KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:31

Wie gaat er nou zo'n wedstrijd rijden zonder zelf een bitloos hoofdstel te hebben? Wat doe je hem normaal om dan? Lijkt me daarbij best lastig wat te presteren met een vreemd hoofdstel. Wel een genereus gebaar om ze uit te lenen. De vrijdagavond moet niet zo'n probleem zijn? Loop een willekeurig kantoor binnen op vrijdagmiddag, vaak erg rustig hoor.

KiWiKo

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:06

Ik vind het een geweldig gebaar van Arabesk..... absoluut :)

alleen denk ik dat de mensen die geen bitloos hoofdstel hebben, niet echt geintresseerd zijn in bitloos rijden :) dus niet van dit aanbod gebruik zullen maken.......

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:10

piezze schreef:
Wie gaat er nou zo'n wedstrijd rijden zonder zelf een bitloos hoofdstel te hebben? Wat doe je hem normaal om dan? Lijkt me daarbij best lastig wat te presteren met een vreemd hoofdstel. Wel een genereus gebaar om ze uit te lenen. De vrijdagavond moet niet zo'n probleem zijn? Loop een willekeurig kantoor binnen op vrijdagmiddag, vaak erg rustig hoor.

Die mensen die in hun blije bui gewoon zonder zadel op hun pony klimmen met een halster met twee touwtjes eraan :+
Een dag later er een S&T in hangen en weer een dag later gaan mennen met een stang om dag daarna door het bos
te gaan rijden aan een lang teugeltje. Niet iedere in van huis uit niet-bit-loze, staat niet open voor andere ideeen.
En zolang ze geen 20 combinaties gevonden hebben, moet er toch iemand zo gek zijn ;)
Dat van die vrijdagmiddag had ik ook zo bedacht, moet er alleen geen ellenlange file staan.
Ga vanavond even schooien bij stalgenoot, volgens mij heeft die een bitloos hoofdstel. Is volgens mij wel knalblauw.....
Misschien dat ik daar wat onderdelen van aan mijn hoofdstelhalster (zwart) kan knutselen, zodat het niet een te vrolijk
geheel wordt :Y)

Mailtje naar de KNHS is verstuurd met verzoek om meer info, met name over toegestane optomingen.
Aangezien ik dat dus eerst even moet uitpluizen en uiteraard van te voren ga rijden met een bitloze optoming.
Mochten er echte bit-loze-die-hards mee willen doen, geef ik die uiteraard graag voorrang.
Is per slot van rekening hun feestje!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:59

bulck schreef:
Zo dat is een mooie ontwikkeling, hoewel ik het wel apart vind. Dacht dat bitloos al toegestaan was, dus waarom nu enkel een wedstrijd voor bitloze??

Verder ben ik benieuwd wat er dan allemaal te zien zal zijn. Ivm toch vaak de afkeer tegen al dan niet verkeerdelijk gebruik van bit. Nu wil ik wel eens zien, hoe goed de bitloze hun paard laten rondlopen en idd ook pas vanaf het M. Ben benieuwd hoeveel verschillende optomingen gebruikt zullen worden. Ik neem aan dat KNHS dit organiseert om wss eventuele restricties op te leggen. Want bitloos is breed e, van touwhalstertje tot hackamore :-)

In ieder geval een leuke evolutie,

er is wel iets toegestaan als teugels aan de neusriem dacht ik? in het B springen geloof ik. maar ik weet dit niet heel zeker.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:02

Weetje wat ik me nou net zit te bedenken...
warom wil(de) de knhs het bitloos rijden niet toestaan ?
want wat is nou het verschil ?
het enige verschil ( vind ik ) is dat er geen metaal ( of wat is het ? ) in ze mond zit.... en als het bij springen al een tijd toegestaan is warom bij dressur dan niet ? kan iemand mij dit uitleggen :+ ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:07

jawel dat kan ik wel :) dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de vroeger bitloze optomingen nou niet echt paardvriendelijk waren.......... noem bijvoorbeeld de hackamore.

Tegenwoordig zijn er vriendelijker bitloze hoofdstellen in de verkoop, dus willen ze de afweging maken :)

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:29

Oooooo okeeyy dank je wel :D
nu snap ik het ongeveer wel !
maar ik weet niet wat een hackamore is :+
* ben een beetje blond en weet eigenlijk niet wat voor bitloze hoofdstellen er zijn ik heb gewoon een endurance hoofdstel :j *

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:34

Soho, net even alle pagina's doorgelezen :D
Enne .... ik ben een dressuurtruus, die van iemand een kaptoom en zo'n kruislingshoofdstel heeft geleend enne ... ze bevallen me allebei super *\o/* ik kros er de bossen mee af ~~}> , het dorp in 8-) en niet te vergeten; ik dressuur ermee ;)
Ik heb me dus ook opgegeven voor de bitloze wedstrijd want als ik de keuze zou hebben, zou ik voor bitloos gaan. Niet omdat ik het beter o.i.d. vindt maar omdat ik het zo leuk vind :+ en Gui er ook goed op loopt! Ik rij nu L2 (8 wp's) en ben woonachtig rondom Eindhoven. En ik hoop mee te doen omdat ik het dus wel belangrijk vind voor de toekomst dat er verandering in gaat komen :o
Dus ik neem alle ongemakken voor lief :(:)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:35

Ik las het net in de paardensport.
Ben erg benieuwd.
En zou het erg leuk vinden als ze het aanschaffen dat je ook bitloos mag starten in oa. de dressuurring :)

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:38

Jaaa geweldig zou dat zijn !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:41

Evelienepien schreef:
Soho, net even alle pagina's doorgelezen :D
Enne .... ik ben een dressuurtruus, die van iemand een kaptoom en zo'n kruislingshoofdstel heeft geleend enne ... ze bevallen me allebei super *\o/* ik kros er de bossen mee af ~~}> , het dorp in 8-) en niet te vergeten; ik dressuur ermee ;)
Ik heb me dus ook opgegeven voor de bitloze wedstrijd want als ik de keuze zou hebben, zou ik voor bitloos gaan. Niet omdat ik het beter o.i.d. vindt maar omdat ik het zo leuk vind :+ en Gui er ook goed op loopt! Ik rij nu L2 (8 wp's) en ben woonachtig rondom Eindhoven. En ik hoop mee te doen omdat ik het dus wel belangrijk vind voor de toekomst dat er verandering in gaat komen :o
Dus ik neem alle ongemakken voor lief :(:)

doe je GOED!!! :)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:51

Het lijkt mij erg leuk om mee te doen, heb alleen nog nooit een wedstrijd gereden. (ja op manege wedstrijd)

Ik rij nu met een hackamore en het gaat steeds beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:59

Sjolvir schreef:
Ben nog steeds proberende een passend bitloos hoofdstel van iemand te lenen.
Iemand zo'n ding te leen in de buurt van Dordrecht/Alblasserdam/Papendrecht of zo?
Heb wel een Marylot halsterhoofdstel, maar niet met de bitloze uitvoering.
(rij altijd met bit, behalve als we blije bui hebben, maar dan laten we ook het zadel af).
En om daar nou gewoon 2 halstertouwen aan te knopen schijnt ook niet de bedoeling te zijn.

Aangezien ik uiteraard wel van te voren even serieus wil oefenen, hoewel wat is serieus...
Train al tijden maximaal 1 x per week dressuur, voor de rest druk met andere dingen met paard.

Heb eventueel een hackemore liggen. En eventueel een halsring. ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:05

KiWiKo schreef:
doe je GOED!!! :)

Dank u, dank u +:)+ :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:54

Marcella schreef:
Sjolvir schreef:
Ben nog steeds proberende een passend bitloos hoofdstel van iemand te lenen.
Iemand zo'n ding te leen in de buurt van Dordrecht/Alblasserdam/Papendrecht of zo?
Heb wel een Marylot halsterhoofdstel, maar niet met de bitloze uitvoering.
(rij altijd met bit, behalve als we blije bui hebben, maar dan laten we ook het zadel af).
En om daar nou gewoon 2 halstertouwen aan te knopen schijnt ook niet de bedoeling te zijn.

Aangezien ik uiteraard wel van te voren even serieus wil oefenen, hoewel wat is serieus...
Train al tijden maximaal 1 x per week dressuur, voor de rest druk met andere dingen met paard.

Heb eventueel een hackemore liggen. En eventueel een halsring. ;)

Tanx voor the offer, maar ehh, geloof dat die neckrope hem niet gaat worden, zie me daar met 3 wkn
oefenen daar een fatsoenlijke proef mee neerzetten.
hackamore, hmm weet nog steeds niet of die mag, maar wil als ik het toch doe eigenlijk
iets anders dan een hack. (daar heb ik in het verleden al wel mee gereden, op manegepaarden, nadat de
tandarts was geweest, was altijd wel grappig, sommige paarden snapten het direct, anderen vonden het vreemd)

Maar ik vergeet niet dat je hem hebt (de hack), hou je in gedachten.

Ben benieuwd of er uiteindelijk voldoende mensen zijn om het door te laten gaan.
En eigenlijk zouden er alleen mensen mee moeten doen, die langer of alleen met bitloos hun paard hebben
opgeleid. Wacht het mailtje van de KNHS af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:07

Heb jammer genoeg geen vervoer (en een zadelprobleem), maar zou anders wel een proefje willen proberen met halsring.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:37

je mag niet met halsring rijden, staat in het stukje wat iemand op de vorige pagina geloof ik gelinkt heeft.Vind ik opzich ook logisch,want als we daar uitprobeercominaties van krijgen die het zomaar wel es leuk vinden dan zijn de paarden natuurlijk overal te vinden - behalve in de ring :+)

evelienepien welke proef ga je rijden?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:51

halsring mag inderdaad niet, je moet teugels hebben. en bitloos. dus een hackamore mag je wel presenteren.

iedereen heeft het over de onvriendelijkheid van een hackamore, maar die vergeten even dat je ze in alle soorten en maten heb.
de s-hack of comfort hackamore werkt bij lange na niet zo in als de duitse hackamore.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:06

waar kun je eigk zien hoeveel mensen zich opgegeven hebben? 20 is natuurlijk niet heel veel dus denk dat ze zo vol zitten.. gaan ze dan een schifting maken? van alle klasses een paar oid?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:02

FahyaFemke schreef:
evelienepien welke proef ga je rijden?

Als ik wordt uitgenodigd (en wij daar ergens paard kunnen laten overnachten + wij zelf) dan wat zij willen :D . Mijn voorkeur gaat uit naar L2 omdat ik dat zelf rijd. Als er geen combinaties zijn in M1 dan zou dat ook een optie kunnen zijn maar liever niet...paardje is net 6 en gaat pas sinds half jaar mee op wedstrijd. Dusse .. dan zou het wel eens heel slordig kunnen worden _/-\o_

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:41

wat een prachtig paardje heb je evelienepien ;)
die kom ik graag in het echt bewonderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:57

cheyentic schreef:
waar kun je eigk zien hoeveel mensen zich opgegeven hebben? 20 is natuurlijk niet heel veel dus denk dat ze zo vol zitten.. gaan ze dan een schifting maken? van alle klasses een paar oid?

Ik heb gewoon de KNHS gemaild. Leek me de kortste weg van A naar B.
Ook geen idee, hoe ze die 20 combinaties willen hebben, hoeveel B, L1, L2, M1 enz.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:24

Sjolvir schreef:

Voor mij dezelfde vraag. Maar dan omgeving Utrecht of in de buurt van Dronten! ;)

Heb er nog nooit mee gereden, maar die van mij loopt op een halstertje ook. Dus lijkt me een erg grote uitdaging om daar is een keer een Z2 proef mee te rijden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:55

mij lijkt dan toch wel dat je van te voren met zon hoofdstel wilt oefenen?

en horseyfries sorry begreep je gewoon verkeerd.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:14

FahyaFemke schreef:
mij lijkt dan toch wel dat je van te voren met zon hoofdstel wilt oefenen?

en horseyfries sorry begreep je gewoon verkeerd.

Ja, geef ook pas op als ik een hoofdstel heb en ze er fijn op loopt :)