Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:57

De ideeën worden met de minuut beter! Weg bitten, weg hoefijzers ... :D

Nou ja, leuk dat er een grap van wordt gemaakt, maar je kan toch niet zeggen dat dit Plan in het NADEEL van de paarden zal zijn? Ik begrijp daarom de tegenstand niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen.

kazary

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:03

Ik snap de tegenstand ook niet. En juist bij zoveel tegenstand is het wel duidelijk dat er echt regels nodig zijn, heel hard. ;(

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:09

Nog even en we bewonderen paarden alleen nog in de dierentuin. Dan moeten honden als huisdier ook verboden worden. En ook honden leven in groepen, nl in roedels, en die mogen dus ook niet alleen zijn. En ze moeten 4 uur per dag buiten worden uitgelaten. En de politie mag ze ook niet meer inzetten. En hondenshows geven stress, afschaffen dus. Hoe klinkt dat dan? Haalbaar?

Ik zie overigens ook wel pluspunten in al deze discussies; Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die hierdoor meer paardenkennis opdoen en dus beter met hun paard omgaan en zelfregulering lijkt me wel het meest wenselijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:15

Als jij een pessoa gebruikt om paarden op een correcte manier te beleren... dat is dat toch in het voordeel van de paarden?

en als jij wedstrijden rijdt met een dik behaarde haflinger... die na 10 minuten zeiknat is.... en dan nog 2 proeven moet en buiten adem zwetend de ring door moet... is dat diervriendelijk? of moeten we wedstrijden dan ook maar afschaffen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:19

Ik vind het OK dat er aan het welzijn van de paarden gewerkt wordt.

Maar ik heb altijd schrik als men REGELS maakt, bepaalde zaken verplichten en andere verbieden...

Bedoel maar: de reistijd wettelijk bepalen? Hoe moet dat dan als je een paard aankoopt en je moet enkele uren met de trailer?
Hulpteugels verbieden? Sommige zijn onnodig en gevaarlijk, andere kunnen echt wel hun nut hebben, alles hangt af vh correct gebruik.

De stalling controleren, OK, maar hoe gaat met weidegang controleren? En is het OK dat de paarden dan id modder staan, ipv in hun net te kleine box?

Mocht iedereen zijn gezond verstand gebruiken, en vanuit de liefde voor zijn paarden aan de slag gaan, er zouden een pak minder "mishandelingen" zijn...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:21

sportfokker schreef:
Nog even en we bewonderen paarden alleen nog in de dierentuin. Dan moeten honden als huisdier ook verboden worden. En ook honden leven in groepen, nl in roedels, en die mogen dus ook niet alleen zijn. En ze moeten 4 uur per dag buiten worden uitgelaten. En de politie mag ze ook niet meer inzetten. En hondenshows geven stress, afschaffen dus. Hoe klinkt dat dan? Haalbaar?

Er zijn altijd en overal ergere dingen ... Dat betekent toch niet dat ze dit probleem niet aan mogen/kunnen pakken? Waarom altijd wijzen naar iets anders? Dat praat het één niet goed hoor.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:24

Dat is omdat ze weten dat er ware punten in zitten maar ze geen echte argumenten hebben om ze te ontkrachten. Dan moet je met andere dingen komen die erger zijn of ook aanpak nodig hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:25

Weet ik hoor Kazary .. ;). Zodat je hiervoor je oogjes kunt sluiten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:26

En je het gevoel geeft dat het wel mee valt, er zijn immers nog ergere dingen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:31

wat een bullsh*t zeg.....
Het is een vergelijking, het is niet ERGER dan de paardenwereld..
zie mijn post hierboven... reacties?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:34

20 jaar terug bestond de pessoa niet, hoe beleerde men toen dan paaden? Aleen maar verkeerd?
Ik heb nog nooit een paard met hulpteugel beleerd, dus dat is ook niet goed?

En scheren staat het ook in het artikel, ik heb het niet gelezen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:36

Dan hadden ze wel andere manier... en een pessoa kan ook een goede aanvulling zijn op de training onder het zadel...

Het plan slaat nergens op omdat er veel niet controleerbare/ of realistische dingen in staan... Sommige punten zijn idd wel goed, maar andere gewoon onzin...

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:37

maar het artikel in de bit was toch bedoeld 'om te prikkelen' ? dat hebben ze goed bereikt dan! ;) Ze hadden dus zelf misschien ook door dat het redelijk 'extreem' is wat ze voorstellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:38

kazary schreef:
20 jaar terug bestond de pessoa niet, hoe beleerde men toen dan paaden? Aleen maar verkeerd?

Beleerd.... :? :?
waar heb je het over? mis ik wat?
toen bestond er al een bijzet teugel......... om mee te longeren. maar wie heeft het er over beleren met pessoa dan?

edit: hahaha ik dus :)* het is echt weer vrijdag, sorry kazary :')

ik bedoelde dus niet beleren maar trainen... pff waar zit ik met mijn gedachten :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:39

Ik snap nooit zo goed als mensen meteen gaan roepen dat we straks niets meer met paarden mogen. Wat een onzin!!! Het is niet zwart-wit, hoor. Ik denk dat dat de bedoeling helemaal niet is, maar regeltjes om het welzijn te verbeteren zijn wel degelijk nodig als ik zo om me heen kijk en als ik bv bokt lees. :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:40

kazary schreef:

Ik beleer ook geen paarden met pessoateugel. Maar ik longeer zoiezo niet echt veel...

Scheren was eerder een grapje van mij.
Maar als je het wil weten, ik ben niet echt voor scheren! De meeste paarden die geschoren worden, kunnen daarna nauwelijks of héél beperkt buiten. Geef mij maar een normaal outdoordeken, dan kom je ook al héél ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:41

Mijnes staan met een schuilstal buiten hoor :) allebei geschoren en een stuk beter in hun vel daardoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:41

lientjeds schreef:
Ik beleer ook geen paarden met pessoateugel. Maar ik longeer zoiezo niet echt veel...

Scheren was eerder een grapje van mij.
Maar als je het wil weten, ik ben niet echt voor scheren! De meeste paarden die geschoren worden, kunnen daarna nauwelijks of héél beperkt buiten. Geef mij maar een normaal outdoordeken, dan kom je ook al héél ver.

dat beleren was een foutje van mij, ik wilde trainen schrijven.... lijkt ook echt op elkaar.... :') bijna weekend

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:42

Ik heb mijn paarden soms wel geschoren, maar ook gewoon de hele dag buiten. Daar werkt die outdoordeken ook goed voor. :D

Ik longeer ook niet veel. En als ik longeer is het aan een gewoon longeerlijnte. Lopen netjes over de rug met een goed werkend achterbeen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:46

Scheren jullie dan ook hals en benen, en toch de ganse dag buiten?
Bij ons staat op elke weide ook een schuilstal hoor, dik gestrooid met stro.

Dat zweten valt dus wel mee, mits ze niet te lang in hun haar komen... dus tijdig dekentje erop! En lekker weinig kuiswerk ;)

Edit, de zeldzame keren dat ik longeer, meestal ook zonder hulpteugel. Wat niet uitsluit dat ik het geen goede hulpmiddelen vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:49

helemaal geschoren, deken met hals. mits ze die niet slopen, dan zonder hals...nergens last van hoor :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:50

Slotty schreef:
maar het artikel in de bit was toch bedoeld 'om te prikkelen' ? dat hebben ze goed bereikt dan! ;) Ze hadden dus zelf misschien ook door dat het redelijk 'extreem' is wat ze voorstellen...

Ja, zo staat het er 'om te prikkelen', en dan tussen haakjes 'maar we menen het wel' :).

Dat hebben ze inderdaad wel bereikt ja ... ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:52

anneliesdj schreef:
Het is net zo'n penymeisjes verhaal, de BIT redactie is maar een amateuristisch zooitje.

Ik wou zeggen - is dit BIT of de Penny? :=

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:52

Bij springpaarden wilde ik de benen nog wel eens laten staan. Bij dressuurpaarden helemaal.

Ik schoor de laatste keer in nov., dan zijn de koude maanden jan en febr. al wel weer wat haren terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:53

ik heb die van mij in sept geschoren.... en daarna niet meer. is nu nog kort!