Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:29

Miriam schreef:
yvonnedv schreef:
Wij zijn gevraagd om mee te doen met het programma DAS je goed recht in een kwestie met een paardenhandelaar. Als ik hier zo zie hoe die eigenaren afgezeken worden ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.

Gevraagd? Is het niet zo dat gedupeerde zelf naar dat programma toe stappen dan? :?

Wij hebben een rechtszaak gevoerd tegen de handelaar met rechtsbijstand van de DAS en toen werden we gebeld of we mee wilde doen. De rechtszaak hebben we overigens gewonnen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:43

yvonnedv schreef:
Wij zijn gevraagd om mee te doen met het programma DAS je goed recht in een kwestie met een paardenhandelaar. Als ik hier zo zie hoe die eigenaren afgezeken worden ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.

Dit kan je verwachten op Bokt... en het is geen afzeiken want iedereen reageert anders in een situatie en de een is wat alerter dan de andere maar met een beetje gezond verstand kom je heel ver... ook als paardeneigenaar.

Maar idd goed dat je het niet heb gedaan... ik zou zelf ook nooit zo in de spotlights gezet willen worden.

Maar goed ieder zijn meug.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:52

Het is natuurlijk ontzettend zonde voor het paard en de eigenaren. Kreeg wel van de uitzending het idee dat tussen het constateren van het kleine wondje en het scheuren van de staart amper twee weken tussen zaten. Ook al had de veearts meteen correct gehandeld en het opgemerkt vraag ik me af of dan niet dezelfde ingreep nodig was geweest.
Het is gewoon lastig, veeartsen zijn ook maar mensen, en je moet ze als eigenaar goed in de gaten houden, want jij kent je paard het beste. In dit geval had de eigenaar moeten zien dat het paard pijn had, en dat het dus wel meer was dan een schrammetje. Maar ik weet ook uit ervaring dat het soms erg lastig is een veearts te overtuigen, en dat ze zich soms maar weinig aantrekken van de informatie de de eigenaar geeft.

Heb het ook weleens gehad met ons oude paard, wat in een rusthuis staat. Die heeft hele weke koten achter, en volle spronggewrichten. Normaal is ze daar niet kreupel aan. Toen ze een keer wel (duidelijk aan een been kreupel) was, heeft de DA er ook amper naar gekeken. De kreupelheid zou liggen aan dat ze zo slecht op haar benen stond, en dat kwam nooit meer goed dus we konden haar beter laten inslapen. Dat ik zei dat ze daarvoor nooit kreupel was geweest met dezelfde beenstand, daar werd gewoon niet naar geluisterd.

oOoKellyoOo

Re: Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:57

HEt is zeker hardstikke erg. Ook is de dierenarts fout geweest.
MAAR, als het mijn paard is en ik vertrouw het niet van de dierenarts, dan bel ik gewoon een andere op. Ook wat ik eerder terug leesde , ja ik denk ook dat het een paardje is wat zich schuurt, ze belde eerste instansie voor een wond voor op de staart, na 3 keer bellen ze een andere en die scheert alles weg en daar komt een hele snee tevoorschijn die beggoorlijk ontstoken is.
Ik wil niemand aanvallen en iedereen reageert anders, maar zo zie ik het.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:14

Die eerste dierenarts had toch die staart al moeten scheren. De eigenaren konden er zelf al niet bij komen daarom belde ze een dierenarts

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:22

yvonnedv schreef:
Die eerste dierenarts had toch die staart al moeten scheren. De eigenaren konden er zelf al niet bij komen daarom belde ze een dierenarts

Sorry, maar ergens niet bijkomen bij mijn paarden komt in mijn woordenboek toch echt niet voor hoor.
Kwestie van opvoeding, en dit paard had pijn, dan zou ik een voorbeen op laten tillen en toch snel een blik werpen, of licht sederen.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:28

@Province: Ik kan me voorstellen dat wanneer je niet bij een zere plek van je paard kunt komen, je een DA belt.
Ik weet niets van de geschiedenis van dit paard maar als ze haar gekocht hebben, kun je opvoeden wat je wilt maar misschien is het leed al geleden...en dan zou ik in dit geval ook een DA bellen.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:29

Na opvoeden stond ook nog belangrijke informatie.

De dierenarts vraagt mij vaak zat bij mijn paard(en) te gaan staan als hij iets onplezierigs moet doen, dus ik kom sneller bij een zere plek als eigenaar dan een dierenarts.

Maar dat is niet te sprake, ik zou toch echt eerst zelf kijken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:32

yvonnedv schreef:

En dit snap ik dus niet...
Er waren nl foto's te zien van het paard waarop het inderdaad een wondje was van zo'n 20ct muntje. Een redelijk beheersbaar plekje. Op die foto's had het paard óók een kale staart. Waar komen die foto's dan vandaan? ofwel er is vanaf het begin af aan geschoren, ofwel het paard heeft zichzelf zo toegetakeld dat de staartwortel bloot lag. Ook op de eerste fotos was de staart gewoon kaal.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:37

Citaat:
In welk deel van het land speelde dit trouwens?

Is dat van toepassing? :P Dat klinkt meer als iets om weer verder over te gaan.
Als iemand zegt: "Gebeurde in Drenthe". Ik zie al zo'n tegenreactie van: "Oh jaa, dat had ik wel verwacht".
Het maakt niet uit in welk deel van het land is gebeurd. Fouten zijn menselijk, en het gebeurd overal in het land.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:54

Charica: Kan me zo voorstellen dat mensen willen weten of het misschien een dierenarts is waar ze zelf als klant komen??? :o Bovendien werd hier door iemand gesuggereerd dat bekend was om welke DA het ging, dus was benieuwd. Nee, was niet bedoeld om op verder te gaan (hoezo ongefundeerde conclusies trekken :roll: )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:55

Province schreef:
Sorry, maar ergens niet bijkomen bij mijn paarden komt in mijn woordenboek toch echt niet voor hoor.
Kwestie van opvoeding, en dit paard had pijn, dan zou ik een voorbeen op laten tillen en toch snel een blik werpen, of licht sederen.

Hahaha! Hoe naief :') Ik weet niet hoeveel pijn dit paard had en in hoeverre ze wel/niet te hanteren was, maar geloof mij. Als een paard letterlijk en figuurlijk dood gaat van de pijn dan kun je hebben opgevoed wat je wil, of voor mij part twee voorbenen optillen. Geloof me dát redt je echt niet :n Een paard met extreem veel pijn gaat dwars door je heen.
En niet iedereen heeft sedatie standaard in de kast staan, 70% zal daarvoor bij de Da moeten zijn en als die niet meewerkt..
Overigs denk ik dat dit meer iets in de zin was van even kijken hoe het is, en dat ging niet. Als je vertelt wordt: oh het valt wel mee en het ziet er op het eerste oog ook zo uit dan ga je toch een paard niet gelijk helemaal platspuiten?

En nogmaals... volgens mij werd er in de uitzending echt nadrukkelijk gezegd dat pas duidelijk werd hoe ernstig het was toen de 2de da de staart schoor. Toén kwam pas aan het licht dat de staart gewoon aan het afrotten was. En er toen ook gelijk actie ondernomen.

Overigs jammer dat hier dan weer een 'verzekering' achter het programma zit..
Het moet voor iedereen onwetende wel te volgen zijn, zo'n verhaal. Heb je of denk je er zelf ook verstand van te hebben dan zie je dus de gaten al snel in de zaak. Maar hoe sommige mensen híer die gaten opvullen met eigen verzinsels...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:56

Echt erg dat zoiets kan gebeuren ;(
Als die dierenarts zelf niet wist wat er aan de hand was had hij het gewoon eerlijk moeten zeggen!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:58

@Miriam ; Mijn excuses, misschien heb ik verkeerd opgevat :P Kan me ook voorstellen dat paardeneigenaren het willen weten om wie het gaat. Maar was diegene niet met de noorderzon vertrokken? Als iemand weet wie de betreffende DA is, kan diegene misschien beter een PB'je sturen? ^^

lisannetj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:02

racekater schreef:
Ik vind het alleen niet netjes dat er nu gespeculeerd wordt over het feit waarom deze dierenarts gestopt is met het uitoefenen van zijn beroep en of er dan wel of niet nog meer aan de hand zou zijn. Dat gebeurt zowel in de uitzending als in dit topic.

Precies.

Het is zeker erg wat er gebeurd is, en dit had zeker niet mogen gebeuren.. laten we dat voorop stellen.
Toevallig weet ik wel om welke DA het gaat, en ik weet ook dat hij een echte vakman was.
Ik heb m zo vaak zien komen bij paarden waarvan je dacht nou die red het einde van de dag niet, die hij dan toch weer genas.
Maar idd, wat al gezegd is, de eerste foto is het wondje nog redelijk klein.. je verwacht niet dat dat zo snel verspreid en zo afloopt..!
en als ik de eigenaresse van dit paardje zou zijn geweest en het niet zou vertrouwen, was ik ook naar een andere DA gegaan..
maargoed, achteraf is alles makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Deze DA is niet vanwege deze gebeurtenis gestopt.. en ook hij is maar een mens, en fouten maken is menselijk.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:05

Charica schreef:
@Miriam ; Mijn excuses, misschien heb ik verkeerd opgevat :P Kan me ook voorstellen dat paardeneigenaren het willen weten om wie het gaat. Maar was diegene niet met de noorderzon vertrokken? Als iemand weet wie de betreffende DA is, kan diegene misschien beter een PB'je sturen? ^^

wat maakt het uit, er lopen wel mer prutsers rond, dus denk dat die lijst te lang word. Iemand met een gezond verstand ziet meteen dat het niet okee is en neemt een second opinion

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:08

Liezel1 schreef:
De manen van het paard waren trouwens ook kort/piekerig, terwijl het midden winter was. Dit was duidelijk geen kortgeknipte manenkam, wat door een persoon is gedaan....
Ik vraag me af of dat paard geen eczeem heeft, ook op de staart (daar was het wel de juiste plek voor) waar een infectie in is gaan zitten...

Dat was mijn ook opgevallen.
En ik dacht precies hetzelfde. Alleen, midden in de winter last hebben van eczeem? Maar misschien, als het paard wel eczeem heeft, was de huid van de staartwortel gevoelig en is een kleine verwonding snel zo groot geworden.

Anyway, paard zal verder zonder staart door het leven moeten....

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:08

Ik heb de aflevering een klein stukje teruggezien

Vind het echt nergens meer over gaan :n

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:22

Sammie schreef:
Hahaha! Hoe naief :') Ik weet niet hoeveel pijn dit paard had en in hoeverre ze wel/niet te hanteren was, maar geloof mij. Als een paard letterlijk en figuurlijk dood gaat van de pijn dan kun je hebben opgevoed wat je wil, of voor mij part twee voorbenen optillen. Geloof me dát redt je echt niet :n Een paard met extreem veel pijn gaat dwars door je heen.
En niet iedereen heeft sedatie standaard in de kast staan, 70% zal daarvoor bij de Da moeten zijn en als die niet meewerkt..
Overigs denk ik dat dit meer iets in de zin was van even kijken hoe het is, en dat ging niet. Als je vertelt wordt: oh het valt wel mee en het ziet er op het eerste oog ook zo uit dan ga je toch een paard niet gelijk helemaal platspuiten?

En nogmaals... volgens mij werd er in de uitzending echt nadrukkelijk gezegd dat pas duidelijk werd hoe ernstig het was toen de 2de da de staart schoor. Toén kwam pas aan het licht dat de staart gewoon aan het afrotten was. En er toen ook gelijk actie ondernomen.

Overigs jammer dat hier dan weer een 'verzekering' achter het programma zit..
Het moet voor iedereen onwetende wel te volgen zijn, zo'n verhaal. Heb je of denk je er zelf ook verstand van te hebben dan zie je dus de gaten al snel in de zaak. Maar hoe sommige mensen híer die gaten opvullen met eigen verzinsels...

Sammie, jij kent de mensen in zake waarschijnlijk, aangezien je aanvallende manier van reageren?

Misschien handig om op dezelfde manier te reageren als jij, hoewel dat dan meteen een nare smaak geeft.

Ik naïef Afbeelding, het is pas naïef om op 1 dierenarts af te gaan, en zelf je handjes en verstandjes van je paard af te houden, dat is pas naïef, en maar blindelings vertrouwen op een dierenarts.

Je probeert nu van alles goed te praten, maar we hebben alle foto’s gezien, en bij de eerste foto had ik al meteen een alarm bel laten rinkelen hoor, maar jij blijkbaar niet dus. Dat is toch prima? Dan heb jij geen instinct voor paarden, maakt ook niet uit, dat hebben maar weinig paarden mensen. Ohja, en elke slimme eigenaar heeft wel een tube’tje sedalin in zijn kast liggen. En de meeste stal eigenaren hebben dit ook wel (denk aan oud & nieuw). Als de pijn zo heftig was dat ze “dwars door je heen gaat” moet je uberhaubt niet meer twijfelen, maar meteen opladen en naar een goed bekend staande kliniek rijden.

Jou woorden “En als die niet meewerkt”… wat doe je als paardeneigenaar dan in hemelsnaam bij die dierenarts??????????????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:24

mii_jessy schreef:
Ik heb de aflevering een klein stukje teruggezien

Vind het echt nergens meer over gaan :n

ik vind het vrij ernstig....het zal je paard maar wezen....

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:26

silverbrumby schreef:
Ik heb t net gezien, zag er niet lekker uit.
Leek mij erop dat het paard zomerexceem had, ook te zien later aan de manen.
Mischien heeft ze geschuurd, en is daardoor een wondje ontstaan waar bacterien hun gang zijn gegaan.
Ik vind het wel een slechte zaak dat die 1e dierenarts het paard niet heeft verdoofd, om zo toch uitgebreid die staart te kunnen bekijken! En ook wel erg vind ik dat die eigenaren dan niet eerder zijn overgestapt naar een second opinion van een 2e dierenarts, want aan die foto's te zien was het al heel erg voordat ze ermee naar een andere dierenarts toe gingen.

Precies wat ik dachtte, denk ook dat het paard eczeem heeft en daardoor de staart heeft open geschuurd met alle gevolgen van dien....

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:35

Jullie lopen altijd te zeuren en te doen dat ze dit en dat beter hadden kunnen doen , maar het is nou eenmaal gebeurt en wie het veranderd? altijd die vooroordelen. Veder vind ik het erger voor dat paard dan voor al die mensen er om heen ik snap dat ze die dierenarts geloven zo iemand heeft een goede opleiding en jij zelf niet?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:42

Zeker weten dat dit letsel niet alleen is ontstaan door schuren ten gevolge van eczeem, het kan bijna niet anders dan dat er sprake is geweest van een afknelling....
En het zal wel aan mij liggen, maar als hier thuis een paard zich niet laat aanraken wegens pijn, dan ben ik niet te flauw met behulp van een praam of desnoods Tranqigel verder op onderzoek uit te gaan...

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:53

Province schreef:
Sammie, jij kent de mensen in zake waarschijnlijk, aangezien je aanvallende manier van reageren?

Misschien handig om op dezelfde manier te reageren als jij, hoewel dat dan meteen een nare smaak geeft.

Ik naïef Afbeelding, het is pas naïef om op 1 dierenarts af te gaan, en zelf je handjes en verstandjes van je paard af te houden, dat is pas naïef, en maar blindelings vertrouwen op een dierenarts.

Je probeert nu van alles goed te praten, maar we hebben alle foto’s gezien, en bij de eerste foto had ik al meteen een alarm bel laten rinkelen hoor, maar jij blijkbaar niet dus. Dat is toch prima? Dan heb jij geen instinct voor paarden, maakt ook niet uit, dat hebben maar weinig paarden mensen. Ohja, en elke slimme eigenaar heeft wel een tube’tje sedalin in zijn kast liggen. En de meeste stal eigenaren hebben dit ook wel (denk aan oud & nieuw). Als de pijn zo heftig was dat ze “dwars door je heen gaat” moet je uberhaubt niet meer twijfelen, maar meteen opladen en naar een goed bekend staande kliniek rijden.

Jou woorden “En als die niet meewerkt”… wat doe je als paardeneigenaar dan in hemelsnaam bij die dierenarts??????????????

Dit vind ik pas een aanvallende reactie. :x
Ik denk dat in deze zaak beide partijen te laat zijn geweest met actie ondernemen. Als ik de eigenaren van de film af inschat zijn het gewoon hobby mensen, die waarschijnlijk nog nooit van sedalin gehoord hebben. En "hobby" mensen hebben meestal niet meer verstand van een paard dan dat hij eten moet hebben en hij buiten moet staan en je er wat mee kan doen, om het even heel cru te zeggen. Negen van de 10 eigenaren bellen voor een klein wondje de dierenarts omdat ze het beste met hun paard voor hebben, als je niet beter weet dan dat?? Dat de DA er dan niet meer tijd voor uittrekt is zijn fout.
Dat een dierenarts niet meewerkt kan je van de buitenkant ook niet lezen!

En overigens, bij een goed bekend staande kliniek hadden ze waarschijnlijk net zoveel kunnen doen, en waren ze waarschijnlijk veel meer geld kwijt geweest..

Ik vind het sneu voor het paard. Denk wel dat de schuld echt bij beide ligt; de dierenarts had er beter naar moeten kijken, en de eigenaren hadden het naar mijn inziens beter in de gaten moeten houden, of zich wat beter in het paard moeten verdiepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:58

Wat? oeps, een paardeneigenaar die nog nooit van Sedalin, Tranqigel of een andere vorm van sedatie heeft gehoord? Eigenlijk hoort dit in elke stal-apotheek te liggen, voor het geval een paard bijvoorbeeld vast komt te liggen en in paniek raakt, evenals een praam....