Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:10

Voeren in een paddock wil prima, als je er een goede bak maakt, of een stukje bestraat.
Er is een heel mooi boek dat heet "Natuurlijk paarden houden" daar in staat het een en ander over hoe je een paard het beste kan houden. En dat hoeft nog niet eens op zo ontzettend veel grond te zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:10

whhaa daarom heb ik ook geen tinkers maar Irish Cobs Mariska, die doen dat niet. Mijn paddock is verhard daar krijgen ze te eten, ook daar hebben ze vaste plaatsen om te mesten. Het weiland is drassig, maar 1 grote modderpoel dat valt ook wel weer mee.

050206051012

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:13

Cayenne schreef:
Ook zijn paarden en pony’s van nature het grootste deel van de dag wandelend op zoek naar voedsel. “Het is dus niet de bedoeling dat zij 23 uur per dag in een gesloten box staan”, aldus Dales.

Gaat die meneer ook regelen dat er gestopt wordt met bouwen, zodat er genoeg plek over blijft om daadwerkelijk de paarden genoeg buiten te krijgen? :):)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:16

@Quellian : daar is dus een Gemeente voor.
Als zal iets als een stal op den duur altijd moeten wijken voor een woningbouwplan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:16

@crazycactus en Caira:
Maar hoe zien jullie dat dan voor je met >40 paarden?
Dan moet je zoveel paddocks hebben dat er geen weiland meer is voor de zomer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:17

Weet iemand hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:18

@mariska, dan zul je moeten rouleren. Eerder stond ik op een stal met meer dan 50 paarden waar in de zomer alles t land op kon en in de winter zijn daar meerdere paddocks waar ze of 's ochtens of 's middags naar buiten gingen. Zelfs de hengsten konden naar buiten.
Nu heeft deze stal echt heel veel grond (in de randstad een enorme luxe natuurlijk) dus is het te doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:18

als je niet genoeg ruimte voor de >40 paarden hebt, dan moet je er minder nemen.. dan maar <20 en ietsje minder verdienen...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:19

Nou.....je kunt ook wisseldiensten maken. Bij ons op stal (en op veel andere stallen) kun je gebruik maken van de loszetservice. Tegen een klein bedrag extra wordt je paard dan losgezet, per twee of in een groepje. Dan blijven ze een uurtje of drie staan.

Oké, het is niet fantastisch, maar zo komt je paard toch in contact met andere paarden én twee keer per dag uit zijn stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:19

@Mariska_28 : je zult als pensioneigenaar een afweging moeten maken; hoeveel land heb je en hoeveel paarden kun je dus houden óók als ze 's winters NIET op het land kunnen maar in paddocks moeten.
Dat kán dus inhouden dat je nu teveel paarden hebt en moet minderen. Dát kan dus weer inhouden dat je het financieel niet meer gaat redden en het bedrijf dus economisch niet rendabel is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:22

DubbelDun schreef:
@Mariska_28 : je zult als pensioneigenaar een afweging moeten maken; hoeveel land heb je en hoeveel paarden kun je dus houden óók als ze 's winters NIET op het land kunnen maar in paddocks moeten.
Dat kán dus inhouden dat je nu teveel paarden hebt en moet minderen. Dát kan dus weer inhouden dat je het financieel niet meer gaat redden en het bedrijf dus economisch niet rendabel is.

Ik wou net zeggen... volgens mij weten vele niet hoe duur het runnen van een pensionstal is.. Helemaal in de Randstad met die dure grond daar..
Dus minder paarden --> Bedrijf gaat falliet --> Waar blijven de paarden??
Kortom, mensen uit de Randstad, zoek een andere hobby! :D
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 03-03-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:23

crazycactus schreef:
Voeren in een paddock wil prima, als je er een goede bak maakt, of een stukje bestraat.
Er is een heel mooi boek dat heet "Natuurlijk paarden houden" daar in staat het een en ander over hoe je een paard het beste kan houden. En dat hoeft nog niet eens op zo ontzettend veel grond te zijn.

Dat is een heel leuk boekje, maar dat is voor mensen die sporten met hun paarden niet haalbaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:24

Ik hoorde de reclame zojuist op de radio.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:25

Natuurlijk paardenhouden uit een boekje, dat is nog eens revolutionair.

Weet iemand hoe die cijfers tot stand zijn gekomen of moet ik die meneer Dales zelf maar even bellen om te vragen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:26

Pipo schreef:
crazycactus schreef:

Dat is een heel leuk boekje, maar dat is voor mensen die sporten met hun paarden niet haalbaar.

Dat vind ik echt onzin, ik sport ook met mijn paarden en die staan gewoon lekker buiten.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:27

Nou! Dat is inderdaad dikke onzin. Waarom zou een sportpaard in vredesnaam niet buiten kunnen staan??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:28

@Mariska_28 : je zult er misschien iets verder voor moeten rijden of op uren moeten rijden die minder in trek zijn.
Wij zijn verwend. In Japan is golf een sport die heel erg 'in' is. Gezien de ruimte die beschikbaar is en de hoeveelheid mensen die de sport willen beoefenen is het nu heel normaal dat je afslag oefenen binnen gebeurd in een hal met tig naast elkaar. Een buitenbaan moet je ver vooraf bespreken en als je pas om 24 uur aan de beurt bent is dat 'graag of niet, vour jou 10 anderen'.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-03-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:29

@yinari omdat ze dan zichzelf misschien wel kunnen blesseren, en ze komen dikker in hun vacht...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:30

Welnee! Ik heb op meerdere internationale sportstallen gewerkt (en werk daar nog steeds) maar die paarden gaan gewoon elke dag naar buiten hoor. En tegen een dikke vacht kun je scheren :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:31

Mariska_28 schreef:
DubbelDun schreef:

Ik wou net zeggen... volgens mij weten vele niet hoe duur het runnen van een pensionstal is.. Helemaal in de Randstad met die dure grond daar..
Dus minder paarden --> Bedrijf gaat falliet --> Waar blijven de paarden??
Kortom, mensen uit de Randstad, zoek een andere hobby! :D

Misschien..
je hobby uitoefenen mag imo niet ten koste van het welzijn van je paard gaan... of je nu in de randstad of daarbuiten woont..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:31

@CC: en dat kan op stal niet (blesseren); ik denk aan dikke kogels wegens het tegen de wanden trappen uit frustratie. Klem komen te zitten tussen de tralies etc.

IMO zijn het drogredenen om een paard binnen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:32

juval schreef:
je hobby uitoefenen mag imo niet ten koste van het welzijn van je paard gaan... of je nu in de randstad of daarbuiten woont..
Juist en daar moeten we dus even aan wennen ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:32

Dat weet jij, dat weet ik, maar dat soort excusses krijg je vaak te horen.

@DD precies, zo zie ik dat ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:33

crazycactus schreef:
Dat vind ik echt onzin, ik sport ook met mijn paarden en die staan gewoon lekker buiten.

Jij bent echt goed in tussen de regels doorlezen he? En dan er nog wat bijverzinnen.

IK ZEG NERGENS DAT SPORTPAARDEN NIET IN DE WEI KUNNEN LOPEN.

Alleen dat de wijze waarop het boekje paardnatuurlijk is geschreven, ik niet haalbaar vind voor een sportpaard.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:33

Heel goed dat er eindelijk eens iets aan gedaan wordt. :Y)

Kan me zo ergeren aan paarden die alleen maar even naar buiten komen voor dat halve uurtje arbeid en stapmolen waar ze rondjes moeten lopen. :r

En een sportpaard = ook een paard, snap niet dat zo'n paard anders behandelt moet worden.
Heb liever dat mijn paard een trap krijgt van een soortgenoot dan dat ie 23 uur op stal staal te weven.