'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:01

Detour, maar waarom zie ik dan zoveel van die mentaal gestoorde dravers? En waarom zegt o.a. mijn DA dat ze wel degelijk vroege slijtage vaak vinden bij die paarden? Verzinnen ze dat dan? Lijkt mij stug.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:03

Ok, Mackie, dat zal best kunnen. Ik ben er maar twee keer geweest en herinner me dat niet meer.
Maar goed, hoe dan ook, ik vind de visie van dat heerschap uit de beginpost vooral getuigen van pure onkunde ;) en enkele opmerkingen die hier links en rechts voorbijvliegen, overigens ook. Een paard krijgt niet zomaar een hartaanval ;)

Tja, het lijkt voor een mens alsof het er hard aan toe gaat in de paardenwereld maar als je ziet hoe hard paarden onderling met elkaar omgaan, dan zijn wij nog mietjes..........

Ben zelf actief geweest in de tuigpaardensport..... blijkbaar heeft de meneer van de dierentuin daar nog nooit van gehoord :D want dan had ook deze tak van sport al een veeg uit de pan gehad :D
Ook tuigers gaan doorgaans op tweejarige leeftijd de opleiding in ;)

Twiggy, die paarden die je mentaal gestoord noemt, die zijn zeker niet meer actief in de wedstrijden???

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:04

Twiggy2008 schreef:
[Die stonden daar op stal. En het ging er niet zachtzinnig aan toe, hoor. Ik vond het een harde wereld, eerlijk gezegd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat mensen (trainers) zich vroeger niet al te netjes gedroegen tegenover hun paarden, maar dat was toen ook een beetje de algemene gang van zaken voor sommigen. Dat is tegenwoordig veranderd, niet alleen bij rijpaarden, maar dus ook onder dravers en die trentverandering is vrij snel gegaan. Van "een paard moet" naar "Een paard is z'n waarde laten" en "kijken naar wat het paard aangeeft"

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:04

Ik vind denk ik stierenvechten en paardenrennen allebij dierenmishandeling. Bij stieren vechten zie je het aan het uiterlijk van het dier maar met paardenrennen niet heel duidelijk. Een leven van een renpaard is hartstikke onnatuurlijk en het paard wordt in het begin van zijn leven al van hem/haar verwacht topprestaties te kunnen leveren. Deze druk en daarboven op zich kapot rennen maakt ervan dat deze paarden vaak bij hun 10e al niks meer kunnen. Maar dan is het een goede fokmerrie waar de eigenaar al zijn geld mee verdient.

(Dit is mijn mening, en wil niet zeggen dat niet alle eigenaren van renpaarden zo wreed zijn en niet naar de behoeften van hun paarden kijken.)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:06

Twiggy2008 schreef:
Detour, maar waarom zie ik dan zoveel van die mentaal gestoorde dravers? En waarom zegt o.a. mijn DA dat ze wel degelijk vroege slijtage vaak vinden bij die paarden? Verzinnen ze dat dan? Lijkt mij stug.........

Nee, verzinnen ze niet, maar de gezonde paarden komen toch ook niet naar hun praktijk? Vroegtijdige slijtage vind je onder alle rassen, die selecteren zichzelf vanzelf uit

Mentaal gestoorde dravers? Een handjevol misschien. Maar idd, als ze niet in de juiste handen (leken) zijn, krijg je ze snel 'gek', omdat het hoogsensitieve en intelligente dieren zijn, die niet alles zomaar pikken.
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 06-03-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:06

Geen idee, meis, er zullen misschien wet trainingsstallen zijn waar ze veel harder zijn dan op andere.. Maar waarom.. tsja, komt dat echt door de training? Of is het de aanpak? Heb ook een draver gehad, die het niet prettig heeft gehad, maar het dier was zelf van nature een druktemaker.
Wat voor slijtage komt dan veel voor volgens DA?
verzinnen, nee dat lijkt me ook niet, maar misschien wel vlug concusies trekken? kan het niet beoordelen vanaf hier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:07

suleilitha schreef:
Twiggy, die paarden die je mentaal gestoord noemt, die zijn zeker niet meer actief in de wedstrijden???

Nee, die zijn niet meer actief in die sport.
Maar ik zie ook andere dingetjes als 'wantrouwigheid' e.d. (dat noem ik niet meteen mentaal gestoord, hoor). ;)
Dat komt ergens vandaan en vind ik altijd zo zonde van zo'n paard, die vaak nog zo jong zijn en dan al een hele geschiedenis hebben.........

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:12

Twiggy2008 schreef:
['wantrouwigheid' e.d.

Deze paarden zijn hoogsensitief en vaak sterk gericht op 1 persoon. Ze hebben duidelijk leiderschap nodig. Ik vind het dus niet zo raar dat ze op jou als wantrouwig over kunnen komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:13

dat laatste is waar, deze dieren zijn vroegrijp in hun ervaringen. Mijn draver was drie , daar kon ik mee pinnen in het centrum, gaf geen sjoegge, zeer mak in vele opzichten. Maar ook wel bang als dingen te vlug gingen en toen de osteopate langs kwam bemerkte ze dat het dier links een oorpraam opgehad zou hebben. Wist het bestaan er niet eens van, stom he?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:14

Mackie schreef:
Twiggy2008 schreef:
['wantrouwigheid' e.d.

Deze paarden zijn hoogsensitief en vaak sterk gericht op 1 persoon. Ze hebben duidelijk leiderschap nodig. Ik vind het dus niet zo raar dat ze op jou als wantrouwig over kunnen komen.

Twiggy is behoorlijk ervaren en voorzichtig en duidelijk volgens mij.. Als een dier bij voorbaat al achterdochtig reageert is er imo ook iets mee gebeurd, no offense.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:14

Het zijn juist vaak die paarden die na hun sportcarriere, in handen van mensen die er hobbymatig mee omgaan en niet de kennis hebben die een trainer wel heeft, ontaarden in ware neuroten.
Het zijn buitengewoon scherpzinnige dieren met veel "sence" en lang niet iedereen kan daar mee overweg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:15

Detour, ik weet bv van het paard wat ik nu verzorg, hij geen beste tijd heeft gehad destijds. Het is ook nog eens een supergevoelig paard, die zich bijzonder moeilijk kan richten op meerdere mensen. En dravers hebben toch met meerdere mensen te maken in hun koersperiode. Dit paard is het liefst met 1 mens, dan is hij een stuk minder wantrouwig in elk geval. Maar goed, je moet dat maar zien aan een paard. De meeste mensen denderen daar doorheen, zien dat niet eens.

Mijn DA had het over algemene slijtage o.a. door artrose op jonge leeftijden. Ze checkte de benen bij dit desbetreffende paard en voelde al wat verharde stukken, waarvan ze zei dat we daar wel op moesten gaan letten. Ik vond dat wel shocking op zo'n jonge leeftijd, 7 jaar. Ze vertelde dus dat ze dat veel tegen komen bij dit soort paarden. Verder ben ik er niet op ingegaan, want ze kwam voor iets anders wat even meer aandacht opeiste. Maar goed, ik hoor dit meer van eigenaren van dravers. Die maken toch vaak die laatste jaren mee.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:16

Idd! Die van ons is ook heel mak, maar eigenlijk niet van zichzelf, maar omdat ie zoveel vertrouwen in je heeft. Maar dat vertrouwen moet je ze wel kunnen geven door duidelijk leiderschap, als ze dat dus niet krijgen kunnen ze al voor 'gek' verklaard worden door de gemiddelde paardenhouder

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:17

Mackie schreef:

Hoef je mij niet te vertellen en zijn eigenaresse al helemaal niet. Daar zij we ons heel erg van bewust.
Tijdens het draven destijds liepen er heel wat meer mensen omheen. ;)

Detour, yep, jij weet natuurlijk ietsje meer over mij. ;)
Speel graag de gedragstherapeut/psychologe bij paarden.... En observeren doe ik ook nog steeds graag. ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:18

detour schreef:
Twiggy is behoorlijk ervaren en voorzichtig en duidelijk volgens mij.. Als een dier bij voorbaat al achterdochtig reageert is er imo ook iets mee gebeurd, no offense.. :o

Huh?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:19

Oke, Í get it. Onze draver was ook geen allemansvriendje maar mijn eerste Volbloed al helemáál niet.
Ook zij zal ongetwijfeld sporen van artrose hebben gehad trouwens..heb haar never op de foto gezet, maar wél getraind en zag hoe er met haar werd omgegaan.
dat gaf me genoeg rust.

Ik vraag me dan wel af in hoeverre spring,- en dressuurpaarden artrose oplopen, mijn ervaring is dat daar juist meer peesgeduvel voorkomt.

Verder denk ik ook dat als een paard in topiconditie van de baan komt en naar een gemiddelde stal en eigenaar komt, het levensgevaarlijk kan zijn; het dier moet én zijn ei kwijt kunnen én in zijn waarde gelaten worden, anders gaat het echt mis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:20

detour schreef:
dat laatste is waar, deze dieren zijn vroegrijp in hun ervaringen. Mijn draver was drie , daar kon ik mee pinnen in het centrum, gaf geen sjoegge, zeer mak in vele opzichten. Maar ook wel bang als dingen te vlug gingen en toen de osteopate langs kwam bemerkte ze dat het dier links een oorpraam opgehad zou hebben. Wist het bestaan er niet eens van, stom he?

Ik denk dat ik weet over wie jij het hebt, die dat bemerkt heeft. Is het wie ik denk dat het is?
Oorpraam dus. Heb ik ook nog nooit van gehoord....... Bestaan die? En wat doen die dan?
Brrr, klinkt erg naar.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:20

Mackie schreef:
detour schreef:

Huh?

mackie, in je reactie naar twiggy trok je imo een te snelle conclusie, vandaar. verder niet rot bedoeld, hoor. *D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:21

Twiggy2008 schreef:
detour schreef:

Ik denk dat ik weet over wie jij het hebt, die dat bemerkt heeft. Is het wie ik denk dat het is?
Oorpraam dus. Heb ik ook nog nooit van gehoord....... Bestaan die? En wat doen die dan?
Brrr, klinkt erg naar.....

yep, hebben we het over dezelfde?..
geen idee, kan me niet voorstellen dat een paard via het oor endorfine kan opwekken. :+

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:22

detour schreef:

Een watte? Ken het ook niet ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:23

detour schreef:
Ik vraag me dan wel af in hoeverre spring,- en dressuurpaarden artrose oplopen, mijn ervaring is dat daar juist meer peesgeduvel voorkomt.

Ja, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Bij de men- en dressuurpaarden bij ons zie je vaak gedoe met pezen en ook ruggen trouwens. De osteopaat en chiropractor zie ik vaak langs komen. Vraag me elke keer af hoe dat toch steeds kan, maar ach, ik bemoei me an sich niet zo met de sportpaarden. :\
Maar goed, ik spreek de mensen wel dagelijks, dus..... Maar goed, is een andere discussie.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:23

detour schreef:

Ook artrose hoor. Maar eigenlijk kan je sportpaarden niet vergelijken met recreatiepaarden (imo tot zo'n beetje M/Z-niveau van de diverse takken van sport). Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Het is toch logisch dat topsportpaarden meer slijten dan recreatiepaarden, gewoon omdat ze intensiever worden gebruikt?

detour

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:24

Dat laatste dat klopt als een zwerende vinger..

* Heeft even gecheckt op Google, maar kan de term oorpraam nergens vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:25

detour schreef:
yep, hebben we het over dezelfde?..
geen idee, kan me niet voorstellen dat een paard via het oor endorfine kan opwekken. :+

SvdL, toch? :D
Supervrouw, waar ik ook echt blij mee ben als ze Sam weer 'gedaan' heeft.

Nee, kan me ook werkelijk niets bij een oorpraam voorstellen. Een gewone praam komt al niet in de buurt van mijn paard, maar een oorpraam? Nee, ik geloof dat ik daar iemand mee zou gaan meppen ofzo, als die er ook maar mee wees naar mijn paard. Kan dat met zo'n ding eigenlijk? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:27

Het is ook voor een deel erfelijke aanleg natuurlijk.
Ik heb jaren tussen de tuigers gebivakkeerd, sliep er nog net niet bij maar das een ander verhaal. Ook deze paarden gingen op tweejarige leeftijd in tuig en werden in de zomer na hun tweede verjaardag licht doorgetraind om als driejarigen te beginnen aan hun wedstrijdcarriere en raar maar waar, "slijtage" aan de benen ben ik bij deze paarden slechts éénmaal tegengekomen....