Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:05

Sneu voor zowel meisje en pony..

Daarbij.. heb ik ook wel eens gezien dat een moeder zo met haar kind omging, omdat ze er weer eens afkukelde.. Kind had door de val arm gebroken maar moeder sleurde haar de hele bak door..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:06

Urielle schreef:
kazary schreef:
Urielle, er staat dat hij buiten ook nog verder ging. En dat vind ik niet kunnen.
Als die pony aan het etterbakken is geweest en hij krijgt een knal, daar zal ik niet wakker van liggen, kan hij best wel eens verdient hebben.
Maar om dan buiten ook nog verder te gaan, nee dat heeft geen enkele zin.

Maar wij weten vanaf hier ook niet of dat voor datzelfde is geweest. Wie weet wat die pony buiten nog gedaan heeft? Omstanders zien die man die pony nog een knal geven en hebben dan hun mening al weer klaar.

Gezien er werk van gemaakt wordt ga ik er vanuit dat het zo simpel niet zit.
Je ziet vaak genoeg een paard een flinke knal krijgen,Ook bij de trailers maar nooit wordt er werk van gemaakt. Dat dit nu wel het geval is ga ik er van uit dat het niet op een normale correcte manier een tik is uitgeldeelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:07

Dan zullen ze de pony wel verkopen denk ik Caesar. Het ging om oefenspringen, dus ik verwacht dat het een brave pony is normaal en dat het de bedoeling is dat de pony op wedstrijd gaat en in vreemde omgeving of vanwege de tralalala eromheen anders reageerde dan normaal. Maar dat is ook pure speculatie.

Jetje, dan kun je beter helemaal niks zeggen imo. Het lijkt me juist voor dit topic nuttig als een toeschouwer de feitelijke gebeurtenissen weergeeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:10

kazary schreef:
Je ziet vaak genoeg een paard een flinke knal krijgen,Ook bij de trailers maar nooit wordt er werk van gemaakt. Dat dit nu wel het geval is ga ik er van uit dat het niet op een normale correcte manier een tik is uitgeldeelt.

Kan goed.

Heb zelf ooit een klacht ingediend omdat een jeugdige amazone van een gespannen paard afstapte wat nog geen pas verkeerd had gezet en zonder reden aan de stangteugel begon te rukken. Daar is nooit iets op gedaan.

Weet ook gevallen van uitsluiting en een hoop heisa om een enkele tik met de zweep die imo ook 100% gerechtvaardigd was.

Misschien moeten ze pony weghalen bij die man en hem levenslang verbod op dieren houden geven, misschien moeten ze de omstanders eens met hun neus uit de Penny halen :D Geen idee wat er waar is.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:11

d_ruiter schreef:
er wordt nu telkens gepraat over 'schop onder zn hol' maar naar mijn mening zit er nog wel een verschil in een schop onder zn hol of in zn buik...

Als ik met een paard/pony bezig ben en het dier schopt/bijt/bokt. Dan loop ik niet even naar de achterkant om een schop onder zijn hol te geven, maar dan krijgt hij hem rustig tegen zijn ribben.

Vorige zomer. Oppasmeisje had een nieuwe verzorgshet. Mams en dochter hadden er nog al problemen mee. Ze werdt er constant afgebokt en getrapt enz. Dus ik maar mee.
Meisje rijdt op pony en zodra ze andere kant weiland waren deed het secreet haar hoofd tussen de benen en bokken maar...Meisje bleef lang zitten. En toen was het boem. Kon er niet op tijd bij zijn, dus naar meisje toe. Samen de pony gepakt en er weer op. Heb haar bij mij in de buurt gehouden, en net toen ze vlak voor mij kwamen zou de pony weer het hoofd tussen de benen doen. Ik bedenk mij niet en geeft haar toch een schop. Pony was meteen genezen.

Heb pony uiteraard wel even bekeken en er was niks mis mee. Verder dan een flinke graspens .

Er is niet volledig bekend wat er is gebeurd en waarom. Dus heel hard gillen van oh en ah wat zielig heeft niet erg veel zin.
Maar aangezien er werk van gemaakt wordt zal het wel iets erger zijn dan enkel en schop onder zijn hol. Maar ja, ook dat valt te bezien. Ouders die zelf de ballen verstand hebben van pony's en hun kinderen rijden in de wedstrijd mee..... tja die zullen dat ook wel zielig vinden.

Heb mijn paard ook wel eens een rotschop verkocht waar mijn moeder bij was. Mijn moeder heeft 0 verstand van paarden en vond het zooooo zielig.
Ik zeg: Mam, het is wel een dier van 400/500 kilo. Dan kun je je niet veroorloven om niet duidelijk te maken wat wel en niet kan. Dat is gevaarlijk. En toen snapte ze het ook wel.

Dieren horen niet te bijten. Honden niet katten niet paarden niet enz enz.
Mijn hondje(5kg) heeft ook wel eens een beste hengst gehad. Hij beet mij en dat pik ik niet. Ik heb een ontzettend aaibaarhondje. Kinderen zijn dol op hem. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij bijt :)
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 31-03-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:12

Maar misschien had diegene die op dat moment een terechte tik gaf wel een reputatie dat het heel vaak anders was.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:13

Een paard die geslagen wordt, accepteert dit met lede ogen.
Uit liefde voor de mens pikt dit waanzinnige dier al het leed wat hem aangedaan wordt.
Helaas bijft altijd de pijn in zijn lichaam opgeslagen.
Een paard kan niet denken, maar zijn lichaamswijsheid werkt op volle kracht.
Nooit zal een paard zomaar iemand aanvallen of pijn doen,
er is altijd een opgeslagen trauma die ervoor zorgt dat het paard reageert zoals die reageert.

Wij als mens zijn de veroorzakers van deze herinneringen.
En er gebeurt nog veel te veel,
Voor diegene die een paard ziet, zoals die echt is,
is er nog erg veel werk te doen, om al het paardenleed te verzachten.
Deze mensen weten wat ik bedoel.
Paarden zijn geen fietsen met haren, maar je grootste helper en leermeester die je maar kan vinden.
Geweld zie je in de hele wereld, helaas werkt het alleen maar negatiever.
Ik wens een ieder die vind dat je een paard maar een rotschop moet verkopen veel wijsheid in je zoektocht naar de liefde van een paard. Tenslotte was dat de reden waarom een ieder is begonnen met omgaan met paarden. Elke kind zegt, die begint met ponyrijden, ik ga rijden omdat ik pony's lief vind. Na een tijdje zien helaas velen dit vaak niet meer.

Lees eens boeken van Linda Kohanov, dan wordt je veel duidelijk.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:14

Urielle schreef:
kazary schreef:

Kan goed.

Heb zelf ooit een klacht ingediend omdat een jeugdige amazone van een gespannen paard afstapte wat nog geen pas verkeerd had gezet en zonder reden aan de stangteugel begon te rukken. Daar is nooit iets op gedaan.

Weet ook gevallen van uitsluiting en een hoop heisa om een enkele tik met de zweep die imo ook 100% gerechtvaardigd was.

Misschien moeten ze pony weghalen bij die man en hem levenslang verbod op dieren houden geven, misschien moeten ze de omstanders eens met hun neus uit de Penny halen :D Geen idee wat er waar is.

Bij ons op wedstrijd was er ok een keer ene pittige pony die geen stap verkeerd zetten, maar dat meisje bleef trekken en slaan. Toen heeft de jury haar 1x gewaarschuwd en later toen hij in de trailer moest werd hij weer geslagen. Toen heeft de jury haar startkaart ofzo afgepakt... ik heb het ook maar gehoord.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:14

Ik was er niet bij, dus kan hierover niet oordelen..
Maar vind t bijzonder dat de DB hier ineens actie voor gaat voeren terwijl (zoals al eerder gezegd) langdurig slechte zorg voor paarden maar moet kunnen.. Net zo goed als een amazone die bij het stiften uitdraaien dr paard (die net een proef goed voor dikke winst en eerste plek gelopen heeft) echt met de tang te lijf gaat en blind op t paard zn hoofd in begint te slaan. Waat waren alle drama zoekers toen? Waar was de DB toen?
Maar op basis van een vaag artikel kan Bokt weer prima oordelen. Ik ga met Urielle mee, zolang we de exacte feiten niet kennen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:19

kazary schreef:
Maar misschien had diegene die op dat moment een terechte tik gaf wel een reputatie dat het heel vaak anders was.

Zelfs als dat het geval is (wat ik me niet voor kan stellen, maar as if), is dat niet het moment om iemand af te straffen. Zou wat moois zijn, als je altijd maar iemand moet behandelen naar je verwachtingen ipv naar wat er eigenlijk gebeurt.

kazary

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:21

Maar de zoveelste klacht kan dan wel de druppel zijn voor een maatregel. Jammer als dan net die ene keer de tik wel terecht was. Maar dat is dan even niet meer zo geloof waardig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:21

anais96 schreef:
Bij ons op wedstrijd was er ok een keer ene pittige pony die geen stap verkeerd zetten, maar dat meisje bleef trekken en slaan. Toen heeft de jury haar 1x gewaarschuwd en later toen hij in de trailer moest werd hij weer geslagen. Toen heeft de jury haar startkaart ofzo afgepakt... ik heb het ook maar gehoord.

Zij zal waarschijnlijk een schorsing hebben gehad dan. Startkaart afpakken kan denk ik niet, wel een startverbod opleggen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:23

Gerner schreef:
Uit liefde voor de mens pikt dit waanzinnige dier al het leed wat hem aangedaan wordt.
er is altijd een opgeslagen trauma die ervoor zorgt dat het paard reageert zoals die reageert.

Paarden zijn geen fietsen met haren, maar je grootste helper en leermeester die je maar kan vinden.
Ik wens een ieder die vind dat je een paard maar een rotschop moet verkopen veel wijsheid in je zoektocht naar de liefde van een paard. Tenslotte was dat de reden waarom een ieder is begonnen met omgaan met paarden. Elke kind zegt, die begint met ponyrijden, ik ga rijden omdat ik pony's lief vind. Na een tijdje zien helaas velen dit vaak niet meer.

Ben ik het absoluut NIET mee eens.
Een meisje op stal is momenteel bezig met een tinker. Die wordt dit jaar 3 jaar oud. Ze wandeld met hem, grondwerk enz enz.

Maar deze kan om niks ineens aanvallen of omdraaien en trappen. En echt gericht om je te raken. Meisje was op een haar na vetrapt door dit beest.
Zo doet hij ook in het land als je hem komt halen, kan hij zomaar uit het niets aanvallen.

Deze tank is op stal geboren. Heeft 2 jaar in de polder gestaan. En heeft nooit een nare ervaring gehad met mensen. Door 3 da's volledig gezond verklaard.
Het is gewoon een vieze etterbak.

d_ruiter

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:24

uitzonderingen heb je altijd :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:25

Urielle schreef:
anais96 schreef:

Zij zal waarschijnlijk een schorsing hebben gehad dan. Startkaart afpakken kan denk ik niet, wel een startverbod opleggen.

volgensmij was het dat:P Ik had het ok maar gehoord dus wist er voor de rest niks van, ik was toen wel ringmeester maar bij de trailer heb ik niks gezien

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:25

Linda Kohanov schrijf hoe dit kan.
Een echte eye opener.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:26

smokey17 schreef:
Gerner schreef:

Een meisje op stal is momenteel bezig met een tinker. Die wordt dit jaar 3 jaar oud. Ze wandeld met hem, grondwerk enz enz.

Maar deze kan om niks ineens aanvallen of omdraaien en trappen. En echt gericht om je te raken. Meisje was op een haar na vetrapt door dit beest.
Zo doet hij ook in het land als je hem komt halen, kan hij zomaar uit het niets aanvallen.

Deze tank is op stal geboren. Heeft 2 jaar in de polder gestaan. En heeft nooit een nare ervaring gehad met mensen. Door 3 da's volledig gezond verklaard.

En bij de juiste persoon is zo'n dier geen etterbak. Niet om flauw te doen, maar als mensen al overwicht moeten gaan krijgen door lessen grondwerk te volgen, dan hebben ze dat niet al van nature. En dan gaat het soms mis. Mensen die van nature gewoon al dat overwicht hebben, hebben geen problemen met een dergelijke pony.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:30

Urielle schreef:
diesel_ schreef:
sorry hoor, maar waarom doe jij dat nou weer?? Elke pony kan bokken, dan moet je je tweejarige dochtertje er maar niet opzetten. Je pony bokt altijd met een reden!

Yep, frissigheid :j Daarvoor is ze van te voren toen ook al een half uur aan de longe geweest om uit te mogen bokken. En het zal me een rotzorg zijn waarom het beestje bokt, met kinderen erop is het bij ons altijd per definitie: voeten aan de vloer. Er zijn genoeg andere manieren om iets duidelijk te maken dan je ruiter eraf te gooien.

Ik vind ook dat een 2 jarig kind niets op een pony te zoeken heeft..... Maar dat staat even los van de discussie.
Een klap op het moment van misdragen vind ik kunnen. Achteraf het diertje volslagen in elkaar meppen echt not done! Voor mij een belangrijke reden om geen wedstrijden meer te willen rijden. Ik wil het niet zien want ik kan dus niet mijn mond dicht houden als er zoiets gebeurt.
Ook een klap of schop welke niet direct volgt op het af te straffen gedrag is volslagen zinloos en zegt meer over de onmacht en onkunde van betreffend persoon.
Ik zeg ook, vervolgen want dierenmishandeling! Wat mij betreft trekken ze zo veel meer mensen van het wedstrijdterrein af.....

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:30

smokey17 schreef:
Gerner schreef:

Ben eens met gerner, vind met al dat schoppen ben je niet echt een paard waard.
En die tinker zou heus een rede hebben dat die dat doet, is en blijft een beest van ook vlees en bloed en niet een knuffel die niks merkt.

2 jaar geleden stond ik met me paatrd op land, loopt er een vrouw langs met haar paard en veulen (veulen was een week oud) dat veulentje had ze ook aan een touw vast en liep beetje heen en weer, en zo ineens gaf ze dat beest een schop zulke mensen zijn echt geen dieren waard (heb er wat van gezegd normaal bemoei ik me niet met andersmans paarden maar dit vind ik ook mishandeling)

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:31

Nee, precies, maar gelukkig zijn er wel steeds meer trainingen om dit te kunnen leren.
Niet iedereen heeft natuurlijk overwicht, maar om dan maar met geweld te beginnen is wel een beetje vreemd.
Toch is het iets wat in de mens zit blijkbaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:31

Gerner schreef:

Dan is die van mij een mooie uitzondering.

Is iig geen mooi voorbeeld die de vader geeft. Je kan hem wel eens een klap geven als hij echt gevaarlijk deed, maar om hem nu ter hoogte van de buik te schoppen en maar blijven doorgaan. zoiets vind ik niet echt kunnen.
Als je je kind op een paard/pony zet, weet je dat zo'n dingen kunnen gebeuren. We weten helaas niets af van de situatie dus moeilijk om te oordelen, maar iig op die manier is het toch een beetje overdreven reageren denk ik. kind er weer op en doorrijden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:32

Arm paard ;( :(:)
Welke gek doet nou zoiets :(

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:33

kazary schreef:
smokey17 schreef:

En bij de juiste persoon is zo'n dier geen etterbak. Niet om flauw te doen, maar als mensen al overwicht moeten gaan krijgen door lessen grondwerk te volgen, dan hebben ze dat niet al van nature. En dan gaat het soms mis. Mensen die van nature gewoon al dat overwicht hebben, hebben geen problemen met een dergelijke pony.

Euh deze meid is dus wel zeer ervaren in het grondwerk. En allemaal puur natuur.
Net als iedereen op stal(zijn niet zoveel). Maar wij hebben al heel wat paarden ingereden. En beginnen altijd met grondwerk en buiten lopen. En nog nooit, maar dan ook nog nooit hebben wij een paard zo zien doen. En we hebben al heel wat lastige paarden voorbij zien komen. getraumatiseerd. Mishandeld, kopschuw. Volledig de vernieling in geslagen/gereden. Maar nog niet eerder zo'n vuile etterbak. Meisje mag het nog proberen, wij hadden hem enkele reis unox gegeven.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:36

om even op voorgaande reacties op mijn post te reageren:

er staat: ik loop er nog naast omdat mijn dochtertje pas twee is. Daaruit maakte ik op dat haar dochtertje van twee weleens op de pony zit.

Om welke reden je pony ook bokt, je neemt of een pony met een superbraaf karakter of je zorgt er eerst voor dat je pony zo getraind is dat hij niet gaat bokken (al is het om joligheid etc). Lukt dat niet? Dan moet je zo'n kleine meid er niet opzetten.

Maar mensen: dat is mijn mening, zo denk ik erover.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:36

__Nathalie__ schreef:
belachelijk!
Duidelijk iemand zonder kennis.
Iedereen weet toch dat te laat straffen zoiezo geen zin heeft. Alsof de pony dan weet waar het voor is. Laat hem maar een flinke prent krijgen!

heeft niks met kennis te maken, er zijn mensen met grote kennis van paarden en die deze nog op dezelfde manier behandelen als ze niet doen wat hun willen!

paarden worden bijna altijd de laat of op de verkeerde plek/manier gestraft,
heel logisch voorbeeld, paard stop, krijg een tik, ruiter draait paard weg van de hindernis en ondertussen nog even blijven schoppen, rijdt op nieuw de hindernis aan grote kans dat ie weer stopt.... waarom, snapt er niks meer van. beter is dus, paard stopt, aanpakken op de plek, niet weg bij de hindernis, alleen maar erover heen (hoge hindernis ff snel door iemand lager laten maken of ff snel de hoogste balk eraf gooien :P)

maar iig, beetje stom om een paard op deze manier te straffen en al zeker waar mensen bij zijn, zou me kapot schamen ;( :o