Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:45

ja ook wel, maar als je een kwpn hebt die winterhard is, 24/7 in de wei staat, verder voldoende beweging krijgt, zal die het langer uithouden dan een paard dat op stal staat en er een paar uur uit mag om te werken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:45

Waar heb ik leeftijden genoemd bij de kwpn-er?

Of een ras pony of paard word genoemd maakt me niets uit, wel de stelling dat huisvesting de leeftijd bepaald. En dat is gewoon niet alleen de oorzaak. Ras is een veel grotere oorzaak.Dus Arabesk is daar weer eens aan het promoten op een verkeerde manier.

Nee je kunt geen paarden en honden vergelijken. Maar je kunt wel vergelijken dat bepaalde rassen dus verschil maken in leeftijd.
En ja er zijn ook mensen die 110 worden, zo zullen er paarden zijn die 40 worden en grote honden 16. Maar dan heb je het niet over gemiddelde maar over uitschieters

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:46

nee maar het gemiddelde word wel naar beneden gehaald door die sportpaarden die eerder dood gaan, vanwege blessures of gewoon versleten spieren; botten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:48

@kazary: het was niet een reactie op jouw.... maar meer in het algemeen...

zelf denk ik niet dat het ras er zo heel erg veel me te maken heeft, ik heb er nog niet heel erg veel van gehoord dat bepaalde rassen er om bekend staan dat ze ouder worden...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:50

Klopt, maar de schetlander hengstjes en haflinger hengstjes trekken de gemiddelde leeftijd van een paard ook naar beneden. Dit omdat die erg vaak vanuit de markt naar de slacht gaan.

Ennuh, recreatie paarden hebben ook blessures.

Siskeh,ik reageerde op marjoow.
Maar dan verdiep je er maar eens in :)
De stevige pony rassen staan denk ik zelf nog beter bij het oorspronkelijke "oer"paard.
De lange en gevoelige rijpaard benen horen als je het mij vraagt niet bij een gezond paard en is ook iets wat er pas de laatste eeuw flink ingefokt is. Ik vind het wel mooi en het rijd ook fijn, maar als we het gaan hebben over gezond? Dan zie je ook minder ocd bij bijvoorbeeld de fjord.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:53

Ja maar dat komt vanwege hun oorsprong, een arabier zal het in Noorwegen niet redden, net zo min als een Fjord het in het Midden-Oosten overleeft.
Wat is het verschil?? Juist, huisvesting. De Noorse Fjorden worden gevestigd op de fjorden in Noorwegen, waar het koud is en weinig te eten is. De arabieren in het midden-oosten worden gevestigd in warme gebieden waar ander eten groeit, waar zij op gebouwd zijn.

Dus lijkt het me een duidelijk geval van huisvesting.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:54

@kazary:
jahh dat weet ik.... maar heeft dat met het ras te maken?
of is dat doorfokken? daar zit nog weer een verschil in IMO...
ja kan ook fokken op sterke kwpn-ers... maar als je op andere eigenschappen fokt, tja...

zo zou je ook kunnen fokken op niet zo sterke haflingers...(de luxere types)
(overigens wil ik hier niet me zeggen dat de luxe hafjes meer problemen hebben)

het ras is dan nog hetzelfde..... maar toch zijn ze anders

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:56

ik vind niet echt dat je een sporthaflinger met een originele haflinger kan vergelijken.
De sporthaflinger heeft volgens mij meerdere bloedstromen van verschillende rassen in zich, dus anders dan de originele haflinger.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:57

ik vind dit zo belachelijk!
in die campagne zijn ze er voor dat paarden min 4 uur buiten kunnen lopen, zie je salinero en zn maatjes per dag 4 uur buiten lopen? ik niet hoor! ff grazen aan de hand thats it!
en dan sta je achter deze campagne.. ;( beetje zielig toch weer!
anky: IK WIL AANDACHT IK ZOEK AANDACHT!!

marjoow: sporthaflingers zijn vaak ook al heel anders gebouwd dan andere haflingers. mooi hoog op de benen, ruime schouder, niet te breed gebouwd

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:58

@majoow:maar er wordt ook wel gezegt dat kruisingen sterker zijn....(tenminste bij veel andere diersoorten)
overigens een sporthaf, en een gewone haf zijn volgens mij allebei haflingers.... dus kan je niet spreken over 2 verschillende dieren, want het is 1 ras...
(eem luxe haf is toch ook gewoon stamboek....)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:58

:n
Hier in nederland is dat sowieso al gelijk.

wat dat met ras te maken heeft? Alles!
Waar is de laatse jaren gefokt op de kwpn-er? Beweging.

Ik denk bijvoorbeeld dat de haflinger ook nog wel aan de beurt komt met meer kwalen nu die niet meer zo veel op het sterke fundament gefokt wordt. Ook al staat die dan buiten. Maar dat ga je pas over 25 jaar merken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:00

Een haflinger heeft geen andere bloedstromen, dan is het geen haflinger meer.
Maar je kunt wel 2 fijn geboewde haflingers met elkaar fokken. En dan hopen op een fijn gebeouwd veulen en zo door gaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:01

@kazary: dus als je maar goed door blijft fokken(op bepaalde eigenschappen) worden alle rassen zwakker.... dan hoef je ook niet meer te spreken over bepaalde rassen die ouder worden...

overigens worden toch ook niet alle haflingers luxe gefokt(bijv)
je krijgt daar vaak ook weer een keerpunt in(loopt iedereen weer te schreeuwen dat ze de "oude" rassen weer terugwillen)
bij de koeien is dat keerpunt nu ook gekomen, hier zijn ze nu ook veel meer bezig met het fokken van beesten die langer meekunnen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:03

er is toch wel van bepaalde rassen bekend dat ze gezonder oud worden en gemiddeld ouder dan andere rassen. shetlanders worden vaak erg oud (in de 40 komt regelmatig voor), ijslanders gaan ook lang mee (in de 30 komt regelmatig voor), KWPN-ers die gezond zijn redden het vaak ook wel tot ergens in de 20, soms begin 30. Friezen zijn juist weer vroeger oud en hebben met een jaar of 16 hun beste jaren al weer gehad, en is begin 20 vaak al een mooie leeftijd. Hoe groter het ras, hoe korter de levensduur heb ik wel eens gehoord.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:16

maar grootte heeft volgens mij geen invloed op de leeftijd. Als je kijkt naar de Shires en die grote boeren, dan worden die ouder dan een gemiddeld paard. Dat zou dan moeten betekenen dat kleine en grote paarden/ponys oud worden, en een gemiddelde lengte niet.

Dat kan nooit kloppen volgens mij

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:58

@Siskeh, ik den zeker als er op verkeerde eigenschappen gefokt wordt een ras zwakker wordt. En dan is er inderdaad misschien over 200 jaar geen verschil meer. Wie weet. Laten we hopen dat het zover niet gaat komen.

Ik denk dat ze bij haflingers nog niet aan dat punt zijn gekomen. De sporthaflinger breng momenteel meer op dan het oudere type. Zo lang dat nog is zal er te weinig gaan veranderen.

Bij koeien is neem ik aan te veel op productie gefokt?
En dat zal de verdere algemene gezondheid niet te goed doen, dat geloof ik wel.
Maar bij de meeste koeienboeten de huisvesting van een koe de laatste jaren niet achter uit gegaan.
Koeien die in de winter vast staan zijn een zeldzaamheid geworden en op de meeste plaatsen gaan ze in de zomer nog steeds naar buiten.
Toch schrijf je dat er weer gefokt moet worden op langer mee gaan. daarin kun je denk ik wel op maken dat huisveting niet alles bepaald.
Natuurlijk altijd wel een deel, maar niet helemaal zoals eerder werd beweerd.

@joyce B
Inderdaad, dat zijn dingen die gewoon bekend zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:37

@ kazary:
wat die koeien: idd, te veel op productie, maar ook heel erg op uiterlijk, denk aan hoogte, mooie rechte benen(wat dus helemaal niet nuttig is)
idd is het qua huisvesting wel heel wat vooruitgegaan!( ook koeien die dag en nacht binnenstaan hebben vaak heel wat meer bewegingsruimte dan het gemiddelde paard...)
overigens werden de koeien die vasstonden wel ouder als de koeien die rondliepen( daaruit lijkt het toch meer met het fokken te maken hebben, dan met de huisvesting, of het zou al zo moeten zijn dat het beter is dat ze niet bewegen..)
ook zijn alle melkkoeien topsporters, wat je niet van alle paarden kan zeggen
zelf denk ik dat het een combinatie is van heel veel factoren, dus niet alleen huisvesting..ik denk zelf dat je ondeskundigheid van de eigenaar misschien ook niet moet onderschatten, hoeveel dingen zijn te voorkomen door goed voor je paard te zorgen(denk aan hoefsmid, DA e.d.)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:41

Daar kan ik me helemaal in vinden. Voor een deel fokerij/ras, een gedeelte huisvesting en een gedeelte kunde en onkunde.
En een stukje geluk hebben we ook nog wel eens allemaal nodig :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:46

@kazary:
jahh idd, soms heb je zo'n pech!
was laatst een topic over een iemand met een shet van 10 maand met copd..... tja daar doe je niks aan..."stomme pech" maar het zal wel de leeftijd van de pony sterk beinvloeden

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:30

maar dan heb je het over (genetische) aandoeningen en ziektes. Daar kun je nooit wat aan doen, maar een paardje die kerngezond is met sterke botten en spieren zal het langer uithouden dan eentje die op zn 8e in de Z2 rijd en waarvan de spieren; botten overbelast raken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:37

Waarom zou van dat paard de benen over belast raken?Dat kan net zo goed bij een paard die geen wedstrijden loopt. Onkunde, daar krijg je overbelating mee. Niet de sport of de recreatie. En ook niet alleen maar de huisvesting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:43

Ach he, lang niet alle topruiters sluiten hun paard op op stal en lang niet alle recreanten gooien hun paard uren naar buiten elke dag, zoals de laatste pagina's wel is gebleken.

Komt erop neer; overal zitten rotte appels en overal proberen mensen het paard een paardwaardig leven te geven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

het kwam vandaag toch op tv? Hoe laat en waar?

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

Ik vind het juist goed dat er aandacht voor deze situatie gevraagd word.
Of het nou Anky is die de campagne doet of pipo de clown dat maakt toch niet uit..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:29

nouja zou het niet raar zijn als een pedofiel een campagne start tegen kindermisbruik?