Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:57

Diablo schreef:
Solide schreef:
Hier kan ik zo moe van worden.

Mijn paard staat alleen, maar is absoluut niet zielig. Sterker nog, als ik ooit ergens anders kom en haar tussen andere paarden zet (waar ze normaal mee overweg kan) wordt ze enorm zenuwachtig als ik uit zicht ben en zelfs blij als ze weer naar huis kan. Ze zal de eerste zijn die aan het hek staat als er iemand naar het hekwerk loopt, terwijl ze thuis in de wei soms helemaal geen zin heeft om uit de wei te komen. Ze heeft ook weinig aandacht voor de andere paarden als ze samen met deze in een wei staat.

Dat jouw paard graag alleen staat, wil niet zeggen dat alle paarden alleen kunnen zijn. Het is eerder uitzondering zoals het met de jouwe gaat.

Ze KUNNEN wel degelijk alleen staan, alleen is het voor sommige paarden leuker met een maatje erbij. Het is alleen overdreven om het gelijk zielig te noemen. Misschien dat jullie het tegen de natuur in vinden, maar dat is rijden en in een weiland i.p.v. open vlakte staan ook. ;)

Paintlinger

Re: Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:58

Ja dat is zo.....maar het ene is wel erger dan het andere....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:00

Sunny, voor mijn paard zou het ronduit triest zijn om hem alleen te zetten. Het zou hem doodongelukkig maken. En dat geldt voor zijn kuddegenoten eigenlijk ook.

Natuurlijk kun je een paard alleen zetten, maar je walst daarmee wel over het feit heen dat het sociale kuddedieren zijn van nature.

En het weiland van mijn paard heeft ook een behoorlijk open vlakte, hoor. :D
Verder snap ik niet zo goed wat dat argument en rijden ermee te maken heeft. Je kunt toch je best doen de juiste omstandigheden voor je paard zo goed mogelijk te realiseren?

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:18

Wat een discussie zeg!! Zo ontzettend slecht wordt het dier ook niet gehouden hoor, in de zomer staat ie altijd met andere paarden in de wei en tijdens het rijden (ja het paard krijgt ook nog aandacht) ziet ie ook nog andere soortgenoten. Echt vreselijk.
En dan de opmerking dat het paard niet gedomesticeerd is. Wat een onzin. Willen alle hondeneigenaren dan ook nog snel even een 2e hond erbij halen, want dat is absoluut dan ook mishandeling. Een mens is nml. geen goede vervanging voor de hond.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:24

En die regel van die hond mag van mij ook vandaag ingevoerd worden. Geen probleem mee. Net als van alle andere dieren die in kuddes/roedels leven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:27

Tja Belize, jij begrijpt duidelijk niet wat sociaal contact tussen paarden inhoudt. Maar ach, je bent helaas niet de enige. :\

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:33

Er zijn paarden die alleen staan en ogenschijnlijk relaxt zijn, puur omdat deze dieren zich zo enorm aan ons fratsen aanpassen. :+ Sociaal emotioneel vind ik het houden van een paard alleen puur mishandeling. Dat die trein langskomt, zal het dier worst wezen denk ik; het zal inmiddels gehabitueerd zijn, want de trein levert toch geen enge dingen op. ;)

Een muziekje is voor dit dier misschien een prima optie! is tenminste nog wat afleiding; gister werd er new age muziek gedraaid bij ons op de rijvereniging en een Lusitano hengst begon te dansen en te briesen! Staart in de lucht..Als het ze wat afleiding biedt op positeve wijze vind ik het niet zo gek.

Om te testen: laat een paard een tijdje alleen, zet er eentje bij en haal die weer weg. Je kunt er de duvel opzeggen dat paard één daar niet blij van wordt.
het zijn verdorie roedeldieren! :(

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:01

sunny_l0ve schreef:
Ze KUNNEN wel degelijk alleen staan, alleen is het voor sommige paarden leuker met een maatje erbij. Het is alleen overdreven om het gelijk zielig te noemen. Misschien dat jullie het tegen de natuur in vinden, maar dat is rijden en in een weiland i.p.v. open vlakte staan ook. ;)

Natuurlijk kan dat. Maar ik zeg niet dat wat niet natuurlijk is, ook niet goed is. Ik denk alleen dat een paard niet ongelukkig is van zo nu en dan een uur rijden. Een leven lang zonder soortgenoten moeten leven, daar wordt een paard (over het algemeen) niet echt blij van.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:32

Nou wat een onzin, een paard kan heus wel in een weiland staan naast het spoor. De manege waar mijn paard eerder stond licht ook naast het spoor. Hij staat wel alleen mischieen een shetlander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:42

Wij mensen zijn ook kuddedieren, ook wij worden ongelukkig van eenzaamheid, mensen die altijd alleen zijn worden ook vreemd... Waarom zou het met paarden anders zijn? Omdat baasje dat vind omdat het baasje zo beter uit komt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:59

Lilian_, over een weiland naast het spoor zou ik me ook niet druk maken. Geloof me, dit paard staat nou niet bepaald in een weiland. ;)

Sommige bokkers zouden misschien eerst eens moeten zien, waar we het hier over hebben :j . Vraag me af hoe ze dan zouden oordelen, of ze het dan nog 'normaal' vinden om je paard zo te houden...... :)*

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:02

het spoor is geen probleem en een snelweg zou dat ook niet zijn maar alleen dat kan echt niet....

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:30

Diablo schreef:
sunny_l0ve schreef:

Natuurlijk kan dat. Maar ik zeg niet dat wat niet natuurlijk is, ook niet goed is. Ik denk alleen dat een paard niet ongelukkig is van zo nu en dan een uur rijden. Een leven lang zonder soortgenoten moeten leven, daar wordt een paard (over het algemeen) niet echt blij van.

Er wordt hier gewoon te veel gespeculeerd. Ik vind ook dat in het algemeen een paard het leuker vind tussen soortgenoten, ben ik ook compleet voor. Maar je weet niet hoe het met dit paard zit, om het dan mishandeling te gaan noemen vind ik overdreven.

Wij worden misschien eenzaam, maar kunnen er ook mee leven. Kijk naar een kluizenaar. Maar de een is de ander niet dus het ligt eraan hoe je zelf bent, hetzelfde geldt met paarden. Ze zijn ook niet compleet geisoleerd, want ze zien echt nog wel andere paarden tijdens het rijden, misschien paarden die voorbij komen. Dus zo slecht hebben ze het nog niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:43

sunny_l0ve schreef:
Er wordt hier gewoon te veel gespeculeerd. Ik vind ook dat in het algemeen een paard het leuker vind tussen soortgenoten, ben ik ook compleet voor. Maar je weet niet hoe het met dit paard zit, om het dan mishandeling te gaan noemen vind ik overdreven.

Wij worden misschien eenzaam, maar kunnen er ook mee leven. Kijk naar een kluizenaar. Maar de een is de ander niet dus het ligt eraan hoe je zelf bent, hetzelfde geldt met paarden. Ze zijn ook niet compleet geisoleerd, want ze zien echt nog wel andere paarden tijdens het rijden, misschien paarden die voorbij komen. Dus zo slecht hebben ze het nog niet.

Ik speculeer niet. Ik heb ook niet gezegd dat het paard in dit geval het slecht heeft. Hoewel ik het wel een heel slechte zaak vind om een paard alleen te zetten.
Verder snap ik je logica niet helemaal. Tuurlijk heb je onder mensen kluizenaars, maar die kiezen er zélf voor. En over het algemeen zullen mensen niet zonder soortgenoten willen leven. Een paard kiest er niet voor om alleen te leven en iedereen hier weet wel dat een paard een kuddedier is, dus over het algemeen hebben ze soortgenoten nodig. En dan is het niet genoeg om af en toe een paard tegen te komen tijdens het rijden, dat is natuurlijk geen sociaal contact.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:58

Konijnen in een hokje van 20 x 60 cm zonder vriendje zijn zielig, maar dat deert schijnbaar niemand!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:59

Niemand?
Maak er een topic over, ik denk dat je ook andere antwoorden krijgt dan dat niemand er wat om geeft.
Maar daar gaat dit topic niet over. Dit paard is wel zielig, al denkt die eigenaar van niet.

Een quote van mij in een ander topic
kazary schreef:
Nu je dat zegt heb ik wel zoiets van, er mogen ook wel regels komen voor het houden van andere huisdieren. Zoals een hond niet alleen en een konijn ook een hok van een aantal m2 groot.
Maar heel eerlijk is dat nog minder uitvoerbaar dan een plan van paarden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:39

Melissa schreef:
Konijnen in een hokje van 20 x 60 cm zonder vriendje zijn zielig, maar dat deert schijnbaar niemand!

Oh, wel degelijk hoor. Maar daar gaat het hier toch niet over zoals Kazary ook al zegt.

Enne, het zijn tenslotte de regels van bokt dat we niet off-topic mogen := .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:59

Melissa schreef:

Hoe kom je daarbij? Alleen hebben we het daar niet over in dit topic. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:10

als verwaarlozing of iets klinkt t idd niet! Maar ik vind een paard alleen houden ook zielig idd! Als je dan 1 paard hebt zet m bij iemand die ook een paard heeft of laat iemand een paard bij jou stallen of neem desnoods een bikkel harde shet! ( is ook nog eens leuk om mee te wandelen, te spelen, te mennen etc ).

Mijn fjord staat snachts in dezelfde box als mn shet ( overdag staan ze samen buiten ook ) en als ik die 2 scheid als ik de merrie rijd of hem poets ofzo nou dan hoor je ze gillen hoor! ( word van de zomer leuk, dan gaat de merrie met de rest op de grote weide en hij met de andere kleintjes op een andere weide hahaha ).

Maar om er nou gelijk een db opaf te sturen? Weet je HOEVEEL paarden er HELAAS alleen staan! Verder heb ik niet gezien hoe dit paard er daadwerkelijk bij staat dus kan er verder ook niet over oordelen, maar zoals t beschreven staat valt t nog wel mee

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:29

Ik ken dit paard, want mijn paard heeft 3 maanden in hetzelfde weiland in het Corversbos gestaan als deze merrie. Ik weet niet veel van haar, maar ik weet wel dat ze goed in een kudde kan, en zeker ook vriendschappen kan aangaan met andere paarden.

Ik heb het er ook met de boer over gehad, van wie het weiland is, en die zei dat de eigenaresse de pony geregeld heen en weer verhuist, van het weiland in het Corversbos naar het weilandje langs het spoor. De pony gaat naar het weiland naast het spoor als ze te dik wordt. >;)
Het laatste wat ik erover heb gehoord, is dat de boer dat niet meer wilde hebben, dat heen en weer verhuizen, want het zorgt voor veel onrust in de kudde.
Dat was halverwege december 2008, toen heb ik mijn paard verhuisd en heb er sindsdien niets meer van gehoord, tot nu.

Het paard zal best goed verzorgd worden, maar een paard hoort in een kudde te staan, niet in zijn eentje.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:15

Ik snap dat ik offtopic ga, maar ik vind dat het zo opgeblazen wordt allemaal!

Natuurlijk ben ik het ermee eens dat een paard in een kudde hoort, maar het is bij dit paard niet zo dat ze nooit een ander paard ziet.
Ik weet dat de eigenaresse heel goed voor haar dieren is, en alles voor ze over heeft al zou ze er zelf onder moeten lijden/

En dat van de bestrating.. Als het modder geweest zou zijn, wat redelijk aanemelijk is voor een paddock met zand in Nederland, dan zou iedereen daar weer over struikelen.
Het paardje wordt echt wel goed verzorgt, krijgt aandacht en goed te eten. Dat het alleen staat, is misschien niet ideaal maar ik denk dat er heel, heel veel andere paarden zijn die het veel slechter hebben dan Jackie!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:36

Als het echt niet anders kan en het is tijdelijk dan zal een paard er echt niet dood aan gaan. Maar een paard aanschaffen voor vele jaren wetende dat je hem geen maatje kan of wil bieden en dit met allerhande argumenten goed praten, dan vind ik dat je aparte ideeën hebt over het houden van paarden.
En om die reden vind ik het wel goed dat de dierenbescherming mensen er bewust van maakt dat het beter kan.

Ik bedoel, als mevrouw vaak gaat rijden met een meisje uit de buurt dat ook een paard aan huis heeft staan, misschien kan je dan met elkaar kijken of je die paarden bij elkaar kan zetten. Probéér het in ieder geval, en niet als het lastig is je er maar bij neerleggen en het rechtpraten. (dit is meer algemeen bedoeld, ik weet natuurlijk niet of de mensen van dit paard dat niet geprobeerd hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:03

Mensen denken vaak als ze samen gaan rijden, dat het paard er dan gezelligheid aan heeft, een raar idee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:16

Je kan een paard zoveel in de watten leggen, als er een basisbehoefte ontbreekt mist het nog veel.
En dat begrijpen mensen soms niet denk ik.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:16

Melissa schreef:
Gelukkig is er bos en heide op nog geen 10 minuten afstand.... tevens een bak, zoals ik al eerder heb gemeld..
Je moet eens weten hoeveel paarden er in hilversum AAN huis staan....

Dat hoeft toch ook geen ramp te zijn? Zolang er maar voldoende ruimte voor het paard aanwezig is..Wij hebben altijd de paarden AAN huis gehad.
Btw: ben het ook helemaal eens met jouw opmerking over die konijnen! Die van mij heeft een maatje én een groot zelfgebouwd hok waar hij zelfs in kan graven :) Kost weinig moeite hoor, 3 dagen klussen en het was af. (ok, beetje offtopic, excuus)

Even weer ontopic: ik vind het raar dat de mensen op deze manier zo zwartgemaakt worden (het is niet de bedoeling, maar het gebeurt wel), ik weet veel paarden die langs het spoor staan ergens die er een stuk slechter uit zien dan dít paard.

Nog even over de huisvesting: de tegels zijn misschien niet ideaal maar modder ook niet! Ik ben vandaag weer in Soest geweest, opmerkelijk is dat alle weilanden van het Rusthuis voor oude paarden omheind zijn met prikkeldraad. Daar zou dan ook wat op aangemerkt moeten worden als de nieuwe regels worden doorgevoerd (zijn doorgevoerd?)