mocht ik ooit weer aan een paard beginnen, staat dit ras zeker hoog op mijn lijstje (waar ik eerder de 'kruising' in gedachte had

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dorientjuh schreef:Maar liannes, de hengst daar zou hier niet worden opgenomen in het stamboek. De standaard is daar toch blijkbaar anders:Citaat:The Friesian of Color is anywhere from 50%-97% Friesian Blood and the other part Dutch Warmblood
Die hengst daar heeft iets van 97 procent Friesch bloed. Wel erg jammer want zo vind ik ze het mooist.
Lyonesse schreef:Ik vind ze niet eens een beetje lijken op een tinker.
Behalve dat ze beide bont zijn
anjaenrene schreef:Als is mij niet vergis waren er in de begintijden van de stamboeken ook al bonte en voskleurige friezen maar die hebben ze eruitgefokt! Daarom zijn ze nu nog steeds bezig om alle dekhengsten bij goedkeuring voor het stamboek op de witfactor te testen! De witfactor is een overblijfsel van de Bonte fries die ze niet luxe genoeg vonden binnen het stamboek in friesland. Ze zijn bang dat mensen met minder verstand van paarden zouden denken dat ze een Tinker (oud Zigeunerpaard) voor zich hebben en geen ZWARTE parel. Een goedgefokte bonte fries doet niet onder voor een zwarte fries alleen was deze kleur niet goed genoeg vroeger. Heel soms komt er binnen het stamboek nog een vosfries voor maar die is evenmin gewild als een fries met een te grote kol.
janderegelaa schreef:Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.
Adil18 schreef:hmmmm, of Shiva daar onder valt? (Arabier X Fries) Ze is alleen 3-kleurig, en niet zwart-bont...
jasmijn78 schreef:Adil18 schreef:hmmmm, of Shiva daar onder valt? (Arabier X Fries) Ze is alleen 3-kleurig, en niet zwart-bont...
Volgens mij heb ik gelezen op de site dat ze geen arabisch bloed willen omdat arabisch bloed te weinig/vrijwel niet van betekenis is in bijvoorbeeld de hogere dressuur/competitiesport. Ze vinden dat er met arabieren teveel op plaatjes is gefokt en arabieren hebben te weinig maat en ze willen juist grote paarden fokken. En ze willen juist prestatie, daarom willen ze juist engels volbloed in de paarden terug zien omdat die in de rijpaardenfokkerij veel goeds heeft gedaan.
Bovendien is voor kruisingen met arabier/fries een ander stamboek opgericht (arabo-fries) alleen die moeten zwart zijn. Dus jou paard kan in geen van de stamboeken terecht.![]()
(overigens bestaat driekleurig niet, je paard is 'gewoon' bruin-bont. Maar driekleurig klinkt natuurlijk wel leuker)
janderegelaa schreef:Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.
snowdon schreef:Shiva zal waarschijnlijk niet voldoende aan het rastype voldaan, als ze op een opnamekeuring verschijnt en dan dus niet worden opgenomen in het register. Het arabierenbloed is duidelijk zichtbaar.
Bruine paarden hebben ook die zwarte plekken die je beschrijft, dus driekleur = bruinbont