Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:30

indus schreef:
ik denk ook dat een heleboel zich vergissen in het soort bedrijf waar ze naartoe gaan.
Een opfok bedrijf is weer anders dan een manege.
Een manege is weer anders dan een handelsbedrijf of een sportbedrijf.

Ik vind het de taak van de school om de mensen in telichten over het soort bedrijf en de werkzaamheden.

Wij hebben een manege en stagaires doen bij ons voornamelijk stal werk en manege paarden verzorgen.
Vaak klagen ze dat ze meedere paarden willen rijden en voornamelijk sport paarden, maarja...die rij ikzelf of het vaste personeel, die daar speciaal voor aangenomen zijn.
Manege paarden worden vaak als "te min" beschouwd, volkomen onterecht, omdat er echt goede paarden tussen zitten die ook op hoger niveau in de sport hebben gelopen, maar door hun oude eigenaar bij een handelaar gedumpt zijn omdat ze wat ouder zijn.

Ik vind wel dat stagaires snel klagen over moe zijn.
Ik snap best dat ze moeten wennen aan het feit dat je de hele dag op de benen staat en veel moet lopen, maar na een maand moet je wel gewend zijn, vind ik.

Bij ons werken stagaires en personeel van 7.45 tot 17.00 met sóchtends een half uur koffie pauze, anderhalf uur pauze tussen de middag (hebben ze tijd om hun eigen paard te doen) en om 16.00 uur een half uur thee pauze, dus echt klagen vind ik in mijn ogen overdreven.

dé klacht is dat stagaires op sportpaarden willen rijden.

Ik ga eens kijken of jullie niet wat zijn voor mijn stage aankomend jaar!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:32

tja ik moet zeggen heb ook wel wat stagaires onder me gehad (bedoel ik niet zoals je het lezen kan :o ) Maar het viel mij op dat de meiden van de huidige school jaren zo donders lui zijn! Kennis is er wel maar de wil om te leren in praktijk niet want theoretisch weten ze het al. Ook alleen de leuke dingen willen doen en als je dan aangeeft dat je je daar naartoe moet werken een lang gezicht en niet meer op komen dagen. Erg verontrustend dat ook deze meiden gewoon door de opleiding komen. uiteidelijk haken ze wel af maar als school zouden daar veel strengere regels op toegepast worden. Haal de BOL opleidingen er maar uit en maak er allemaal maar BBL opleidingen van. Dan leren ze wel van wanten...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:34

paarden zijn gewoon een 24/7 baan,, maar dat is boeren ook
ik vind dat paardenhouders eigenlijk ook gewoon landbouwers (boeren dus) zijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:36

loesje166 schreef:

Ik vind dat absoluut niet.
Grootste verschil is dat boeren goed betalen, en blij zijn met je hulp.

Paardenbazen betalen slecht, of altijd te laat, overuren worden niet betaald, en er word altijd maar van je verwacht dat je voor nop voor ze klaar staat ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:38

De huppeldoosjes van tegenwoordig zijn helemaal niet opgewassen tegen het zware werk wat paarden met zich meebrengen....... die denken dat het een beetje barbieachtig met paarden omgaan is.......

en dan komt de waarheid, het sprookje is dan snel afgelopen.....

mijn lijf is kapot en ik ben pas 40 alleen maar door het werken met paarden........

en inderdaad, je verdient geen reet

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:40

Wat ik jammer vind is dat veel bedrijven de studenten ook geen kans geven op een leuke stage. Tuurlijk, het IS keihard werken, maar er zitten ook bedrijven tussen die studenten echt gebruiken, dwz dat zij die echt ALLEEN maar rotklusjes laten opknappen, en geen tijd steken in het leren van handelen in onvoorziene omstandigheden, geen uitleg geven over bijvoorbeeld wat de paarden gevoerd krijgen, waarom ze welke training krijgen of waarom niet en ga zo maar door. Er is zoveel te leren over paarden van bedrijven, het is alleen zo jammer dat zoveel bedrijven misbruik maken van stagiares door ze alleen te gebruiken als stalhulp.

Ik zeg niet dat alle bedrijven zo zijn want ik ben zeker ook bedrijven tegengekomen waarbij het niet zo was!! Maar ik zie het wel vaker terug in de paardenbranche dan in andere branches.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:40

Lonen werktijden ed zijn volgens mij al langer een probleem.

Verder week ik dat er hoogopgeleide harde werkers zijn die graag iets in de paarden zouden doen qua werk.
Alleen zijn de meest gerichte opleidingen MBO.
Aanbod en vraag wijken dus ook af

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:45

@ Kim nou ja precies.... de stagaires welke ik moest begeleiden van de BOL opleidingen liepen altijd te piepen als ze een trein later moesten nemen (lees ze waren pas om 7 uur thuis en ik om 10 uur om hun zooi op te ruimen.) De meiden van de BBL zaten ook wel mutsen tussen, maar over het algemeen wisten ze wel wat ze konden verwachten... Gooi er maar uit die Bol opleidingen... mij heb je er niet mee

Nkprecious: wat jij beschrijft moet iedereen doen! Je moet jezelf bewijzen je word niet gelijk op een paard van 2 ton gezet. Het begint bij de rot klusjes en als je dat netjes doet heb je mazeel al je ze mag in en uit stappen. zo ga je iedere x een stappie hoger. En dat is wat er mis is met de hedendaagse te hoog in de bol hebbende leerlingen. ze hebben een droom en lopen met de neus tegen de muur. alsd school moet je vertellen dat dit gebeurd en daar moeten ze het mee doen. dan weet je het van te voren maar niet klagen als je onkruid moet wieden. het hoort er allemaal bij. Jasmmer is het zeker maar je leeft met levendewezens, en daar is men zuinig op. ik vind dat in principe niet gek.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:46

MMmmmm...als je een slechte ervaring heb gehad is dat jammer.
Ik ken zeker collega's die echt een heel stuk slechter met hun personeel omgaan.

Maar qua hard werken is het wel te vergelijken met een boeren bestaan.

Verder als starter met een vers diploma lijkt mij minimumloon niet meer dan normaal en naarmate je langer werkt en hoe je werkt gaat je salaris omhoog, maar vaak verwachten sollicitanten teveel salaris om mee te starten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:46

NkPrecious schreef:
Wat ik jammer vind is dat veel bedrijven de studenten ook geen kans geven op een leuke stage. Tuurlijk, het IS keihard werken, maar er zitten ook bedrijven tussen die studenten echt gebruiken, dwz dat zij die echt ALLEEN maar rotklusjes laten opknappen, en geen tijd steken in het leren van handelen in onvoorziene omstandigheden, geen uitleg geven over bijvoorbeeld wat de paarden gevoerd krijgen, waarom ze welke training krijgen of waarom niet en ga zo maar door. Er is zoveel te leren over paarden van bedrijven, het is alleen zo jammer dat zoveel bedrijven misbruik maken van stagiares door ze alleen te gebruiken als stalhulp.

Ik zeg niet dat alle bedrijven zo zijn want ik ben zeker ook bedrijven tegengekomen waarbij het niet zo was!! Maar ik zie het wel vaker terug in de paardenbranche dan in andere branches.

joh........... waar wil je dan beginnen????

voordat je leert hoe een paard tikt zal je toch echt moeten leren dat het dier ook voer en schoon moet hebben........ voor dat je kan leren rekenen mmoet je eerst de cijfers leren kennen

Ik ben zelf stagebegeleider geweest, en de meiden die het in de vingers hebben neem je automatisch al meer mee in de hoe en waarommen..... want die zeuren en zeiken niet, die willen leren........

indus

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:48

precies

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:50

Indus, als een stagaire sportpaarden wil rijden moet het om te beginnen al een SPORTopleiding gaan doen. Ik vind jullie werktijden heel erg netjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:54

Ik werk zelf al een poosje "in de paarden",ik vind niet dat er een metaliteitsverandering moet komen bij de werknemers maar bij de werkgevers.Laat er in godsnaam eens een fatsoenlijke cao komen! Nu word je afgebeuld voor een hongerloontje,je werkt je lichaam kapot en daarna word je er keihard uitgepleurd als je pech hebt.De werktijden moeten "normale" werktijden of wisseldiensten worden,dan nemen ze maar meer personeel aan.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:56

19LindA83 schreef:
@macusa; ligt eraan waar je in de zorg werkt, ik kan al mijn liefde voor de medemens in mijn baan kwijt. Ik denk dat dat ook zo is in de paardenwereld.. wat voor soort iemand runt het bedrijf en om wat voor reden

Ja, dat denk ik ook wel. Op sommige plaatsen ben je (ongeacht of je een paard bent of een mens) gewoon een nummer en op andere plekken is er wel aandacht en ruimte voor het "wezen". Helaas is het gemakkelijk als je in zo'n branche werkt en uren moet draaien (ik neem aan zeker als het moeite kost om je hoofd boven water te houden) om een soort van bedrijfsblind te worden en daaraan voorbij te gaan. Jammer. Ik denk dat het meerendeel van de ondernemers in de paardensector juist ooit begonnen is ivm een passie voor het paard. Er zijn namelijk meer dan genoeg andere branches waarin veel gemakkelijker geld te verdienen is. Ik denk dat dit ook wel iets is wat starters in overweging mogen nemen, en niet alleen het zware werk. Een ieder die het er bij voorkeur om te doen is met paarden bezig te zijn kan beter zijn energie in een eigen paard steken, waar wel een band mee opgebouwd kan worden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:57

xx_Horsiex schreef:
indus schreef:
ik denk ook dat een heleboel zich vergissen in het soort bedrijf waar ze naartoe gaan.
Een opfok bedrijf is weer anders dan een manege.
Een manege is weer anders dan een handelsbedrijf of een sportbedrijf.

Ik vind het de taak van de school om de mensen in telichten over het soort bedrijf en de werkzaamheden.

Wij hebben een manege en stagaires doen bij ons voornamelijk stal werk en manege paarden verzorgen.
Vaak klagen ze dat ze meedere paarden willen rijden en voornamelijk sport paarden, maarja...die rij ikzelf of het vaste personeel, die daar speciaal voor aangenomen zijn.
Manege paarden worden vaak als "te min" beschouwd, volkomen onterecht, omdat er echt goede paarden tussen zitten die ook op hoger niveau in de sport hebben gelopen, maar door hun oude eigenaar bij een handelaar gedumpt zijn omdat ze wat ouder zijn.

Ik vind wel dat stagaires snel klagen over moe zijn.
Ik snap best dat ze moeten wennen aan het feit dat je de hele dag op de benen staat en veel moet lopen, maar na een maand moet je wel gewend zijn, vind ik.

Bij ons werken stagaires en personeel van 7.45 tot 17.00 met sóchtends een half uur koffie pauze, anderhalf uur pauze tussen de middag (hebben ze tijd om hun eigen paard te doen) en om 16.00 uur een half uur thee pauze, dus echt klagen vind ik in mijn ogen overdreven.

dé klacht is dat stagaires op sportpaarden willen rijden.

nou ik geloof dat jullie dan 1 van de uitzonderingen zijn kwa uren en pauzes :P zie je niet vaak dat er ook nog rekening met eigen paard wordt gehouden zeg, super! :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:59

Elisa2 schreef:
Ik werk zelf al een poosje "in de paarden",ik vind niet dat er een metaliteitsverandering moet komen bij de werknemers maar bij de werkgevers.Laat er in godsnaam eens een fatsoenlijke cao komen! Nu word je afgebeuld voor een hongerloontje,je werkt je lichaam kapot en daarna word je er keihard uitgepleurd als je pech hebt.De werktijden moeten "normale" werktijden of wisseldiensten worden,dan nemen ze maar meer personeel aan.

kan,.... tuurlijk.......... geen probleem :)

betekend alleen dat de manegelessen 2 x zo duur worden, privelessen 3 x zo duur worden..... pensionstallingen 4 x zo duur worden..... aan en verkoop veel duurder word........ je paard in training zetten 5 keer zo duur word.....

want niet om het een of ander........... maar dat geld moet wel ergens vandaan gehaald worden....... maw je moet dat wel overhouden van je bruto omzet :D :D

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:00

crossmonster schreef:
loesje166 schreef:

Ik vind dat absoluut niet.
Grootste verschil is dat boeren goed betalen, en blij zijn met je hulp.

Paardenbazen betalen slecht, of altijd te laat, overuren worden niet betaald, en er word altijd maar van je verwacht dat je voor nop voor ze klaar staat ;)

nou wij zijn echt niet zo heel erg rijk hoor,, en mijn vader boert al heeel lang

redbutton

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:01

ik wil eigenlijk over een paar jaar dierengeneeskunde paarden studeren,, maar ik ben bang dat ik geen baan krijg,, dat vind ik wel balen want ik zou heel graag de paarden in willen maar het is denk niet voor mij weggelegt,,

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:03

Elisa2 schreef:

das ook zo,
maar wel "in de paarden" is gewoon hard werken, maar vind dat eigenlijk altijd wel lekker, liever savonds moe in me bed dan lui.
mensen die iedere vrije dag uitslapen en langzaamaan eens iets met hun dag gaan doen vind ik niet thuis horen in de paarden.
Ik zelf heb een aantal paarden hier thuis en sta iedere ochtend op tijd op om te voeren, ga daarna zelf eten en dan alles in de molen ondertussen mesten en rijden, of werken, 2 dagen in de week begin ik om 8.00 en 2 dagen om 12.00
als ik eens uitslaap is t tot half 9, 9 uur, heb nog genoeg te doen. (werk bij bakkerbart partime, en wat ik daar verdien werkte ik in de paarden voorheen fulltime voor)

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:04

Vudress schreef:
Indus, als een stagaire sportpaarden wil rijden moet het om te beginnen al een SPORTopleiding gaan doen. Ik vind jullie werktijden heel erg netjes.

Thanks.
Wij krijgen ook stagaires die de sportopleiding doen, maar er is nooit beloofd dat ze op sportpaarden mogen rijden. Het is de bedoeling dat ze met hun eigenpaard verder opgeleid worden.
Wij hebben nu op dit moment echt een super stagair die echt goed voor de paarden is. (manege paarden en pony's zijn de bron van inkomsten voor ons en dus is het heel belangrijk dat ze super goed verzorgd worden) Maargoed die meid doet zo gruwelijk haar best, zij rijdt dus een jong paard van mij en ik neem haar mee naar vee arts bezoeken, morgen bijvoorbeeld, dan laat ik twee 2 jarigen röngenologisch keuren, leert zij ook van.
Maar als je zo'n meid heb die nog te lui is om een bezem te pakken en na een gesprek niet veranderd, die neem ik écht niet mee

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:05

Elisa2 schreef:

Dat selecteert zich allemaal vanzelf uit. Met de paarden is het hetzelfde als in de mode-industrie. Daar zit het vol met enthousiaste jonge meisjes die ontwerpster of model willen worden. Die worden voor een hongerloontje binnen gehaald en nadat ze een jaar zijn uitgebuit en praatjes beginnen te krijgen "vervangen" door een nieuwe lading meisjes. Er zijn er toch genoeg die wel willen komen en hun wake-up-call nog niet gehad hebben. Werkgevers moeten elke maand de balans opmaken en letten op het besparen van kosten en de toename van rendementen. De concurrentie is moordend dus je zult een behoorlijk kostenefficiente bedrijfsvoering moeten hebben om je continuiteit te waarborgen in deze sector. Als je daarbij ook nog eens goed voor je personeel zorgt en ieder paard niet alleen als productiekapitaal beschouwd, maar als een levend wezen, dan ben je volgens mij best een mooie uitzondering.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:05

byrklint schreef:
shanou schreef:
Misschien wordt het eens tijd dat ze beter gaan betalen! Een goede CAO neerzetten. Nu worden we maar uit gebuit in dit werk vind ik, kei hard werken en einde van de maand zie je er bijna niets van terug :( .

Ik ben het hier wel mee eens. Een CAO zou er al komen toen ik ben mijn opleiding begon dat is alweer 6 jaar gelden 2003, dus kun je nagaan ha ha!
Die CAO zal er beslist wel een keer komen maar wanneer? Dit zal een hoop problemen oplossen vooral de uitbuiterij en zwart werken. Voor de bedrijven die alles nu al goed geregeld hebben is voor hun alleen maar een plus punt!

COA paardenhouderij valt momenteel onder CAO dierenhouderij

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:06

Ik werk nu al een tijdje 'in de paarden' en ik raad het altijd iedereen af die ook zoiets dergelijks wil gaan doen. Ja het heeft ook z'n leuke kanten, maar ik ben nog niemand tegenkomen die er geen verromanticeerd idee van heeft. Het is HARD werken. lopende band werk zelfs af en toe kwa paarden op/afzadelen/wassen/klaarmaken. Je maakt lange dagen, werkt hard, doet zwaar werk en nee da's niet altijd even leuk! Hooi en strobalen stapelen ís niet leuk, stallen mesten ís niet leuk, het terrein vegen en de bak met de hand harken is óók al niet leuk, maar je moet het er voor over hebben.. Het moet denk ik in je bloed zitten, want als je dit op papier zet verklaar je iedereen voor gek die er aan begint.

Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn keus, neemt niet weg dat ik straks weer fijn terug naar school ga en een hbo opleiding ga doen, dat is van het begin af aan de planning geweest.. Maar de ervaring, de contacten en de instelling die je mee krijgt had ik niet willen missen!

En ja, net als in iedere branche kom je hier ook bazen tegen die niet/laat/onvolledig of slecht betalen, maar dat is een risico wat je neemt als je gaat werken, maakt niet uit waar.

Wat ik mee wil geven aan de gemiddelde penny huppeltut die graag met paarden wil tutten en daarom de paarden in wil: blijf thuis. Spierballen heb je nodig en lange nagels laat je thuis, inclusief je horloge want paarden kijken niet naar tijd! Behalve als het voertijd is. En feestdagen? Kerst? Nieuwjaarsochtend? Om 8 uur hebben ze gewoon honger hoor, en de stallen liggen ook vol :j :D

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:08

Elisa2 schreef:

Meid ik heb een tip voor je :D
Ga aub weer naar school, kies een goede opleiding....financieel controller bijvoorbeeld...(universiteit en nijenrode) krijg je een top salaris voor 70 uur werk vakantie dagen en een CAO.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:09

previr schreef:
nou ik geloof dat jullie dan 1 van de uitzonderingen zijn kwa uren en pauzes :P zie je niet vaak dat er ook nog rekening met eigen paard wordt gehouden zeg, super! :P

Gelukkig zijn er nog wel meer paardenbedrijven die zo werken.
Bij mij begonnen de stagaires om half 8, 10 tot half elf pauze en van 12 tot 1 ook. 's Middags geen pauze; half zes warm eten. Weekloon van 100 euro. Pauzes moesten ook worden gebruikt om opdrachten te maken of vragen te stellen (was altijd heel leuk).
Nee CAO bestaat er niet (de gevestigde orde roept al jaaaaaaren dat dit er zou komen, maar zoals gewoonlijk bij hen komt het er nooit van; alleen maar woorden, geen daden) maar het is wel degelijk mogelijk lonen te hanteren die men in het gewone bedrijfsleven ook verdiend, alleen willen de meeste paardenhouders er niet aan omdat zij liever het geld in eigen zak steken of omdat de opzet van het bedrijf het niet toelaat (men moet voor de belasting met verlies draaien).
Van mij mag de grote bezem door de opleidingen en door vele maneges/handelsstallen/pensionstallen/fokkerijen...