Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 00:18

@ Ellepel ... kan best hoor! Bij bloedonderzoek van mijn Fries is iedere keer gebleken dat haar magnesium veel te laag was. De eerste keer dat ik magnesium als supplement ging geven was het schuren binnen drie dagen over. Op termijn kwam het echter toch weer terug.. :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:16

kwam dat schuren dan weer terug tijdens dat je dat supplement gaf?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:50

Ja helaas wel, na ong. 3-4 weken tijdens gebruik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:53

kijk als het jeuken weer begint na het stoppen dan weet je wara het van komt.
maar als ze tijdens het geven van magnesium toch weer beginnen dan is dat wel apart.
ik weet wel dat magensium samenhangt met calcium dus je moet dan beide geven in de juiste verhouding om ervoor te zorgen dat het lichaam dat wel opnemen kan.

nou ja in elk geval schuurt je dier nu niet,hopelijk blijft dat zo

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:34

Ik had het witte spul en helaas werkte dit totaal niet bij mijn shet. Ze begon heel erg te schuren naar mate het warmer werd. Ik heb haar iedere avond weer ingesmeerd met spul (shapley's MTG) voorheen werkte dit erg goed maar je mag het helaas niet gebruiken als de zon schijnt. Dus ik kon haar 's morgens niet behandelen daarmee en overdag begon ze op een gegeven moment weer erg te schuren.
Ze ging op haar kont zitten er draaide gewoon rondjes of tegen de schuur aan staan met haar kont om ook weer te schuren.
Het was geen gezicht haar hele staart ging er weer van kapot terwijl ze de eczeemdeken op had maar ze bleef het doen, toen de DA erbij laten komen want het kon zo niet langer.
Met hem overlegt wat het beste was voor haar, een plaatsje aan de kust zoeken voor haar, of om de zoveel tijd een spuit hydrocortisonen, of zelfs haar in laten slapen kwam ter sprake. Want zo erg als het was heb ik het nog niet mee gemaakt.
Ik heb haar op internet aangeboden en vond gelukkig al vrij snel een plaatsje voor haar aan de kust.
Toen de mensen van het onderzoek op de hoogte gebracht.
Ik snap heel goed dat het niet leuk is als er paarden/pony's uitvallen tijdens zo'n onderzoek maar schrok toch wel van de reaktie die ik van hun kreeg.
In hun ogen kon ik het niet maken om haar weg te doen nu ik bezig was met het onderzoek, ik had er immers voor getekend.
Ik ben toen heel erg boos geworden want dit houd volgens mijn in dat hun het onderzoek boven de gezondheid van mijn shet plaatsten, en dit vind ik dus niet kunnen. De gezondheid van mijn shetlander ging bij mij voor alles, ik was zelfs bereid haar in te laten slapen als ik geen plaats voor haar had gevonden aan de kust.
Ik heb kontakt met de mensen waar ze naar toe gegaan is en het gaat erg goed met haar de eerste 2 weken heeft ze nog geschuurd maar nu is het minimaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:23

Jeetje.. dat arme dier!
De reactie van de onderzoekers is wel een beetje vreemd-- maar ja, wetenschappers hé, die denken nogal eens rechtlijnig en in hun eigen elang. In dit geval het onderzoek.
Maar ik geef grif toe dat als de situatie bij mij ook zo zou zijn dan zou ik ook doen wat ik het beste achtte voor mijn paard en me niks aantrekken van de verplichting te blijven meedoen.

Gelukkig gaat het met mijn friesje tot nu toe prima.

benniebang

Re: Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:24

Ik vind die reactie inderdaad ook erg vreemd. Ik vind het echt heel moedig van je om zo'n beslissing te nemen. Het is mijn grootste nachtmerrie namelijk. Maar als je niet anders meer kan. Dan zit er vrees ik niks anders op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:38

Kennelijk mag er na twee weken radiostilte in dit topic niet meer gepost worden maar omdat het onderzoek zich over een langere periode uitstrekt ( en nu in de 2e fase is) wil ik toch even contact zoeken met mede-testers om te horen hoe de stand van zaken is bij hen. Dus mods, niet meteen reageren svp!

Anyway... de resultaten met het echte spul Hippo Ex Cema zijn bij mijn fries heel goed. Er wordt niet geschuurd, buiten misschien dat éne kriebeltje dat een paard wel 's wil wegwrijven. Ik heb het niet helemaal meer bijgehoouden maar zit nu geloof ik in de 20/21e dag van de tweede testfase. De manen zijn goed gegroied, het paard ziet er prima uit. ik heb haar wel contant onder een vliegendeken maar haal haar ook niet meer op stal voor de mugjestijd.
Hoe gaat het bij de anderen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:05

Ben zelf nu ongeveer 14 dagen in de 2e fase bezig en heb het idee
dat mijn merrie nog wel jeuk heeft, maar dat het wel veel minder is dan
normaal. Ook zij staat wel constant onder een eczeemdeken en verliest
nog wel wat manen, maar lang zo veel niet als normaal :)

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:54

Bij mij hetzelfde scenario als bij ProudJustify. Ook geen zware jeukverschijnselen of kapotte manen en staart maar nog netjes in het haar. Jeuk is minimaal. Ik blijf wel bezig met smeren met Liberate en de eczeemdeken blijft op!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:56

Zodra ik haar op stal zet gaat ze wel als eerste even flink schuren, maar wat
me opvalt is dat ze daarna toch wel heel rustig op stal staat zonder te schuren.
Ik smeer Cojoson-olie en haar deken blijft op, maar heb wel het idee dat het
allemaal rustiger is en haar manen en staart zien er lang zo beroerd niet uit als
in het verleden :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:52

Mijn friesje heeft dus geen eczeemdeken op maar een 'gewone' vliegendeken ( wel met hals). Het schuren is te verwaarlozen - in de voorgaande jaren nam ze iedere gelegenheid te baat om 's lekker te rossen - nu schuurt ze af en toe 's even - 't is te verwaarlozen. Ik heb het idee dat het 'echte' spul dus wel helpt! Ze heeft ook helemaal geen schilfers of roos meer, haar manen groeien prima door. Bij ons dus een positief resultaat, zeker als je het vergelijkt met vorig jaar want toen schuurde ze dus zo:
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:04

:oo die schuurde echt heel erg :(:)
Mijn merrie heeft altijd alleen maar last gehad van manen, staart en
klein beetje buik (rond litteken), verder nooit op de rest van haar lichaam.

Normaal wel hele kale staart en weinig manen over, maar nu zie je op haar
staart niet heel veel en ook haar manen zijn niet allemaal weg, dus ook ik
ben er wel positief over al is het dus niet helemaal weg.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:29

My god!! Jouw merrie maakte het wel heel erg bont! Kun je nagaan hoe erg ze er last van kunnen hebben. Die van mij schuurde zichzelf wel kapot, maar niet in die mate. Fijn voor jullie dat het nu onder redelijke controle is!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:18

Die grote roze plek werd veroorzaakt door een van mijn andere paarden: in tegenstelling tot wat paarden normaal doen als ze een beetje 'knuffelen' heeft deze de gewoonte om er flink te tanden in te zetten ( ze bedoelt het niet kwaad hoor maar heeft kennelijk nooit van d'r mammie geleerd dat er een verschil is tussen lipzwabberen en bijten!) - en omdat de arme fries zo'n jeuk had vond die het alleen maar fijn dat de jeuk op die plek zo hard aangepakt werd... met dit als resultaat. Maar je ziet ook de staartwortel en de manenkam.. da's dan 'gewoon' schuren... Nu zit ze echter geheel mooi in het zwarte pak!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:45

Agosje. Pijn is dan toch beter dan jeuk blijkt maar weer!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:56

Vandaag bericht gekregen dat het eerste potje inderdaad een placeo was. Met het echte spul heb ik tot nu toe goede resultaten!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:04

Ik had ook de placebo, vandaar dat het niet werkte bij mijn shetje. Het gaat nu gelukkig goed met haar nu ze aan de kust staat. ;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:15

Ik ga dit topic ook even volgen, hoop dat er snel iets gevonden word tegen eczeem. t lijkt of mijn haflinger er dit jaar iets minder last van heeft.
ik weet wel dat je een deken nodig hebt die geen zand doorlaat mar toch ademt en dus snel opdroogt. want als hij gaat jeuken komt er anders zand in de wondjes wat de wonden fiets maakt en waardoor het nog meer gaat schilveren en jeuken. heb tot nu toe de ideale deken nog niet gevonden..
ben erg benieuwd met dit onderzoek, ga t goed volgen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:17

Als het goed is krijg je met dit middel ( Hippo Ex-Cema) geen wondjes. Mijn paard heeft ze tenminste niet en heeft ook niet meer geschuurd. Ze heeft een gewone vliegendeken op ( Imperial Riding) maar da's meer tegen de dazen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:34

Ik had direct al het echte spul, moet ook zeggen dat ze wel minder
schuurt dan voorgaande jaren en ook heeft ze veeeeel meer manen nog
dan voorgaande jaren. Ze heeft ook bijna geen wondjes, dus ik kan alleen maar
zeggen dat het zeker wel helpt. Ze is niet 100% jeukvrij, maar alle verlichting is
meegenomen zeg ik maar :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:56

Stel een paard staat zonder dek en zonder middel met alleen een vliegenspray die niet regelmatig wordt gespoten hele dag op het land. Krabbelt met weidegenoot en die zit dan vooral in de staart te wroeten. Wat denken jullie heeft dit paard eczeem of ..........

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:24

.... tja, alles kan. Kijk maar 's een paar pagina's terug, dan zie je mijn fries met ZE die zich door mijn andere paard bij de staart liet beknabbelen met een grote wond als resultaat. Maar als je paard écht een eczemer is, dan zijn er nog heel wat andere signalen: constant schuren, naar de buik slaan, dikke nek met vaak ribbels erin, manen eraf door het schuren..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:24

oeps, dubbelpost ....

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:05

Vandaag kreeg ik definitief antwoord. Flopke had de placebo en Luca het echte supplement. Mijn vermoeden klopte dus!

Luca gaat nog steeds goed, hoewel 't supplement allang op is. Ik was hem om de drie dagen met teetrea shampoo en elke dag smeren met Liberate én eczeemdeken op en daarmee houden we de boel aardig onder controle. Flopke schuurt zichzelf helaas kapot..