Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:53

Ja maar je weet het..ons drenten bliem'n zunig..Of waren dat nu zeeuwen ;)

Mijn vader heeft ook altijd met paarden het boerenwerk gedaan. Het was gewoon zo dat de rotzakken of zwakkeren er uitgingen. Daar had je niks aan en ze kostten alleen maar geld.
Die selektie moet de fokker nu op het oog doen en daarbij komt natuurlijk ook dat er steeds meer mensen komen die het zo leuk vinden om een veulentje bij hun lieve paardje te gaan fokken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:56

ach, de Fries heeft nog het geluk dat er nog toepassingen voor zijn, als menpaard of onder de man.

Bij de knollen is het nog droever gesteld. Poedelfokkerij noemen wij dat, als er geen gebruiksdoel voor je afzet is.
Zitten zelf ook in een poedelfokkerij. :D

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:02

Conditie heeft niks te maken met bloedlijnen of inteelt, dat is idd gewoon trainen van je paard en dat schort er bij andere rassen ook nog wel eens aan.

maar ben door dit verhaal ook weer eens gaan zoeken op het internet, omdat mij een verhaal te binnenschoot over de namibische woestijn paarden, die schijnen dus af te stammen van een klein aantal volbloeden, die vrij zijn gelaten nadat de duitsers uit namibie weg ziijn gegaan, dus erg veel inteelt omdat er gewoon weg geen andere paardenin de buurt waren, maar natuurlijke selectie heeft er wel voor gezorgd dat die paarden die niet gezond waren, vrij snel dood gingen. dus alleen de gezonde paarden bleven over, om voor nakomelingen te zorgen.

wil niet zeggen dat je friesen in het wild moet gooien, om voor die natuurloijke selectie te zorgen, maar als je idd die paarden die niet goed zijn, uit de fok gooien, en de nakomelingen van die afgekeurde paarden niet toelaat in het stamboek moeten die problemen wel te verhelpen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:04

Fokken is hard: de goeien koester je, de slechte eet je op.

Een citaat dat ik lang geleden eens van een IJslandse paardenfokker gehoord heb.
Maar hij geldt nog steeds. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:06

Precies, en zoals ik al zei waren vroeger de boerenwerktuigen de scherprechter maar die zijn er niet meer, dus de B kwaliteit en C kwaliteit blijft allemaal rondlopen en menigeen schuwt niet om daar ook nog mee te fokken.
Wij hebben een mooie jonge Friese merrie, en die wil ik wel laten dekken als ze een knappe beoordeling krijgt op de keuring. Een ster heb je niet zomaar meer, maar ik laat haar niet dekken als ze zonder premie zou worden opgenomen. Voorst even laten prokken en als dat niet goed is, ook geen veulen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:14

wolf359 schreef:
Conditie heeft niks te maken met bloedlijnen of inteelt, dat is idd gewoon trainen van je paard en dat schort er bij andere rassen ook nog wel eens aan.

Ligt voor een deel wel degelijk aan de natuurlijke aanleg.

Citaat:
Wil niet zeggen dat je friesen in het wild moet gooien, om voor die natuurloijke selectie te zorgen, maar als je idd die paarden die niet goed zijn, uit de fok gooien, en de nakomelingen van die afgekeurde paarden niet toelaat in het stamboek moeten die problemen wel te verhelpen zijn.

Zodra je de Fries in het wild gooit, dan is de kans van overleven nog kleiner, juist dankzij de natuurlijke selectie. Denk bijvoorbeeld eens aan al die merries die met de nageboorte blijven staan. Die gaan dood aan baarmoederontsteking. Of de veulens die dankzij de waterhoofden niet normaal geboren kunnen worden. Ook dat levert dode dieren op.

Als je alle paarden van bijv. afgekeurde hengsten niet meer toelaat tot de fokkerij, dan wordt de basis toch nog smaller?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:58

randalinpony schreef:
Citaat:
Verder is het een minpuntje dat ze door hun zwarte kleur eerder last hebben van de warmte.

Toch maar met een arabisch schimmeltje kruisen dan. :')

Horseyfries schreef:
Citaat:
De kans op een drager wordt daardoor wel steeds kleiner, er zullen steeds meer niet dragers komen op die manier. En de vraag die je je moet stellen is of je het nog een "probleem" vind, als er geen hengsten meer dekken die dragers zijn en je dus nooit meer kans maakt op een mismaakt of dood veulen.
Dat een paard drager is dan merkt hij en jij niets van.
Het stamboek heeft gekozen voor dit beleid om een zo breed mogelijke bloedspreiding te garanderen.

Je krijgt door dit beleid niet minder dragers, je selecteert namelijk vrije dieren om samen met dragende dieren weer 50% dragers te creeren.

Het probleem wordt zo wel minder groot, omdat je minder snel dragers erbij maakt als je in ieder geval de hengsten die natuurlijk de meeste invloed op de genenpool hebben, vrij houdt.
Ben je ook idd van het probleem van de homozygoten af, plus de vrije merries die je hebt, krijgen geen nakomelingen meer die drager zijn.....

Het gevaar is echter dat dragers zich onzichtbaar door de populatie blijven verspreiden, als je de merries niet test -via de merrielijnen dus.
Je zou dan op een slecht moment erachter kunnen komen dat je jaargangen jonge hengsten hebt, waarvan de interessante dus dragers zijn.

Om die reden zou je ook merries moeten testen, en in de lijnen die goed vertegenwoordigd zijn, harder moeten selecteren door dragende merries uit te sluiten van de fokkerij.

Maar ik durf te wedden dat als die test beschikbaar komt, igg de serieuze fokker hem ook voor zijn merries gaat gebruiken.

Inderdaad, en daarom durf ik ook te stellen dat je ook zonder het uitsluiten van alle dragers in je fokkerij het percentage dragers vanzelf naar beneden zou gaan. Immers, als jij een fantastische fokmerrie hebt en je weet dat een hengst eruit kans zou maken op de hengstenkeuring, dan laat je je merrie toch zeker testen om met zekerheid een veulen te fokken wat dragervrij is?
Enige nadeel wat zou kunnen gebeuren is dat alle goede merries voortaan onder dragervrije hengsten komen en de oudere dragerhengsten dus toch snel minder werk zullen krijgen. Maar dat is maar een beperkte periode het geval omdat je je hengstenstapel ververst met dragervrije hengsten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:12

wolf359 schreef:

Wat Pletje al aangaf wil ik nog even verder verduidelijken:
Een functionele lichaamsbouw en een wakker temperament zijn zeker erfelijk (en een niet functionele lichaamsbouw en een flegamtiek temperament dus ook) en hebben dus wel degelijk te maken met inteelt/fokkerij e.d. en dat geldt voor alle rassen inderdaad.

Met trainen kun je vaak wel één en ander verbeteren, maar een friespaard of wat voor paard dan ook, wat door zijn lichaamsbouw het gevraagde werk niet kan doen of een flegmatiek temperament heeft zal niet uitblinken in het doel waarvoor het gefokt is, tenzij het gefokt is voor de recreatie of als grasmaaier, maar ik neem aan dat dat in de friezenfokkerij ook geen doel is...
Conditie en uithoudingsvermogen hebben dus niet alleen te maken met de training, maar ook deels met lichaamsbouw en karakter.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:08

er komt binnenkort een filmpje hier over

link het als ik het heb :)

Anoniem

Re: Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:26

Graag Lott, ik kijk er naar uit!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:28

namelijk is vandaag op mijn stage bedrijf het een en ander gefilmd,

hoewel ik dit gewoon zwaar overdreven ophef vind :o het klopt dat de inteelt percentage té is

maar over slepende benen en dat soort onzin geloof ik echt niets van :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:49

Nogmaals, ik kijk uit naar je filmpje en dat verhaal over slepende benen komt bij elk soort en elk ras voor en heeft niet alleen met Friezen te maken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:33

dat is ook gewoon dikke onzin :Z

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:50

Ik heb begrepen dat nieuw te selecteren hengsten worden getest op dragerschap als de merkertest beschikbaar is en dat ze niet bij voorbaat worden uitgesloten van de fokkerij maar dat het dragerschap wel wordt vermeld bij de hengst. Ik weet dit dus niet zeker dus pin me er niet op vast.

Dragers kunnen veel belangrijke genen bezitten en het zou zonde zijn om dragers met bijzonder bloed of met bijzondere eigenschappen bij voorbaat uit te sluiten.

Door middel van gerichte fokkerij (bekende dragerhengst x niet-drager merrie levert 50% drager-vrije nakomelingen op, en zal geen afwijkende nakomelingen geven) kun je weer drager-vrije paarden fokken met de goede eigenschappen van de dragerhengst maar zonder het gen dat afwijkingen geeft. Op den duur zal dit moeten leiden tot een geringer aantal dragers in de populatie.

Maar: het is maar sterk de vraag of fokkers willen investeren (lees: hun merries laten testen op dragerschap; hengstenkeuze hoofdzakelijk op basis van bloedvoering in plaats van een goed te verkopen veulen) en dat hengstenhouders hun voorlichtende taak serieus gaan nemen.

Men kiest toch veelal voor zijn eigen portomonnee wat dit betreft, dat kwam onlangs ook naar voren op een bijeenkomst van de Bond van Merriehouders, iedereen is het er over eens dat de inteeltproblemen moeten worden opgelost maar tegelijkertijd laat men dit over ' aan de buurman' want men wil zijn veulens wel goed kunnen verkopen....

Een oproep van Arie Hamoen aan de fokkers op die bijeenkomst om 'pijn te lijden' (b.v. toegeven op exterieur en beweging om bijzonder bloed een kans te geven) om het ras te redden viel in goede aarde maar vervolgens was niemand van de aanwezigen bereid om hierin het voortouw te nemen. Zo komen we er natuurlijk nooit!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:56

als ze de hengsten willen gaan testen op dragersschap, kunnen ze ruim de helft van de hengsten er nu wel uitgooien :D dan blijft er helemaal niets meer over van de keuze voor verschillende bloedlijnen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:57

Samar schreef:
Ik heb begrepen dat nieuw te selecteren hengsten worden getest op dragerschap als de merkertest beschikbaar is en dat ze niet bij voorbaat worden uitgesloten van de fokkerij maar dat het dragerschap wel wordt vermeld bij de hengst. Ik weet dit dus niet zeker dus pin me er niet op vast.

Dragers kunnen veel belangrijke genen bezitten en het zou zonde zijn om dragers met bijzonder bloed of met bijzondere eigenschappen bij voorbaat uit te sluiten.

Door middel van gerichte fokkerij (bekende dragerhengst x niet-drager merrie levert 50% drager-vrije nakomelingen op, en zal geen afwijkende nakomelingen geven) kun je weer drager-vrije paarden fokken met de goede eigenschappen van de dragerhengst maar zonder het gen dat afwijkingen geeft. Op den duur zal dit moeten leiden tot een geringer aantal dragers in de populatie.

Maar: het is maar sterk de vraag of fokkers willen investeren (lees: hun merries laten testen op dragerschap; hengstenkeuze hoofdzakelijk op basis van bloedvoering in plaats van een goed te verkopen veulen) en dat hengstenhouders hun voorlichtende taak serieus gaan nemen.

Men kiest toch veelal voor zijn eigen portomonnee wat dit betreft, dat kwam onlangs ook naar voren op een bijeenkomst van de Bond van Merriehouders, iedereen is het er over eens dat de inteeltproblemen moeten worden opgelost maar tegelijkertijd laat men dit over ' aan de buurman' want men wil zijn veulens wel goed kunnen verkopen....

Een oproep van Arie Hamoen aan de fokkers op die bijeenkomst om 'pijn te lijden' (b.v. toegeven op exterieur en beweging om bijzonder bloed een kans te geven) om het ras te redden viel in goede aarde maar vervolgens was niemand van de aanwezigen bereid om hierin het voortouw te nemen. Zo komen we er natuurlijk nooit!

Wij zouden onze topmerries met zo'n hengst willen dekken maar het probleem is voorlopig dat zo'n hengst niet wordt goedgekeurd omdat hij aan teveel eisen moet voldoen die misschien eens wat minder belangrijk geacht moeten worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:54

Ik ga het zo nóg een keer bekijken.
Wel rare gang van zaken dat Boerma niet even vermeldt dat er in de streek waar hij zijn praktijk uitoefent, zowat drie keer zoveel Frieze dan KWPNers en andere rassen voorkomen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:27

ik vind dit zo'n domme actie voor het Friese paard..

als ze willen dat de hengstenhouderijen op hun bek gaan.. moeten ze zo doorgaan :=

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:32

als ze willen dat de friese paarden op de bek gaan moeten de hengstenhouderijen zo doorgaan.

het is misschien nu niet zo groot probleem, maar het friese stamboek moet hier niet zo makkelijk mee omgang, uiteindelijk wordt het een steeds groter probleem.

avdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:10

Lott, een echte friesliefhebber, maar wel 1 waar er teveel van zijn namelijk de liefhebbers
die ontkennen dat er een groot probleem is en juist door deze mensen gaat de fries verder
ten onder.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:42

Voor mensen die dit onderwerp allemaal interessant vinden, zie de Fokkerijspecial van Hoefslag.
Daar staat een groot artikel van Petra van den Heuvel in, over dit probleem van het stamboek :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:26

Niek123 schreef:
als ze willen dat de friese paarden op de bek gaan moeten de hengstenhouderijen zo doorgaan.

het is misschien nu niet zo groot probleem, maar het friese stamboek moet hier niet zo makkelijk mee omgang, uiteindelijk wordt het een steeds groter probleem.

Het stamboek moet hier niet zo makkelijk mee omgaan?? Er is geen stamboek ter wereld wat meer moeite doet om testen te laten ontwikkelen, werkt met zowel inteeltpercentages als verwantschapspercentages, noem maar op!
Dat mensen die zich totaal niet verdiept hebben in de materie denken dat er niets aan gedaan wordt omdat zij niet eens de moeite hebben genomen na te gaan WAT er allemaal aan gedaan wordt ligt niet aan het stamboek, maar aan henzelf!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:42

suleilitha schreef:
Wel rare gang van zaken dat Boerma niet even vermeldt dat er in de streek waar hij zijn praktijk uitoefent, zowat drie keer zoveel Frieze dan KWPNers en andere rassen voorkomen.

Er lopen hier volgens mij net zoveel KWPN paarden/andere rassen rond dan friezen.
Als ik door de friese wouden rijd, dan zie ik van beide ongeveer evenveel staan denk ik. :)
Als je op de (streek)wedstrijden kijkt, dan zie je zelfs veel meer KWPN'ers dan friezen en op de rijverenigingen is dat net zo. Dit lijkt me dus niet helemaal het geval.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:47

Is dat ook zo in de praktijk van Boerma? Hij staat toch echt wel bekend als een "Friezendierenarts" en het zou dus best kunnen dat hij die veel meer in zijn praktijk heeft dan andere paarden, waardoor de relatieve kans op friezen euthaniseren ook groter wordt.