ik stap gewoon af bij gevaarlijke situaties

ik leid mijn paard dan verder, ik leid en hij volgt

een beetje mijn probleem is dat ik slechte knieen heb

bij mijn paard is afstappen trouwens niet ; klaar met rijden dus een beloning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mirgino schreef:waarom zou afstappen het probleem kunnen verergeren?![]()
CaPrIoLe`79 schreef:Nee, asl je erop zit en in die mond gaat trekken dan krijg je een bang paard. Als je erop blijft zitten moet ie juist aan het been in zijn baan blijven, als je met de teugel moet corrigeren was je te laat met been of is zijn reactie erop niet juist.
Is het niet handig als je steeds over zo`n gevaarlijke weg moet om iemand naast je te laten fietsen als extra steun, tot hij meer vertrouwen heeft?
Anne_GTI schreef:Wat ik aan mijn eigen paarden merk is dat het ook boel scheelt idd als de ligfietser praat en even de benen stil houdt als hij passeert.
Citaat:Volgens mij zijn er een boel ligfietsers in de regio Zwolle want ik zie ze toch heel regelmatig. De paarden zijn er al aardig aan gewend want als ik ze tegenkom reageren ze al amper meer. Als ik van achteren gepasseerd wordt willen ze nog weleens iets schrikken als ik de ligfiets niet aan had zien komen. Maar de neiging om op hol te slaan is er allang niet meer.
Citaat:Tuurlijk moet je als ruiter regelmatig achterom kijken maar een ligfiets gaat zo hard dat je als je die op tijd wilt zien je de helft van de tijd achterstevoren op je paard moet zitten.
uipko schreef:Anoeska schreef:Daarnaast zou ik me ook niet door een ligfietser laten vertellen dat ik maar even af moet stappen.
Dit kan ik me voorstellen maar vertel jij dan aan "ons" ligfietsende paarden nono's wat we wel moeten doen in bijvoorbeeld de volgende situatie.
- Ligfietser is een stuk aan het fietsen, vergeet daarbij niet dat dit regelmatig van A naar B fietsen en niet alleen maar een toeristisch rondje waar alle tijd van de wereld voor is.
- ligfietser nadert paard op een niet al te breed fietspad, waar het paard eigenlijk niet mag komen maar waarschijnlijk wel de veiligste plek is
- paard schrikt en keert om, paard luistert duidelijk niet meer naar de ruiter/amazone anders waren ze nooit omgedraaid?
- Zoals je zelf al aangeeft wil je niet dat een ligfietser verteld wat je moet doen, aan de andere kant is het voor een ligfietser niet prettig om achter een paard aan te sukkelen of te moeten stoppen omdat het paard "vindt" dat hij/zij dat moet doen.
Wat is de beste manier om de fietser, zo snel en veilig mogelijk te laten inhalen? Waarschijnlijk is daar niet 1 standaard manier voor maar het is wel handig voor fietsers, en waarschijnlijk ook ruiters/amazones, om te weten wat de beste opties zijn.
Ik ga nu snel slapen want ik ga straks, zondag, vanuit Amsterdam via Utrecht naar Delft ligfietsen,
Uipko
EuroQuest schreef:LindyH schreef:Als ik je houding zo lees kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat sommige ruiters vervelend reageren. Dat hoort niet, maar in een situatie waarin je alle zeilen bij moet zetten om een ernstig ongeluk te voorkomen en waarin je zelf ook bang bent kan ik me voorstellen dat er niet altijd even redelijk gereageerd wordt. Zeker als je dan verzocht wordt om 'even' aan de kant te gaan.
Dan vraag ik mij wel af waar deze conclusie op is gebaseerd?? Natuurlijk ga ik aan de kant staan als dat wordt gevraagd en dat mogelijk is. Maar soms is de berm dermate bagger dat ik echt niet de berm in kàn. Ik heb op de openbare weg nog nooit een onvertogen woord geuit tegen ruiters. Mijn houding is altijd geweest om een oplossing te zoeken. Dat heb ik allemaal keurig uitgelegd. Dus het zou je sieren als je die woorden terugnam.
EuroQuest schreef:De psychologie van de koude grond dat je een paard zou belonen door af te stappen is niet relevant. Als ruiter is je eerste en enige verantwoordelijkheid de veiligheid van anderen en van jezelf. En als afstappen daarbij zou helpen (wat ik inderdaad niet goed kan beoordelen of dat nodig is, maar met de ruiter erop ziet het resultaat er soms ook niet geweldig uit) dan doe je dat gewoon!
EuroQuest
LindyH schreef:Het enige wat ik zeg is dat ik het me kan voorstellen dat als een gestresste, bange ruiter op een ontploffend paard een verzoek krijgt (hoe vriendelijk geformuleerd ook), hij niet altijd even vriendelijk reageert.
Anoeska schreef:Kan je je paard nog zo goed voorbereiden, maar ooit komen er dingen die je niet hebt kunnen voorbereiden. Dingen die gewoon nieuw zijn voor het paard, en daar kunnen paarden nou eenmaal van schrikken.
Huiswerk maken is prima, maar het geeft geen garanties dat je paard niet meer zal schrikken.