Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:39

Ik kan me dat idd mbt kleurfokkerij nog wel voorstellen (lees toevallig op FA net een topic over iemand die haar Fries misschien wil laten dekken door de grote maat Appaloosahengst Peru's Scen Tao :D ) maar wat als er in zo'n geval een effen veulen uitkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:03

Citaat:
Je leest niet goed, er staat dat er échte Friezen op het hoogste niveau in de dressuursport lopen terwijl kruisingen met Friezen daar nog nooit geraakt zijn.

Ben ik niet helemaal met je eens, de Arabo Fries doet het goed in de internationale mensport (die ook bestaat uit dressuur).
Helaas brengt Gert Schrijvers zijn span Arabo Friesen niet meer uit en heeft besloten over te stappen naar een ander menpaard. (niet onbegrijpelijk gezien de ruzie binnen het Arabo stamboek en hij niet meer het uithangbord wil zijn van het stamboek).
Neemt niet weg dat dit span op topniveau heeft gepresteerd en hij ook naast zijn span ook bezig was al andere Arabo friezen klaar te stomen voor deze tak van sport.
En als je dan kijkt naar de hoeveelheid Arabo Friezen die er er op dit moment zijn en kijkt naar de gehele populatie Friezen dan vind ik niet dat je kan zeggen dat een kruizing product (Fries x arabier) nog niet heeft weten te berijken binnen de top sport.

Citaat:
Dat is een simpel feit. En niet alleen Peter Spahn rijdt Grand Prix met zijn Friezen, maar ook Hans Meganck, Herman Wientjes, Belinda Nairn, verschillende Duitsers, en zo zijn er ook nog een heel stel Lichte Tour paarden die goed meedoen in de sport. Dat zijn voor zo'n klein bestand aan paarden wel veel toppaarden, kijk maar eens in percentages, er lopen meer KWPNers in Brabant alleen dan er Friezen zijn in de hele wereld!
Voor een ras wat geen inbreng van vreemd bloed heeft en de raskenmerken prevaleert boven sportkwaliteiten, zijn de Friezen met een razendsnelle carriëre bezig in de dressuursport. Vergelijken met het KWPN is absoluut niet aan de orde, dat is geen rasfokkerij maar een sportfokkerij, totaal ander uitgangspunt.

Okay hier heb je zeker een punt en had ik beter kunnen kiezen voor de algemene bewoording van warmbloed paard i.p.v. kwpn.

Citaat:
Ik ken Peter erg goed en jij trekt zijn woorden behoorlijk uit zijn verband. Hij heeft de nu pas negenjarige Cas op Grand Prix niveau dus kun je toch moeilijk spreken van "lang duren voor hij op niveau zit" en Cas is zeker nog niet toe aan zijn pensioen. Zijn vader Adel heeft tot zijn zestiende in de sport gelopen en dat is misschien iets korter dan sommige warmbloeden, maar langer dan een heel aantal anderen.
Probleem was echter dat hij Adel op te hoge leeftijd in training kreeg, net als Jasper, en dan zijn idd kostbare jaren verloren gegaan.

Euhm :roll: dan denk dat je bij het tijdschrift moet zijn die dan de woorden van Peter uit zijn verband trekt.
Zo heb ik het namelijk gelezen :Y) .

Maar ja buiten dit al want dit is aardig off-topic ben je het neem ik wel eens met het feit dat er inteelt problemen zijn die wel enigsinds voor bepaalde problemen zorgen.
Het maakt het er niet beter op dat het stamboek bepaalde hengsten goedkeurd die okay geen greintje wit hebben maar wel bepaalde erfelijk risico factoren mee brengen.
En dan daarin tegen hengsten afwijst die qua bloedvoering minder inteelt hebben maar net dat ene witte vlekje hebben.
Het gaat er bij mij dan ook niet in dat het stamboek dan zo serieus bezig is met inteelt problemen.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:32

@ urielle, Er zijn meer mensen die friezen met peru's Scen Tao kruizen, en heb ze eerlijk gezegt nog niet in het eenkleur gezien (met fries dan hea) Toevallig is er net een panterbont fries veulen van hem geboren, Hij is qua bouw helemaal fries, maar hij heeft stippen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:09

Het ging me niet om de hengst an sich, Scen Tao is een fantastische hengst om te zien met heel veel uitstraling en ik val ook zeker niemand aan die zijn Friese merrie met Scen Tao wil dekken. Maar het is geen few spot, dus er is geen garantie dat de Appaloosatekening wordt doorgegeven.

Het gaat me erom dat ik me kan voorstellen dat er voor de opvallend gekleurde Friese kruisingen (bont en Appaloosatekeningen enz.) idd wel een markt is, want dat is toch wel iets heel aparts om te zien en apart levert altijd wel geld op. Maar wat met een donkerbruine fries, een schimmelfries of een vosse fries met vier witte benen bijvoorbeeld?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:59

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:18

als je een fries kruist met bv een merens of een fell pony heb je normaal toch ook een zwart paard Ö

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:07

Beste Ilegra, je vergelijkt appels met peren. Mensport dressuur is iets totaal anders dan Grand Prix dressuur onder het zadel, dat besef je toch hopelijk ook?

Voor wat betreft kruisingen met aparte kleuren: natuurlijk is daar een markt voor, voor aparte paarden is altijd een markt.
Maar als ik mijn Friese merrie kruis met een bonte hengst en er komt geen bonte uit, maar een Fries met drie witte benen en een lelijke bles, dan is hij geen stuiver waard.
Bijzondere dieren zijn altijd duurder, anders waren ze niet bijzonder.....
Daar kunnen wij echter onze échte Friezenfokkerij niet op baseren, daarin zijn we namelijk gebonden aan de rasstandaard en daar staat op nr. 1 nog altijd: ZWART!
Wat iemand anders doet moet diegene weten maar verbeteren van de FRIES kan alleen door FRIESE RASkenmerken te bewaren!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:16

Bovenstaande is inderdaad ook wat mij een beetje tegenhoud om met wat anders te dekken. Gezien de recessie is het misschien inderdaad interessant om mijn friese merrie met een homozygoot bonte te dekken, dat veulen raak je misschien beter kwijt volgend jaar. Maar ik ben het er mee eens dat het niet aan de raskenmerken zal gaan voldoen, in dat opzicht is het misschien wat zonde om met je stermerrie zo te gaan fokken.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:26

En je weet absoluut niet zeker of het een MOOI bont getekend veulen zal worden en dat bepaald zonder meer de prijs. Als het een overwegend zwart veulen is met een witte vlek onder zijn buik en een half wit hoofd raak je hem aan de straatstenen niet kwijt... Je weet immers alleen maar dat hij zwart en wit zal zijn, maar kunt niet bepalen waar het terecht gaat komen!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 06:36

En waarvoor fok je?
Hobby om een veulen te hebben? Dan hoef je geen papier bij hengst of merrie te hebben. Dan fok je een paard dat op de markt terecht komt voor een paar knaken.
Geld verdienen? Dan moeten er goede papieren bij het veulen zitten en moet je geluk hebben. Meestal kost fokken geld.
Fokken om een bijdrage aan het ras te leveren? Dan moet je je aan de regels van het stamboek houden.

De sleutel tot gezondheid ligt bij de fokkers en leden van het stamboek. Als fokker ben je vertegenwoordigd bij het stamboek en bepaal je dus de regels van het stamboek. Ook maakt de fokker de keuze voor een hengst. Het stamboek zelf kan niet veel anders doen dan de wil van de leden opvolgen. De leden kunnen wel aansturen op betere voorlichting en regels wat betreft inteelt.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:00

De verantwoording ligt inderdaad bij de fokkers, iedereen die met een friese merrie fokt zou er naar moeten streven om de inteelt en verwantschap naar beneden te fokken. Ondanks dat je dan misschien iets inleverd op een punt waar je op verbetering had gehoopt.....
En ik ben met je eens fokken kost meestal geld of je moet al een heel best product hebben. Maar ja paarden houden kost zoweiso geld dus genieten van een kleine aan de voet van een merrie ook.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:10

Citaat:
je vergelijkt appels met peren. Mensport dressuur is iets totaal anders dan Grand Prix dressuur onder het zadel, dat besef je toch hopelijk ook?

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen denk ik.
Er is wel éen groot verschil dat er voor zorgt dat de Fries zich op dat niveau niet meer kan handhaven: uithoudingsvermogen. Stond de Fries vroeger bekend om zijn kracht en uithoudingsvermogen; nu staat hij, vooral in deze tak van paardensport, te boek als zwakke broeder die snel last van te hoge lichaamstemperatuur krijgt. Dat is vooral het gevolg van plaatjes-fokkerij en m.i. inteelt.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:27

De arabo-fries is niet zo geweldig als hij wordt voorgespiegeld...Helaas waar. Kijk maar eens in de dressuur uitslagen, waar zie je daar arabo-friezen? En dan hoger dan "gewone" friezen? En wat waren Schrijvers woorden over arabo's in de mensport: ze kunnen niet meekomen....

Ik vind dat het KFPS al heel veel doet aan de problemen rond inteelt en gebreken. Er wordt zeer veel onderzoek naar gedaan. Maar zoiets duurt lang, dat is niet in 2 jaar klaar.

Geld is een boosdoener die ervoor zorgt dat friezen gefokt worden zonder dat er goed gekeken wordt naar inteelt en dergelijken. En als deze paarden uit goedgekeurde hengsten en merries worden gefokt, worden deze dus gewoon in het stamboek opgenomen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:31

Albert schreef:
Citaat:
je vergelijkt appels met peren. Mensport dressuur is iets totaal anders dan Grand Prix dressuur onder het zadel, dat besef je toch hopelijk ook?

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen denk ik.
Er is wel éen groot verschil dat er voor zorgt dat de Fries zich op dat niveau niet meer kan handhaven: uithoudingsvermogen. Stond de Fries vroeger bekend om zijn kracht en uithoudingsvermogen; nu staat hij, vooral in deze tak van paardensport, te boek als zwakke broeder die snel last van te hoge lichaamstemperatuur krijgt. Dat is vooral het gevolg van plaatjes-fokkerij en m.i. inteelt.

Nee, dat is te wijten aan de veranderde regels en het feit dat de Fries zwart is en een dikkere vetlaag heeft waardoor hij langer warmte vasthoudt.
Dat de sport de regels heeft veranderd die in het voordeel zijn van bloedpaarden maakt niet dat de Fries slechter is geworden. Ook kunnen zij het qua uithoudingsvermogen best aan, kijk maar naar de tweespannen van Jacob Jan Kramer en Robert Roel vd Bos. Punt is alleen dat als je in de top mee wilt draaien je meer keuze hebt bij de WPNers dus lijkt het me logisch dat je daar dan liever je keuze maakt.

Bovendien zijn er nog altijd Friezen die wel op het hoogste niveau meelopen en dat prima doen, op het EK liep nog een Fries mee in een voor de rest warmbloedspan!!

Dat jij mensportdressuur voor een groot deel overeen vind komen met Grand Prix dressuur onder zadel, is wel heel vreemd. De gevraagde figuren in de mensport zijn voor paarden die Z lopen al heel simpel, Grand Prix is een totaal ander niveau, vele malen hoger en moeilijker dan mensportdressuur.
In de mensport vinden ze schouderbinnenwaarts al een moeilijke oefening... dat is de kleuterschool bij de bereden dressuur.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 30-03-09 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:34

En kijk eens naar het WK gehandicapten enkelspan...wat stond daar op de eerste plaats bij het mennen: juist, een fries!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:36

En wie won in Den Bosch op Paard en Koets van de wereldkampioen bij de internationale menners Jan vd Broek?? Juist, diezelfde Fries!! Op snelheid en uithoudingsvermogen!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:37

frisiangirl schreef:
De arabo-fries is niet zo geweldig als hij wordt voorgespiegeld...Helaas waar. Kijk maar eens in de dressuur uitslagen, waar zie je daar arabo-friezen? En dan hoger dan "gewone" friezen? En wat waren Schrijvers woorden over arabo's in de mensport: ze kunnen niet meekomen....

Ik vind dat het KFPS al heel veel doet aan de problemen rond inteelt en gebreken. Er wordt zeer veel onderzoek naar gedaan. Maar zoiets duurt lang, dat is niet in 2 jaar klaar.

Geld is een boosdoener die ervoor zorgt dat friezen gefokt worden zonder dat er goed gekeken wordt naar inteelt en dergelijken. En als deze paarden uit goedgekeurde hengsten en merries worden gefokt, worden deze dus gewoon in het stamboek opgenomen....

Schrijvers trapt na omdat hij zijn zin niet heeft gekregen bij het Arabofriezen stamboek. Het was netter geweest als hij het op de man gespeeld had ipv een zielige poging te doen om het hele ras omlaag te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:39

horseyfries schreef:
En aangezien uit een enquete onder de leden bleek dat behoud van de rastypische kenmerken op nummer één stond kan het stamboek daar niet aan beginnen.

een rastypisch kenmerk van een fries vind ik zijn bouw.. die gewoon helemaal veranderd word, het moet allemaal moderner, luxer, slanker.. zodat je van die ranke friezen in de baan hebt lopen.. ik vind het net arabo friezen als je naar de bouw kijkt.. dus als rastypische kenmerken zo belangrijk zijn, behoud dan ook het "oude type" en niet die ranke smalle paarden, ik heb daar niets mee :n doe mij maar een lekkere stevige fries, daar zijn tenslotte fries voor ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:49

Wat "jij vind" daar hebben we bij het FPS niet zoveel aan. Er zijn vastgestelde kenmerken voor ras en daar hoort hoofd, halsvorm en behang bij en niet het verschil tussen luxe en barok.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:51

janderegelaa schreef:
frisiangirl schreef:

Schrijvers trapt na omdat hij zijn zin niet heeft gekregen bij het Arabofriezen stamboek. Het was netter geweest als hij het op de man gespeeld had ipv een zielige poging te doen om het hele ras omlaag te halen.

Dat is onzin, iedereen heeft kunnen zien in Mechelen dat de arabofriezen tekort kwamen. Maar als de man zegt dat arabo's geweldig zijn moet iedereen hem geloven en als hij dan toch beseft dat ze het laatste niet hebben trapt hij na en heeft hij ineens ongelijk??
Dat is wel zo gemakkelijk als beseffen dat ze niet zo geweldig zijn als ze roepen hé. Heb jij naast het vierspan van Schrijvers al arabo's écht zien presteren in de marathon??

Besef maar eens goed dat er heel wat meer Friezen al gepresteerd hebben in de internationale mensport als arabofriezen! Eén zwaluw maakt nog geen zomer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:54

toch vreemd dat de barkokke typen bijna niet meer te zien zijn op bijv. een hengstenkeuring.. en zijn ze er wel dan eindigen ze als laatste.. ik vind het zonde, echt.. als iemand een luxe rank paard wil hebben, dan koop je toch geen fries? een fries hoort voller te zijn vind ik. jammer dat het stamboek daar de laatste tijd anders over denkt. en maar zeuren over het kruizen van friezen, maar ondertussen wel het uiterlijk willen veranderen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:10

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:46

Slecht zijn deze paar arabo's niet, maar waar is de rest dan? En tot nu toe is er nog niet bepaald bewezen dat arabo's beter zijn dan friezen...Misschien moet je niet alles geloven wat de pers, of meer Jan Driessen schrijft. Als je de eerdere topics over de arabo's terug leest, weet je precies hoe de vork in de steel zit...maar ik geloof dat we een beetje afdwalen... ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:11

ik heb niet alles gelezen, maar iets minder streng keuren, en de fokinteressante hegsten, met een aparte bloedlijn toch wat eerder goedkeuren, als je daar een goeie merrie voor hebt... kan die dat misschien weer compenseren. Ik geloof ook wel dat dat af en toe al gebeurd....

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:42

De discussie over barok of niet barok qua type is ook aan de orde bij tuigpaard of geen tuigpaard....... Er wordt gefokt naar wat de markt wil hebben en dat is op zich ook niet zo vreemd met vaak dekgelden van duizend euries!