestigen dat je geen maandverband nodig hebt om de boel prettig te houden. Bovendien heb je rondom onderlegde neusriemen die ook de druk prima verdelen.
Bovendien moet je de boel al wel erg strak doen om te voorkomen dat al dat maandverband en die lapjes voor het bloeden niet verschuiven.![]()
randalinpony schreef:Tussen zo los dat het klappert (kun je sowieso beter geen neusriem doen) en zo strak dat het paard zijn kiezen niet meer van elkaar kan doen zit ook nog wel ergens een tussenweg hoor. En dan moet je als paard toch wel erg met je kaken wringen wil je ontveld raken.
randalinpony schreef:Dat paarden de mond openen als er druk op de kaak komt lijkt me vrij logisch, en dat je niet kan rijden zonder ooit druk uit te oefenen ook.
Precies daarom zitten die riemen er ook, zoals je al opmerkte.
Houd alleen even in het oog dat het dwangmiddelen zijn.
Vandaar dat je in de hoogste klassen ook alleen die hoge neusriem mag gebruiken, je moet dan toch met minder leer in staat zijn die mond dicht te houden.
Alleen is dat moeilijk en dan is het wel zaak die riem zo strak mogelijk aan te snoeren.
Ik heb een week rondgelopen op de stal van een topdressuurruiter hier in NL, en daar moest de neusriem toch zo strak mogelijk dicht, en dan was het vaak nog niet strak genoeg.
Daar was slof bij trens ook standaard.![]()
Wel een voorbeeld voor velen.
Overigens ben ik helemaal niet van mening dat alle topruiters hun paarden maar door de rondte trappen, de meesten weten prima waar ze mee bezig zijn en willen ook het beste voor hun paard.
randalinpony schreef:Maar je kan op ieder groot concours, van de hoogste klassen van de basis tot aan GP ook zat ruiters op het voorterrein zien waarvan ik me dus wel in alle ernst afvraag wat nu hun uitgangspunt is.
Wie met zijn handen zomaar een halve meter terugwerkt, die moet wel aansnoeren.