De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:46

Ik ben erg benieuwd hoe het stamboek zich verder gaat ontwikkelen :j vind willem en die uit amerika echt práchtig.
mocht ik ooit weer aan een paard beginnen, staat dit ras zeker hoog op mijn lijstje (waar ik eerder de 'kruising' in gedachte had :D ) maar eerst eens zien hoe het zich ontwikkelt :j

Elsemiek18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:46

:~ Mooi ras!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:30

Wohoo
Dát ziet er stoer uit!! :D

Wat gaaf :j

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:45

Vriendin van mij heeft een nakomeling van Bonte Willem :D.

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:30

Ik vind het wel stoer hoor!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:29

dorientjuh schreef:
Maar liannes, de hengst daar zou hier niet worden opgenomen in het stamboek. De standaard is daar toch blijkbaar anders:

Citaat:
The Friesian of Color is anywhere from 50%-97% Friesian Blood and the other part Dutch Warmblood

Die hengst daar heeft iets van 97 procent Friesch bloed. Wel erg jammer want zo vind ik ze het mooist. :)

dan zou bonte willem niet meer een fries moeten dekken bij wijze van, want dan krijg je al 75 % fries bloed,
en dat veulen darvan ook wederom niet meer door een fries, etc etc, en dat is gebeurd met die hengst die in amerika staat.
Ik ga ervan uit, dat hier in nl ook die paarden ggk zouden worden.

ps, die hengst van frisiansofcolor is in nl gefokt.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:42

Als is mij niet vergis waren er in de begintijden van de stamboeken ook al bonte en voskleurige friezen maar die hebben ze eruitgefokt! Daarom zijn ze nu nog steeds bezig om alle dekhengsten bij goedkeuring voor het stamboek op de witfactor te testen! De witfactor is een overblijfsel van de Bonte fries die ze niet luxe genoeg vonden binnen het stamboek in friesland. Ze zijn bang dat mensen met minder verstand van paarden zouden denken dat ze een Tinker (oud Zigeunerpaard) voor zich hebben en geen ZWARTE parel. Een goedgefokte bonte fries doet niet onder voor een zwarte fries alleen was deze kleur niet goed genoeg vroeger. Heel soms komt er binnen het stamboek nog een vosfries voor maar die is evenmin gewild als een fries met een te grote kol.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:18

Willem van nassau is een geweldig mooi dier, nu nog meer beenbehang erin zien te fokken, word nog lastig denk ik, gezien mijn ervaringen bij de Tinkers/ irish cobs weet ik dat dat niet gemakkelijk is...

Lyonesse schreef:
Ik vind ze niet eens een beetje lijken op een tinker.
Behalve dat ze beide bont zijn :roll:

Toch heb je wel tinkers die er zo opgenomen zouden kunnen worden volgens mij, maar dat ik dan weer een gaatje in het net van de (vele) tinkerstamboeken :D
Laatst bijgewerkt door desillies op 19-03-09 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:33

samen gevoegd

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:50

anjaenrene schreef:
Als is mij niet vergis waren er in de begintijden van de stamboeken ook al bonte en voskleurige friezen maar die hebben ze eruitgefokt! Daarom zijn ze nu nog steeds bezig om alle dekhengsten bij goedkeuring voor het stamboek op de witfactor te testen! De witfactor is een overblijfsel van de Bonte fries die ze niet luxe genoeg vonden binnen het stamboek in friesland. Ze zijn bang dat mensen met minder verstand van paarden zouden denken dat ze een Tinker (oud Zigeunerpaard) voor zich hebben en geen ZWARTE parel. Een goedgefokte bonte fries doet niet onder voor een zwarte fries alleen was deze kleur niet goed genoeg vroeger. Heel soms komt er binnen het stamboek nog een vosfries voor maar die is evenmin gewild als een fries met een te grote kol.

nee de voorgangers van de friezen zijn wel onder andere spaanse en franse paarden waar wel bruin en aftekeningen inzaten. Het KFPS heeft nooit bonte of bruinen paarden gehad, als zit het heeel ver achterin wel ergens.. Dat zie je bv bij de paarden van Foeke v/d Velde nog een beetje, die hebben een vrij hoog vosfactor en zijn paarden herken je vaak aan witte haren door de zwarte vacht heen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:37

Afbeelding

:9

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:01

Dek bontje ermee Suzanne ;)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:39

ziet er super uit zo :~
ben wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen
denk dat ze er inderdaad verstandig aan gedaan hebben om een stamboek op te richten
en denk dat er inderdaad wel vraag naar dit soort paarden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:33

janderegelaa schreef:
Dek bontje ermee [***] ;)

*meldt zich voor het veulen* :D

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

ecyoj schreef:
Heel mooi paard zeg

En deze ook :

janderegelaa schreef:
Nico pinto Friesian, zeer veel gebruikt in Amerika:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:29

janderegelaa schreef:
Dek bontje ermee Suzanne ;)

Haha grapjas. Ik vind het supergave paarden om te zien maar je moet geen rassen door elkaar heen gaan gooien. Dan krijg ik een bonte vuilnisbak. :D
Nee bij Bontje houd ik me bij de KWPN-ers (misschien evt. Oldenburg etc ) maar verder niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:32

Grappig, bij ons op de manege fokken ze ook met een pinto hengst en een fries paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:38

hmmmm, of Shiva daar onder valt? (Arabier X Fries) Ze is alleen 3-kleurig, en niet zwart-bont... :') Weet iemand het?

Afbeelding

Edit: (hey, de knop is weer terug!) Volgens mij kan het! Woehoe! Lijkt me super als Shiva daar naar een keuring kan als ze 3 is :D :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:03

Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:08

janderegelaa schreef:
Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.

Op de site staat niks expliciets over zwartbont trouwens...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:18

Een knappe vosbonte BP lijkt mij niet verkeerd.... Ik vind vosbont misschien nog wel mooier dan zwartbont. Maar goed; als zwartbont echt de doelstelling is dan is inderdaad die keuze niet handig...

Adil18 schreef:
hmmmm, of Shiva daar onder valt? (Arabier X Fries) Ze is alleen 3-kleurig, en niet zwart-bont...

Volgens mij heb ik gelezen op de site dat ze geen arabisch bloed willen omdat arabisch bloed te weinig/vrijwel niet van betekenis is in bijvoorbeeld de hogere dressuur/competitiesport. Ze vinden dat er met arabieren teveel op plaatjes is gefokt en arabieren hebben te weinig maat en ze willen juist grote paarden fokken. En ze willen juist prestatie, daarom willen ze juist engels volbloed in de paarden terug zien omdat die in de rijpaardenfokkerij veel goeds heeft gedaan.

Bovendien is voor kruisingen met arabier/fries een ander stamboek opgericht (arabo-fries) alleen die moeten zwart zijn. Dus jou paard kan in geen van de stamboeken terecht. ;)
(overigens bestaat driekleurig niet, je paard is 'gewoon' bruin-bont. Maar driekleurig klinkt natuurlijk wel leuker :) )

Annieweej: Ik vind de doelstellingen van het stamboek goed, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het lijkt mij echt leuk om op dressuurwedstrijden dergelijke bijzondere verschijningen tegen te komen die in tegenstelling tot veel andere alternatieve rassen in de dressuur, wel echt goed mee kunnen komen en het ook op kunnen nemen tegen de betere 'gewone' warmbloeds. Ik hou wel van wat aparts, mits het ook echt goed kan lopen (qua dressuur dan, want ik blijf natuurlijk een dressuurmuts)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:24

jasmijn78 schreef:
Adil18 schreef:
hmmmm, of Shiva daar onder valt? (Arabier X Fries) Ze is alleen 3-kleurig, en niet zwart-bont...

Volgens mij heb ik gelezen op de site dat ze geen arabisch bloed willen omdat arabisch bloed te weinig/vrijwel niet van betekenis is in bijvoorbeeld de hogere dressuur/competitiesport. Ze vinden dat er met arabieren teveel op plaatjes is gefokt en arabieren hebben te weinig maat en ze willen juist grote paarden fokken. En ze willen juist prestatie, daarom willen ze juist engels volbloed in de paarden terug zien omdat die in de rijpaardenfokkerij veel goeds heeft gedaan.

Bovendien is voor kruisingen met arabier/fries een ander stamboek opgericht (arabo-fries) alleen die moeten zwart zijn. Dus jou paard kan in geen van de stamboeken terecht. ;)
(overigens bestaat driekleurig niet, je paard is 'gewoon' bruin-bont. Maar driekleurig klinkt natuurlijk wel leuker :) )

Heb geen verstand van de benamingen, maar onder haar manen is ze zwart, op de kroonrand van een been en de overgang van wit naar bruin aan de voorbenen is ook pikzwart.

Heb dat van arabieren niet gelezen, ik kan het mee eerlijk gezegd niet voorstellen, omdat ze zeggen dat zelfs merrie geregistreerd kunnen worden waarvan de afstamming onbekend is en de merrie geen papieren heeft, dan weet ik alleen dat haar moeder Fries is, toch? ;) Vader is overigens geen zuivere arabier, het aandeel in Shiva is dus niet 50% arabier.

Shiva is nu 1 jaar en 7 maanden en meet 1.47, dus de voorgeschreven minimale stokmaat van 1.53 zal ze zeker halen. Vader is overigens 1.60 m en moeder 1.63.

Edit: Kan denk ik alleen een probleem zijn met de kleur, hoewel ik niet snap dat ze een bruinbonte hengst wel aan zouden nemen en niet een bruinbonte merrie....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:36

Shiva zal waarschijnlijk niet voldoende aan het rastype voldaan, als ze op een opnamekeuring verschijnt en dan dus niet worden opgenomen in het register. Het arabierenbloed is duidelijk zichtbaar.

Bruine paarden hebben ook die zwarte plekken die je beschrijft, dus driekleur = bruinbont :j
Welk stamboek heeft wel een bruinbonte hengst opgenomen dan?

Ik vind Shiva wel een erg leuk paardje overigens, zit duidelijk een derde ras bij... anders had ze niet bont kunnen zijn toch.
Wat weet je nog meer van de vader?
Laatst bijgewerkt door snowdon op 19-03-09 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:36

janderegelaa schreef:

Shiva is ook bruinbont terwijl haar moeder Fries is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:38

snowdon schreef:
Shiva zal waarschijnlijk niet voldoende aan het rastype voldaan, als ze op een opnamekeuring verschijnt en dan dus niet worden opgenomen in het register. Het arabierenbloed is duidelijk zichtbaar.

Bruine paarden hebben ook die zwarte plekken die je beschrijft, dus driekleur = bruinbont :j

Deze foto is niet recent, inmiddels is ze veel zwaarder geworden en zet de Fries veel meer door. Zwaarder en ronder. Ze heeft dikke en lange manen en meer behang dan het doorsnee type paard, maar niet overdreven veel

Nou ja, ik heb een mail gestuurd, wanneer niet is het niet erg, dan zorgen we er wel voor dat een van haar toekomstige fokproducten in het stamboek komt :P