arun schreef:Ten eerste laat aub buiten discussie wat anderen roepen. Veel van die uitspraken zijn de wereld ingestuurd van voor ik bij got het bestaan van een arabo-fries kende. Dergelijke uitspraken zou ik nooit doen ! Dat dergelijke uitspraken jou en andere mensen in het harnas jagen terrecht, om eerlijk te zijn ik zou vermoedelijk nog feller van leer gaan.
Ten tweede heterosis is geen wondermiddel maar kruisen wel. Kruisen is niet meer en niet minder dan hetzelfde wat jij als fokker doet binnen uw gesloten stamboek. Zoeken naar een hengst die meerwaarde kan bieden voor uw merrie. De achtergrond van de primaire experimenten was het tekort aan uithouding. Hoe los je zoiets op door een hengst te gebruiken die meer uithouding vererft. De keuze voor de woestijnarabier die in gans zijn carriere gefokt en geselecteerd geweest is met als fundamentele eis uithouding lijkt mij toch dan toch de ideale match om het uithoudingsprobleem te verbeteren. Praktijk leert dat dit ook zo is, dit kan je niet ontkennen.
De heterosis neemt de vitaliteitsafname (en diverse andere kwaaltjes) ten gevolge van de inteelt weg waardoor je een verhoogde vitaliteit bovenop de extra's door het arabisch bloed. Heterosis neemt bij elke terugkruising met zuiver fries af. Na zeven generaties terug kruisen op zuiver fries is het je eigenlijk terug een zuivere fries en is de heterosis volledig teniet. Elke terugkruising daalt het heterosis effect, simpele regel het percentage arabisch bloed komt overeen met het percentage heterosis dat nog aanwezig is. De ideale arabo-fries zit rond de 18.5% arabisch bloed of heeft nog een kleine 20% van de originele heterosis.
Je krijgt dus 2x het effect van verhoogde fysiek het arabisch bloed en komt terug op 100% vitaliteit van de fries.
Daarnaast heeft de arabier de gangen functioneler gemaakt. De verloren energie van de knie actie is meer voorwaarts geworden.
Bovenstaand schrijven van black-devils is wat ik ook hoor en zie bij de gebruikers, inderdaad de meeste zijn mannen met de kar. Een stap die gemakkelijk 1km per uur hoger is dan bij hun friezen om maar één voorbeeld te geven. De feedback van de gebruiker is altijd positief en die kennen meestal ook de goeie ouwe die aan de basis van dit ras ligt.
Zoals bovenstaande hier mooi schrijft, de arabo fokkerij en alles wat errond hangt staat in zeer kleine kinderschoentjes. Eerste experimenten komen wel uit de jaren 70 maar als je de populatie bekijkt dan zijn er nog bijna geen op leeftijd. Het gros is nu 1-2-3 jaar ... deze lopen in weide niks te doen. Exacte cijfers heb ik niet maar de cijfers die ik heb zijn echt peanuts.
Weet je als de feedback van ongeveer elke gebruiker die ik gesproken heb is dat hij zijn ogen de arabo een verbetering is dan is dit een veel groter bewijs dan mocht er toevallig morgen eentje grand-prix lopen.
De feedback van wie?? Je kunt alleen maar vergelijken als je van beide rassen de beste hebt mogen rijden, en zoals ik al eerder opmerkte is dat bij de mensen die de arabofries beter vinden gewoon niet het geval. Noem mij één iemand die de arabofries beter vind dan de Fries en toch met TOPfriezen gewerkt heeft?
Vind je het nu zelf niet vreemd dat je zegt dat resultaten volgens jou minder bewijs zijn dan subjectieve meningen? Ik dacht dat jij een wetenschappelijke achtergrond had, dan zou je toch mogen verwachten dat jij objectief meetbare resultaten boven subjectieve meningen verkiest??
Maw: hoe staat het met de feiten?
maar die dressuur......wie weet haha!
) met je eindprodukt kruising of warmbloed de sport in gaan. Want dat is het enige wat daarmee mogelijk is, zoals ook bewezen is door het vierspan van Gert Schrijvers.
bij de Friese dekhengsten is het gemiddelde ongeveer 3 % waarbij 5/6 al als véél wordt gezien!) en ze denken dan nóg dat er verbetering op zal gaan treden?? Keep on dreaming!
en nu gaat me een lichtje op, zou dit het antwoord zijn waarom tot nu toe de Arabootjes ver onder de maat presteren in de sport?