Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alane schreef:We leven onderhand in 2009, verhalen in de doofpot stoppen...mensen zijn mondiger dan ooit. Een doofpotaffaire die al 20 jaar duurt?? En niet alleen in Nederland maar ook in Amerika, het land van de rechtzaken????
Hoeveel gevallen heb jij nu uit eerste hand gelezen hier op bokt?
Hier piept zo'n beetje alles aan beestenbende... ken zoveel mensen met dieren,katten/honden/paarden...
En hoor en lees alleen altijd maar dezelfde verhalen die gebeurd zijn bij debroervandezwagerstante die dokter zegt tegen de huisarts...
Blijkt de chip in het achterbeen niet een transponder te zijn maar botfragment,en heeft het paard nooit een transponder te hebben gekregen maar hebben ze er een paspoort van een ander paard bij meegegeven (per abuis of expres,blijft de vraag)
beschikken de transponders over kunstmatige intelligentie omdat ze altijd migreren van hals naar been/gewricht,op hun reis nooit vitale organen rakend of bloedbaan verstoppend...
Ach ja ze kunnen er wat mee tegenwoordig....
Cassidy schreef:Ik denk dat er ook heel veel verwarring is over (bot)chips in gewrichten en die transponder die dan in een gewricht zou zitten.
Een stalgenoot had een chip in haar paard (tinker) die in de achterhand werd teruggevonden, en dat is toch meer dan 7cm van de hals vandaan.
In mijn omgeving ben ik helaas een paar gevallen tegengekomen waar de plek van inbrengen is gaan ontsteken.
Cassidy schreef:Wie daar uiteindelijk schuld aan is, de chipper of DA of wat dies meer zij, het feit dat ons is opgelegd dat die chip erin moet (en het feit dat er nog zoveel paarden ongechipt en ongeidentificeerd kunnen rondlopen) vind ik een beetje wrang.
Cassidy schreef:Is ook nooit ter preventie van diefstal geweest, bijkomstigheid is dat in geval van twijfel of het paard jou paard is, een transponder daar snel uitsluitsel over kan geven...Ik zie nog steeds de toegevoegde waarde van de chip niet, niet voor diefstalpreventie of voedselveiligheid. Ik denk eerder aan de invoer van paardenbelastingen.
Citaat:voedselveiligheid: controle of er geen wachttijd is vwb toegediende medicatie.
nickyu schreef:ben bekend met dat formulier .. ooit zelfs ingevuld noooit enige reactie op gehad
ook niet op de vraag wie er nu voor de kosten opdraaien mocht ..
nickyu schreef:Citaat:voedselveiligheid: controle of er geen wachttijd is vwb toegediende medicatie.
wormen kuren buiten gelaten ...
hoe zit het trouwens met cubarmix ? iemand die dat weet ?
(en zo kan ik nog wel een en ander bedenken)
denk als paarden gewoon alleen nog maar onder huisdieren in de wet staan
dat er een hoop problemen verdwijnen
Citaat:Dit formulier inincl. klachtenprotocol bestaat al langer en daar hoor jou paardenpaspoortconsulent van de op de hoogte te zijn, en dan weet die dat hij/zij alles kan indienen bij de paardenpapsoortuitgevende instantie en die zaldan alle kosten betalen...
jacobus schreef:Ik ram te hard op het toetsenbord dus een deel van mijn bericht is ongecensureerd al verstuurd.....vervolg:
Wat betreft de volksgezondheid is het inderdaad waar dat er een half jaar wachttijd geldt. Zullen de residuen er wel uit zijn. Het papier is geduldig, alle da s zijn even heilig als de paus ook als het om geld gaat even vergeten het paspoort in te vullen door een spoedgeval . Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Net zo n papieren tijger als de receptplicht voor ontwormingsmiddelen. Maar wat maakt het uit . Als het op papier maar klopt dan is het toch GOED? Worden de transponders afgemeld? Worden ze gevonden bij het slachten? Moet je het paard vernietigen! Gaat vast en zeker gebeuren! Maar ja het is lekker makkelijk om elkaar voor de gek te blijven houden.
Ben je wel eens in het slachthuis geweest? Heb je wel eens gezien in wat voor ongelooflijk rap tempo die dieren compleet geslacht worden? En dan denk jij dat ze gaan zitten prutsen en zoeken naar dat chippie? Uit oogpunt van volksgezondheid is de chip eerder een gevaar . De gehaktmolen draait er wel overheen en klaar is Kees.
Chippen biedt geen enkele garantie ,maar kan eerder schadelijk voor de volksgezondheid zijn.
jacobus schreef:En dan nog dat onderzoekje over migratie van de chip.
54 EZELS EN EEN PAARDENKOP. Is dit al het onderzoek wat er mondiaal naar gedaan is? Wie was de opdrachtgever? Wie heeft het betaald? Hebben de producenten daar zo weinig voor over gehad om met met zo n summier en dus onbetrouwbaar flutonderzoekje weg te komen? Daar zakt mijn broek van af!!Ze hebben hun budget zeker opgemaakt aan het sponsoren van grote ledenorganisaties van mensen met paarden.Ze hebben hiermee de organisaties voor zich gewonnen en deze organisaties laten inspreken bij de politiek. Dat is veel effectiever dan zich om het paard zelf te bekommeren. Wat doen die verklevingen in de hals . Wat voor permanente stressfactor is de chip in de hals voor het paard. Is de chip kankerverwekkend enz. Ik merk een ding : in deze hele discussie is er een ding wat niet centraal staat en dat is het paard
JaBa schreef:Ik spreek over België, waar ik al verschillende malen gezegd heb, dat hier alles goed is geregeld. Chip zit in vet van manenkam, geen problemen. Databank is ok, slachthuis is ok, kortom, geen enkel probleem.
ZOals ik reeds gezegd heb, denk dat ze bij jullie beter eens serieus kijken hoe ze het moeten aanpakken.
JaBa schreef:Nog zo'n topic. Heb het helemaal doorworsteld, geen zin meer om op alles in te gaan, maar toch volgende puntjes:
1) dat je een chip kan kapot krijgen door er met een magneet over te gaan, is dikke onzin. Ik heb een chip in mijn bezit en heb hem samen met mijn dierenarts aan diverse tests onderworpen. Hebben hem op een magneet gelegd, van verschillende sterktes, gekookt, microgolf, ijskast, laten vallen en ondertussen ligt hij al meer dan een jaar in mijn auto. HET DING WERKT NOG PERFECT. Nu moet je mij eens uitleggen hoe in godsnaam je het ding kan onklaar maken als hij al IN een paard zit, als je dat nog niet kan als hij er nog niet in zit. Niet af te lezen chips zijn volgens mijn dierenarts altijd te wijten aan slechte reader (gebeurt nu niet meer), niet inbrengen (kan uit de naald gevallen zijn, dus altijd onmiddellijk na inbrengen checken) of inderdaad een paard dat met een paspoort wordt aangeboden van een ander gechipt paard. Daardoor denk je dat de chip niet meer af te lezen is, maar gaat het eigenlijk over een ander dier.
2) die chip komt NIET in de spieren terecht, maar in de nekband in het vet. Onmogelijk om daar schade te veroorzaken.
JaBa schreef:Denk dat de meeste mensen die falikant tegen zijn, slechts een beperkt deel "bewijzen" hebben. En die beperkte bewijzen zijn allemaal van horen zeggen en hebben veel te maken met angst dat ze hun portemonnee zullen moeten opentrekken... Zelfs de zogezegde bewijzen van gevallen die ze hebben of kennen kan je met een grote korrel zout nemen. Gezien deze mensen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
jacobus schreef:JaBa schreef:Nog zo'n topic. Heb het helemaal doorworsteld, geen zin meer om op alles in te gaan, maar toch volgende puntjes:
1) dat je een chip kan kapot krijgen door er met een magneet over te gaan, is dikke onzin. Ik heb een chip in mijn bezit en heb hem samen met mijn dierenarts aan diverse tests onderworpen. Hebben hem op een magneet gelegd, van verschillende sterktes, gekookt, microgolf, ijskast, laten vallen en ondertussen ligt hij al meer dan een jaar in mijn auto. HET DING WERKT NOG PERFECT. Nu moet je mij eens uitleggen hoe in godsnaam je het ding kan onklaar maken als hij al IN een paard zit, als je dat nog niet kan als hij er nog niet in zit. Niet af te lezen chips zijn volgens mijn dierenarts altijd te wijten aan slechte reader (gebeurt nu niet meer), niet inbrengen (kan uit de naald gevallen zijn, dus altijd onmiddellijk na inbrengen checken) of inderdaad een paard dat met een paspoort wordt aangeboden van een ander gechipt paard. Daardoor denk je dat de chip niet meer af te lezen is, maar gaat het eigenlijk over een ander dier.
2) die chip komt NIET in de spieren terecht, maar in de nekband in het vet. Onmogelijk om daar schade te veroorzaken.
JaBa,
ik vind het een beetje vreemd. Je bent geen dierenarts ,maar loopt wel met een chip rond. Dan zou je nog chipper kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dit omdat de chip helemaal niet in het manenvet wordt geplaatst maar in de halsspier. Al die gechipte veulentjes zouden dan wel op een heel wonderlijke plaats manenvet hebben zitten. De vraag rijst nu bij mij heb je wel eens een veulen ,maar dan niet van een plaatje gezien die net gechipt is. De volgende vraag is : heb je wel eens de moeite genomen om op internet de plaats van de chip op plaatjes te bekijken?Al je iets meer realiteitszin aan je verhaaltjes wil toevoegen zal dat wel helpen om je posten serieus te nemen
Alane schreef:In Nederland is het antichippen begonnen door een groep mensen die iets hadden tegen de (K)NHS, wedstrijdpaarden waren de eerste groep paarden die gechipt werden....