duckydive schreef:Ja, je kan er wel lacherig over doen, maar hoe denk je dat we aan al die ziektes als MKZ enzo komen.
Omdat wij zo geniaal zijn. Ik roep niet dat dat de oplossing is, maar zoals we nu bezig zijn helpen we alles naar z'n grootje. Alleen dat wil niemand zien. Nee, we gaan ons vooral druk maken om de enige paarden in nederland die wel een normaal bestaan hebben.
Jammer dat dat alleen het laatste is waar iedereen bij stilstaat.
Hoe we precies aan ziektes zoals MKZ zijn gekomen dat zal wel niemand weten, is al heel wat eeuwen in omloop die ziekte, lang voordat de bioindustrie was uitgevonden. Maar de gruwelscenes waar jij misschien bij MKZ aan zit te denken komen juist omdat men niet wil inenten tegen deze ziekte, wat overigens prima zou kunnen, maar dat zijn economische keuzes. Het punt dat je hier wilt maken ontgaat me. Wiens "schuld" is het eigenlijk dat er bijvoorbeeld dysenterie bestaat? Ik heb hierop nog nooit het antwoord kunnen vinden, maar jij weet het? In de derde wereld waar iedereen nog heel "natuurlijk" leeft komen veel meer besmettelijke ziektes voor dan hier. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat iets niet bij voorbaat fijn, prettig of goed is als we er natuurlijk voor zetten.
Voor de goede orde het paard bestaat alleen nog als gedomesticeerd dier, met uitzondering van de Przewalski die terug is uitgezet vanuit dierentuinen (en we weten nog niet of hij het gaat redden en we weten ook nog niet precies hoe het gedrag verschilt van het gedomesticeerde paard, maar dat er verschillen zijn is duidelijk). Alle andere paarden stammen of van een dier dat al 6000 jaar geleden gedomesticeerd is en dus veranderd is en is aangepast aan een leven bij en met de mens. Als je zo'n dier terug zet in de natuur heb je echt niet opeens een "wild paard". Dat is dus niet het normale bestaan voor een gedomesticeerd paard. Dan kun je net zo goed zeggen dat ons normale bestaan in grotten en holen is, ons afvragend waar het volgende maaltje vandaan komt. En zou het bestaan van die paarden in Nederlandse natuurgebieden dan slechter worden als er een ander beleid was over de aanpak zodat ze net als in Engeland wel te eten hebben 's winters?
Als je echt natuurlijke selectie zou willen nadoen dan moet je dus de natuur nabootsen, d.w.z. je moet jonge dieren eruit halen of afschieten, zo gaat dat met kuddedieren in de natuur, een bepaalt percentage redt het niet in de eerste paar maanden (en dat komt trouwens niet alleen maar door roofdieren zoals sommige mensen denken). Je zou ook aan geboortebeperking kunnen doen. Maar als het enige selectiecriterium het overleven van een strenge winter op een klein stukje land wordt ben je wel erg beperkt bezig en snap je echt niets van "survival of the fittest". Dit is namelijk een soort fokprogramma waarbij je selecteert op vetreserves. Iedereen die overigens denkt dat je van die "fitte" dieren overhoudt bij natuurlijke selectie heeft misschien nog nooit van het dier de luiaard gehoord.
Waar ik me aan erger is de belachelijke berichtgeving over de Oostvaardersplassen, eerst zegt Staatsbosbeheer dat er niet hoeft te worden bijgevoerd (al doen ze het dan hier en daar wel), dan zeggen ze dat er 30% van de dieren dood gaat (maar ook 50% zou OK zijn), en als er kamervragen worden gesteld zeggen ze opeens, nee hoor niks aan de hand er zijn er maar weinig gestorven. Weten ze het zelf dan niet.
Een vriendin van mij wilde vorige maand trouwens naar de Oostvaardersplassen om inderdaad zelf eens te gaan kijken maar dat kon helemaal niet in februari zei men (het zou iets verstoren of zo). De 6000 hectare is bijna voor de helft water en er lopen dacht ik zo'n 3000 grote grazers in het totaal, dus toch iets minder riant dan men hier uitrekende. Eerst wilde men trouwens helemaal niet afschieten maar de dieren gewoon "natuurlijk" van honger laten omvallen, van dat beleid zijn ook mensen uit het veld die reeds jarenlang betrokken waren bij natuurbeheer op de veluwe weggerend. Maar nu wordt er dan gelukkig gewerkt met het verbeterd roofdiermodel (zeggen ze).
En ja Alicia inderdaad in de wet is die grens net zo getrokken dat voor de Oostvaardersplassen (6000 hectare) andere regeltjes gelden dan voor andere eigenaren. Nogal logisch als de bedenker van het geheel ook de regeltjes mag maken.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 12-03-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt