Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:27

Ik denk dat er ook heel veel verwarring is over (bot)chips in gewrichten en die transponder die dan in een gewricht zou zitten.
Een stalgenoot had een chip in haar paard (tinker) die in de achterhand werd teruggevonden, en dat is toch meer dan 7cm van de hals vandaan.
In mijn omgeving ben ik helaas een paar gevallen tegengekomen waar de plek van inbrengen is gaan ontsteken. Wie daar uiteindelijk schuld aan is, de chipper of DA of wat dies meer zij, het feit dat ons is opgelegd dat die chip erin moet (en het feit dat er nog zoveel paarden ongechipt en ongeidentificeerd kunnen rondlopen) vind ik een beetje wrang.
Ik zie nog steeds de toegevoegde waarde van de chip niet, niet voor diefstalpreventie of voedselveiligheid. Ik denk eerder aan de invoer van paardenbelastingen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:44

Alane schreef:
We leven onderhand in 2009, verhalen in de doofpot stoppen...mensen zijn mondiger dan ooit. Een doofpotaffaire die al 20 jaar duurt?? En niet alleen in Nederland maar ook in Amerika, het land van de rechtzaken????

Hoeveel gevallen heb jij nu uit eerste hand gelezen hier op bokt?

Hier piept zo'n beetje alles aan beestenbende... ken zoveel mensen met dieren,katten/honden/paarden...
En hoor en lees alleen altijd maar dezelfde verhalen die gebeurd zijn bij debroervandezwagerstante die dokter zegt tegen de huisarts...

Blijkt de chip in het achterbeen niet een transponder te zijn maar botfragment,en heeft het paard nooit een transponder te hebben gekregen maar hebben ze er een paspoort van een ander paard bij meegegeven (per abuis of expres,blijft de vraag)
beschikken de transponders over kunstmatige intelligentie omdat ze altijd migreren van hals naar been/gewricht,op hun reis nooit vitale organen rakend of bloedbaan verstoppend...
Ach ja ze kunnen er wat mee tegenwoordig.... :+

neem aan .. tja ben blonT maar toch .. ik vermoed zomaar
dat een reader geen PIEP zegt op een bot splinter ...

en als deze dus voor de knie of kroon rand en verder echt nergens anders
PIEP zegt dat dat heeeeel misschien .. kleine kans kweet het
maar toch .. zou het dan heel misschien wel eens kunnen zijn dat daar de chip zit ?? :=
...

als je er zelf bijstaat dat die ingeschoten word omdat je graag met die wedstrijd mee wilt doen
en een week later bij de controlle is die NIET vindbaar
tja zou zomaar kunnen dat de papieren verwisselt zijn in die week tijd :o
dat die vervolgens nogmaals gechipt word en later nog maar een keer ivm verkoop
die mensen ook weer .. omdat ze graag een endurance mee willen rijden ...

kweet niet .. maar ja ik ben uiteraard Blont en geen da ..

de chip van mijn anda rechts is door nl reader niet te vinden
in be wel ...vrij resentelijk nog gevonden .. allebei
de linker is overigens wel gevonden in nl

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:08

Cassidy schreef:
Ik denk dat er ook heel veel verwarring is over (bot)chips in gewrichten en die transponder die dan in een gewricht zou zitten.
Een stalgenoot had een chip in haar paard (tinker) die in de achterhand werd teruggevonden, en dat is toch meer dan 7cm van de hals vandaan.
In mijn omgeving ben ik helaas een paar gevallen tegengekomen waar de plek van inbrengen is gaan ontsteken.

Niet migreren valt en staat bij het juist inbrengen van een transponder, op de juiste plek,juist manier etc.

Wat ik eerder aanhaalde,die docu bij Paul Schoeckemoehle, daar werd helemaal niet geschoren/ontsmet... En die waren behoorlijk zuinig met de veulens..

Cassidy schreef:
Wie daar uiteindelijk schuld aan is, de chipper of DA of wat dies meer zij, het feit dat ons is opgelegd dat die chip erin moet (en het feit dat er nog zoveel paarden ongechipt en ongeidentificeerd kunnen rondlopen) vind ik een beetje wrang.

Ik ben het met je eens dat het anders zou moeten met de zorg dat alles dan ook juist geregistreed moet staan, anderzijds zal er op den duur weinig meer zijn zonder paspoort....
Je ziet incidenteel ook nog geiten/schapen zonder flappen, bij hobbiesten...

Cassidy schreef:
Ik zie nog steeds de toegevoegde waarde van de chip niet, niet voor diefstalpreventie of voedselveiligheid. Ik denk eerder aan de invoer van paardenbelastingen.
Is ook nooit ter preventie van diefstal geweest, bijkomstigheid is dat in geval van twijfel of het paard jou paard is, een transponder daar snel uitsluitsel over kan geven...

voedselveiligheid: controle of er geen wachttijd is vwb toegediende medicatie.

Als die wet niet veranderd is, dan is het bij wet niet toegestaan om voor dieren, anders dan honden belasting te heffen..Heel vroeger betaalde men paardenbelasting,dat betalen we tegenwoordig voor onze auto's... Hondenbelasting is nog over gebleven ondanks dat het bij wet verboden is om honden in te zetten als last- en/of trekdier (pin me even niet vast op de letterlijke tekst)

@Nickyu: Mijn opmerking was in het algemeen bedoelt... dat die gevallen zich wel eens voordoen, verwisselen van paspoort, botsplinter aangezien wordt voor transponder...
Ik heb geen idee hoe het zit met transponders in België welke regels daar voor zijn,of uberhaupt die gebruikt worden of in jouw geval.is gebruikt zoals bedoelt in de regels...

Voor NL-transponders die niet meer uit te lezen zijn/gemigreerd zijn over een afstand van meer dan 7 cm, is er een protocol en formulier te downloaden... ins en outs staan op de site van virbac:
protocolklachten

het bedoelde klachtenformulier

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:29

ben bekend met dat formulier .. ooit zelfs ingevuld noooit enige reactie op gehad
ook niet op de vraag wie er nu voor de kosten opdraaien mocht ..

Citaat:

wormen kuren buiten gelaten ...

hoe zit het trouwens met cubarmix ? iemand die dat weet ?
(en zo kan ik nog wel een en ander bedenken)

denk als paarden gewoon alleen nog maar onder huisdieren in de wet staan
dat er een hoop problemen verdwijnen

brood fokkers ..
aantal louche handelaren zullen verminderen ..
geen gezanik over voedselveiligheid ..

grootste afnemers paarden vlees zijn nu de snack fabrikanten
gevolgd door salami en belgische snackbarren (patatje stoofvlees ;) )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:42

nickyu schreef:
ben bekend met dat formulier .. ooit zelfs ingevuld noooit enige reactie op gehad
ook niet op de vraag wie er nu voor de kosten opdraaien mocht ..

Dit formulier inincl. klachtenprotocol bestaat al langer en daar hoor jou paardenpaspoortconsulent van de op de hoogte te zijn, en dan weet die dat hij/zij alles kan indienen bij de paardenpapsoortuitgevende instantie en die zaldan alle kosten betalen...

nickyu schreef:
Citaat:

wormen kuren buiten gelaten ...

hoe zit het trouwens met cubarmix ? iemand die dat weet ?
(en zo kan ik nog wel een en ander bedenken)

denk als paarden gewoon alleen nog maar onder huisdieren in de wet staan
dat er een hoop problemen verdwijnen

En dat is binnen de EU niet mogelijk omdat er landen zijn die paarden zien als vleesleverende bron...

brood fokkers ..
aantal louche handelaren zullen verminderen ..
geen gezanik over voedselveiligheid ..

grootste afnemers paarden vlees zijn nu de snack fabrikanten
gevolgd door salami en belgische snackbarren (patatje stoofvlees ;) )[/quote]

paardenrookvlees niet vergeten....
paadenbiefstuk, is goed als je bloedarmoede hebt.

Ik heb geen idee hoe en wat ze testen op slachthuizen als een paard aangeboden wordt, met het oog op gebruik wormmiddel.
Wachttijden zijn handiger voor de diegeen die ze aanbied ter slacht.... middelen die ervoor zorgen dat een paard niet meer aangeboden magworden voor menselijkeconsumptie is dan belangrijker (mis een heel stuk tekst uit dat stukje... mischien toch niet proberen te typen en bellen tegelijkertijd :D )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:51

Citaat:
Dit formulier inincl. klachtenprotocol bestaat al langer en daar hoor jou paardenpaspoortconsulent van de op de hoogte te zijn, en dan weet die dat hij/zij alles kan indienen bij de paardenpapsoortuitgevende instantie en die zaldan alle kosten betalen...

nu speelt dit van circa 8 en 4 jaar terug
maar beide keren een vette "ja jammer dan "op het request gekregen

1e keer paard 2e keer hond

bij hond zat die op vervelende plek en er bestond kans dat die er uit moest
evt operatie kosten ed kregen we dus niet vergoed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:39

is blijft een fout van je paardenpaspoortconsulent... of je DA is/was niet bevoegd om te mogen chippen voor de I&R-regeling.
btw de formulieren en het protocol voor NL is er al vanaf minimaal 2003.
mijn advies... zoek voor het laten laten chippen en aflezen van de transponders.
Maar dat allemaal offtopic....

De NL-readers kunnen ook de belgische transponders lezen... minimaal aantonen dat er een transponder zit..
De allernieuwste readers kunnen ook de russische en amerikaanse transponders lezen...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:09

Nog zo'n topic. Heb het helemaal doorworsteld, geen zin meer om op alles in te gaan, maar toch volgende puntjes:

1) dat je een chip kan kapot krijgen door er met een magneet over te gaan, is dikke onzin. Ik heb een chip in mijn bezit en heb hem samen met mijn dierenarts aan diverse tests onderworpen. Hebben hem op een magneet gelegd, van verschillende sterktes, gekookt, microgolf, ijskast, laten vallen en ondertussen ligt hij al meer dan een jaar in mijn auto. HET DING WERKT NOG PERFECT. Nu moet je mij eens uitleggen hoe in godsnaam je het ding kan onklaar maken als hij al IN een paard zit, als je dat nog niet kan als hij er nog niet in zit. Niet af te lezen chips zijn volgens mijn dierenarts altijd te wijten aan slechte reader (gebeurt nu niet meer), niet inbrengen (kan uit de naald gevallen zijn, dus altijd onmiddellijk na inbrengen checken) of inderdaad een paard dat met een paspoort wordt aangeboden van een ander gechipt paard. Daardoor denk je dat de chip niet meer af te lezen is, maar gaat het eigenlijk over een ander dier.
2) die chip komt NIET in de spieren terecht, maar in de nekband in het vet. Onmogelijk om daar schade te veroorzaken.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:22

Ik ram te hard op het toetsenbord dus een deel van mijn bericht is ongecensureerd al verstuurd.....vervolg:

Wat betreft de volksgezondheid is het inderdaad waar dat er een half jaar wachttijd geldt. Zullen de residuen er wel uit zijn. Het papier is geduldig, alle da s zijn even heilig als de paus ook als het om geld gaat even vergeten het paspoort in te vullen door een spoedgeval . Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Net zo n papieren tijger als de receptplicht voor ontwormingsmiddelen. Maar wat maakt het uit . Als het op papier maar klopt dan is het toch GOED? Worden de transponders afgemeld? Worden ze gevonden bij het slachten? Moet je het paard vernietigen! Gaat vast en zeker gebeuren! Maar ja het is lekker makkelijk om elkaar voor de gek te blijven houden.
Ben je wel eens in het slachthuis geweest? Heb je wel eens gezien in wat voor ongelooflijk rap tempo die dieren compleet geslacht worden? En dan denk jij dat ze gaan zitten prutsen en zoeken naar dat chippie? Uit oogpunt van volksgezondheid is de chip eerder een gevaar . De gehaktmolen draait er wel overheen en klaar is Kees.

Chippen biedt geen enkele garantie ,maar kan eerder schadelijk voor de volksgezondheid zijn.

En dan nog dat onderzoekje over migratie van de chip.

54 EZELS EN EEN PAARDENKOP. Is dit al het onderzoek wat er mondiaal naar gedaan is? Wie was de opdrachtgever? Wie heeft het betaald? Hebben de producenten daar zo weinig voor over gehad om met met zo n summier en dus onbetrouwbaar flutonderzoekje weg te komen? Daar zakt mijn broek van af!!Ze hebben hun budget zeker opgemaakt aan het sponsoren van grote ledenorganisaties van mensen met paarden.Ze hebben hiermee de organisaties voor zich gewonnen en deze organisaties laten inspreken bij de politiek. Dat is veel effectiever dan zich om het paard zelf te bekommeren. Wat doen die verklevingen in de hals . Wat voor permanente stressfactor is de chip in de hals voor het paard. Is de chip kankerverwekkend enz. Ik merk een ding : in deze hele discussie is er een ding wat niet centraal staat en dat is het paard

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:32

Citaat:
Ik merk een ding : in deze hele discussie is er een ding wat niet centraal staat en dat is het paard

idd jacobus idd

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:43

@jacobus: in het slachthuis geweest. Bij alle geslachte dieren wordt de chip uit de nekband gehaald. Deze wordt vervolgens afgemeld bij de databank. Heb tientallen paarden zien passeren aan de slachtlijn, chip is bij elk van hen verwijderd. Zit in het vet van de nekband. Allen netjes op hun plaats en zonder enige weefselreactie er rond. Dus NIET in de spier, geen verklevingen, geen probleem.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:51

humm daar is n bevriende slachter t niet helemaal mee eens
die liep vd week ook weer te vloeken dat die een mooi stuk vlees kon weggooien

maar ik hou er over op , .. het word steeds meer een welles nietus spelletje

de chip is alleen maar goed en in ons aller voordeel
zo goed :(

van mij mogen de voorstanders lekker chippen
maar laten ze ondertussen eens SERIEUS kijken naar de iris scan bv

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:13

Ik spreek over België, waar ik al verschillende malen gezegd heb, dat hier alles goed is geregeld. Chip zit in vet van manenkam, geen problemen. Databank is ok, slachthuis is ok, kortom, geen enkel probleem.

ZOals ik reeds gezegd heb, denk dat ze bij jullie beter eens serieus kijken hoe ze het moeten aanpakken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:16

jacobus schreef:
Ik ram te hard op het toetsenbord dus een deel van mijn bericht is ongecensureerd al verstuurd.....vervolg:

Wat betreft de volksgezondheid is het inderdaad waar dat er een half jaar wachttijd geldt. Zullen de residuen er wel uit zijn. Het papier is geduldig, alle da s zijn even heilig als de paus ook als het om geld gaat even vergeten het paspoort in te vullen door een spoedgeval . Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Net zo n papieren tijger als de receptplicht voor ontwormingsmiddelen. Maar wat maakt het uit . Als het op papier maar klopt dan is het toch GOED? Worden de transponders afgemeld? Worden ze gevonden bij het slachten? Moet je het paard vernietigen! Gaat vast en zeker gebeuren! Maar ja het is lekker makkelijk om elkaar voor de gek te blijven houden.
Ben je wel eens in het slachthuis geweest? Heb je wel eens gezien in wat voor ongelooflijk rap tempo die dieren compleet geslacht worden? En dan denk jij dat ze gaan zitten prutsen en zoeken naar dat chippie? Uit oogpunt van volksgezondheid is de chip eerder een gevaar . De gehaktmolen draait er wel overheen en klaar is Kees.

Chippen biedt geen enkele garantie ,maar kan eerder schadelijk voor de volksgezondheid zijn.

Ik geef je feiten... jij komt enkelen alleen met aannames...

jacobus schreef:
En dan nog dat onderzoekje over migratie van de chip.

54 EZELS EN EEN PAARDENKOP. Is dit al het onderzoek wat er mondiaal naar gedaan is? Wie was de opdrachtgever? Wie heeft het betaald? Hebben de producenten daar zo weinig voor over gehad om met met zo n summier en dus onbetrouwbaar flutonderzoekje weg te komen? Daar zakt mijn broek van af!!Ze hebben hun budget zeker opgemaakt aan het sponsoren van grote ledenorganisaties van mensen met paarden.Ze hebben hiermee de organisaties voor zich gewonnen en deze organisaties laten inspreken bij de politiek. Dat is veel effectiever dan zich om het paard zelf te bekommeren. Wat doen die verklevingen in de hals . Wat voor permanente stressfactor is de chip in de hals voor het paard. Is de chip kankerverwekkend enz. Ik merk een ding : in deze hele discussie is er een ding wat niet centraal staat en dat is het paard

Het is 1 onderzoek, er zijn er meerder + jaren praktijk ervaring... of denk je dat Nederland het ei heeft uitgevonden??

Vwb kanker en transponders... Wie publiceerd er zonder gedegen onderzoek? Een vereniging die tegen bigbrotherpraktijken is Caspian...
hoe geloofwaardig is een een publicatie van een groep mensen die bevooroordeeld is?
Lees de bronnen eerst eens door.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:27

JaBa schreef:
Ik spreek over België, waar ik al verschillende malen gezegd heb, dat hier alles goed is geregeld. Chip zit in vet van manenkam, geen problemen. Databank is ok, slachthuis is ok, kortom, geen enkel probleem.

ZOals ik reeds gezegd heb, denk dat ze bij jullie beter eens serieus kijken hoe ze het moeten aanpakken.

inderdaad....hier chippen ze ook in het vet van de manekam(frankrijk)die gaan echt niet aan de wandel die chips.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:27

Denk dat de meeste mensen die falikant tegen zijn, slechts een beperkt deel "bewijzen" hebben. En die beperkte bewijzen zijn allemaal van horen zeggen en hebben veel te maken met angst dat ze hun portemonnee zullen moeten opentrekken... Zelfs de zogezegde bewijzen van gevallen die ze hebben of kennen kan je met een grote korrel zout nemen. Gezien deze mensen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:50

JaBa schreef:
Nog zo'n topic. Heb het helemaal doorworsteld, geen zin meer om op alles in te gaan, maar toch volgende puntjes:

1) dat je een chip kan kapot krijgen door er met een magneet over te gaan, is dikke onzin. Ik heb een chip in mijn bezit en heb hem samen met mijn dierenarts aan diverse tests onderworpen. Hebben hem op een magneet gelegd, van verschillende sterktes, gekookt, microgolf, ijskast, laten vallen en ondertussen ligt hij al meer dan een jaar in mijn auto. HET DING WERKT NOG PERFECT. Nu moet je mij eens uitleggen hoe in godsnaam je het ding kan onklaar maken als hij al IN een paard zit, als je dat nog niet kan als hij er nog niet in zit. Niet af te lezen chips zijn volgens mijn dierenarts altijd te wijten aan slechte reader (gebeurt nu niet meer), niet inbrengen (kan uit de naald gevallen zijn, dus altijd onmiddellijk na inbrengen checken) of inderdaad een paard dat met een paspoort wordt aangeboden van een ander gechipt paard. Daardoor denk je dat de chip niet meer af te lezen is, maar gaat het eigenlijk over een ander dier.
2) die chip komt NIET in de spieren terecht, maar in de nekband in het vet. Onmogelijk om daar schade te veroorzaken.

JaBa,
ik vind het een beetje vreemd. Je bent geen dierenarts ,maar loopt wel met een chip rond. Dan zou je nog chipper kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dit omdat de chip helemaal niet in het manenvet wordt geplaatst maar in de halsspier. Al die gechipte veulentjes zouden dan wel op een heel wonderlijke plaats manenvet hebben zitten. De vraag rijst nu bij mij heb je wel eens een veulen ,maar dan niet van een plaatje gezien die net gechipt is. De volgende vraag is : heb je wel eens de moeite genomen om op internet de plaats van de chip op plaatjes te bekijken?Al je iets meer realiteitszin aan je verhaaltjes wil toevoegen zal dat wel helpen om je posten serieus te nemen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:22

JaBa schreef:
Denk dat de meeste mensen die falikant tegen zijn, slechts een beperkt deel "bewijzen" hebben. En die beperkte bewijzen zijn allemaal van horen zeggen en hebben veel te maken met angst dat ze hun portemonnee zullen moeten opentrekken... Zelfs de zogezegde bewijzen van gevallen die ze hebben of kennen kan je met een grote korrel zout nemen. Gezien deze mensen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

In Nederland is het antichippen begonnen door een groep mensen die iets hadden tegen de (K)NHS, wedstrijdpaarden waren de eerste groep paarden die gechipt werden....

Lees de topics maar eens terug door de jaren heen...

Het is jammer dat wanneer je niet anti-chippen bent,je maar gelijk voorstander of voorvechter bent, of 'verdacht' wordt groot aandelenhouder van Virbac te zijn :D , terwijl het me niets uitmaakt of iemand wel of niet wil chippen.. Het is alleen vervelend dat men dan onwaarheden, en meer onzin gaat verspreiden en zo mensen verkeerd voorlichten... verhaaltjes vertellen die eigenlijk horen te beginnen met "Er was eens ....."
De mensen enerzijds roepen dat alles onderbouwd moet zijn ala deskundigheid aantonen, onderzoeks resultaten etcetc... terwijl men aan de andere bevoordeelde niet onderbouwde dingen verkondigd alszijnde diepgaande afgesloten studies etc....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:02

er was eens ... een firma die snel geld wilde verdienen ...

er was eens ... een club die sponsor geld ontving

er was eens ... een minister ..die voorzitter is geweest van die club

er was eens ... een land die roomser wil zijn dan de paus

er was eens ... een meisje met een paard die graag met die endurance wedstrijd mee wilde doen
en toen begon de ellende ...

niks horen zeggen .. eigen ervaring

en uh jaba .. ja hoor ! de belgen hebben het helemaal voor elkaar :D
zou zeggen kom eens langs met een reader (zowel een belgische als een nederlandse )
en kom eens kijken waar mijn paard allemaal PIEP zegt :D

daarbij is mijn in be geregistreerde paard is zonder dat er ook maar 1 gegeven gewijzigd is *mutatie formulier
binnen 3 dagen 5 x van eigenaar veranderd
zonder dat er ooit ook maar 1 x naar de chip of eigendom gekeken is

eerlijk is eerlijk , doordat er 2 chips in zitten waarvan er 1 is geregistreerd als NIET vlees paard
(sportpaard dus) leeft mijn paard nog , de slachter was de enigste in de rij die m niet wilde hebben
omdat die wel zo slim was om de chip te checken ...
anders had ik mijn paard zeker niet op tijd (voor zijn dood) terug gevonden

ten overvloede ... ben geen lid van een club reed geen knhs wedstrijden meer in de tijd dat de chip
er kwam en dat is dus alles behalve de reden waarom ik niet zo'n ferme voorstander ben

snap alleen me god niet waarom als er een veiliger systeem bestaat
waarom we dan ign een lichaams vreemd voorwerp in een paard moeten jassen

en waarom ons de keuze voor een andere methode word ontnomen

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:25

jacobus schreef:
JaBa schreef:

JaBa,
ik vind het een beetje vreemd. Je bent geen dierenarts ,maar loopt wel met een chip rond. Dan zou je nog chipper kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dit omdat de chip helemaal niet in het manenvet wordt geplaatst maar in de halsspier. Al die gechipte veulentjes zouden dan wel op een heel wonderlijke plaats manenvet hebben zitten. De vraag rijst nu bij mij heb je wel eens een veulen ,maar dan niet van een plaatje gezien die net gechipt is. De volgende vraag is : heb je wel eens de moeite genomen om op internet de plaats van de chip op plaatjes te bekijken?Al je iets meer realiteitszin aan je verhaaltjes wil toevoegen zal dat wel helpen om je posten serieus te nemen

Goed, dan schakel ik mijn hulplijn maar even in. Ik ben toevallig heel goed bevriend met mijn DA. En dit zijn dingen die we samen hebben uitgezocht! Ik zal er haar maar weer eens bijroepen, hoewel ze niet gelukkig zal zijn...

PS: Mijn eigen veulen is gechipt toen hij exact drie maanden was. Zoals de wet het hier dus voorschrijft. Die chip ging toch echt in het manenvet, en hij heeft er nul komma nul last van gehad. Net zoals de andere 7 die werden gechipt. En om het nog sterker te zeggen, hij is nu ruim een jaar en het ding zit nog steeds waar hij hoort te zitten, hoewel hij vreselijk gegroeid is. Dus kom bij mij echt niet aan met al die spookverhalen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:50

dus als het 1 x goed gaat ... gaat het altijd goed ...

zo lust ik er nog wel een :D

als er 1 promile fout gaat is dat al te veel
idem voor het risico op lange termijn

in ieder geval genoeg reden om een alternatief toe te staan
en de keuze aan de eigenaar te laten

zo heb ik K door de pil
gaat bij heeel veel vrouwen goed die pil
maar bij een aantal helaas niet ..
tja .. het heeft ook zo veel voordelen he
jammer dan toch voor die gene waar het fout gaat ?

of zou een bewuste keuze zoals bij roken
misschien wel zo fijn zijn 8-)

idem dus voor roken
er worden heel veel mensen oud ondanks roken
en een op de heeel veel word ziek ...

maar ach ... who cares :D

toch :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:23

Alane schreef:
In Nederland is het antichippen begonnen door een groep mensen die iets hadden tegen de (K)NHS, wedstrijdpaarden waren de eerste groep paarden die gechipt werden....

Waren dat echt de mensen die wat tegen de KNHS hadden, of dachten deze mensen door en dachten ze aan hun eigen paard(en)? En ik snap nog steeds niet waarom een Anky of een Jeroen niet hebben laten chippen (of beter gezegd hun verzekering daar niet mee akkoord ging) als dat ding toch zo veilig is?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:12

Beste allemaal, Jaba heeft mij gesmeekt om hier ook nog eens te reageren. Tegen mijn zin, want heb de indruk dat de meeste anti-chippers stoicijns doof zijn. Maar goed, weer een poging.
Eerst en vooral @Jacobus: Jaba is inderdaad geen dierenarts en ook geen chipper. Maar heeft wel verstand zitten in het hoofd. Was kritisch in het begin, maar heeft zich grondig ingelezen en om uitleg en bewijzen gevraagd. Ik heb daar bij geholpen. Die test-chip heeft ze van mij gekregen. Reden: ik vroeg mij ook af of het magneet-verhaal zou kunnen kloppen of niet. Hebben het dus samen getest en geloof mij, er klopt dus niks van. Het ding is niet te verwoesten. Hebben het geloof ik twee weken geleden nog eens gescand, werkt nog perfect. Is trouwens maar zo groot als een rijstkorrel om het absurde idee van een staaf maar eens te ontkrachten.
Verder ben ik dus WEL dierenarts, en bovendien erkend chipper, wat inhoudt dat ik een cursus heb moeten volgen om te mogen chippen. Chip hoort in de MANENKAM te zitten, voor de zoveelste keer. Wat men in Nederland uitspookt, dat kan mij geen bal schelen, maar de correcte plaatsing is in de manenkam. Komt geen spier bij te kijken. Heb al honderden paarden gechipt, waaronder ook massaal veel veulens. Heb nog NOOIT een probleem vastgesteld mbt de chip. Dus als jullie je kop in het zand willen steken en niet willen kijken naar al dit bewijsmateriaal, dan gaan jullie je gang maar. Mits correct aanbrengen, nul komma nul problemen, bij honderden paarden over tien jaar. Problemen zijn er enkel als je zo stom bent om een chip onhygiënisch en in een spier in te brengen. Wat betreft internationale wedstrijden: chip is daar al lange tijd verplicht, dus ik denk niet dat de Anky's hier aan zullen ontsnappen of ontsnapt zijn. Anders mogen ze eenvoudig weg niet starten. Rest mij nog om te zeggen dat het absoluut een extreem eenvoudige inbreng is. Duurt minder lang dan vaccineren. Een halve seconde werk. Dus dierenmishandeling? Komaan zeg! Ook het voorbeeld van Nickyu over de pil die uitzonderlijk slechte bijwerkingen heeft? Wat is dan je oplossing? De pil maar verbieden voor iedereen?
Zo, dat was het dan al weer voor deze keer. Mensen met vragen kunnen die altijd stellen, maar ik wens niet meer deel te nemen aan dergelijke zinloze discussies. Anti-chippers zijn volkomen blind en doof voor gelijk welke grootschalige populatie paarden die je kan opnoemen die geen enkel probleem hebben. Bewijs dat de chip schadelijk is, is er namelijk hoegenaamd niet. En voor de geïnteresseerden, ik ben niet pro-chip, geeft ons een hoop werk en verdienen doen we er niet aan. Ik ben wel anti-paniek zaaien en kan moeilijk verdragen dat onzin verkondigd wordt.

En nog iets Nickyu, dat jouw paard tot drie maal toe van eigenaar is gewisseld zonder dat het mutatiedocument is aangepast, wie zijn schuld is dat? Niet de schuld van het systeem, maar de schuld van gewone mensen als jij. Een systeem is maar zo sterk als de mensen die er aan meewerken. En als er een hoop koppigaards rondlopen, die weigeren dingen in orde te brengen, tja, dan krijg je dus dit. Is dit erg? Neen, het is gewoon zoals het voordien was. Het systeem is niet perfect, zal nog aangepast worden, maar is dat een reden om de chip aan te vallen? Als individuele en ondubbelzinnige identificatie is het gewoon het beste, veiligste en snelste middel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:06

Geef je nu Nikcyy de schuld van het feit dat haar paard gestolen werd? :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:10

Het lijkt er wel op....
En Coliena, het zijn niet alleen de mensen, maar ook serieuze computerfouten die de boel in het honderd kunnen laten lopen. Idd, een administratie is alleen zinvol als de mensen de gegevens ook doorgeven. En bij een hobbyist zie ik ze dat echt niet doen...