Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:17

Allemaal mogelijk. 'k Heb de regel niet bedacht.
Dat is ook meteen het debiele aan het chippen. De meeste, zoniet alle, stamboeken nemen van veulens DNA af. Dus wat is nou logischer dan dat te gebruiken in een registratiesysteem?
En met al die technische kennis wat er tegenwoordig is zou je toch denken dat er een knappe kop moet zijn die iets bedenkt waardoor je geen 3 dagen hoeft te wachten voordat DNA bekent is. Maar ja, wat wil je, daar is niet zoveel geld aan te verdienen dan aan speciale chips met speciale readers en de hele santekraam er omheen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 01:34

En uiteindelijk is dat waar het om gaat. Om de lieve centen. De inkomsten van de Virbac, met de zogenaamde voedselveiligheid als "alibi"...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 04:08

Over die centjes gesproken. Ik vind dat chippen bijzonder duur. De merrie is gechipt en dat is prima verlopen, ze heeft er ook geen last van gehad overigens. Maar dat heeft ons zomaar meer dan 100 euro gekost, voor een minichipje? :oo En het ergste; voor die 100 euro hebben we een JAAR moeten wachten op de benodigde papieren! >;)

Mijn twee pony's zijn niet gechipt, paarden houden op zich is al duur, als die omhooggevallen hoopje politieker wil dat alles gechipt word, stel ik voor dat ze het betaalbaar maakt als je meerdere paarden hebt die niet op wedstrijd gaan en niet vervoerd worden :j Voor die twee pony's die niet meer van het erf komen tot ze de geest gelaten hebben vind ik het bijster nutteloos. Degene die ze er van af wil komen pikken mag nl aardig zijn best doen... Het lukt mij als eigenaar met sleutel enz zelfs niet om ongezien daar te geraken laat staan iemand die aardig wat hindernissen moet overwinnen :') (weide is volledig omringt door huizen. De enige uitweg met paard is de poort van ons huis en tja... Als je die geluidloos wil open krijgen heb je toch echt een sleutel nodig. En daarna wacht je nog een uit de kluiten gewassen herder die je moet overwinnen.)

Dus nee, voor die andere twee zie ik er ECHT het nut niet van in. Eigenlijk voor de merrie ook niet maar goed, als ik wedstrijden wilde rijden moest dat ding er in. En de mensen die drukte maken om die injectienaald: Wat denk je dat vrijwel élke injectie doet? ;) Dat word, juist ja, allemaal ingespoten met een naald :j Ik ben niet pro-chippen, integendeel zelfs, maar je moet wel een beetje realistisch blijven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:50

qua prijs hebben wij de laatste keer niet zo veel meer betaald dan dat ik had moet betalen voor alleen schets en papier en paspoort.

moah of het virbac zoveel opleverd...
Wie is leverancier in Duitsland?
Dat men kiest voor één leverancier/reseller/merk/type, vind ik niet meer dan logisch...
Gisteren was er een docu op over de grootste kudde van Europa, die van Paul Schockemoehle in Lewitz, daar worden gemiddeld per jaar 900 veulens geboren, die worden niet meer gebrand, maar gechipt... En dat in een land die toch behoorlijk kickt op brandmerken ala status symbool..
Volgens de laatste geruchten wil men in Duitsland ook van het brandmerken af en over op transponders als identificatiemethode...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:18

ranna schreef:
Allemaal mogelijk. 'k Heb de regel niet bedacht.
Dat is ook meteen het debiele aan het chippen. De meeste, zoniet alle, stamboeken nemen van veulens DNA af. Dus wat is nou logischer dan dat te gebruiken in een registratiesysteem?
En met al die technische kennis wat er tegenwoordig is zou je toch denken dat er een knappe kop moet zijn die iets bedenkt waardoor je geen 3 dagen hoeft te wachten voordat DNA bekent is. Maar ja, wat wil je, daar is niet zoveel geld aan te verdienen dan aan speciale chips met speciale readers en de hele santekraam er omheen.

Omdat DNA vergelijken te lang duurt... het gaat om directe identiicatie, en niet om achteraf te weten of het wel of niet dat paard was...

Die speciale chips zijn al ouder dan jij denkt, en worden op veel meer gebieden probleemloos gebruikt, voor zover de huidige techniek.

Het blijft opmerkelijk te noemen dat er nog steeds mensen monddood worden gemaakt vwb het melden van misstanden etc bij het chippen....
ook zo'n man als Paul Schockemoehle... 900 veulens per jaar gechipt...docu was van vorig jaar.. zou dan nu minimaal 1800 veulens hebben gechipt...

Aldotai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:16

Citaat:

Het is tot nu toe gewoon nog niet mogelijk om sneller dan in 1,5 tot 2 dagen DNA te isoleren, PCR'en en te analyseren. Daar zit een hele hoop werk in. Zoek maar eens naar protocollen van isolaties uit haar, de meesten bevatten incubaties van 4 uur of langer. PCR'en duurt gemiddelt 2 uur (dat is alleen het apparaat, voorbereidingen endergelijke niet mee gerekent). En analyseren is ook een questie van uren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:17

Maar je hebt ook nog de irisscan. Deze zou geen problemen moeten opleveren, in ieder geval niet meer dan met chippen. Een oog wordt toch minder snel verloren dan een chip en zonodig kan met de eerste scan beide ogen gescand worden. Als ze echt willen misbruiken (en in dit geval dus de ogen beschadigen) dan krijgen ze het bij de chip makkelijker voor elkaar en bij de irisscan krijgt het paard direct een forse waardevermindering.

Aldotai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:15

Inderdaad, maar ik vraag me af hoeveel dat gaat kosten. Ik denk niet dat dit binnen een paar jaar beschikbaar is in Europa en hoe betrouwbaar het is.
Irisscan's worden nu dan wel gebruikt op Schiphol, maar zijn zeker niet de doorslaggevende factor, dat is nog altijd het paspoort. Er worden nogal eens fouten geconstateerd met irisscans. Er wordt namelijk mbv een hoop algoritmes een min of meer unieke profiel gemaakt. Maar daarin wil het wel eens mislopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:09

Wat ik heb begrepen is,hoe groter de database wordt hoe onbetrouwbaarder de irisscan is...
Als ik dan kijk hoe sommige paarden reageren als de chip uitgelezen moet worden, of als ze gemeten moeten worden, wat een heisa het zal geven als ze even stil moeten staan voor zo'n scan... tenminste als ik de documantaires moet geloven.

Aldotai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:35

Dat amerikaanse bedrijf heeft irisscans gemaakt waarvoor je niet hoeft stil te staan, in principe. Dus als die dan mogelijk zijn voor paarden, dan zou het wel een uitkomst zijn. Maar inderdaad, als de database te groot wordt is de kans dat het fout gaat ook veel groter...