http://www.nhd.nlPaletka, een Arabische volbloed, staat er goed verzorgd bij. Waar? Ergens, ondergedoken in Noord-Holland. Na drie weken is ze weer wat aangesterkt. Een jaar lang schoot de verzorging tekort, maar nu zijn Janneke Houtenbos (18) uit Egmond-Binnen en haar paard weer samen. Wel moet de verblijfplaats voorlopig geheim blijven.
,,Ik ben al een half jaar bezig om haar terug te krijgen'', vertelt Janneke. Vorig jaar februari had ze besloten de verzorging van haar paard over te dragen, omdat ze er zelf steeds minder tijd voor kreeg. Vincenza, eigenaresse van een paardenstal in Beets, maakte toen nog een betrouwbare indruk op haar. ,,Ze beloofde het paard goed te verzorgen.''
Janneke hoopt dat de koopovereenkomst een uitweg biedt, want de volledige koopsom heeft ze nooit ontvangen. ,,Ik heb ook een brief van haar gehad waarin ze schrijft dat het paard een paar weken na de overeenkomst 'doodziek op het land stond'. Volgens haar kwam dat door een wormeninfectie die het dier al maanden onder de leden had. Ik heb haar het voorstel gedaan de koop ongedaan te maken. Zij haar geld terug en ik Paletka. Maar dat wilde ze niet.''
Ik heb contact gezocht met een rechtswinkel om te laten onderzoeken of ik het paard terug kan krijgen, maar dat neemt veel tijd in beslag. Teveel. De merrie wordt zieker en zieker en Janneke vraagt zich af hoe lang Paletka het nog volhoudt. Met enige regelmaat belandt er een paard in één van de sloten die het modderlandje scheidt van omliggend groen. Als dat ook met Paletka gebeurt en het dier volgens de toevallig aanwezige hoefsmid aan het einde van haar Latijn is, is dat voor Janneke de druppel. ,,Er moest snel iets gebeuren, anders overleeft Paletka het misschien niet.''
Het is niet het eerste paard dat in de sloot belandt. In een half jaar tijd moest de brandweer van Zeevang zeker tien keer uitrukken om te water geraakte dieren te redden. De AID zag aanleiding om onderzoek te doen bij het bedrijf, maar vond onvoldoende om in te kunnen grijpen.
Janneke beraamt zelf een reddingsplan en vindt haar broer, ouders en vriendinnen bereid daaraan mee te werken. Een vriendin moet de stalhoudster aan de praat houden, zodat Janneke ongezien bij het paard kan komen. ,,Mijn vriendin belt haar, Vincenza, op, ze reageert op een advertentie waarin een stalhulp wordt gezocht. Ze spreken af in een café in Noordbeemster.''
Vincenza wil niet veel kwijt over de ontvoering: ,,Paletka is van mijn erf gejat, maar is en blijft mijn eigendom.'' En over het te water raken van de paarden zegt ze: ,,Ik heb geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren, maar ben bezig het op te lossen.''
Verwante artikelen:
[VN] Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot[VN] Geen verandering in situatie van paarden in Beets